Gå til innhold

En som tuller med fobien min


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har edderkopp fobi. Det verste med fobien er at jeg får bilder i hodet, mareritt som aldri glemmes og er konstant på vakt. Ser jeg en så brenner den seg fast på netthinnen og jeg klarer ikke å glemme det. Det er spesielt en som synes det er gøy å sende meg bilder og gå etter meg med en fordi jeg får panikk og løper. Jeg hopper ut vinduet om jeg ikke får kommet meg ut på andre måter når noen kommer etter meg med en. Jeg klarer å drepe en om jeg må, men det er forferdelig og bildene av den forsvinner ikke fra hodet mitt. 

Til svar får jeg at jeg må tåle det og skjerpe meg. Det er ikke helt sånn det fungerer.. Jeg har prøvd å gjøre noe med det, og det ble faktisk litt bedre i et års tid, før det kom tilbake, bare enda verre. 

Hvordan si i fra så det faktisk blir forstått?

Anonymkode: da29b...c24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må faktisk det. Eksponeringsterapi er det beste for deg. Tenk også på at norske edderkopper ikke er farlige. Hos oss lar vi ederkoppene, som kommer på besøk, være og de har aldri gjort oss noe.

Anonymkode: 58011...f2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må faktisk det. Eksponeringsterapi er det beste for deg. Tenk også på at norske edderkopper ikke er farlige. Hos oss lar vi ederkoppene, som kommer på besøk, være og de har aldri gjort oss noe.

Anonymkode: 58011...f2c

Det er jo akkurat slik respons de med edderkoppfobi får av de som ikke har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må faktisk det. Eksponeringsterapi er det beste for deg. Tenk også på at norske edderkopper ikke er farlige. Hos oss lar vi ederkoppene, som kommer på besøk, være og de har aldri gjort oss noe.

Anonymkode: 58011...f2c

Hvordan vet du det? Kan da være andre metoder som er bedre.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et det en ting man ikke skal tulle med er det andres skrekk. De fleste er redd for noe, enten det er innsekter, sprøyter eller tannlegen. Noen lider med ekstrem angst for det de er redd for og det blir ikke bedre av at andre skal fortelle hvordan man blir kvitt den. 

Har prøvd å fortelle om hvordan skrekken utarter seg, til og med til lege ( sprøyteskrekk( å ja, det gjør ikke vondt, så hjelper ikke å si det er kun 2sek)) men er ikke forståelse å få. Eneste å gjøre er å prøve og forklare. Har personen selv en redsel for noe, så kan det tenkes de vil forstå. Siste utvei er å si til vennen at du ikke klarer å være sammen med h*n grunnet du er redd "tullingen".

Anonymkode: 30c9d...e94

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Raven Emerald skrev:

Hvordan vet du det? Kan da være andre metoder som er bedre.

Ny forskning har nettopp bevist at det stort sett kun er eksponerings terapi som har god effekt. 

Anonymkode: 5ff83...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ny forskning har nettopp bevist at det stort sett kun er eksponerings terapi som har god effekt. 

Anonymkode: 5ff83...cbc

Joda, men å more seg med å skremme andre er ikke eksponeringsterapi; det gjør bare vondt verre. Slik terapi må gå i et tempo som skaper trygghet hos den som har fobien, med gradvis økende trygghet kan man bli kvitt fobi.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ichiko skrev:

Joda, men å more seg med å skremme andre er ikke eksponeringsterapi; det gjør bare vondt verre. Slik terapi må gå i et tempo som skaper trygghet hos den som har fobien, med gradvis økende trygghet kan man bli kvitt fobi.

Tror nesten Ikke han tenkte på terapi som den typen som skremmer TS prøver på. Eksponeringsterapi kan fungere bra det.

Endret av Gent82
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slo til en som gjorde det samme,hun gjorde ikke det igjen..

Har man fobi så skal det ikke tulles med. Jeg er redd for slanger,men har ikke fobi for dem. Edderkopper er noe helt annet.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tulling! Du får si klinkende klart i fra om at skjer det en gang til så er vennskapet over. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gent82 said:

Tror nesten Ikke han tenkte på terapi som det typen som skremmer TS prøver på. Eksponeringsterapi kan fungere bra det.

Det er sant; gjort riktig kan det fungere veldig bra - men så har du de som skremmer andre under påskudd av at "det har du bare godt av, du må lære deg å tåle såpass" osv. Så vidt jeg har erfart, har alle noe som de er ekstra redd for, så det er umodent å gjøre narr av andres frykt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SunnivaOslo skrev:

Jeg slo til en som gjorde det samme,hun gjorde ikke det igjen..

Har man fobi så skal det ikke tulles med. Jeg er redd for slanger,men har ikke fobi for dem. Edderkopper er noe helt annet.

 

Norske edderkopper er da ikke farlige

Anonymkode: 58011...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ei venninne som tullet med fobien min, først litt også oftere. Vennskapet ble aldri det samme i etterkant. Jeg hadde rett og slett ikke tillit til henne. Vi er alle venner i samme krets som møtes ofte, men jeg møter henne ikke mer enn jeg må. Etter å ha levd med fobien min i mange år, har den blitt mildere, men kan helt plutselig få panikk...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Norske edderkopper er da ikke farlige

Anonymkode: 58011...f2c

En fobi er en irrasjonell frykt. Alle med fobier vet at de har irrasjonelle frykter. Det betyr ikke at de kan bestemme seg for å føle noe annet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Norske edderkopper er da ikke farlige

Anonymkode: 58011...f2c

Jeg reagerer kraftig på enkelte edderkoppbitt. Direkte farlig er det ikke, men både ubehagelig og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ichiko skrev:

Det er sant; gjort riktig kan det fungere veldig bra - men så har du de som skremmer andre under påskudd av at "det har du bare godt av, du må lære deg å tåle såpass" osv. Så vidt jeg har erfart, har alle noe som de er ekstra redd for, så det er umodent å gjøre narr av andres frykt.

Enig. Hans terapi hadde sikkert vært å dra med ts til zoo og sett på tarantellaer :fnise:

Men å få sett på norske modeller hadde vært fint. De finnes jo ikke farlige! Nesten litt nusselige de vi har i norge :) 

Ingen grunn til å se på eksotiske monster, de treffer man bare på om man drar til en dyrehage eller lignende..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, Ichiko skrev:

Det er sant; gjort riktig kan det fungere veldig bra - men så har du de som skremmer andre under påskudd av at "det har du bare godt av, du må lære deg å tåle såpass" osv. Så vidt jeg har erfart, har alle noe som de er ekstra redd for, så det er umodent å gjøre narr av andres frykt.

Enig. 

Og med å tulle med slikt på den måten vil man kun oppnå en ting; at den som har angst vil bli enda reddere og føle seg mer utrygg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en idiot.. Har ingen råd TS, men jeg skjønner deg veldig godt. Er selv liiiiivredd edderkopper, type hyperventilerer, svetter og får puls på 180. Får stadig vekk beskjed om å skjerpe meg fordi ''de er jo ikke farlig''. Som om det hjelper 😛 

Angst/fobier er IRRASJONELLE!! ALLE med sosial angst vet at det ikke er farlig å ha presentasjon på skolen f.eks, men det hjelper jo overhodet ikke å tenke/bli fortalt det. Alle med flyskrekk vet at det er veldig trygt å fly i dag. Det hjelper heller ikke. Det kan godt hende eksponeringsterapi hadde hjulpet TS, men dette han fyren driver med er aldeles ikke terapi. Det virker fullstendig mot sin hensikt. Skal man bli frisk av eksponeringsterapi må man være i samarbeid med helsepersonell som har peiling på området, og det gjøres over tid. Det er ikke slik at man kaster en edderkopp på TS, da er hun eksponert og da er hun frisk 🤦‍♀️

Anonymkode: a9bd5...56d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Katten.2.0 skrev:

En fobi er en irrasjonell frykt. Alle med fobier vet at de har irrasjonelle frykter. Det betyr ikke at de kan bestemme seg for å føle noe annet.

Jeg er redd for snegler. Hvor mange ganger har jeg ikke fått høre at det er latterlig, de kan jo ikke akkurat løpe etter meg... Men jeg dør nesten når jeg ser snegler. Er så redd for å tråkke på de, hater å gå ute på kvelden når jeg ikke tydelig kan se de -og unngå de. Hater den fobien. Ingen tar det seriøst og alle skal tulle med meg når de får vite om det. Så jeg holder det hemmelig -så godt som jeg kan.

Datet en fyr en gang som på andre date, fant ut av fobien og løp etter meg med en snegle å prøvde å kaste den på meg. Jeg bare fortsatte å løpe. Sikkert jævlig barnslig, men løp fra han og så han aldri igjen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom en fobi kommer av traumer (det høres nesten sånn ut i ts sitt tilfelle?) fungerer eksponeringsterapi ofte veldig dårlig. Det er dessuten stor fare for retraumatisering; jobbing med det underliggende traumet er det eneste som hjelper. 

Å skremme noen med en fobi med vilje er ondskapsfullt og slemt og kan i verste fall rettaumatisere personen. Mennesker som driver med sånt hadde jeg holdt så langt unna meg som mulig - og aldri mer kunnet stole på.

Voksne mennesker  som fryder seg over og nyter andres skrekk er ikke normalt utrustet på empatifronten og det er rett og slett like greit å holde god avstand til dem. 

Anonymkode: 92e92...c1e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...