Gå til innhold

Blir jeg ikke gravid fordi jeg er overvektig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er nå på 13nd pp.
Men vi blir ikke gravid. Jeg måler temperatur og tar eggløsningstester. Så teknisk sett skal vi treffe riktig. 
Vi har begge vært hos lege og sjekket oss, der var alt normalt på begge to. 
Men jeg er overvektig, ikke sykelig, men bmi på 29.
Kan dette være den avgjørende faktoren på at ikke noe skjer? 

Anonymkode: 9efb0...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en bmi på 28 og jeg ble gravid mens jeg gikk på p-pilla. 

Anonymkode: 116db...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan det, men det trenger ikke å være årsaken. Etter å ha forsøkt i over  ett år, så er tiden inne til å be om utredning.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er nå på 13nd pp.
Men vi blir ikke gravid. Jeg måler temperatur og tar eggløsningstester. Så teknisk sett skal vi treffe riktig. 
Vi har begge vært hos lege og sjekket oss, der var alt normalt på begge to. 
Men jeg er overvektig, ikke sykelig, men bmi på 29.
Kan dette være den avgjørende faktoren på at ikke noe skjer? 

Anonymkode: 9efb0...00d

Tvilsomt...

Anonymkode: bbd5a...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Hulderen said:

Det kan det, men det trenger ikke å være årsaken. Etter å ha forsøkt i over  ett år, så er tiden inne til å be om utredning.

Vi skal det i august. Men det er jo noen mnd til. Så tenkte å kanskje fortsette å prøve i sommer. 
Er bare så lei av telling og måling og ja alt det som kommer med. For det føles bare som at det er til ingen nytte. Det er liksom ingen overraskelse når mensen kommer hver mnd. 

Jeg ser at mange blir jo gravid og kanskje mister. Vi har ikke vært gravid en gang. 

Anonymkode: 9efb0...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cocosa

Legg prøvingen på hylla i sommer og vent på timen i august. Vi ble gravide den måneden vi sluttet å prøve 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være noe i det. Vet om en dame i slutten av tredve som forsøkte og hun ble tipset av lege om å forsøke å spise sunnere/gå ned et par kg. 

Men det kan være andre ting også. 

Men Plutselig kan det skje  :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er nå på 13nd pp.
Men vi blir ikke gravid. Jeg måler temperatur og tar eggløsningstester. Så teknisk sett skal vi treffe riktig. 
Vi har begge vært hos lege og sjekket oss, der var alt normalt på begge to. 
Men jeg er overvektig, ikke sykelig, men bmi på 29.
Kan dette være den avgjørende faktoren på at ikke noe skjer? 

Anonymkode: 9efb0...00d

Jeg hadde bmi på 30-og-noe når jeg ble gravid (jada, jeg er klar over at anekdoter ikke er bevis), så man blir ikke nødvendigvis mindre fruktbar av å være overvektig.

Vi prøvde i 8 mnd før den satt - det var første mnd jeg ikke var obs på eggløsning. 

Svært mange har lignende erfaringer - spira sitter når man slutter å jobbe så hardt for det. Det spekuleres i om stresset påvirker evnen til å unnfange... Jeg vet ikke om det er noe i det, men kanskje det er verdt det å gi litt slipp på den planmessige prøvingen fremover? Om ikke annet for å spare deg selv for skuffelsen over at det ikke funker...

Du kan alltids prøve å gå litt ned i vekt også om du vil, men ikke for mye/for fort - det kan også påvirke evnen til å unnfange. 

Masse lykke til!

Anonymkode: 3ca6e...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Cocosa said:

Legg prøvingen på hylla i sommer og vent på timen i august. Vi ble gravide den måneden vi sluttet å prøve 😅

Ja, jeg har tenkt tanken. Men må innrømme at det er vanskelig. Har prøvd det, men endte opp med at jeg fortsatte å måle temperaturen og føre inn hver morgen. 

Det skal også sies at jeg sluttet på P pillen et år tidligere hvor vi ikke prøvde og tenkte at skjer det så skjer det. Selv om jeg ikke var klar da. Jeg trengte det året på å forberede meg. 
Så da det ikke hadde skjedd noe på et år, begnte vi å prøve. 
Teknisk sett har vi "prøvd" i 2 år. Men et år har vi vært veldig bevist på når og måling og testing. 

Og som jeg også skrev, vi skal begynne med prøverør i august. Men det er så lenge til...

Anonymkode: 9efb0...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være vanskeligere å bli gravid når man er overvektig. Det at overvektige forteller her at de har blitt gravide er ikke noe bevis for at vekt ikke er en faktor. Hvis jeg var deg ville jeg forsøkt å endre livsstil og gå ned til normal bmi mens dere prøver. 

Anonymkode: 5a31a...a6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være det ja :) hva med å droppe prøvingen, og heller fokusere på kosthold og trening i sommer. Da går du gjerne ned noen kg, og møter august med frisk, oppladet og sunnere kropp!

Anonymkode: a9910...8f1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overvekt kan være en faktor ja, men ikke avgjørende. En venn har to barn, bmi på 42. Ble gravid på p-piller første gang. 

Jeg har bmi på 30. Gravid med nummer to nå. Ingen av dem har vært "planlagte" i den forstand. Verken tempet eller visste når EL var. 

Legg prøvingen på hylla i noen mnd. Skal se spira sitter når dere minst venter det. Lykke til. 

Anonymkode: 6af5c...93b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er nå på 13nd pp.
Men vi blir ikke gravid. Jeg måler temperatur og tar eggløsningstester. Så teknisk sett skal vi treffe riktig. 
Vi har begge vært hos lege og sjekket oss, der var alt normalt på begge to. 
Men jeg er overvektig, ikke sykelig, men bmi på 29.
Kan dette være den avgjørende faktoren på at ikke noe skjer? 

Anonymkode: 9efb0...00d

Var ingenting galt med oss heller, spiren satt plutselig på 25. pp

Anonymkode: 6db51...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overvekt kan påvirke deg hormonelt og dermed også fruktbarhet, så som et ledd i prøvingen ville jeg forsøkt å endre livsstil også. Det har jo uansett bare helsefordeler for deg :) 

I tillegg så er det mye lettere for kroppen å gå gjennom et svangerskap uten den ekstra vekten fra før

Anonymkode: 1d5af...76c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Cocosa skrev:

Legg prøvingen på hylla i sommer og vent på timen i august. Vi ble gravide den måneden vi sluttet å prøve 😅

Samme her! Da etter prøving i 1 år. Ikke spesielt overvektig 

Anonymkode: 6d595...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde BMI på 30, ble ikke gravid på 3,5 år uten prevansjon (ikke aktiv prøving, men «skjer det så skjer det» holdning. Bestemte meg for å ta tak i livsstilen min og jeg gikk ned 24kg på seks måneder og VIPS ble jeg gravid. Med andremann ble jeg  også gravid med det samme vi begynte å prøve (jeg har holdt vekta siden takket være livsstilsendringene)

 

Anonymkode: b3c23...924

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel uansett fornuftig å få kontroll på vekta nå, for når du har en toåring som løper fra deg så bør du ønske å kunne holde tritt.

Anonymkode: 83905...ac1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er etablert sammenheng mellom overvekt og vanskeligheter med å bli gravid. Du øker sjansene dine ved å gå ned i vekt til normal vekt, lykke til! Husk at faktorer som røyking/snusing påvirker også så hvis du har mulighet må du prøve å kutte ned på det også.

Anonymkode: 80ba1...207

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være, men trenger ikke å være. Hvis du har stabile sykluser er det sannsynligvis ikke vekten din som er problemet. 13 pp vil si at du har prøvd ett år. Det er ikke veldig lenge og mange normalvektige bruker like lang og lenger tid. 

Anonymkode: 5776a...b3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...