Gå til innhold

Vi har oppdatert vår personvernerklæring - meldingene renner inn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi harnoppdatert vår personvernerklæring - innboksen fylles opp med meldinger fra alt mulig jegnikke visste at vi hadde noen forbindelse til. Å få slettet seg fra alt mulig er ikke mulig. 

Kan noen forklare (for dummies) hva de viktigste endringene går ut på? 

Jegber klar over at EU nå gjør ny personopplysningslov gjeldende og at Norge følger etter. 

https://www.datatilsynet.no

Og hvilke endringer gjør seg gjeldende på forum.kvinneguiden.no ? Hvem blir personvernombud her? 

Anonymkode: 9ed04...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godtar man ikke de nye reglene på hver en nettside, så må de jo fjerne deg fra listene.Endelig blir man kvitt alle de kundeforholdene man ikke har, men bedriften mener man har fordi man for eksempel hadde rikstv/telenor for 15 år siden.

Anonymkode: d3a45...43e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at mange bare informerer, de beholder deg der om du ikke godkjenner på nytt. Så det er mange steder man må gå inn og slette seg før man blir borte. 

Og ikke gjøre noe er samtykke. 

Anonymkode: 32b50...ee6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at mange bare informerer, de beholder deg der om du ikke godkjenner på nytt. Så det er mange steder man må gå inn og slette seg før man blir borte. 

Og ikke gjøre noe er samtykke. 

Anonymkode: 32b50...ee6

Er vel det som nå er forskjellen, man må samtykke? Er i såfall det som står i mail jeg får. At de vil slutte å sende mail/kontakte meg uten at jeg samtykker.

Anonymkode: d3a45...43e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

70 prosent av mailene jeg har fått forholder seg til problemstillingen slik : "nå kan du gå inn å slette deg eller sjekke ting om du vil. Om du ikke gjør noe fornyer vi bare" (ikke den ordlyden)

Kun resterende har sendt meldingen om at du må gi tillatelse på nytt.

Gjør de første der det egentlig rett ?

Anonymkode: a8d28...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel det som nå er forskjellen, man må samtykke? Er i såfall det som står i mail jeg får. At de vil slutte å sende mail/kontakte meg uten at jeg samtykker.

Anonymkode: d3a45...43e

I mange av de mailene som jeg har fått som jeg har giddet å lese så står det at jeg ikke trenger å gjøre noe, at de bare informerer. 

Anonymkode: 32b50...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har forstått det slik at de nye reglene nå som utgangspunkt skal sikre brukerne bedre enn før ved at de "automatiske" innstillingene er de som best mulig hindrer uønsket bruk av mine personlige opplysninger. Men i praksis virker det til at dette ikke stemmer. Jeg fikk f eks en mail fra Sats i dag som bedyret at de ville kun gi meg informasjon som de mente ville være meg til gode. Jeg logget meg inn for å se hva de da automatisk krysset av for, og jammen meg - der var det mange kryss !! Og noen ting kunne jeg faktisk ikke velge bort, for det var absolutt så viktig  at jeg fikk de opplysningene både på mail, sms og i app !! Fra Norwegian får jeg mail hver eneste dag i det siste om oppdateringen, og uansett hvor mange ganger jeg logger meg inn og lagrer, så kommer det ny mail. Jeg lurer på om de ikke er helt fornøyd med at jeg har fjernet avkryssing på mye av den infoen de ønsker å sende meg, og sender mail på ny og på ny i håp om at jeg skal finne ut at jeg faktisk trenger det jeg ikke vil ha. 

Men en god ting har kommet ut av dette - jeg har faktisk slettet meg selv som bruker et par steder som følge av disse mailene :)

Anonymkode: 857b3...08d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har forstått det slik at de nye reglene nå som utgangspunkt skal sikre brukerne bedre enn før ved at de "automatiske" innstillingene er de som best mulig hindrer uønsket bruk av mine personlige opplysninger. Men i praksis virker det til at dette ikke stemmer. Jeg fikk f eks en mail fra Sats i dag som bedyret at de ville kun gi meg informasjon som de mente ville være meg til gode. Jeg logget meg inn for å se hva de da automatisk krysset av for, og jammen meg - der var det mange kryss !! Og noen ting kunne jeg faktisk ikke velge bort, for det var absolutt så viktig  at jeg fikk de opplysningene både på mail, sms og i app !! Fra Norwegian får jeg mail hver eneste dag i det siste om oppdateringen, og uansett hvor mange ganger jeg logger meg inn og lagrer, så kommer det ny mail. Jeg lurer på om de ikke er helt fornøyd med at jeg har fjernet avkryssing på mye av den infoen de ønsker å sende meg, og sender mail på ny og på ny i håp om at jeg skal finne ut at jeg faktisk trenger det jeg ikke vil ha. 

Men en god ting har kommet ut av dette - jeg har faktisk slettet meg selv som bruker et par steder som følge av disse mailene :)

Anonymkode: 857b3...08d

Norwegian sender nesten allyid mail mange dager i uken. Med alt mulig tyt og mas. Jeg sletter de baren. 

Vita og cdettellerannet m.fl. har jeg sendt mail og bedt om at personopplysningene mine slettes. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godtar man ikke de nye reglene på hver en nettside, så må de jo fjerne deg fra listene.Endelig blir man kvitt alle de kundeforholdene man ikke har, men bedriften mener man har fordi man for eksempel hadde rikstv/telenor for 15 år siden.

Anonymkode: d3a45...43e

Men det gjør de ikke. Du trenger ikke gjøre noe.... står det i de fleste mailene. 

Fordelen er jo klart at en blir oppmerksom på hvor en er registrert. 

Men ulempen er at det neppe gjelder for USA, og der vet jeg lite om alle sredene jeg har lagt igjen personopplysninger. 

Anonymkode: 9ed04...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være noe av det mest irriterende noensinne. Det gir en faktisk lyst til å gi avkall på alt personvern. De fleste av de firmaene benytter jo sjansen til å etterspørre MER personopplysninger om meg for at jeg skal få LOV å fortsette som kunde. 

Anonymkode: 64133...a24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at mange bare informerer, de beholder deg der om du ikke godkjenner på nytt. Så det er mange steder man må gå inn og slette seg før man blir borte. 

Og ikke gjøre noe er samtykke. 

Anonymkode: 32b50...ee6

De mailene jeg har fått, er helt motsatt. Der må jeg godkjenne for at de skal kunne beholde meg på listene. Så glad og lykkelig lar jeg være å klikke, og blir dermed fjernet fra en mengde lister jeg ikke visste at jeg var på. Så her er det å ikke gjøre noe, å bli slettet. Er du sikker på at du har lest dine mailer riktig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette må være noe av det mest irriterende noensinne. Det gir en faktisk lyst til å gi avkall på alt personvern. De fleste av de firmaene benytter jo sjansen til å etterspørre MER personopplysninger om meg for at jeg skal få LOV å fortsette som kunde. 

Anonymkode: 64133...a24

Jeg syns det er utrolig bra, for nå må de jo slette meg fra listene sine siden jeg ikke samtykker. Hurra for personvernet!

Endret av Hulderen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hulderen skrev:

De mailene jeg har fått, er helt motsatt. Der må jeg godkjenne for at de skal kunne beholde meg på listene. Så glad og lykkelig lar jeg være å klikke, og blir dermed fjernet fra en mengde lister jeg ikke visste at jeg var på. Så her er det å ikke gjøre noe, å bli slettet. Er du sikker på at du har lest dine mailer riktig?

Er det jeg har lest på de mailene jeg har fått også.

Anonymkode: d3a45...43e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Hulderen said:

Jeg syns det er utrolig bra, for nå må de jo slette meg fra listene sine siden jeg ikke samtykker. Hurra for personvernet!

Men de som sender til meg er jo de jeg enten har hatt et kundeforhold til eller aktivt bestilt nyhetsbrev fra. Så må jeg klikke meg inn på hver eneste for å bestille alt på nytt. Men det er jo ikke som om rene spammefolk slutter med det. Nigeriapostfolkene kommer ikke til å spørre høflig om du vil fortsette å arve rike onkler i Afrika.

Anonymkode: 64133...a24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hulderen skrev:

De mailene jeg har fått, er helt motsatt. Der må jeg godkjenne for at de skal kunne beholde meg på listene. Så glad og lykkelig lar jeg være å klikke, og blir dermed fjernet fra en mengde lister jeg ikke visste at jeg var på. Så her er det å ikke gjøre noe, å bli slettet. Er du sikker på at du har lest dine mailer riktig?

Sikker på at du ikke har misforstått ordlyden? 

Får nå i alle fall mas og tyt alle steder jeg er registrert. 

TS

Anonymkode: 9ed04...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har omtrent alle nettsider jeg går inn på begynt å mase også. Internett blir jo helt ødelagt av dette. Og i stad måtte jeg svare på 10 (!) spørsmål for å komme inn i nettbanken min. 

Anonymkode: 64133...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 Er jeg den eneste som ikke har mottatt en eneste e-post om dette? :klo: 

Anonymkode: 516ce...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Hulderen skrev:

De mailene jeg har fått, er helt motsatt. Der må jeg godkjenne for at de skal kunne beholde meg på listene. Så glad og lykkelig lar jeg være å klikke, og blir dermed fjernet fra en mengde lister jeg ikke visste at jeg var på. Så her er det å ikke gjøre noe, å bli slettet. Er du sikker på at du har lest dine mailer riktig?

Denne fikk jeg fra Vita:

Sitat
Du mottar denne eposten fordi du er medlem av Club VITA. 

Vi i Club VITA bryr oss om våre medlemmer og ditt personvern er derfor viktig for oss. På grunn av de nye lovene angående personvern, har vi oppdatert vår personvernerklæring. 

Du trenger ikke å foreta deg noe, men for å bedre forstå hvordan vi lagrer og bruker personopplysningene dine, håper vi at du tar deg tid til å lese gjennom vår oppdaterte personvernerklæring. 

Er det noe annet du lurer på, er du selvsagt hjertelig velkommen til å kontakte oss. 

Vennlig hilsen 
Club VITA
spacer.gif
 

Den tolker jeg som at dersom jeg ikke gjør noe så blir jeg bare værende i listene deres. 

Og fra Samsung:

Sitat

For Samsung er det viktig å behandle dine opplysninger på en sikker måte og i samsvar med gjeldende lover og regler. Med EUs nye personvernforordning (GDPR), som trer i kraft den 25. mai 2018, skjer en positiv endring som gir deg mer kontroll over hvordan dine opplysninger håndteres og større sikkerhet rundt dine personlige opplysninger. Vi vil derfor informere deg om at vi har oppdatert vår personvernpolitikk med informasjon om hvordan vi samler, lagrer og behandler opplysningene dine. Vi har også beskrevet tydeligere hvordan du kan kontakte oss for å utøve rettighetene dine. Du behøver ikke foreta deg noe i forhold til dette, men hvis du ønsker å vite mer, kan du når som helst lese vår personvernpolitikk. Vi vil forsette å sørge for at du ikke går glipp av alt det spennende som hender i vår verden, som oppdateringer, siste nytt og tilbud på våre produkter og tjenester.

Er det jeg som har misforstått her? 

Anonymkode: 32b50...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Denne fikk jeg fra Vita:

Den tolker jeg som at dersom jeg ikke gjør noe så blir jeg bare værende i listene deres. 

Og fra Samsung:

Er det jeg som har misforstått her? 

Anonymkode: 32b50...ee6

Du har ikke misforstått noe, det er firmaene som har tolket de nye reglene ulikt så noen ber deg registrere deg på nytt mens andre sier du ikke trenger foreta deg noe. Det burde virkelig ikke være nødvendig å registrere noe som helst, så lenge de fleste sånne tjenester har en unsubscribe-funksjon. All denne spammen er faktisk en  gylden mulighet til firmaer som er rene spammere til å hanke inn nye kunder og be dem oppgi alle sine personopplysninger. Firmaer som tidligere har hatt min mailadresse, ber nå om både adresse og telefonnummer i tillegg. 

Anonymkode: 64133...a24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor velger Norge egentlig å være med på dette? Norge har jo aldri vært medlem av EU, og GDPR skal jo bare gjelde for land som fsktisk er medlemmer av unionen... 

GDPR kommer jo uansett bare til å føre til mer plaging og mas for forbrukerne. Typisk politisk makkverk og symbolpolitikk som egentlig ikke gavner befolkningen på noen som helst måte... 

Anonymkode: 516ce...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...