Gå til innhold

Pappa har jobbet og spart opp 15 millioner som han bare skal gi bort....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle i hop :)

Jeg har en pappa som alltid har jobbet 05-22 vakter omtrent hele livet. Han har en god jobb, og har spart opp penger i firmaet sitt for ca. 15 millioner, og har i tillegg invistert i to idylliske gårder/småbruk(som har steget kraftig i verdi). Selv bor han i et helt ok hus, kjører en helt ok bil. Han drar aldri på ferie, og lever egentlig litt som en student.. Tror ikke det er fordi han ikke ønsker å bruke pengene sine, men han har ikke det behovet for å leve "glamorøst". Sist jeg snakket med han sa han at han ikke har planer om å bruke noe selv, og at han kun jobber for å spare opp til oss.

Dette fikk meg til å tenke: kan det hende han er syk? Er det flere som har vært borti dette? Begynner bare som sagt å bli redd for at han skal dø, for tidligere virket det som om han hadde planer om å bruke dette som pensjonist.. Det beroliger meg litt hvis jeg vet om flere som er sånn og ikke er syke.. Jeg får dessuten ganske vondt av å tenke på at han har jobbet så hardt hele livet for oss, og ikke for seg selv. Det er egentlig ganske trist, selvom jeg kanskje burde være glad.... :(

Anonymkode: 5e9d0...dec

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 millioner er jo mye. Det er ikke sikkert at han ønsker å sitte med flere eiendommer på sind eldre dager og kanskje planlegger å selge og kjøpe seg noe mindre og mer lettstelt? De eiendommene gir vel noe økonomisk gevinst også?

Jeg skjønner ikke hvorfor du tror han skal dø snart? Snakk med han. Vi kan ikke vite dette.

Anonymkode: b0f6d...fff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mulig at han bare trives med livet slik det er, og ikke føler for å bli noe globetrotter og luksusdyr på sine eldre dager. Han har jo ikke behovet for å leve glamorøst, som du skriver, og det hadde sikkert bare føltes rart å plutselig skulle begynne med det i en alder av 50- 60 eller 70 år. Så da tenker han antagelig at han har det bra som han har det, men at dere kan få nytte av pengene. Det er jo ikke bortkastet, å kunne gi videre til sine barn. :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle som er interessert/klarer å bruke penger. Selv om man har en del av dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner han godt. Jeg jobber mye for å trygge fremtiden til mine barn. Jeg liker ikke dyre biler, dyre reiser, dyre klær osv.  Jeg betaler i stedet ned på lån, investerer i det som øker i verdi og lever sparsommelig men godt og har råa til å skjemme bort alle når jeg vil. 

Heldigvis fant jeg en jordnær dame som tenker likt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, frekvens skrev:

Skjønner han godt. Jeg jobber mye for å trygge fremtiden til mine barn. Jeg liker ikke dyre biler, dyre reiser, dyre klær osv.  Jeg betaler i stedet ned på lån, investerer i det som øker i verdi og lever sparsommelig men godt og har råa til å skjemme bort alle når jeg vil. 

Heldigvis fant jeg en jordnær dame som tenker likt. 

Åh, bra å vite at det er en greie. Får så vondt av at han har brukt en då stor del av livet sitt kun for penger til oss.. Kan jeg spørre: hva gir det deg å spare til barna? Håper du får noe igjen for det mentalt liksom..

Anonymkode: 5e9d0...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Faren din er old school, ok? Han gjør det automatisk og er fornøyd. O L D S C H O O L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh, bra å vite at det er en greie. Får så vondt av at han har brukt en då stor del av livet sitt kun for penger til oss.. Kan jeg spørre: hva gir det deg å spare til barna? Håper du får noe igjen for det mentalt liksom..

Anonymkode: 5e9d0...dec

Det er vel kanskje noe man legger verdi i når man evt. får barn selv? Tipper at det for mange er slik (har ikke barn selv(ennå)), men har ikke noe problem i å tro på de foreldrene som sier at man setter barna først når det gjelder prioriteringer av sånne summer. 

Ellers er det vel kanskje også en generasjonsgreie. De litt eldre var jo egentlig aldri vant til noe flott liv med reiser, fine biler etc. uansett. De fleste hadde ikke mulighet til å unne seg noe særlig da de var unge, men de fleste hadde det ok likevel. Og selv om mange fikk bedre råd i godt voksen alder, så satt vanene i likevel. Selv med 15 mill. på bok, så er det ikke alle som ønsker å bruke noe ekstra. Dette er faktisk ikke så uvanlig blant de som er ennå rikere heller. Du ser jo f. eks. Olav Thon, som likevel lever relativt sparsommelig til tross for at han er milliardær. 

Anonymkode: 00e1d...490

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er bare sånn. Min bestemor og bestefar levde også veldig nøysomt. Bestemor lappet sengetøyet, og bestefar hadde limt sammen omentrent alle møblene i huset da de etterhvert fullt fra hverandre. De hadde sin ungdomstid under krigen og det satt nok sine spor. De greide aldri å "nyte" pengene sine og det er jo litt trist egentlig. For dem handlet det ikke bare om å leve nøysomt, men nok også at de satt pris på de gammle tingene de hadde. Vi fant flere nye plagg med merkelappen på i skapene deres da de døde, de foretrakk rett og slett å gå i sone gamle klær....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leste innlegget ditt tenker jeg at kanskje han rett og slett liker veldig godt å jobbe og at arbeidet har gitt ham mye glede innhold og mening. 

Mange syns ikke det er noe mening i å bruke mer en en trenger og kombinasjonen gjør jo at det hoper seg opp da. 

Som  mor ser jeg også at det å gi mine barn ting gir meg mye glede. Når en blir eldre og ser at sitt eget liv hat en ende ( selv om han ikke trenger å være syk, men kan tenke i et 20 års perspektiv f eks) så føles det godt å vite at noe av en selv lever videre og har det trygt og godt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i det siste lært meg å leve nøysomt og verdsette de tingene som er gratis. Jeg tenker at det er en bedre tilværelse for meg i hvert fall, heller enn sløsing og forbruk av materielle ting.

For meg er det rett og slett lykken. En bieffekt er jo at man blir rik. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38
4 hours ago, AnonymBruker said:

 Sist jeg snakket med han sa han at han ikke har planer om å bruke noe selv, og at han kun jobber for å spare opp til oss.

Anonymkode: 5e9d0...dec

Han høres ut som en flott far som har skjønt at rikdom bygges over generasjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åh, bra å vite at det er en greie. Får så vondt av at han har brukt en då stor del av livet sitt kun for penger til oss.. Kan jeg spørre: hva gir det deg å spare til barna? Håper du får noe igjen for det mentalt liksom..

Anonymkode: 5e9d0...dec

Jeg tenker fremover hele tiden. Verden forandres konstant og det hadde vært helt jævlig å ikke kunne stille opp for barna om det skulle bli behov for det. Med tanke på hvor mye som har skjedd de siste tiårene så er det naivt å ta det for gitt at vi har det like trygt og godt og økonomien er like bra når barna er voksne. Å jobbe for å trygge mine barns fremtid gir meg sjelefred.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, GiftMann38 skrev:

Han høres ut som en flott far som har skjønt at rikdom bygges over generasjoner!

Joda, men vil barna hans egentlig helst ha pengene, eller en far som var til stede i oppveksten deres ? Dersom han har jobbet fra 05-22 i alle år så har han jo ikke akkurat investert mye tid i familien sin...

Anonymkode: b3fbf...43a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men vil barna hans egentlig helst ha pengene, eller en far som var til stede i oppveksten deres ? Dersom han har jobbet fra 05-22 i alle år så har han jo ikke akkurat investert mye tid i familien sin...

Anonymkode: b3fbf...43a

De  har vel hatt helgene sammen kanskje?

Anonymkode: 0bdb4...246

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har antagelig funnet ut at han trives som han har det! En smart fyr! Håper han har klart å videreføre lykken over enkle ting til dere, uansett om dere arver mye. Det er det som er nøkkelen til lykke, ikke penger! (Så lenge man har nok til normal levestandard, vel og merke).

Du er heldig! :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mine svigerforeldre sparer til arvingene. Vi ber dem kose seg og bruke penger på seg selv, men det vil/kan de ikke. Så da får de bare gjøre som de vil. Det er nok en generasjonsgreie. Dagens generasjoner er syltet ned i forbrukslån... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er du jo veldig heldig som vet at du er sikret økonomisk. Men om situasjonen er den at du og dine søsken egentlig klarer dere bra økonomisk med jobbene dere har, og derfor ikke nødvendigvis trenger alle pengene din far planlegger å etterlate seg, kunne du kanskje ha diskutert muligheten for å gi årlige beløp til ulike veldedige organisasjoner ? Uansett er det fint at du virker til å ha beina på jorden til tross for utsikter til mye penger. Da føler sikkert din far at det han har brukt år og krefter på å tjene opp ikke kommer til å bli sløst vekk på tull og tøys.

Anonymkode: f2cff...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det første er du jo veldig heldig som vet at du er sikret økonomisk. Men om situasjonen er den at du og dine søsken egentlig klarer dere bra økonomisk med jobbene dere har, og derfor ikke nødvendigvis trenger alle pengene din far planlegger å etterlate seg, kunne du kanskje ha diskutert muligheten for å gi årlige beløp til ulike veldedige organisasjoner ? Uansett er det fint at du virker til å ha beina på jorden til tross for utsikter til mye penger. Da føler sikkert din far at det han har brukt år og krefter på å tjene opp ikke kommer til å bli sløst vekk på tull og tøys.

Anonymkode: f2cff...b6a

Det er en god ide med å gi penger til veldedighet, men da skal det isåfall være for forskning innen en sykdom han eventuelt senere blir rammet av. Får bruke mine egne penger på å støtte dyrs rettigheter ect., som jeg selv brenner veldig for tenker jeg. :)

Anonymkode: 5e9d0...dec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Ulla Ullsokk skrev:

Han har antagelig funnet ut at han trives som han har det! En smart fyr! Håper han har klart å videreføre lykken over enkle ting til dere, uansett om dere arver mye. Det er det som er nøkkelen til lykke, ikke penger! (Så lenge man har nok til normal levestandard, vel og merke).

Du er heldig! :)

Vi har aldri hatt et hus som skriker "vi har penger", selvom vi helt klart har bodd over gjennomsnittet hvis jeg skal sammenligne meg med vennene mine. Det er mer "idyllisk og koselig". Husker jeg aldri skjønte hvorfor vi ikke pusset opp eller kjøpte et mye større og finere hus da jeg var mindre når vi faktisk hadde råd til det. Men, nå kjenner jeg at jeg ville gjort det samme selv. I tillegg ser jeg venninner rundt meg som styrer på med kredittkort og kjøper dyre ting fordi de bare  ha det, mens jeg som faktisk har over et par hundre tusen kroner på kontoen ikke gidder å investere i sånt(endel av det er BSU da, så det er vel låst). Jeg vil heller investere i en finere bolig i fremtiden. Og, elsker følelsen av å vite at jeg har råd til å gjøre akkurat det jeg vil! Den følelsen overgår å ha flere titalls merkevesker.😀 Så, noe påvirket har jeg vel blitt! 😄

Anonymkode: 5e9d0...dec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...