Gå til innhold

Stella Mwangi promilletiltalt


Leifern

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, FrittgåendeBurugle skrev:

Jeg sjekket det opp nå:

«Etter norsk rett kan man heller ikkedrikke alkohol eller bruke bedøvende eller berusende midler før seks timeretter endt kjøring, dersom man etter kjøringen måtte forstå at det kan bli politietterforskning på grunn avkjøringen, jf vegtrafikkloven § 22 andre ledd.»

(uthevingen av ord skyldes markering av søkeordene jeg brukte. Limt rett inn fra resultatsiden på Google. For lat til å endre.)

Ergo, etter uvettig kjøring, skal man vente seks timer med å drikke alkohol.

Takk for info :) Seks timer er lenge, men gir politi og etterforskning tid til å sette i gang :) Enda et argument mot at hun drakk seg opp til 2.2 i løpet av 2 timer etter ulykken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, FrittgåendeBurugle said:

Jeg sjekket det opp nå:

«Etter norsk rett kan man heller ikkedrikke alkohol eller bruke bedøvende eller berusende midler før seks timeretter endt kjøring, dersom man etter kjøringen måtte forstå at det kan bli politietterforskning på grunn avkjøringen, jf vegtrafikkloven § 22 andre ledd.»

(uthevingen av ord skyldes markering av søkeordene jeg brukte. Limt rett inn fra resultatsiden på Google. For lat til å endre.)

Ergo, etter uvettig kjøring, skal man vente seks timer med å drikke alkohol.

Ja, angående påstanden om drikking etter kjøringen, er løpet kjørt for Mwangi. Det vil neppe en gang bli vurdert av retten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, FrittgåendeBurugle skrev:

«Etter norsk rett kan man heller ikke drikke alkohol eller bruke bedøvende eller berusende midler før seks timer etter endt kjøring, dersom man etter kjøringen måtte forstå at det kan bli politietterforskning på grunn avkjøringen, jf vegtrafikkloven § 22 andre ledd.»

Jepp, en ting er hva man foretar seg etter en helt problemfri kjøretur, men så snart man blir innblandet i et trafikkuhell så blir det jo noe annet. Selvsagt er det forbudt å innta alkohol for å «kamuflere» at man var påvirket da uhellet inntraff. Og som Example sier, det ville ha krevd temmelig bratt flaskeføring å oppnå en slik promille på et par timer :rolleyes: 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Drizzt skrev:

Det passer vel godt å si at man drakk i mellomtiden og dessverre ikke veldig troverdig. Har man nettopp vært i bilulykke som sjåfør, er det ikke det smarteste å drikke rett etter det og før blodprøve ble tatt. Man vil heller la være å drikke for å bevise at man var edru.

Det er vel også straffbart å innta alkohol kort tid etter at man har vært involvert i bilulykke. Men 2,22 i promille ila. de to timene, om han skal ha gått fra 0 til det må det ha vært snakk om styrting av sprit. Høres ikke troverdig ut, så får vi se hvordan retten vurderer dette.

Ser nå andre alt har kommentert dette. Seks timer, altså.

Endret av Leifern
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dikteren

Egor Filipenko sitt navn ble også offentliggjort da han kjørte i fylla med en promille på 2,38 i 2015. Han ble dømt til fengsel i 30 dager, i tillegg til en bot på 52.500 og at førerkortet ble inndratt for tre år.

https://www.vg.no/rampelys/tv/i/g8XK0/danse-egor-doemt-til-30-dagers-fengsel

Promillien til Filipenko var litt høyere enn Mwangi og Northugs, men både Mwangi og Northug ble vel tiltalt for flere ugjerninger enn Filipenko - da han bare fyllekjørte. Vanskelig å skulle sammenligne alle disse tre tilfellene, da ingen er like. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
53 minutter siden, Hårstrikk79 skrev:

Åh, tusen takk for svar:) Men litt rart ja, at saken er offentliggjort uten en fellende dom. Blir spennende å se utfallet av rettsaken. Spesielt det at hun mener at hun ble utsatt for rasisme fra politiet.

Ikke bare rasisme, hun påstår hun ble røft behandlet fysisk av politiet også. Viste bilde av "blødende, åpent sår" Jeg tenker at det like gjerne kan ha vært at hun har gått på trynet med den høye promillen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter det Se og Hør erfarer vil Stella fra tiltalebenken blant annet hevde at politiet brukte vold mot henne under pågripelsen.

- Det å gå haltende fra en politistasjon med hovne knær fra å bli slengt ned på bakken, åpne sår som blødde av å bli lagt ned i asfalten og blåmerker på både arm og rygg av å bli kneet og holdt fast, er noe av det verste jeg har opplevd, forklarer Stella til Se og Hør.

- Jeg trodde politiet skulle beskytte og gi oss trygghet i hverdagen. Denne tilliten jeg hadde er nå blitt til en frykt som holder meg oppe om kveldene.

..

Ifølge tiltalen skal hun i påvirket tilstand ha kjørt inn i en eller flere biler på stedet, noe som førte til materielle skader på bilene. En blodprøve som ble tatt av henne to timer etter kjøringen viste at hun hadde 2,22 i promille, heter det videre i tiltalen. Hun er også tiltalt for forulemping av offentlig tjenestemann, etter at hun skal ha ropt til to politibetjenter. Ifølge tiltalen "skrek og/eller kjeftet" hun også på en av politimennene og satte seg kraftig til motverge.

Hadde hun kanskje ventet at hennes såkalte "kjendisstatus" ville ha fått henne ut av alle problemer? Trodde hun kanskje at et foto sammen med betjentene og en autograf ville ha "slettet alle synder," slik at hun fikk dra hjem? Det funker ikke slik! Fyllekjørere skal man ikke ta på med silkehansker, og jeg har ingen sympati for henne (eller for Northug for den saks skyld). Fengselstraff er påkrevd i dette tilfellet, selv om den sikkert blir kort. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skrueløs skrev:

Egor Filipenko sitt navn ble også offentliggjort da han kjørte i fylla med en promille på 2,38 i 2015. Han ble dømt til fengsel i 30 dager, i tillegg til en bot på 52.500 og at førerkortet ble inndratt for tre år.

https://www.vg.no/rampelys/tv/i/g8XK0/danse-egor-doemt-til-30-dagers-fengsel

Promillien til Filipenko var litt høyere enn Mwangi og Northugs, men både Mwangi og Northug ble vel tiltalt for flere ugjerninger enn Filipenko - da han bare fyllekjørte. Vanskelig å skulle sammenligne alle disse tre tilfellene, da ingen er like. 

Interessant. Etter som Mwangi ikke tilstår, kommer med anklager og også er tiltalt for å ha forulempet politiet, så bør det nok ende opp med noe mer enn 30 dager, om hun blir funnet skyldig i alle tiltalepunktene.

Endret av Leifern
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mwangi hadde 2,22 i promille to timer etter at hun kjørte inn i en eller flere biler i Oslo sentrum i fjor høst, ifølge tiltalen. Mwangi erkjenner ikke straffskyld og hevder skadene på bilen var der fra før. - Jeg er en god sjåfør, sier Mwangi. <snip>

Mwangi forklarer i retten at hun ikke bulket noe som helst og gikk fra bilen for å rekke en avtale i en neglesalong like i nærheten. Hun drakk en halvflaske whiskey blandet med cola og en øl mens hun gjorde seg klar til en jentefest samme dag. Hun forklarer at hun ville komme i stemning.

– Jeg skulle kanskje ikke ha vært så ivrig med å begynne festen, sier Mwangi i retten.

Idet hun kommer tilbake til bilen halvannen time senere blir hun pågrepet av politiet.

– De setter på meg håndjern og når de putter meg i den store politibilen begynner jeg bare å le. Jeg tror det er skjult kamera, og jeg tror det er vennene mine som står bak. Jeg roper ut navnet til venninnene mine og sier at det ikke er noe gøy lenger.

Mwangi blir innbrakt for blodprøve på politihuset, men setter seg til motverge.

– Jeg ber dem om å ikke ta blodprøve fordi jeg har sprøytefobi. Jeg spurte om vi kunne gjøre det på en annen måte, gå på en strek eller noe, sier Mwangi.

Stella Mwangi i retten for fyllekjøring

 

Skadene på bilene var der fra før? Akkurat ja, og så drakk hun på formiddagen for å gjøre seg klar til fest? Og hun foreslo at hun kunne «gå på en strek» slik at politiet fikk fastsette eksakt promille? Ja, artister lever jo av sin kreativitet, men det spørs om den kan redde dem ut av enhver knipe :vetikke:

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering i saken

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/XwLpdn/stella-mwangi-i-retten-for-fyllekjoering

 

En svært underholdende lesing. Jeg lurer på hvor lang tid det tok henne å lappe sammen denne historien? Jeg tror ikke i det hele tatt på hennes versjon. Det altfor mange rare momenter for at den skal fremstå som troverdig. 

Hun gikk fra bilen for å rekke en avtale og i mellomtiden drakk en halvflaske whiskey med cola og en øl? Hvorfor med tanke på at hun skulle kjøre videre? Det er selvfølgelig ikke sant i det hele tatt, hun var full før det.

Så blir hun arrestert og hun tror det er skjult kamera og ler? Hun var tydeligvis ikke edru nok for å bedømme situasjonen riktig, at hun hadde forårsaket bilulykke. Dessuten så har vi vitne som beskriver henne som beruset.

Så drar hun rasistkortet og krever særbehandling fordi hun er afrikansk? Hva fo'noe? Det lyser skyld fra hele saken.

Jeg tror ingenting på det at politimennene har sagt at de var lei artister. Det er bare påfunn.

Men jeg tror absolutt at hun fikk panikkanfall og ble traumatisert. Hun innså at hun rotet det skikkelig til og ble redd. Å være livredd for politiet i hennes tilfelle kaller jeg å ha skyldfølelse. Når hun ble edru og begynte å tenke over situasjonen, ble hun selvfølgelig veldig redd og fikk skyldfølelse pluss at hun angret veldig på oppførselen sin. Det hun burde gjøre var å innrømme alt, beklage og slippe unna med lavest straff. Å spinne denne historien full av løgn bør kvalifisere til den strengeste straffen. 

Dette er min tolkning, analyse og forståelse av saken. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig pinlig, ikke at det liksom ikke er ille nok å bli tatt med reelt trolig over 2,5 i promille, men så å nekte straffskyld...

2,5 er såpass mye at hun selvsagt ikke husker hva som skjedde. Da er det synd for hennes del at ikke ikke forstår st det kun er en ting som gjelder; å legge seg padde flat! 

Endret av Missfitness
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FrittgåendeBurugle skrev:

Nå har jeg aldri hatt førerkort, så det er mulig jeg tar feil, men er det ikke slik at man ikke skal drikke etter x antall tid etter at man har kjørt? 

For øvrig, har hun klart å drikke på seg 2,2 i promille på bare et par timer, har hun virkelig bøttet innpå. Lite troverdig. Bra det ikke ble noen personskader. Det kunne fort ha gått veldig, veldig galt med såpass høy promille. 

Nei du kan drikke rett etter du har kjørt bil men ikke kjøre bil rett etter du har drukket

En ting en lærer når en tar sertifikatet er at om der er fare for at du kan bli meldt inn av andre og du skal på fest så gå innom politiet og ta en promillekontroll først så er du sikret

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så pinlig og idiotisk hun har oppført seg. Og å benekte straffeskyld er jo helteit!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Leifern skrev:

Det er vel ikke så uvanlig at minoritetspersoner skylder på rasisme om man mener seg urettferdig behandlet.

Og det er ikke så uvanlig at minoritetspersoner blir urettferdig behandlet på grunn av at de er minoritetspersoner. Rasisme eksisterer faktisk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FrittgåendeBurugle skrev:

Nå har jeg aldri hatt førerkort, så det er mulig jeg tar feil, men er det ikke slik at man ikke skal drikke etter x antall tid etter at man har kjørt? 

For øvrig, har hun klart å drikke på seg 2,2 i promille på bare et par timer, har hun virkelig bøttet innpå. Lite troverdig. Bra det ikke ble noen personskader. Det kunne fort ha gått veldig, veldig galt med såpass høy promille. 

Du kan alltid drikke etter du har kjørt, men du skal ikke drikke de 6 første timene etter du har vært innblandet i en hendelse som vil kunne straffeforfølges.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har jo uansett brutt 6timers regelen, og da er hun jo akkurat like langt...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Nei du kan drikke rett etter du har kjørt bil men ikke kjøre bil rett etter du har drukket

En ting en lærer når en tar sertifikatet er at om der er fare for at du kan bli meldt inn av andre og du skal på fest så gå innom politiet og ta en promillekontroll først så er du sikret

 

 

Du har faktisk ikke lov til å drikke de neste 6 timene etter at du har vært innblandet i noe du potensielt kan bli straffeforfulgt for ved føring av motorvogn...

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, JackNapier skrev:

Du har faktisk ikke lov til å drikke de neste 6 timene etter at du har vært innblandet i noe du potensielt kan bli straffeforfulgt for ved føring av motorvogn...

Jo du kan men da må du først gå innom politiet og avlegge edruskapstest

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, XaoS skrev:

Og det er ikke så uvanlig at minoritetspersoner blir urettferdig behandlet på grunn av at de er minoritetspersoner. Rasisme eksisterer faktisk.

Ja rasisme eksisterer både imot de som har mye og de som har lite pigmenter i huden, men er en kjent sak at det er et kort enkelte trekker opp av bunken litt for fort

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, T-Rex skrev:

Jeg må si at jeg lurer veldig på hva som ligger bak denne påstanden.

Viktig å trekke frem rasisme kortet når man selv fucker opp.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...