Gå til innhold

Krever jeg for mye?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uansett ikke smart å dra på festival dagen før det forventes at man er sosial fra morgenen av dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier du ikke pålegger henne oppgaver. Men du skriver jo selv at du trenger henne til å fikse lokalet ol. 

Hva med å spørre familie istedet og faktisk be pent om hjelp? Synes du høres kravstor ut, venninnen din har en annen avtale dagen før ditt bryllup enkelt og greit. Da kan du ikke kreve noe av henne eller bli skuffet fordi hun ikke kan hjelpe deg. 

Anonymkode: 08fb2...94e

Jeg skriver ikke at jeg *trenger* henne til å fikse lokalet. Jeg skriver at det hadde vært fint om hun hjalp til, og at jeg, uten å tenke over dette, hadde regnet med henne. Jeg mente jo aldri å legge forventinger på henne, men har gjort det uten å mene det. Er derfor jeg lurer på hva som er ok å forvente av en forlover.

Anonymkode: 749d5...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spurte ikke min forlover om noe som helst, annet enn å signere dokumenter og utdrikningslag (jeg spurte ikke direkte om det, hun spurte meg om jeg kunne tenke det, og jeg sa ja). 

Om jeg skulle vært forlover for noen hadde jeg hjulpet til det jeg ble spurt til, men i utgangspunktet tenker jeg en forlover signerer dokumenter og eventuelt ordner utdrikningslag, og er ikke en slags hjelper. Brudeparet gjør det meste selv, syns det er mer naturlig å spørre foreldre og søsken om hjelp.

 

Anonymkode: d3456...67a

Nettopp. Virker som om mange bruder tror forlover = brudens slave... Forlover er strengt tatt bare å signere papirer. Dersom forloveren også arrangerer utdrikningslag og holder tale i bryllupet burde man være fornøyd. 

Tro om TS kommende mann forventer det samme av sin forlover? Neppe!

Endret av Anonymus Notarius
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forventes det at forlover har masse arbeidsoppgaver? 

Anonymkode: 6737c...da0

Jeg visste heller ikke det. Jeg hadde ikke forventet at hun skulle være tilgjengelig dagen før eller hjelpe til med mat eller rydding av lokalet. Aldri hadde jeg spurt om noe sånt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har arrangert utdrikningslag, skal lage mat, holde tale, og være forlover. Med mindre hun selv legger opp til å hjelpe til med mer, så syns jeg faktisk det er nok.

Forloverene mine var to venninner som er søstre, og vi tre er som "søstre", så her dukket de opp og hjalp til med alt, enten jeg ville eller ikke. Men jeg hadde ingen forventninger til det, og jeg har aldri tenkt at forloveren er en naturlig del av "hjelpecrewet" dagen før. Så jeg tror du har litt for høye forventninger til forloveren din sin rolle i bryllupet ditt. Eneste jeg hadde forventet, var at hun ikke hadde en oppførsel på festivalen, som satte hennes rolle i bryllupet i fare - fyllesjuk og alkoholrelaterte ulykker.

Anonymkode: 78877...744

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjelldronning

Jeg hadde vært veldig takknemlig for alt forloveden din har gjort for deg Ts. Hun har virkelig stilt opp for deg :) Du har sikkert mange andre som du/dere kan be om hjelp dagen før bryllupet deres. Og jeg tipper de fleste hjelper til med glede :) Lykke til med bryllupsforberedelsene. Å gifte seg er fantastisk ❤️

Endret av Fjelldronning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sier at du ikke forventet noe eller bad henne om noe, men du hadde regnet med at hun skulle hjelpe til - her synes ejg dette går på din kappe. Det er sinnsyy mye styr å organisere et utdrikningslag (ofte koster det endel også, du sier at det «ikke ble noe av» at du betalte for det, hvordan gikk det seg til?) Og å lage mat pluss evnt tale osv er mer enn nok av oppgaver for én person. Kanskje hjelper hun deg i timene før bryllupet også. 

Jeg synes du bør sette pris på venninnen din og fire på kravene dine.

Anonymkode: fe701...0d0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier at du ikke forventet noe eller bad henne om noe, men du hadde regnet med at hun skulle hjelpe til - her synes ejg dette går på din kappe. Det er sinnsyy mye styr å organisere et utdrikningslag (ofte koster det endel også, du sier at det «ikke ble noe av» at du betalte for det, hvordan gikk det seg til?) Og å lage mat pluss evnt tale osv er mer enn nok av oppgaver for én person. Kanskje hjelper hun deg i timene før bryllupet også. 

Jeg synes du bør sette pris på venninnen din og fire på kravene dine.

Anonymkode: fe701...0d0

Jeg har allerede sagt at jeg har spurt henne om ting, som å lage mat, men jeg har ikke pålagt henne noen oppgaver. Men jeg merker at jeg ikke hadde regnet med mine egne forventninger til henne når det gjelder dagen før bryllupet. Det at jeg ble skuffet fikk meg til å innse at jeg hadde regnet med at hun kom til å være der. Det tar jeg selvsagt på egen kappe, siden det tydeligvis er mye å forvente at hun skal stille opp da. Dog såret det meg når hun sa at det var dumt at festivalen og bryllupet kræsjet på den måten, fordi hun da ikke fikk gå på hele festivalen. 

Når det gjelder det uthevede, så mente jeg at jeg tilbydde meg å bli med å betale for utdrikningslaget, på lik linje med de andre som deltok, men at det ble bestemt at jeg skulle slippe det, og de andre delte den kostnaden i steden.

Anonymkode: 749d5...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt delt, men tror kanskje problemet er at du regnet med henne - uten å spørre først. Dersom jeg selv hadde vært forlover hadde det vært naturlig å stille opp med dekking og slikt dagen før bryllupet, men da på samme måte som det for meg er naturlig å stille opp med pynting, baking, dekking osv. for andre venner i forkant av bryllup. Så jeg er helt uenig med dem som mener det er feil å spørre forlover, eller hvilke som helst andre venner/familie om slikt. Men samtidig må det være like greit om det er andre ting som skjer og de ikke har mulighet.

Så er det jo også forskjell på folk. Jeg er også av typen som liker dillingen med det å pynte til bryllup, men vet andre synes det er bare pes. Har du kanskje andre venner du kan spørre, og som har sansen for slikt? Slik at pyntingen dagen før bryllupet blir en hyggelig sak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Ymra skrev:

Jeg er litt delt, men tror kanskje problemet er at du regnet med henne - uten å spørre først. Dersom jeg selv hadde vært forlover hadde det vært naturlig å stille opp med dekking og slikt dagen før bryllupet, men da på samme måte som det for meg er naturlig å stille opp med pynting, baking, dekking osv. for andre venner i forkant av bryllup. Så jeg er helt uenig med dem som mener det er feil å spørre forlover, eller hvilke som helst andre venner/familie om slikt. Men samtidig må det være like greit om det er andre ting som skjer og de ikke har mulighet.

Så er det jo også forskjell på folk. Jeg er også av typen som liker dillingen med det å pynte til bryllup, men vet andre synes det er bare pes. Har du kanskje andre venner du kan spørre, og som har sansen for slikt? Slik at pyntingen dagen før bryllupet blir en hyggelig sak. 

Skjønner jo nå at jeg ikke skulle regnet med henne, selv om det føles merkelig. Jeg har ikke mange venner. 3 totalt om vi ikke regner med min mann, og jeg vet jeg ville stilt opp uten at det skulle være nødvendig å spørre meg, om en av de skulle gifte seg. Så har nok tenkt at mine venner ville gjort det samme for meg. Det er ikke krise at hun skal på festival, men litt skuffende at hun ikke har tilbudt seg å hjelpe til, tror jeg. Så klart burde jeg nok heller ha spurt henne i steden for å ta det for gitt at hun ville stille opp på det, og det forstår jeg jo nå etter å ha tenkt på det. 

Anonymkode: 749d5...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner jo nå at jeg ikke skulle regnet med henne, selv om det føles merkelig. Jeg har ikke mange venner. 3 totalt om vi ikke regner med min mann, og jeg vet jeg ville stilt opp uten at det skulle være nødvendig å spørre meg, om en av de skulle gifte seg. Så har nok tenkt at mine venner ville gjort det samme for meg. Det er ikke krise at hun skal på festival, men litt skuffende at hun ikke har tilbudt seg å hjelpe til, tror jeg. Så klart burde jeg nok heller ha spurt henne i steden for å ta det for gitt at hun ville stille opp på det, og det forstår jeg jo nå etter å ha tenkt på det. 

Anonymkode: 749d5...680

Det er ikke rimelig å bli skuffet over det. Nå lærer du noe nytt. Man tar det ikke for gitt at forlover eller venner eller familie skal hjelpe til. Man spør innen rimelig tid og hvis de ikke kan er det helt greit og vanlig. 

Anonymkode: 8b644...f17

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er vennskapet deres egentlig? Jeg har en bestevenninne som jeg har hatt i femten år, og vi har liksom alltid snakket om at vi skal være hverandres forlovere hvis det blir giftemål. Hvis det nå blir sånn, så vil jeg selvsagt være med på så mye jeg kan! Har jeg anledning, vil jeg selvsagt være tilgjengelig dagen før - jeg ville aldri lagt andre planer den dagen, uten å først spørre om det var noe som skjedde den dagen som hadde med bryllupet å gjøre.

Ser noen her skriver at "TS ikke kan forvente at folk setter av hele helgen fordi hun skal stå brud". Så sant jeg har mulighet (altså at det VIRKELIG IKKE GÅR på grunn av jobb, eller at jeg skal føde eller noe slik) gjør jeg GJERNE det for mine nære venner! Det er da virkelig ikke et så stort offer - hva er det for et vennskap, hvis det er et så stort ork å bruke tid sammen og hjelpe hverandre...? Folk gifter seg ikke hver helg akkurat, og det er en stor dag der jeg gjerne vil bidra så mye jeg kan. Og jeg vet min bestevenninne føler det samme.

Men folk er jo forskjellige, og ikke minst, vennskap er forskjellige. Denne venninnen høres ikke så veldig interessert ut i bryllupet ditt, akkurat. Det er jo lov det, og du kan nok ikke forvente særlig mer enn hun alt har gjort. Hun kommer i bryllupet og hun har holdt et utdrikningslag. Men jeg skjønner at du er skuffet over at hun uttrykker at "bryllupet ditt ødelegger for en festival jeg hadde lyst til å gå på" og at hun egentlig ikke har tid til å gå i bryllupet ditt, men føler det er noe hun "må". 

Anonymkode: 32213...87a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner jo nå at jeg ikke skulle regnet med henne, selv om det føles merkelig. Jeg har ikke mange venner. 3 totalt om vi ikke regner med min mann, og jeg vet jeg ville stilt opp uten at det skulle være nødvendig å spørre meg, om en av de skulle gifte seg. Så har nok tenkt at mine venner ville gjort det samme for meg. Det er ikke krise at hun skal på festival, men litt skuffende at hun ikke har tilbudt seg å hjelpe til, tror jeg. Så klart burde jeg nok heller ha spurt henne i steden for å ta det for gitt at hun ville stille opp på det, og det forstår jeg jo nå etter å ha tenkt på det. 

Anonymkode: 749d5...680

Det er mange vennskap som blir tatt litt på senga pga. brud/forlover-problemer. Bryllupet til en nær venninne ødela det 30 år lange vennskapet hun hadde til sin bestevenninne. Man har forskjellige forventninger, og plutselig står man i en uforenelig situasjon pga. det som startet som bagateller.

Man skal ikke anta andres handlinger utifra ens egne, som f.eks. at du ville stilt opp dersom rollene var byttet. Men jeg syns absolutt man kan føle seg skuffet over tilbakemeldingene om at bryllupet ditt kommer i veien for noe ubetydelig.

Anonymkode: 78877...744

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har som sagt aldri giftet meg før, og heller aldri vært forlover for noen, så jeg vet jo ikke hva som er greit å forvente. Men slik jeg ser på det, er forloveren litt som min høyre hånd også. Med unntak av min mann, vet hun jo kanskje best hva jeg liker, og hvordan jeg vil ha ting. Så jeg hadde følt meg mye bedre om hun hadde vært der for å hjelpe til. Men er jo tydeligvis min feil som ikke spurte henne om å være med først. 

Dere som er enig med forloveren min, kan dere svare på hva som er greit å forvente av en forlover i det hele tatt? De er jo ikke en hvilken som helst gjest heller?

Anonymkode: 749d5...680

En forlover har strengt tatt kun én oppgave, og det er å skrive under på forlovererklæringen.

tillegg er det vanlig at forlover er med bruden bryllupsdagen slik at bruden ikke skal kjede seg hos frislr/make-up, samt sitter oppe ved alteret i kirken. Hun må også regne med å være med på bryllupsfotograferingen, både som brudens håndtlanger og som fotoobjekt. Det er også forlover som pleier å ta ansvar for eventuelt utdrikningslag.

Forloveren er ikke hvilken som helst gjest, men en av æresgjestene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, O.G. skrev:

Uansett ikke smart å dra på festival dagen før det forventes at man er sosial fra morgenen av dagen etter.

Frstival trenger ikke å bety fylla, vet du, og holder man seg unna fylla, skjønner man også at man må dra hjem i rett tid. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skriver ikke at jeg *trenger* henne til å fikse lokalet. Jeg skriver at det hadde vært fint om hun hjalp til, og at jeg, uten å tenke over dette, hadde regnet med henne. Jeg mente jo aldri å legge forventinger på henne, men har gjort det uten å mene det. Er derfor jeg lurer på hva som er ok å forvente av en forlover.

Anonymkode: 749d5...680

Synes ikke du skal forvente at forlover hjelper til med lokalet etc. Min forlover hadde overhode ingenting hun skulle gjøre bortsett fra å holde tale i middagen (noe som er vanlig at forlovere gjør). Min forlover er flink med blomster så hun foreslo selv å sette sammen brudebuketten min. Noe jeg satte umåtelig pris på siden den ble kjempefin og ekstra personlig. Jeg hadde ikke utdrikkingslag heller, så hun behøvde ikke arrangere det en gang.

Jeg synes det er mer enn nok at forlover undertegner papirer og holder en liten tale. Noe mer skal ikke være forventet.

Anonymkode: acfdf...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er vennskapet deres egentlig? Jeg har en bestevenninne som jeg har hatt i femten år, og vi har liksom alltid snakket om at vi skal være hverandres forlovere hvis det blir giftemål. Hvis det nå blir sånn, så vil jeg selvsagt være med på så mye jeg kan! Har jeg anledning, vil jeg selvsagt være tilgjengelig dagen før - jeg ville aldri lagt andre planer den dagen, uten å først spørre om det var noe som skjedde den dagen som hadde med bryllupet å gjøre.

Ser noen her skriver at "TS ikke kan forvente at folk setter av hele helgen fordi hun skal stå brud". Så sant jeg har mulighet (altså at det VIRKELIG IKKE GÅR på grunn av jobb, eller at jeg skal føde eller noe slik) gjør jeg GJERNE det for mine nære venner! Det er da virkelig ikke et så stort offer - hva er det for et vennskap, hvis det er et så stort ork å bruke tid sammen og hjelpe hverandre...? Folk gifter seg ikke hver helg akkurat, og det er en stor dag der jeg gjerne vil bidra så mye jeg kan. Og jeg vet min bestevenninne føler det samme.

Men folk er jo forskjellige, og ikke minst, vennskap er forskjellige. Denne venninnen høres ikke så veldig interessert ut i bryllupet ditt, akkurat. Det er jo lov det, og du kan nok ikke forvente særlig mer enn hun alt har gjort. Hun kommer i bryllupet og hun har holdt et utdrikningslag. Men jeg skjønner at du er skuffet over at hun uttrykker at "bryllupet ditt ødelegger for en festival jeg hadde lyst til å gå på" og at hun egentlig ikke har tid til å gå i bryllupet ditt, men føler det er noe hun "må". 

Anonymkode: 32213...87a

Vennskapet vårt er stort sett bra ellers, men hun kan til tider være ganske krevende å være venn for. Har spesielt vært noen episoder det siste året, som har vært vanskelig. En episode var hun superstressa fordi hun hadde veldig liten tid og veldig mye hun skulle gjøre, og hun regnet med hun ikke kom til å bli ferdig. Så jeg foreslo at hun kanskje skulle logge helt av fb- så hun dermed ikke ble forstyrret, og kunne konsentrere på det hun måtte gjøre, så kunne vi heller snakkes senere. Da ble hun dritsur, og sa at det ikke var slike ting hun trengte, hun ville bare jeg skulle si det var kjipt at hun var stressa. 

Det har også vært en episode nå nylig. Ene kjæledyret hennes er ikke helt bra, og hun skal på ferie om noen få uker. Kjæresten hennes kan ikke passe dyrene mens hun er vekke, så jeg foreslo at jeg kan passe dem mens jeg er i byen hennes (skal være der ei uke i strekk, og kunne bodd i leiligheten hennes for å holde et bedre øye med det syke dyret, og evt ta det med til dyrelege om det ble verre. Igjen ble hun sur, og sa jeg ikke skulle prøve å fikse dette, men bare skulle si det var dumt at kjæresten hennes ikke bor sammen med henne, noe jeg allerede hadde sagt.

Det har altså, særlig det siste året, blitt veldig vanskelig å gjøre noe riktig, til tross for at jeg ville gjort hva som helst for henne. Jeg prøver å stille opp, interesserer meg i hennes liv, og prøver å være en god venn, men føler nå veldig for å skygge banen litt. Hun var et naturlig valg som forlover, siden hun er den av mine venner jeg har mest kontakt med, og jeg er veldig glad i henne. Og utdrikningslaget var kjempegøy og godt planlagt, og jeg har takket for det flere ganger. Men jeg kommer ikke til å spørre henne om noe mer når det gjelder bryllupet nå, tror jeg. 

Anonymkode: 749d5...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bli sur for at hun ikke har forutsett forventninger du aldri har kommunisert til henne. Det varierer veldig hva en forlover hjelper til med av praktiske ting på forhånd, det er ingen automatikk i hun skal være tilgjengelig dagen før. Og hardt og brutalt: Ja, festivalen er sannsynligvis viktigere for henne enn bryllupet ditt. Festivaler er sommerens store høydepunkt for mange, mens bryllup, selv om det er nære venner som gifter seg, er ikke kjempespennende...

Jeg ble en gang "dumpet" som forlover, flere måneder før bryllupet, fordi jeg visstnok ikke hadde levd opp til forventningene bruden hadde til meg. Hun hadde aldri bedt meg hjelpe til med noe eller sagt noe om hva hun regnet med at jeg skulle bidra med, eller for den saks skyld vært så interessert i å snakke om bryllupsplanene hvis jeg spurte. Men det finnes åpenbart en mengde usagte selvfølgeligheter forlovere bare skal skjønne... Det som faktisk ligger i forloverrollen er, som andre har nevnt, å underskrive papirer, i tillegg til at det er vanlig å holde tale og generelt hjelpe bruden med småting i løpet av dagen. Vil man ha forloveren med på mer, må man faktisk spørre og snakke sammen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...