Gå til innhold

BMI og graviditet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan dette ha noen sammenheng med stor baby? 

Anonymkode: 2f6b7...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke nødvendigvis, men statistisk sett har man vel sett at mødre med høy bmi har større risiko for høy fødselsvekt av barna. Det sagt, så er det mange overvektige som føder små babyer også og normalvektige som føder store barn. 

Anonymkode: 81756...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er viktigere hva man putter i seg mens man er gravid enn hva utgangspunktet er. Er BMIen veldig høy (f.eks. over 30 eller 35), så spise man antagelig for mye og/eller en del usunt. Gener har også mye å si for fødselsvekt.

Jeg hadde veldig høy BMI da jeg ble gravid. Jeg hadde i utgangspunktet et sunt kosthold med godt inntak av næringsstoffer, men legger man til store mengder godis, blir totalinntakt veldig høyt. Da jeg ble gravid, klarte jeg på dagen å kutte ut alt usunt, åt ikke mat med tilsatt sukker og jeg økte i tillegg inntaket av frukt/grønt til minst 600 gram om dagen. Jeg var frisk hele svangerskapet, fikk ikke svangeskapsdiabetes (nye jeg fryktet fordi jeg var i risikogruppen), og jeg gikk ned i vekt fram til siste trimester (legger til at jeg med min vært høye utgangsvekt var i en anne situasjon enn normalvektige/litt overvektige, og det var ikke farlig å gå ned litt i vekt, hadde hyppige kontroller hos lege/jordmor). La på meg et par kilo (vann) de siste to månedene.

Ut kom en krabat på 3570 g, fem gram med enn min fødselsvekt. Det er ikke  uvanlig at barnets fødselsvekt er ganske lik mors fødselsvekt. 

Anonymkode: 51a1d...6cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er viktigere hva man putter i seg mens man er gravid enn hva utgangspunktet er. Er BMIen veldig høy (f.eks. over 30 eller 35), så spise man antagelig for mye og/eller en del usunt. Gener har også mye å si for fødselsvekt.

Jeg hadde veldig høy BMI da jeg ble gravid. Jeg hadde i utgangspunktet et sunt kosthold med godt inntak av næringsstoffer, men legger man til store mengder godis, blir totalinntakt veldig høyt. Da jeg ble gravid, klarte jeg på dagen å kutte ut alt usunt, åt ikke mat med tilsatt sukker og jeg økte i tillegg inntaket av frukt/grønt til minst 600 gram om dagen. Jeg var frisk hele svangerskapet, fikk ikke svangeskapsdiabetes (nye jeg fryktet fordi jeg var i risikogruppen), og jeg gikk ned i vekt fram til siste trimester (legger til at jeg med min vært høye utgangsvekt var i en anne situasjon enn normalvektige/litt overvektige, og det var ikke farlig å gå ned litt i vekt, hadde hyppige kontroller hos lege/jordmor). La på meg et par kilo (vann) de siste to månedene.

Ut kom en krabat på 3570 g, fem gram med enn min fødselsvekt. Det er ikke  uvanlig at barnets fødselsvekt er ganske lik mors fødselsvekt. 

Anonymkode: 51a1d...6cd

Ts her :) jeg har ikke sykelig høy bmi, men hadde en BMI på 27 når jeg ble gravid. Er i uke 37 nå. Har estimert baby til å bli 4000g i vertfall om ikke mer. Jeg var 2430g ved fødsel og barnefar 3200g 😂 så jeg tenker jo at det må være BMIen min som er grunnen. Kan ikke fatte noe annet :)  Har ikke gått opp mye i graviditeten, 7 kg :) 

Anonymkode: 2f6b7...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her :) jeg har ikke sykelig høy bmi, men hadde en BMI på 27 når jeg ble gravid. Er i uke 37 nå. Har estimert baby til å bli 4000g i vertfall om ikke mer. Jeg var 2430g ved fødsel og barnefar 3200g 😂 så jeg tenker jo at det må være BMIen min som er grunnen. Kan ikke fatte noe annet :)  Har ikke gått opp mye i graviditeten, 7 kg :) 

Anonymkode: 2f6b7...77f

Du ble kanskje født for tidlig med din lave vekt? I så fall kan du ikke regne med den, da din vekt ville vært noe helt annet om du ble født til termin. 

Anonymkode: a5518...71b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du ble kanskje født for tidlig med din lave vekt? I så fall kan du ikke regne med den, da din vekt ville vært noe helt annet om du ble født til termin. 

Anonymkode: a5518...71b

Ble født noe for tidlig ja, men mine 2 brødre som er yngre enn meg veide rundt 3000g ved termin. Så tror ikke at jeg hadde veid noe særlig mye mer enn det uansett :) 

Anonymkode: 2f6b7...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mange tråder skal du lage om dette egentlig? Du virker veldig oppsatt på å finne årsaken til at din baby er estimert til å veie rundt 4000 gram. 

Anonymkode: 81756...3ed

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjoner på fødselsvekt

  • Høy: Over 4500 g
  • Normal: 2500 - 4500 g
  • Lav: Under 2500 g
  • Svært lav: Under 1500 g
  • Ekstremt lav: Under 1000 g

Kilde: Medisinsk fødselsregister og WHOSIS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nå baby veie det den veier uten å gruble så mye på hvorfor! Er det så viktig for deg at du får et lite barn? Moren min var slank, men fødte likevel barn på over 4 kg. Men når året var gått hadde vi bare doblet vekta vår så vi var små som smårollinger. Vi ble ikke ammet. Ikke at 4 kg er en gigababy heller.

Min datter veide 3500 gram ved fødsel, men 9.5 kg på ettårskontrollen, så fødselsvekt er ingen indikator på videre utvikling. Først nå når hun nærmer seg 2 1/2 år vokser hun av seg babyfettet. Jeg er også tynn og trener masse. Ikke snev av svangerskapsdiabetes. Men hadde tydeligvis en matglade jente og fløte i brystmelken😅

Anonymkode: 749d9...83c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La nå baby veie det den veier uten å gruble så mye på hvorfor! Er det så viktig for deg at du får et lite barn? Moren min var slank, men fødte likevel barn på over 4 kg. Men når året var gått hadde vi bare doblet vekta vår så vi var små som smårollinger. Vi ble ikke ammet. Ikke at 4 kg er en gigababy heller.

Min datter veide 3500 gram ved fødsel, men 9.5 kg på ettårskontrollen, så fødselsvekt er ingen indikator på videre utvikling. Først nå når hun nærmer seg 2 1/2 år vokser hun av seg babyfettet. Jeg er også tynn og trener masse. Ikke snev av svangerskapsdiabetes. Men hadde tydeligvis en matglade jente og fløte i brystmelken😅

Anonymkode: 749d9...83c

Avsporing men 9,5 kg ved ett år er vel akkurat mitt på treet, akkurat som 3,5 kg?

Min ene jente var omtrent på 50 percentilen ved fødsel (3,6) og fulgte kurven sin omtrent perfekt helt frem til vi slutta med kontroller på hs. Akkurat det samme med min andre, som var fryktelig liten og lett. Min erfaring og oppfatning er at de ofte nettopp følger kurven sin videre.

Men vet at enkelte barn blir litt "for store" i magen og dermed faller et par kurver etter fødsel før de finner den riktige. 

Ts- 4 kg er innenfor normalen, pluss at estimeringer kan bomme med ganske mye. Tredje barnet mitt ble estimert til å være gjennomsnittlig (+1,5%) men kom ut og var 4 kg. Hun følger også kurven sin (7 mnd), men er lang og slank, så ingen sukkerbaby her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hummel34
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her :) jeg har ikke sykelig høy bmi, men hadde en BMI på 27 når jeg ble gravid. Er i uke 37 nå. Har estimert baby til å bli 4000g i vertfall om ikke mer. Jeg var 2430g ved fødsel og barnefar 3200g 😂 så jeg tenker jo at det må være BMIen min som er grunnen. Kan ikke fatte noe annet :)  Har ikke gått opp mye i graviditeten, 7 kg :) 

Anonymkode: 2f6b7...77f

Nei - 27 i bmi gir ikke stor baby. Har du lagt på deg mye i svangerskapet. Er som flere påpeker evnt at man spiser for mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, QBee skrev:

Avsporing men 9,5 kg ved ett år er vel akkurat mitt på treet, akkurat som 3,5 kg?

Min ene jente var omtrent på 50 percentilen ved fødsel (3,6) og fulgte kurven sin omtrent perfekt helt frem til vi slutta med kontroller på hs. Akkurat det samme med min andre, som var fryktelig liten og lett. Min erfaring og oppfatning er at de ofte nettopp følger kurven sin videre.

Men vet at enkelte barn blir litt "for store" i magen og dermed faller et par kurver etter fødsel før de finner den riktige. 

Ts- 4 kg er innenfor normalen, pluss at estimeringer kan bomme med ganske mye. Tredje barnet mitt ble estimert til å være gjennomsnittlig (+1,5%) men kom ut og var 4 kg. Hun følger også kurven sin (7 mnd), men er lang og slank, så ingen sukkerbaby her.

Joda, mente å vise at mitt barn la på seg nesten tre ganger fødselsvekt, mens jeg bare doblet den på et år. Broren min veide vel 7 kilo når han var ett tror jeg. Også er mi jente litt kort, så dermed litt rundere🙂 sier ikke at hun er stor nei, for all del! 

Anonymkode: 749d9...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, mente å vise at mitt barn la på seg nesten tre ganger fødselsvekt, mens jeg bare doblet den på et år. Broren min veide vel 7 kilo når han var ett tror jeg. Også er mi jente litt kort, så dermed litt rundere🙂 sier ikke at hun er stor nei, for all del! 

Anonymkode: 749d9...83c

7 kg hos en gutt på 1 år er svært lite. 9,5 hos en jente er også innenfor lav vekt. En normal vekt hos gutt på 1 år er 11-12 kg. 

Det er helt normalt å tredoble vekten sin det første året, det er det de "skal". 

Anonymkode: f14ff...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

7 kg hos en gutt på 1 år er svært lite. 9,5 hos en jente er også innenfor lav vekt. En normal vekt hos gutt på 1 år er 11-12 kg. 

Det er helt normalt å tredoble vekten sin det første året, det er det de "skal". 

Anonymkode: f14ff...c20

Jeg. Vet. Det. Mitt poeng var at utgangsvekten ikke var noe indikator på hvordan barnet blir videre. Ville bare vise at et barn som er født 4 kg, og et som er lettere, kan utvikle seg helt forskjellig. I tilfelle ts var bekymret for om barnet skulle bli "stort".

Jenta mi var forresten ikke innenfor lav vekt, da hun bare var 73 cm lang.

Anonymkode: 749d9...83c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange tråder skal du lage om dette egentlig? Du virker veldig oppsatt på å finne årsaken til at din baby er estimert til å veie rundt 4000 gram. 

Anonymkode: 81756...3ed

Ja, jeg ser det var en annen som la ut spørsmål om noe ala det samme for noen dager siden. Men vi er ikke samme person selv om du tydeligvis tror det. Vi spør om forskjellige ting, dessuten så hadde kvinnen i den andre tråden svangerskapsdiabetes. 

Jeg driter i om babyen min er 4000g, er ikke det det handler om. Jeg spurte om BMI og fødselsvekt hadde noe sammenheng, da jeg har lyst på flere barn i fremtiden. Kanskje jeg må være ekstra på vakt når det gjelder hva jeg spiser? For tydeligvis så får jeg barn som er litt stort (ut i fra jordmor), så kanskje jeg må ta bedre vare på kroppen min slik at jeg er mer forberedt på neste mann. 

Anonymkode: 2f6b7...77f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet til min venninne var 3200 g da hun ble født. Som 1-åring var barnet 14 kg. Hun selv er en slank dame. 

Jeg er overvektig, fikk et barn på nesten 4000 g, barnet mitt var 10 kg som 1-åring. Selv var jeg 3050 g som nyfødt. Samboer og hans søstre var over 4000 g. Jeg tror datteren vår har arvet far når det gjelder fødselsvekt. 

Anonymkode: f9439...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her :) jeg har ikke sykelig høy bmi, men hadde en BMI på 27 når jeg ble gravid. Er i uke 37 nå. Har estimert baby til å bli 4000g i vertfall om ikke mer. Jeg var 2430g ved fødsel og barnefar 3200g 😂 så jeg tenker jo at det må være BMIen min som er grunnen. Kan ikke fatte noe annet :)  Har ikke gått opp mye i graviditeten, 7 kg :) 

Anonymkode: 2f6b7...77f

Og min baby ble estimert til å veie 5 kg, kom ut 10 dager etter termin og veide 3,9 kg. Selv veide jeg nøyaktig 4 kg da jeg ble født, far veide 3,7 kg. Jeg hadde normal bmi og spiste sunt i svangerskapet. 

Anonymkode: 5b3c6...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg ser det var en annen som la ut spørsmål om noe ala det samme for noen dager siden. Men vi er ikke samme person selv om du tydeligvis tror det. Vi spør om forskjellige ting, dessuten så hadde kvinnen i den andre tråden svangerskapsdiabetes. 

Jeg driter i om babyen min er 4000g, er ikke det det handler om. Jeg spurte om BMI og fødselsvekt hadde noe sammenheng, da jeg har lyst på flere barn i fremtiden. Kanskje jeg må være ekstra på vakt når det gjelder hva jeg spiser? For tydeligvis så får jeg barn som er litt stort (ut i fra jordmor), så kanskje jeg må ta bedre vare på kroppen min slik at jeg er mer forberedt på neste mann. 

Anonymkode: 2f6b7...77f

Jeg gikk ned i vekt og spydde hele svangerskapet, ungen var nesten 4 kilo. Det er nærmest umulig å kontrollere

Anonymkode: c82c4...ff5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2018 den 8.51, AnonymBruker skrev:

7 kg hos en gutt på 1 år er svært lite. 9,5 hos en jente er også innenfor lav vekt. En normal vekt hos gutt på 1 år er 11-12 kg. 

Det er helt normalt å tredoble vekten sin det første året, det er det de "skal". 

Anonymkode: f14ff...c20

Og vår er 9 kg som 6 måneder 😂 men lang også da.

Anonymkode: 7451a...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier jo at gravide som spiser mye fisk ofte får babyer med høyere fødselsvekt, og gravide som drikker mye kaffe får babyer med lavere fødselsvekt. Ellers er det jo klart at kostholdet ditt vil ha innvirkning på baby, men tror det er veldig vanskelig å kontrollere hvordan det blir til slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...