Gå til innhold

Leter etter alternative metoder nå


februarfrøken85

Anbefalte innlegg

Jeg og min samboer har en datter på 3 år, og har det siste 1 1/2 året forsøkt å skaffe henne småsøsken. Første gangen ble jeg gravid etter 15 mnd prøving. Jeg har alltid hatt uregelmessige sykluser, og fikk som svar på prøver for noen måneder siden at hormonnivået mitt er i nedre sjiktet av normalen. Var for et halvt år siden på GynPol og fikk beskjed om at "alt ser normalt ut, du må bare slappe av og prøve videre". Kom inn til ny oppfølging et par måneder etterpå og fikk resept på tabletter (Letrozol) som skulle hjelpe eggløsningen.
Jeg vet godt at sammenlignet med andre har vi ikke prøvd "lenge", og at "mange blir gravide langt uti førtiårene", men jeg begynner virkelig å kjenne på angsten for at den biologiske klokken begynner å gå fra meg. Jeg er 33 år, og har tenkt at vi skal være ferdig med barneproduksjonen før jeg fyller 40, mest fordi jeg vil være "ung og sprek" mens barna vokser opp.
Siden jeg har klart å produsere et barn på normalt vis, med samme partner, har vi ikke krav på prøverørsbehandling, men vi har jo selvfølgelig alle private alternativer tilgjengelig.

Jeg stusser på at det ikke har blitt sagt et ord om å sjekke noe videre, for eksempel mengden og kvaliteten på eggene mine, eller kvaliteten på sæden til min samboer. Dere som har lignende erfaringer, er det slik at en må foreslå/be om slike ting selv, eller er det bare utelukket siden vi har et barn fra før?

Har lyst til å få en "grundig sjekk", slik at vi med sikkerhet kan vite om vi enda har god tid eller om vi burde begynne å seriøst vurdere de andre alternativene. Min største bekymring er at vi fortsetter å prøve i lang tid, og så viser det seg at det egentlig var for sent da vi begynte, og at vi dermed har kastet bort tid på prøving når vi egentlig burde drevet med andre alternativer.

Er det noen av dere med lignende erfaringer? Hva ble deres løsning? Kan dere anbefale en god privat klinikk, eller burde vi holde oss til det offentlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil tro at noe av grunnen til at de ikke sjekker dette er at dere allerede har ett barn ja. Det offentlige tilbyr kun assistert befruktning tiø barnløse (unntaket er par som har vært igjennom assistert befruktning og har embryo på frys). Derfor har det ingenting for seg at det offentlige utreder dere, fordi de ikke kan tilby hjelp uansett. 

Vil anbefale dere å gå til en fertilitetsekspert for å gjøre utredningen. Kjenner til Fertilitetssenteret i Oslo, men det finnes mange andre både i Oslo og andre steder som tilbyr denne utredningen (i Trondheim er feks Spiren veldig kjent)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Mannen din kan gå til legen sin og be om sjekk av sædkvalitet. Det er jo det første som bør utredes. Ble ikke dette sjekket før du ble satt på letrozol?? Det skal egentlig sjekkes først. Det er jo veldig enkelt å sjekke. 

Selv gikk vi privat selv om vi hadde rett på offentlig utredning, for å spare tid og frustrasjon. Anbefaler det hvis du er utålmodig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er satt opp for en oppfølgingstelefon førstkommende mandag, forventer da å få beskjed om en evt økt dose på tablettene. Tror vi kommer til å bestille legetime til samboer for å sjekke kvaliteten, og så kontakte klinikk for utredning av situasjonen. 

Det er jo så stor forskjell på folk, og når forplantningsevnen går "ut på dato".. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2018 den 17.45, Sisti skrev:

Mannen din kan gå til legen sin og be om sjekk av sædkvalitet. Det er jo det første som bør utredes. Ble ikke dette sjekket før du ble satt på letrozol?? Det skal egentlig sjekkes først. Det er jo veldig enkelt å sjekke. 

Selv gikk vi privat selv om vi hadde rett på offentlig utredning, for å spare tid og frustrasjon. Anbefaler det hvis du er utålmodig! 

 

Hvor privat? Hvilken private klinikker gjør dette? 

😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
15 minutter siden, Leonaen said:

 

Hvor privat? Hvilken private klinikker gjør dette? 

😊😊

Vet ikke helt hva du mener? Jeg gikk til privat gynekolog (det e bare å google for ditt område), og når hun fant at vi trengte prøverør gikk vi til privat prøverørsklinikk (Hausken). Vi kunne tatt første utredning hos Hausken i stedetfor privat gynekolog også, men. Hvilke private gynekologer og eventuelt klinikker som finnes der du bor kan jeg ikke svare på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...

Er det noen som har gode erfaringer fra klinikker i Bodø, Tromsø eller Trondhjem? Andre byer blir knotete å reise til, men det går jo selvfølgelig, det også 😊

Tusen takk for alle tilbakemeldinger ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, februarfrøken85 said:

Er det noen som har gode erfaringer fra klinikker i Bodø, Tromsø eller Trondhjem? Andre byer blir knotete å reise til, men det går jo selvfølgelig, det også 😊

Tusen takk for alle tilbakemeldinger ❤️

Har ikke erfaring med med dem, men vil anbefale den som er nærmest/lettest å reise til. Ivf er tidkrevende.. Greit å redusere tidsbruken der man kan 

Anonymkode: e8fb7...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...