Gå til innhold

Stella Mwangi promilletiltalt


Leifern

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Speedmaster skrev:

Nei, det.er nok ikke grunnen. Dessverre, vil nok en brunbeiser som deg si? 

Her ligger en nøktern, juridisk begrunnelse til grunn. Er den riktig? Tja... Juss gjenspeiler ikke alltid virkeligheten. Men det er prisen vi betaler for å leve i en rettsstat.

Så får vi håpe at Stella ikke gjør det til en vane å vandre rundt med sprit i håndvesken fremover. En gang kan det jo skje at hun faktisk skje at hun setter seg bak rattet etter å ha bælmet whisky etter en neglbehandling... 

Flertallet av dommerne er legmenn uten juridisk bakgrunn, så det er en skjønnsmessig legmannsvurdering som har vært avgjørende.

Nå står det jo i dommen at de tror hun er skyldig, men at de ikke kan utelukke at hennes fantasifulle historie kan stemme.

Videre er det svært sannsynlig at en hvit, ukjent nordmann ville blitt dømt om han hadde servert en lignende forklaring.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, Leifern skrev:

Flertallet av dommerne er legmenn uten juridisk bakgrunn, så det er en skjønnsmessig legmannsvurdering som har vært avgjørende.

Nå står det jo i dommen at de tror hun er skyldig, men at de ikke kan utelukke at hennes fantasifulle historie kan stemme.

Videre er det svært sannsynlig at en hvit, ukjent nordmann ville blitt dømt om han hadde servert en lignende forklaring.

Nå skal man jo frifinnes hvis det er tvil.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, beyonce_1 skrev:

Nå skal man jo frifinnes hvis det er tvil.. 

Ikke dersom det er snakk om oppkonstruert, teoretisk tvil. Men kanskje de vurderte henne som så spesiell at hun er troende til å styrte nedpå med alkohol midt på dagen i den settingen. Med slike alkoholvaner burde hun blitt fratatt lappen uansett, slik som f.eks. i denne saken:

https://www.dagbladet.no/nyheter/mister-lappen-fordi-de-drikker-for-mye-uten-at-de-har-kjort-bil/64919536

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.6.2018 den 16.42, Speedmaster skrev:

Fra Dagbladet: "Rettens flertall fant Mwangis forklaring om at hun vorset alene på neglesalongen, og at hun dra drakk en halv flakse whisky utblandet med noe cola, var påfallende. De peker imidlertid på det strenge beviskravet i straffesaker:

«Det er overveiende sannsynlig at tiltalte har kjørt i beruset tilstand, men det kan ikke utelukkes at hendelsesforløpet var slik tiltalte har forklart», heter det i dommen fra Oslo tingrett."

La oss håpe at Stella har lært av dette, og at det ikke skjer igjen. Dersom hun har alkoholproblemer bør hun søke hjelp, for neste gang kan det gå liv tapt.

Endret av NordicViking
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Vinglass skrev:

Politiet i Oslo sier til NRK at de tar dommen til etterretning. Statsadvokaten skal ta stilling til om saken vil bli anket, men det er ennå ikke avgjort.

...

Jeg forsto det slik at det fantes et vitne til fyllekjøringen. Ble ikke dette vitnet funnet troverdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest chisandra

Nå blir heldigvis frifinnelsen anket. Hvordan hadde det gått med deg og meg hvis de hadde funnet alkohol og THC i blodet vårt, vi hadde bulket flere biler og forulempet politiet, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎11‎.‎06‎.‎2018 den 0.55, NordicViking skrev:

Jeg forsto det slik at det fantes et vitne til fyllekjøringen. Ble ikke dette vitnet funnet troverdig?

Joda, i dommen står det at retten tviler sterkt på forklaringen til Mwangi, men mener det er mulig at forklaringen kan stemme, derfor ble hun frikjent.

I dommen heter det:

"Det er overveiende sannsynlig at tiltalte har kjørt i beruset tilstand, men det kan ikke utelukkes at hendelsesforløpet var slik tiltalte har forklart.»"

https://www.nettavisen.no/nyheter/politiet-anker-stella-mwangi-dommen/3423504262.html

Endret av Leifern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal saken opp i lagmannsretten, så gjenstår det å se om den får et annet utfall.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, NordicViking skrev:

Nå skal saken opp i lagmannsretten, så gjenstår det å se om den får et annet utfall.

Spennende! Hold oss oppdater hvis du leser noe mer om det. Jeg er spent på om lagmannsretten kommer til samme resultat og hva hun sier om rettferdighetens seier hvis hun taper saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg tror hun får spesialbehandling og forklaringen hennes under omstendighetene som "angivelig" skal ha funnet sted, er mildt sagt underlige. Det er en følelse av at det er noe som mangler i forklaringen hennes og at hun ikke forteller hele sannheten om hva som skjedde.

 

Jeg tar forbehold til at det kan være feiltolking av situasjonen men det er det helhetsbildet jeg personlig får av den informasjonen som er tilgjengelig for saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor identifiseres hun i mediene i denne saken? Så vidt jeg kan se er hun ikke dømt for dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, herzeleid skrev:

Hvorfor identifiseres hun i mediene i denne saken? Så vidt jeg kan se er hun ikke dømt for dette. 

Som om det er en regel å vente på ev. domfellelse. Men hun gikk vel selv offentlig ut i Se & Hør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Leifern skrev:

Som om det er en regel å vente på ev. domfellelse.

Jeg synes generelt det burde være det med mindre det er noe særskilt gode grunner for noe annet. 

Sitat

Men hun gikk vel selv offentlig ut i Se & Hør.

Da endrer bildet seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Kjetil E skrev:

Faktsik så er legdommerne i flertall og i lagmansretten. Som nå vel kjøres som meddomsrett.

Forhåpentligvis må ikke saken helt til Høyesterett av den grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Drizzt skrev:

Forhåpentligvis må ikke saken helt til Høyesterett av den grunn. 

Og de avgjør vel heller ikke skyldspørsmålet., kun straffeutmåling. Eventuelt sender saken tilbake til lagretten hvis de ser det er noen juridiske feil ved dommen.

Stusset og over dommen, men da kun utifra det som står i media. Vil vel alltid være ting som ikke kommer frem i media som kan ha betydning for en sak.

Men må si jeg reagerte på at advokaten hennes ble så forbanna på at påtalemyndigheten anket, vel det er faktisk deres fulle rett. Noe han må godta, samme retten som han og hans klient hadde hatt hvis hun var blitt dømt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett har Stella nå fått sin straff. Halve Norge tror hun er alkis og at hun slapp unna med en «bongo fra kongo»forklaring folk humrer godt av.

Oppe i alt dette håper jeg hun kommer seg gjennom livskrisen. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...