Gå til innhold

Nabogutt aldri på skolen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg flyttet for en god måned siden inn i en leilighet under en annen familie. Min datter går i andre klasse på samme skole som sønnen til familien oppe. Han går i første klasse. De har ingen andre barn. 

Jeg reagerer på at han så og si aldri er på skolen. Det er ganske lytt ovenifra og ned til meg, og jeg hører stemmen hans hele tiden fra klokken ti og utover dagen. Jeg synes dette er så merkelig, i og med at mammaen hans foreslo når jeg flyttet inn at han og min datter kunne ta følge til skolen - som ligger rett over veien her. 

Jeg vil ikke være en snokete og overreagerende nabo 😅 men jeg har selv vært det barnet som ikke dro på skolen fordi det var null rutiner i hjemmet mitt. Han leker ute og sånn på ettermiddagen, så han kan heller ikke være syk. 

Jeg er nok sikkert i overkant nysgjerrig, men hva ville dere gjort? Bare glemt hele greia og passet deres egne saker? 

 

 

Anonymkode: 85b7c...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker en av to, enten snakke med familien å si at du har merket at han er mye hjemme på dagtid, eller å ta kontakt med barnevernet for å høre om de har noen tips eller råd. De har en anonym telefon der man kan stille spørsmål om man lurer på noe.

Anonymkode: 16cff...140

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråletårer

Mulig han har hjemme skole. Eller du misforsto og at han begynner skole til høsten.  Ellers anbefaler jeg deg å spørre  mor siden dere prater sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han har hjemmeundervisning ?

Anonymkode: 7a112...b02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kanskje han har hjemmeundervisning ?

Anonymkode: 7a112...b02

Hvorfor skulle da moren hans foreslå at de tok følge til skolen?

Anonymkode: 6d5da...6fd

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Solstråletårer skrev:

Mulig han har hjemme skole. Eller du misforsto og at han begynner skole til høsten.  Ellers anbefaler jeg deg å spørre  mor siden dere prater sammen. 

Nei, jeg vet han i teorien går på skolen. Det er en liten skole. Og jeg og foreldrene hans snakket om det. For han gikk visst på Sfo, slik som datteren min. 

Anonymkode: 85b7c...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakk med naboen??

Anonymkode: ac39f...f87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at denne skolen er slik som de fleste andre skoler. Et visst % fravær; møte med lærer, -så med lærer og rektor, -så barnevern. Tror ikke dette er noe du trenger å blande deg opp i. Les litt på NHI, og NDLA, osv, det finnes mange usynlige sykdommer. Kan hende de har avtale med læreren og lege, eget skolearbeid osv. 

Anonymkode: 38bd4...369

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis gutten har mye udokumentert fravær, så er det skolen som kontakter foreldrene, og deretter BV hvis de ser behov for det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo spørre naboen selv? Spør om deres barn kan gå til skolen en spesifikk dag, og hør hennes reaksjon? Hvis du får en negativ reaksjon kan du jo si at du har lagt merke til at gutten er hjemme hele dagen, og lurer på om det går bra? Det handler om å bry seg. Kanskje har ikke denne gutten venner på skolen, eller at han sliter med skolevegring eller noe annet. Jeg tror nok lærerne allerede har lagt merke til at han ikke er så mye på skolen, så hvis de er bekymret - er de pliktig til å sende en bekymringsmelding til BV.

Du skal iallefall ikke melde til barnevernet, så lenge det ikke er en spesifikk bekymring. 

Anonymkode: 898d9...1f4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du vet at gutten går på den skolen ville vel skolen selv ha tatt kontakt med familien dersom det er mye ubegrunnet fravær. Selv om du ser at gutten er ute vil det heller ikke si at han ikke kan være syk. 

Uansett er det jo ikke noe galt i å ta en vennlig prat med naboene. Men jeg ser ingen grunn til å stille henne til veggs. 

Anonymkode: a9a91...19e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det ikke er skoleplikt i Norge.

Anonymkode: 75eb0...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regner med at denne skolen er slik som de fleste andre skoler. Et visst % fravær; møte med lærer, -så med lærer og rektor, -så barnevern. Tror ikke dette er noe du trenger å blande deg opp i. Les litt på NHI, og NDLA, osv, det finnes mange usynlige sykdommer. Kan hende de har avtale med læreren og lege, eget skolearbeid osv. 

Anonymkode: 38bd4...369

Det er ikke alltid bra å tenke "noen andre ordner det", ja skolen burde legge merke til det men dessverre er det ikke alle skoler som er så flinke til det i slike saker.

Støtter det rådet om å ringe barnevernet anonymt og spørre hva de mener, TS. 

Anonymkode: d97de...966

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Husk at det ikke er skoleplikt i Norge.

Anonymkode: 75eb0...9e4

Nei, men skole er en rettighet for barn.

TS, du skriver at du flyttet inn ved denne familien "for en god måned siden" - det vil si at du ikke har bodd der så lenge. Det kan godt hende at gutten har vært syk og er på bedringens vei, så da går det an å spørre moren hans om dét på en helt normal måte. Selv var jeg, som barn, borte fra skolen i nesten en måned da jeg hadde kyssesyken, mesteparten av tiden handlet om å ta det litt med ro og bli gradvis frisk igjen.

Anonymkode: da070...e85

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å være snikete så kan man vel bare spørre rett ut? Nå mener jeg ikke at du skal stå ute og rope "yo, hvorfor er ikke barnet ditt på skolen?!" men om dere har en vennskapelig tone og snakker sammen innimellom så er det vel ikke noe i veien å spørre så lenge det er på en høflig, ikke-dømmende måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk at det ikke er skoleplikt i Norge.

Anonymkode: 75eb0...9e4

Hæ,  må ikke alle fullføre grunnskolen?

Anonymkode: 6011e...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette tar vel skolen tak i om det et nødvendig 

Anonymkode: 0e104...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ,  må ikke alle fullføre grunnskolen?

Anonymkode: 6011e...0ba

Ja, det er skoleplikt ut grunnskolen. 

Anonymkode: a9a91...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det er skoleplikt ut grunnskolen. 

Anonymkode: a9a91...19e

Nei det er det absolutt ikke! Det er ikke skoleplikt i Norge!

Anonymkode: 6ad83...1bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke alltid bra å tenke "noen andre ordner det", ja skolen burde legge merke til det men dessverre er det ikke alle skoler som er så flinke til det i slike saker.

Støtter det rådet om å ringe barnevernet anonymt og spørre hva de mener, TS. 

Anonymkode: d97de...966

Det er ikke en barnevernssak at barnet ikke er på skolen.

Anonymkode: 6ad83...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...