Gå til innhold

Frekt og legge inn bud 1 mill under takst?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fulgt med på en bolig i snart 10 mnd. Jeg trodde den var for dyr for oss til å begynne med da den ble lagt ut for ca. 2 mill mer enn vårt maks budsjett, men boligen er fremdeles til salgs. De har satt den ned med en mill, men den er jo fremdeles for dyr for oss.

er det frekt å legge inn et bud 1mill under takst? Ønsker jo ikke å dra i fang en budrunde heller. Bør jeg heller vente og se om de reduserer ytterligere? 

Anonymkode: 63b05...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har fulgt med på en bolig i snart 10 mnd. Jeg trodde den var for dyr for oss til å begynne med da den ble lagt ut for ca. 2 mill mer enn vårt maks budsjett, men boligen er fremdeles til salgs. De har satt den ned med en mill, men den er jo fremdeles for dyr for oss.

er det frekt å legge inn et bud 1mill under takst? Ønsker jo ikke å dra i fang en budrunde heller. Bør jeg heller vente og se om de reduserer ytterligere? 

Anonymkode: 63b05...5c7

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En million under takst er nok selve definisjonen på skambud, særlig hvis boligen allerede er satt ned med så mye som en million. Kan du ikke begynne med å ta en telefon til megler og høre litt? Høre om de har fått bud som de har takket nei til osv.?

Anonymkode: a2fff...06e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er et såkalt skambud. Bedre å ta en telefon til megleren å høre an situasjonen, og fortelle om deres maksbudsjett.  Si at dere skjønner at det er lite, men det er det dere har å gå på. Vær litt ydmyk.

Kan være forskjellige situasjoner dette her, hvis det er en familie som har kjøpt seg oppover og har fått finansieringsbevis basert på taksten har de ikke mulighet til å akseptere noe sånt. Hvis det er et dødsbo, boligen er gjeldsfri og arvingene bare vil bli kvitt huset kan det være mulig. Samtidig er 1 000 000 kr mye penger, så lite trolig at dette går i gjennom. Hadde du akseptert hvis noen ga deg bud på ditt hus på 1 000 0000 kr mindre enn prisantydning? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo litt hvor mye boligen ligger på nå da. Hvis den koster 8 millioner og dere byr 7 millioner så synes jeg ikke det er så frekt. Men om den ligger på 2 millioner og dere byr 1 million blir det helt feil. 

Anonymkode: 64a9b...368

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har fulgt med på en bolig i snart 10 mnd. Jeg trodde den var for dyr for oss til å begynne med da den ble lagt ut for ca. 2 mill mer enn vårt maks budsjett, men boligen er fremdeles til salgs. De har satt den ned med en mill, men den er jo fremdeles for dyr for oss.

er det frekt å legge inn et bud 1mill under takst? Ønsker jo ikke å dra i fang en budrunde heller. Bør jeg heller vente og se om de reduserer ytterligere? 

Anonymkode: 63b05...5c7

Kommer jo an på hva boligen er satt til? Er den satt til 14 mill og redusert til 13, er det ikke nødvendigvis skambud å by 12.

Ville også tatt en telefon til megler.

Vi gjorde det med et renoveringsobjekt vi visste var ubebodd ( vi bodde i nærområdet) og sa at vi vurderte å legge inn bud som var noe lavere (spesifiserte ikke hvor mye) fikk da beskjed om at det var allerede et bud på 500 000,- under takst, som ikke ble akseptert av selger. 

Anonymkode: c123e...2cf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, chisandra skrev:

Det er jo lov til å prøve seg :)

Det er langt smartere å kontakte megler. Få til en dialog der en spør om der har vært noen bud og om hvilke bud selger vil vurdere seriøst, fremfor å bare prøve seg med ett skambud.

Og trngte du to like tråder, ts? 

Anonymkode: 3a497...1a6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps: om det ikke er nybygg burde det være mulig å vite hva de har kjøpt for og årstallet. Usikker på hvordan man finner ut dette, kanskje noen andre i tråden vet? 

Har de nylig kjøpt og setter opp prisen mye er det ikke frekt, i motsetning til om de forsøker å selge for tilsvarende som de har kjøpt for. 

Anonymkode: c123e...2cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte hus 1 mill under takst. Hus i 10 +/- mill klassen da er ikke det frekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En million under takst er nok selve definisjonen på skambud, særlig hvis boligen allerede er satt ned med så mye som en million. Kan du ikke begynne med å ta en telefon til megler og høre litt? Høre om de har fått bud som de har takket nei til osv.?

Anonymkode: a2fff...06e

Har snakket med megler hele veie . Han sier at ‘det er ingen andre interessenter og selger begynner å bli motivert for å selge,’ men han vil ikke si et tall som er minstepris for selger. Han vil at vi skal by.

ts 

Anonymkode: 63b05...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Buddhahode skrev:

Ja, dette er et såkalt skambud. Bedre å ta en telefon til megleren å høre an situasjonen, og fortelle om deres maksbudsjett.  Si at dere skjønner at det er lite, men det er det dere har å gå på. Vær litt ydmyk.

Kan være forskjellige situasjoner dette her, hvis det er en familie som har kjøpt seg oppover og har fått finansieringsbevis basert på taksten har de ikke mulighet til å akseptere noe sånt. Hvis det er et dødsbo, boligen er gjeldsfri og arvingene bare vil bli kvitt huset kan det være mulig. Samtidig er 1 000 000 kr mye penger, så lite trolig at dette går i gjennom. Hadde du akseptert hvis noen ga deg bud på ditt hus på 1 000 0000 kr mindre enn prisantydning? 

Vi har snakket med megler hele veien. Det dummeste vi kan gjøre er jo å fortelle megler om vår makspris! 

Det er en utvikler/spekulant som eier boligen. Han har nok penger i ‘hue og ræva’, men det betyr jo ikke at han er villig til å selge for hva som helst. Megler dier at han begynner å bli ‘motivert fr å selge’, men vi vet jo ikke hva det betyr...

ts

Anonymkode: 63b05...5c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Spørs jo litt hvor mye boligen ligger på nå da. Hvis den koster 8 millioner og dere byr 7 millioner så synes jeg ikke det er så frekt. Men om den ligger på 2 millioner og dere byr 1 million blir det helt feil. 

Anonymkode: 64a9b...368

Ligger på ca. 13. Vi kan by 12. 

Ts

Anonymkode: 63b05...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg inn skambud! 

 

Gjorde det selv, og selgeren var så motivert til å selge at jeg fikk boligen til skambudet 😬

Anonymkode: 1faa9...f25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ligger på ca. 13. Vi kan by 12. 

Ts

Anonymkode: 63b05...5c7

Da hadde jeg lagt inn bud på 11. Så kan dere ‘være snill’ og legge på en halv mill eller noe slikt ;) 

Anonymkode: 1faa9...f25

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sjekk hva den er kjøpt og solgt for tidligere på siste.eiendomspriser! Jeg synes ikke det er så sylfrekt mtp relativt høy pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har snakket med megler hele veien. Det dummeste vi kan gjøre er jo å fortelle megler om vår makspris! 

Det er en utvikler/spekulant som eier boligen. Han har nok penger i ‘hue og ræva’, men det betyr jo ikke at han er villig til å selge for hva som helst. Megler dier at han begynner å bli ‘motivert fr å selge’, men vi vet jo ikke hva det betyr...

ts

Anonymkode: 63b05...5c7

Da trenger han ikke selge han kan leie ut. 

Anonymkode: 3a497...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et hus her ble lagt ut til 25 mill. Ingen kjøpte.  Nå er prisen gått ned til 18 mill, og det er fortsatt til salgs! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den prisklassen er det greit med en mill under takst :)

Lov å prøve seg! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...