Gå til innhold

Må alle ta glukosebelastning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg måtte ta det. Jeg er ikke overvektig eller har noe form for diabetes ellers i familien. Legen min sa det var lurt siden jeg var førstegangsfødende og at alle faktisk kunne ha det, uavhengig av vekt. Og jeg hadde faktisk en verdi på  5.3 fastende noe som indikerer mild svangerskapsdiabetes. så jeg er glad jeg tok den glukosetesten :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fyller kun det første kriteriet. Måtte ta den uansett.

Anonymkode: 2e8f5...f85

Ja, hvis man oppfyller ett av kriteriene skal man ta. 

53 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Hadde høy alder og BMI - tok aldri glukosebelastning.

Disse nye retningslinjene kom i 2017, så de er relativt nye. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eller slipper jeg unna hvis jeg har født før og ikke har noen tegn i urin, eller grunn til å mistenke at jeg har sd? 

Anonymkode: 251ca...a60

Alle over 25 må nå 

Anonymkode: 3697b...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Omo skrev:

Kriteriene er slik:

  • førstegangsfødende og over 25 år
  • over 40 år og har født barn før
  • har hatt svangerskapsdiabetes tidligere
  • har BMI på over 25
  • har etnisk bakgrunn fra land utenom Europa
  • har foreldre med diabetes

Ok, hvis det er sånn at punkt 1 betyr at om jeg er over 25, men har født før så slipper jeg, så oppfyller jeg ingen av punktene. 

 

1 time siden, Vera Vinge skrev:

Nei, ikke alle, men veldig mange må det nå. Hvis du ikke har noen av tegnene, har født før og er under 38, må du ikke nødvendigvis. Men om ditt forrige barn var over normalt stort, bør du det nok. 

Forrige barn var 3510 gram og 47 cm🙂 er 31 år, bmi i lavere sjikt og ingen andre tegn. 

Hverken jordmor eller lege har nevnt noe, så jeg slipper kanskje unna😙

Anonymkode: 251ca...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, hvis det er sånn at punkt 1 betyr at om jeg er over 25, men har født før så slipper jeg, så oppfyller jeg ingen av punktene. 

 

Forrige barn var 3510 gram og 47 cm🙂 er 31 år, bmi i lavere sjikt og ingen andre tegn. 

Hverken jordmor eller lege har nevnt noe, så jeg slipper kanskje unna😙

Anonymkode: 251ca...a60

Da regner jeg med at du slipper. Jeg fylte heller ingen av de andre kriterier i siste graviditet, bortsett fra at barn nr to veide noen gram over grensa for stort barn. Fastlegen min tenkte tydeligvis ikke på det før en tilfeldig annen lege mente jeg burde ta den. Og jeg havnet faktisk såvidt over grensa på det fastende blodsukkeret. Gikk så på diett i mange uker og hadde god blodsukkerkontroll... og fikk et barn som var nøyaktig like stort som det forrige, eller egentlig litt større siden han ble født to uker før nr to. De mente da at størrelsen trolig bare var genetisk.

Fastlegen min tror dog de nye retningslinjene vil revideres, og det er jo en debatt rundt det om man sykeliggjør mange friske gravide på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Vera Vinge said:

Da regner jeg med at du slipper. Jeg fylte heller ingen av de andre kriterier i siste graviditet, bortsett fra at barn nr to veide noen gram over grensa for stort barn. Fastlegen min tenkte tydeligvis ikke på det før en tilfeldig annen lege mente jeg burde ta den. Og jeg havnet faktisk såvidt over grensa på det fastende blodsukkeret. Gikk så på diett i mange uker og hadde god blodsukkerkontroll... og fikk et barn som var nøyaktig like stort som det forrige, eller egentlig litt større siden han ble født to uker før nr to. De mente da at størrelsen trolig bare var genetisk.

Fastlegen min tror dog de nye retningslinjene vil revideres, og det er jo en debatt rundt det om man sykeliggjør mange friske gravide på denne måten.

Hva er stort barn?

Anonymkode: f39cd...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for hetsende utsagn. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svangerskapsdiabetes kan man få uavhengig av BMI. Min svigerinne har BMI på 21 - hun fikk svangerskapsdiabetes. Kusinen min har BMI på 23 - fikk også sv.dia.

Måtte også ta den testen da jeg har diabetes i familien og har en BMI på 29. Fikk ikke sv.dia.

Det handler ikke om å "slippe unna" som noen av dere sier, men om babyens og mors beste. 

Anonymkode: 847a7...a5c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva som et så ille med denne testen. Den er virkelig null stress å ta og det er jo bare bra at mor og barn får god oppfølging. Babyen kan dø av svangerskapsdiabetes. Hvorfor denne kampen mot en test som kan utelukke noe så kritisk? 

Anonymkode: 0e514...97f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er stort barn?

Anonymkode: f39cd...16c

Over 4500g.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hva som et så ille med denne testen. Den er virkelig null stress å ta og det er jo bare bra at mor og barn får god oppfølging. Babyen kan dø av svangerskapsdiabetes. Hvorfor denne kampen mot en test som kan utelukke noe så kritisk? 

Anonymkode: 0e514...97f

At barn kan dø av dette er jo ikke veldig vanlig, da. Men enig i at det er bra at det følges opp. Men man kan likevel diskutere om retningslinjene er for strenge nå, når en hoveddel av gravide plutselig er i en risikogruppe.

Når det er sagt, hadde ikke jeg hatt noen problemer med å ta testen om det ikke var for at jeg var så kvalm. Å skulle møte fastende og plutselig få i seg masse søtt er rimelig krevende for de av oss som har slitt med kvalme. Jeg hadde hørt mye om hvor forferdelig selve drikken var, men det syns jeg var helt greit, altså selve det å få det ned. Men jeg holdt jo ikke testen ut fordi jeg etter hvert kastet opp alt. Så det er ikke alle som syns denne testen er så enkel. Men om man ikke fortsatt sliter med kvalme når testen tas, vil jeg si det må være helt overkommelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svangerskapsdiabetes kan man få uavhengig av BMI. Min svigerinne har BMI på 21 - hun fikk svangerskapsdiabetes. Kusinen min har BMI på 23 - fikk også sv.dia.

Måtte også ta den testen da jeg har diabetes i familien og har en BMI på 29. Fikk ikke sv.dia.

Det handler ikke om å "slippe unna" som noen av dere sier, men om babyens og mors beste. 

Anonymkode: 847a7...a5c

Joda, det er klart man skal utelukke det. Men hvorfor teste seg om man ikke er i faresonen? Vil man ikke merke det hvis man har det? 

Anonymkode: 251ca...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, det er klart man skal utelukke det. Men hvorfor teste seg om man ikke er i faresonen? Vil man ikke merke det hvis man har det? 

Anonymkode: 251ca...a60

Nei, det er absolutt ikke alle som merker at ee har svangerskapsdiabetes, desverre. 

4 av mine venninner har hatt det, og ingen av de merket noe annet enn store babyer.

Endret av Sinsiew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sinsiew skrev:

Nei, det er absolutt ikke alle som merker at ee har svangerskapsdiabetes, desverre. 

4 av mine venninner har hatt det, og ingen av de merket noe annet enn store babyer.

Men hvilken innvirkning har det på barnet? Annet enn at det kan bli stort? Og hvordan fant de det ut? 

Anonymkode: 251ca...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvilken innvirkning har det på barnet? Annet enn at det kan bli stort? Og hvordan fant de det ut? 

Anonymkode: 251ca...a60

De fant det ut ved å ta testen :)

google det, står masse på nett om det, men jeg kan ingen ting om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sinsiew skrev:

De fant det ut ved å ta testen :)

google det, står masse på nett om det, men jeg kan ingen ting om det. 

Aha! Jeg får vente og se hva de fagkyndige mener. Men i og med at nr 1 ikke ble stor eller at jeg hadde det da, så er vel sjansen liten likevel🙂

Anonymkode: 251ca...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Aha! Jeg får vente og se hva de fagkyndige mener. Men i og med at nr 1 ikke ble stor eller at jeg hadde det da, så er vel sjansen liten likevel🙂

Anonymkode: 251ca...a60

Jeg har bestemt meg for å ta testen, selv om jeg ikke er innenfor linjene for å ta den med nestemann. 

Etter å ha sett mine venninner gå gjennom det, vil jeg ikke ta noen sjanser selv :P Ene babyen veide over 5 kg, selv om moren fulgte dietter og alt. Selv syns jeg min på 4 kg var stor nok å få ut x) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, Omo skrev:

Kriteriene er slik:

  • førstegangsfødende og over 25 år
  • over 40 år og har født barn før
  • har hatt svangerskapsdiabetes tidligere
  • har BMI på over 25
  • har etnisk bakgrunn fra land utenom Europa
  • har foreldre med diabetes

Jeg er førstegangsfødende over 25, men tror ikke jeg har tatt noe slikt? Hva er glukosebelastning og når tar man det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Pompom skrev:

Jeg er førstegangsfødende over 25, men tror ikke jeg har tatt noe slikt? Hva er glukosebelastning og når tar man det?

Man tar testen for å sjekke om man er i ferd med å utvikle svangerskapsdiabetes. Det foregår ved at man møter opp på legekontoret fastende (så lurt å legge testen til morgenen), så måler de blodsukkeret ditt før du drikker en sukkersirup av noe slag. Deretter må du sitte stille på legekontoret i 2 timer før de måler blodsukkeret ditt igjen. Da finner man ut om kroppen produserer nok insulin til å jobbe med det stigende blodsukkeret selv, eller om du trenger hjelp. 

 

Jeg skal ta den i uke 24. Siden dette er helt nytt er det ikke sikkert din lege er helt oppdatert. Hva med å etterspørre det selv på neste kontroll? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Marimba skrev:

Man tar testen for å sjekke om man er i ferd med å utvikle svangerskapsdiabetes. Det foregår ved at man møter opp på legekontoret fastende (så lurt å legge testen til morgenen), så måler de blodsukkeret ditt før du drikker en sukkersirup av noe slag. Deretter må du sitte stille på legekontoret i 2 timer før de måler blodsukkeret ditt igjen. Da finner man ut om kroppen produserer nok insulin til å jobbe med det stigende blodsukkeret selv, eller om du trenger hjelp. 

 

Jeg skal ta den i uke 24. Siden dette er helt nytt er det ikke sikkert din lege er helt oppdatert. Hva med å etterspørre det selv på neste kontroll? 

Aha! Det er enda en stund til, så da kommer hun sikkert til å nevne det når det nærmer seg. Jeg får litt mark av å sitte stille så lenge da, men det får jeg vel tåle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Pompom skrev:

Aha! Det er enda en stund til, så da kommer hun sikkert til å nevne det når det nærmer seg. Jeg får litt mark av å sitte stille så lenge da, men det får jeg vel tåle. 

Jeg tenkte også det forrige gang, men denne gangen gleder jeg meg skikkelig. Å sitte to timer i ro og fred  på dagtid å lese en bok er en luksus jeg ikke har hatt det siste året med baby i hus 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...