Gå til innhold

Forbannet over at foreldrene mine ikke hjelper meg inn på boligmarkedet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skjønner det kanskje føles litt kjipt at du har foreldre som har råd , egentlig, men som velger å ikke hjelpe deg. Når det er mange som har foreldre som hjelper dem. Jeg har foreldre som rett og slett ikke har råd. 
Jeg synes likevel det er litt feigt med de som kommer inn på markedet bare fordi de har foreldre med råd. Men jeg har sluttet å bry meg.. De er enkelt og greit der fordi foreldrene har råd, ikke for noe annet.

Anonymkode: 92ec6...cbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye har du spart opp selv da?

Anonymkode: 0c173...c3b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er 22 og venter bare på at drømmeboligen skal bli lagt ut for salg. 

Verken mine foreldre eller samboerens hjelper oss. Ikke engang som kausjoniser. Vi har bodd billig i flere år og spart. Ikke umulig hvis man virkelig vil og begynner tidlig. 

Anonymkode: 96405...554

Altså - det er en gigantisk forskjell mellom å kjøpe leilighet alene, og det å ha en samboer å kjøpe med. Hadde jeg hatt en samboer i dag kunne jeg allerede slått til med en leilighet til 4 millioner. Men jeg er alene, så det tar nok 2 år til før jeg kan klare å kjøpe meg noe. Da vil jwg være 27 år gammel, som jeg synes er helt greit.

Anonymkode: 87d30...f02

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøpe bolig i en alder av 25? Ingen jeg kjente kjøpte bolig i den alderen,de fleste måtte vente til de bikket 30 og enda litt mer.Det er bare å sette i gang med sparingen.

Anonymkode: e9dfd...7a0

Jeg kjøpte min første bolig når jeg var 32, da først hadde jeg råd. Slik var situasjonen for de fleste av mine venner også, og dette er 25 år siden!  Det er ikke noe nytt at ungdom ikke har råd til å kjøpe seg leilighet, det som er nytt er at folk har blitt så kravstore at de skal ha det perfekte med en gang (riktig størrelse og riktig beliggenhet).  

Anonymkode: 5e6ce...6b5

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

« typisk 68ere sombare har vært heldige med tiden de var født»

Så du mener virkelig at grunnen til at du har hatt en relativ god oppvekst at det hele skyldes årstallet man er født i? Hadde foreldrene dine hørt deg si dette hadde de nok i vertfall ikke støttet deg økonomisk......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene mine har god råd, typisk 68ere som bare har vært heldige med tiden de var født. Kjøpte bolig da prisene var lave og har vært med på stigningen. De har spart opp 7-8 millioner i tillegg til huset som er verdt rundt 15 mill. De mener at man skal klare seg selv fordi de selv gjorde det uten å anerkjenne at man faktisk ikke konkurrerer med andre på ens egen alder (er 25) men med foreldrene deres, altså folk fra dessertgenerasjonen som har spart opp midler. Forskjellen mellom de som kommer inn og ikke er nettopp foreldrene. Leste at 80 prosent måtte ha hjelp av foreldrene for å klare det, resterende er antagelig veldig gamle når de endelig får spart opp nok. 

Er jeg kjip eller er de?

Anonymkode: f0b48...cef

Bli voksen. Foreldrene din har hjulpet deg, gitt deg mat og husly og andre ting i mange år. Hva med å vise litt takknemlighet? 

Anonymkode: abb19...bfd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med mindre de har planer om å donere bort pengene sine til Kreftforeningen eller noe, så syntes jeg de er litt kjipe ja. Du kommer jo til å få disse pengene uansett, men du trenger de mer nå enn når du er 50. De hadde jo ikke trengt å gi deg millioner av kroner, men noen få hundre tusen, eventuelt et privat lån...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, skjønner godt at foreldrene dine ikke hjelper deg. Du innbyr ikke akkurat til giverglede.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig de ikke har lyst til å støtte et utakknemlig barn som sutrer i stedet for å spare? 

Anonymkode: a76ba...a88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventer du noe så blir du nedsablet.

At ikke velstående foreldre vil hjelpe sine voksne barn synes jeg er kjipt, om barna ellers har skjøttet sin økonomi godt og vist seg villig til å arbeide. Man kaster jo ikke perler for svin heller. 

Jeg vet at hadde jeg hatt behov for hjelp så hadde jeg fått det

Endret av frekvens
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Willow

Kanskje de hadde hjulpet deg om du virkelig så verdien av deres harde arbeid, la inn hardt arbeid selv og ikke bare forventet å få pengene deres? Mye hyggeligere å bidra da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si du er bortskjemt.

Foreldrene mine tilbyde seg å fikse hus for meg, ikke at jeg ønsker dette. 
Aldri i verden. For meg høres det ut som du er en snylter lik søskene mine, så jeg sier det rett ut. 
Bortskjemt. Lær deg å stå på egne ben før det er for sent. 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte leilighet til 2,5 mill da jeg var 27. Hadde absolutt ingen hjelp hjemmefra og sparte veldig målrettet til egenkapital selv. Bare tull at man er "veldig gammel" når man kommer seg inn på boligmarkedet, det handler om å begynne å tenke fornuftig tidlig.

Anonymkode: cfcb4...4e0

Det er umulig for oss med startlønn på 400k. Det er en 5xinntekt grense på lånet nå + helt sjuke priser - spesielt i Oslo. Når kjøpte du?

Anonymkode: fcbe0...b6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler så sykt med deg. Tror det viktigste er at du sparer og at de ser du er flink med penger. Du kan jo også ta med faren din på visning på en leilighet du kanskje vet du ikke får pga. mange buderunder - så kan han se hvordan det er? Boligmarkedet i Oslo har igjen klikka helt, og leilighetene går langt over takst.

Pappa hadde ikke planer om å hjelpe meg økonomisk inntil han så hvor sykt det er idag. Dessuten har han sett nytteverdien av det for vår del, da leiligheten vil stige over tid.

Anonymkode: fcbe0...b6c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt at foreldrene dine ikke hjelper deg.  Du forventer at de skal hjelpe deg.  Du ikke bare ønsker det, men tar det som en selvfølge.  Jeg hadde gjort det samme dersom barna mine viste en slik holdning.  

Det er ikke foreldrene dine sin skyld at boligpolitikken her til lands tilgodeser de som har penger.  Det er trist å se at det skal være så vanskelig for unge å komme inn på boligmarkedet.  . 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror problemet ditt er at du sikkert fikk det meste du pekte på når du var mindre. og hvorfor er det så viktig å kjøpe så tidlig?Jeg er 24 med en samboer på 26 år. Selv når vi er to har vi ikke råd å kjøpe, men det går helt fint. Planen de neste 3-5 årene er å stå på og jobbe og spare målbevisst. Målet vårt er å klare dette på egen hånd, vi har ikke lyst å få hjelp av foreldrene våre!

Hvorfor forventer du hjelp av foreldrene dine? Unner du de ikke å ha litt mer til overs etter et langt liv der de har tjent inn hver krone de eier selv. Er det ikke nok at de har tatt vare på deg og tatt alle dine utgifter frem til du flyttet ut?

Syns du skal la foreldrene dine være i fred, jobbe masse overtid og kutt ut sløsing av penger og spare de i stedenfor. Har du uvaner som å røyke eller snuse? er ute på byen hver helg? reduser dette så skal du se du får mer råd på null komma niks!

Før eller senere må man faktisk stå på egne ben og kutte navlestrengen, håper det skjer for deg også snart!

Anonymkode: 84d99...406

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså - det er en gigantisk forskjell mellom å kjøpe leilighet alene, og det å ha en samboer å kjøpe med. Hadde jeg hatt en samboer i dag kunne jeg allerede slått til med en leilighet til 4 millioner. Men jeg er alene, så det tar nok 2 år til før jeg kan klare å kjøpe meg noe. Da vil jwg være 27 år gammel, som jeg synes er helt greit.

Anonymkode: 87d30...f02

Jeg har full mulighet til å kjøpe en enebolig til 4 mill alene. Her er det jeg som stiller med 3/4 av EK. 

Anonymkode: 96405...554

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er en trøst så har jeg aldri kommet inn på boligmarkedet. Er 53 år, og nå er jeg for gammel. 

Anonymkode: f3c7d...e52

Jeg forstår ikke hvordan noen ikke klarer å spare opp et par hundre tusen på 53 år? Det er Jo ikke for sent, det er i alderdommen det er godt med stabilt og trygt bosted ☺

Anonymkode: b43f7...4c8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Zienna skrev:

Jeg forstår godt at foreldrene dine ikke hjelper deg.  Du forventer at de skal hjelpe deg.  Du ikke bare ønsker det, men tar det som en selvfølge.  Jeg hadde gjort det samme dersom barna mine viste en slik holdning.  

Det er ikke foreldrene dine sin skyld at boligpolitikken her til lands tilgodeser de som har penger.  Det er trist å se at det skal være så vanskelig for unge å komme inn på boligmarkedet.  . 

Ingen bare har penger, noen har faktisk giddrt å jobbet for dem.

Anonymkode: b43f7...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...