Gå til innhold

Baby 11 uker- hyler og er urolig på besøk/kafé


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

26 minutter siden, lamorte skrev:

Du er nok et morsomt menneske. 

Du skulle bare visst.

Anonymkode: e0f6e...50d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huff, her var det mye negativitet! Jeg spør om noen har opplevd det samme og om det gikk over..? Babyen begynner også å hyle på besøk hos familie han har møtt flere ganger før, vi har ikke vært ofte på kafe. Han var alltid veldig enkel å ha med før, men så snudde det når han var rundt 9 uker. Jeg lytter jo til han sine signaler og tar han med i annet rom alene når han hyler. Vil jo at han skal bli vant til å være med ut og på besøk, selv om jeg vet jo at han er bare 11 uker enda. 

TS

Anonymkode: 5f8c9...314

Bare overse krisemaksimeringen, det må da være lov å be om råd! Tenker at babyen din kanskje nettopp har begynt å oppdage mer av verden rundt seg, noe som kan være skremmende og stressende. Lyder, folk og bevegelser som han aldri har registrert før. Husker min gutt plutselig hylskrek hjemme hos svigers, selv om han alltid hadde vært trygg der før. Han var vel gjerne en 2-3 mnd da. Men senere gikk det fint igjen. Gi han litt tid, snart blir han nok flinkere til å ta inn de nye inntrykkene uten å bli stresset. Ta han med ut en tur om han begynner å gråte, eller prøv å holde besøk og kaféturer til når han sover en periode. Bæretøy, som mange som foreslår, er gull.

Og som jeg ustanselig får høre: alt er en periode. Den kan være over i morgen, og vanligvis er det ikke noe du trenger å gjøre, annet enn å prøve å trøste og tilrettelegge som best du kan. Og kanskje prøve å unngå de «skumle» eller stressende tingene en liten stund. 

Anonymkode: 9e0f9...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk den tiden baby trenger på å gi trygghet og nærhet. Bæretøy er nevnt her, det er gull verdt. Min lille var et klistremerke som bare ville ha kroppskontakt og ammes til hun var 3-4 måneder. Jeg tok hensyn til dette og har i dag en ettåring som er så trygg og blid og velvillig at folk blir overrasket over at jeg forteller at hun er sånn 90% av tiden. De samme utbryter ofte, at kanskje det hadde noe for seg å gå med bæresjal og bæresele som jeg ofte gjorde. 

Og kanskje du må droppe eller trappe ned på familiebesøk og cafeliv en liten periode, men det går nok over. 

I tillegg anbefaler jeg å laste ned appen Wonder weeks. På meg var den spot on på periodene baby trengte ekstra mye nærhet. 

Anonymkode: 89d73...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og man blir faktisk ikke isolert fordi man ikke kan gå på cafe eller på besøk. 

Gå en tur med de du ønsker å snakke med! Bedre for baby, deg og samtalepartner. 

 

Anonymkode: d749b...b77

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huff, her var det mye negativitet! Jeg spør om noen har opplevd det samme og om det gikk over..? Babyen begynner også å hyle på besøk hos familie han har møtt flere ganger før, vi har ikke vært ofte på kafe. Han var alltid veldig enkel å ha med før, men så snudde det når han var rundt 9 uker. Jeg lytter jo til han sine signaler og tar han med i annet rom alene når han hyler. Vil jo at han skal bli vant til å være med ut og på besøk, selv om jeg vet jo at han er bare 11 uker enda. 

TS

Anonymkode: 5f8c9...314

Baby trenger ikke bli vant til andre mennesker så tidlig. Inviter familie til dere isteden. Og kanskje ikke så mange om gangen heller. Kos dere hjemme i rolige og trygge omgivelser så prøver du å ta det med til andre etter en stund. Ta tiden til hjelp og ta hensyn til den lille. 

Anonymkode: c82f8...10b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min baby var likedan, TS. Hun ble sliten etter en halv time blant folk, ville da ammes og sove i armene. Det går over! Man må bare ta hensyn til den lilles behov, så blir det enklere for en selv også. 

Anonymkode: dfbae...700

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts vi slet med dette med yngstemann også. Han ble veldig fort overstimulert. Vi prøvde å unngå steder med for mange mennesker og høye lyder. De dagene vi måtte i selskaper så sov han dårlig så vi endte opp med å holde han litt «isolert» og ikke sendte han rundt blant familien om du skjønner hva jeg mener? Dette gikk over når han begynte i bhg og han er nå mye mer utadvendt. Det virker kanskje lenge til for deg men sånn som jeg ser det er det ingen quick-fix for dette. De små må få den tiden de trenger rett og slett. 

Anonymkode: 4386c...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min baby var likedan, TS. Hun ble sliten etter en halv time blant folk, ville da ammes og sove i armene. Det går over! Man må bare ta hensyn til den lilles behov, så blir det enklere for en selv også. 

Anonymkode: dfbae...700

Hvor lenge varte det? Fikk du til å ta med deg baby ut blant folk i den perioden?

Ts

Anonymkode: 5f8c9...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts vi slet med dette med yngstemann også. Han ble veldig fort overstimulert. Vi prøvde å unngå steder med for mange mennesker og høye lyder. De dagene vi måtte i selskaper så sov han dårlig så vi endte opp med å holde han litt «isolert» og ikke sendte han rundt blant familien om du skjønner hva jeg mener? Dette gikk over når han begynte i bhg og han er nå mye mer utadvendt. Det virker kanskje lenge til for deg men sånn som jeg ser det er det ingen quick-fix for dette. De små må få den tiden de trenger rett og slett. 

Anonymkode: 4386c...93e

Gikk der greit så lenge ingen andre holdt ham? Varte dette helt til han begynte å bhg?

Anonymkode: 5f8c9...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2018 den 19.42, AnonymBruker skrev:

Jeg kan godt la vare å gå på kafé, men hva med besøk til besteforeldre og annen familie? Han blir stresset da også.. 

Anonymkode: 5f8c9...314

Kutt ned. Besteforeldrene kan komme til dere, og de trenger ikke være så.lenge. 

La baby bestemme. Stress når de er så.små er ikke bra. 

Her gar vi måtte gjøre det samme. Vi drar ut, men kun på.korte visitter og drar med en gang lille viser tegn til uro(hu starter å hyyyle. En helt annen gråt enn den hu har her hjemme). 

Min er 5 mnd, og det ser ikke ut som at det blir noe særlig bedre på en stund enda. Men det spiller jo ingen rolle. Jeg har resten av livet til å dra på besøk og på café, men den mentale helsen hennes dannes kontinuerlig..

Anonymkode: b4bbd...cab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gikk der greit så lenge ingen andre holdt ham? Varte dette helt til han begynte å bhg?

Anonymkode: 5f8c9...314

Ja det gikk stort sett greit hvis ingen holdt han men vi måtte ofte gå tidligere og måtte som flere har nevnt lese babyen litt og se når det ble for mye. Noen ganger gikk det fint uansett altså før han begynte i bhg men når han begynte der så ble det merkbart bedre. 

Anonymkode: 4386c...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2018 den 18.08, AnonymBruker skrev:

TS, cafèlivet er over. Sorry. 

Jeg kunne riktignok gå på cafe da min var like liten som din, men fra 8 måneder var det ikke ro i kroppen hennes. 

Hun er nå 2,5 og klarer fortsatt ikke sitte stille på cafe. Må løpe etter hele tiden. 

Så tror nok bare du må akseptere at cafelivet er over. 

Anonymkode: d749b...b77

Tullprat. Man lærer dem å sitte i ro en liten stund, så kan man faktisk få på cafe med små barn. Min var helt lik, men jeg har ikke unngått cafè’er fordi, da lærer de i hvertfall ikke hvordan man oppfører seg der.

Anonymkode: dfb64...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tullprat. Man lærer dem å sitte i ro en liten stund, så kan man faktisk få på cafe med små barn. Min var helt lik, men jeg har ikke unngått cafè’er fordi, da lærer de i hvertfall ikke hvordan man oppfører seg der.

Anonymkode: dfb64...a00

Man kan ikke lære en 11 uker gammel baby å «sitte i ro litt». Eller «å oppføre seg». Babyen gråter ikke for å være slem og vanskelig, men fordi det eneste måten den har å fortelle at den ikke har det bra.

Anonymkode: 3788f...0bb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎25‎.‎05‎.‎2018 den 18.08, AnonymBruker skrev:

TS, cafèlivet er over. Sorry. 

Jeg kunne riktignok gå på cafe da min var like liten som din, men fra 8 måneder var det ikke ro i kroppen hennes. 

Hun er nå 2,5 og klarer fortsatt ikke sitte stille på cafe. Må løpe etter hele tiden. 

Så tror nok bare du må akseptere at cafelivet er over. 

Anonymkode: d749b...b77

 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tullprat. Man lærer dem å sitte i ro en liten stund, så kan man faktisk få på cafe med små barn. Min var helt lik, men jeg har ikke unngått cafè’er fordi, da lærer de i hvertfall ikke hvordan man oppfører seg der.

Anonymkode: dfb64...a00

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke lære en 11 uker gammel baby å «sitte i ro litt». Eller «å oppføre seg». Babyen gråter ikke for å være slem og vanskelig, men fordi det eneste måten den har å fortelle at den ikke har det bra.

Anonymkode: 3788f...0bb

Må si meg enig med siste taler her, altså.

Nå har jeg riktignok venner som har hatt med seg barn på café nesten ukentlig i flere år. Jeg trekker den konklusjonen at barna deres trives med det, og det er jo fint for dem. For meg høres det ut som et marerittprosjekt. Min treåring synes det kjedeligste i verden er å sitte stille og høre voksne prate, det finnes ikke interessant for ham, og helt ærlig skjønner jeg ikke hvorfor det er så innmari viktig å stresse med å lære dem opp til det heller. Jeg kan gå på café alene eller med venninner. Sønnen min vil heller gå til lekeplassen, en tur i skogen, dra og bade, og fram til han synes café er en fin aktivitet selv (det kommer til å skje, når han blir større, ingen vits i å bekymre seg for det. Du trenger ikke lære opp en toåring for at han/hun skal synes det er stas på café som åtteåring, da løper de heller ikke sikksakk mellom bordene og roper...) er det da greit å droppe det. Hvis han hadde syntes det var fint på café, greit nok, men når ungen mistrives og den voksne vil sitte på café, hvem sitt behov for å "lære opp" snakker vi egentlig om da?

TS, dropp det en periode, det er sikkert en sensitiv fase hos babyen som går over med tid og stunder. De fleste småbarn har rare ting for seg i perioder, og så går det over like plutselig som det kom. Finn på andre ting i mellomtiden, og møt venninner på café når far har barnet noen timer :)

Anonymkode: 5d6d3...85e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er en sensitiv periode som går over. Kan jo ikke bli med på barseltreff eller noe nå :( Vi skal reise med fly om ikke lenge også, da blir han vel fort overstimulert...

Anonymkode: 5f8c9...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt bæretøy? Jeg kan anbefale "Norsk Bæregruppe" på Facebook. Der får du mange gode tips til ergonomisk bæring av små babyer. Å bli bært på mammas mage vil i mange tilfeller være mye tryggere for babyen:) vi brukte alltid bæretøy de første 6 mnd fordi mini bare skrek i vognen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper det er en sensitiv periode som går over. Kan jo ikke bli med på barseltreff eller noe nå :( Vi skal reise med fly om ikke lenge også, da blir han vel fort overstimulert...

Anonymkode: 5f8c9...314

Noen barn er slik, så derfor kan man ikke planlegge alt på forhånd.

Har jeg vært avgårde med baby 1 time på dagtid så holder det for han den dagen og jeg kan ikke reise mer den dagen. Sånn er det uansett om jeg måtte "kjede" meg. 

Anonymkode: 89b26...391

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Men har du forsøkt bæretøy, gjerne sjal, skikkelig? Ikke bare en gang, men flere? De trenger å venne seg til bæretøy også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper det er en sensitiv periode som går over. Kan jo ikke bli med på barseltreff eller noe nå :( Vi skal reise med fly om ikke lenge også, da blir han vel fort overstimulert...

Anonymkode: 5f8c9...314

Mitt beste tips ved flyturer med små barn er bæresjal/sele. Og vendt innover. Da kan de skjermes for endel inntrykk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyer gråter uansett, kafé, hjemme osv. Det er deres måte å si ifra på, at de er varm, kald, vondt i magen, sulten osv. Om babyen er mye våken på kafé kan den bli overstimulert og sliten, så lytt til barnet. Prøv å være hjemme en stund å se om det hjelper på gråtingen.

Anonymkode: 52f96...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...