Gå til innhold

Stella Mwangi promilletiltalt


Leifern

Anbefalte innlegg

Da er navnet på den promille-tiltalte artisten som skulle ha "figurert på hitlister i Norge og i utlandet" offentliggjort, og man slipper å skulle spekulere om dette. Var visst inne på noen lister i Kenya og Gambia, og dermed kunne man tillate seg å omtale henne som en internasjonal superstjerne. I dag starter rettssaken.

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/stella-mwangi-promilletiltalt---politiet-utsatte-meg-for-vold/3423491055.html

Hun skal ha hatt en promille på 2,22, og påført andre biler materielle skader. (Northug hadde til sammenligning rundt 1,65 i promille da han ble tatt for promillekjøring for fire år siden.) Men siden blodprøven ble tatt to timer etterpå hevder Mwangi at hun var edru da hun kjørte, men drakk alkohol i mellomtiden, samt at hun ble utsatt for vold fra politiet. I følge NRK hevder hun også at politiet opptrådde fordomsfullt mot henne. Hun er for øvrig også tiltalt for forulemping av offentlig tjenestemann, etter å ha satt seg til motverge.

https://www.nrk.no/kultur/norsk-kvinnelig-artist-tiltalt-for-fyllekjoring-1.14043289

Northug fikk 50 dager, men når vi tar med oppføreslen overfor politiet, høyere promille og manglende tilståelse bør det vel bli mer i dette tilfellet, dersom hun blir funnet skyldig. Så får vi se om dette med at det hevdes kvinner behandles mildere enn menn av rettsvesenet får noe å si i dette tilfellet.

https://www.dagbladet.no/magasinet/ulikhet-for-loven/69535886

Endret av Leifern
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Navnet er offentliggjort, og hun heter Stengi :fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev:

Navnet er offentliggjort, og hun heter Stengi :fnise:

Se der, ingen forklaring på hvordan det kunne skje, her kan jeg ikke skylde på tastebommert.. :) Overskriften endret nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Leifern said:

Northug fikk 50 dager, men når vi tar med oppføreslen overfor politiet, høyere promille og manglende tilståelse bør det vel bli mer i dette tilfellet, dersom hun blir funnet skyldig. Så får vi se om dette med at det hevdes kvinner behandles mildere enn menn av rettsvesenet får noe å si i dette tilfellet.

Vel, Northug greide å vrake en bil, samt stikke fra stedet (med skadet person). Det er litt mer uansvarlig kjøring enn å lage noen bulker ved lukeparkering. Så jeg vet ikke helt...

Det er to veldig ulike saker, og de er derfor vanskelig å sammenligne. Det eneste som er felles er i grunnen alkohol og noen grad av bilskade.

Endret av T-Rex
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tippet riktig da. Synd at den andre tråden ble slettet og sensurert så mange ganger når flere tippet riktig at det var hun.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor valgte media å offentliggjøre navnet hennes? Sjelden de gjør det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, T-Rex skrev:

Vel, Northug greide å vrake en bil, samt stikke fra stedet (med skadet person), det er litt mer uansvarlig kjøring enn å lage noen bulker ved lukeparkering. Så jeg vet ikke helt...

Det er to veldig ulike saker, og de er derfor vanskelig å sammenligne. Det eneste som er felles er i grunnen alkohol og noen grad av bilskade.

Det kan selvsagt diskuteres, sakene er ulike. Mwangi hadde høyere promille, men etterlot ingen skadet person. Northug tilstod ganske raskt, noe Mwangi ikke har gjort eller ser ut til å gjøre. Det som ellers er skjerpende for Mwangi er at hun også er tiltalt for å ha forulempet offentlig tjenestemann, noe Northug ikke har gjort, men om det kun handler om å ha brukt skjellsord mot politiet, så er det ikke sikkert det vil føre til så mye strengere straff.

Det blir uansett interessant å se hva retten lander på.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Hårstrikk79 skrev:

Hvorfor valgte media å offentliggjøre navnet hennes? Sjelden de gjør det. 

Tja, Northug sitt navn ble jo raskt offentliggjort, samme dag som det skjedde, så det er ingen generell regel at man ikke skal offentliggjøre. Men normalt venter man til etter fellende dom, og ikke "bare" en tiltale.

Men det daværende skitalentet som kræsjet en bil i fylla i 2004 slapp å få navnet offentliggjort. Det kan også være relevant at vedkommende ikke hadde et kjent navn på det tidspunktet:

https://www.vg.no/sport/langrenn/i/L0pEBJ/mistenkes-for-promillekjoering

https://www.langrenn.com/kjoerte-med-promille.185390-1743.html

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Leifern said:

Det kan selvsagt diskuteres, sakene er ulike. Mwangi hadde høyere promille, men etterlot ingen skadet person. Northug tilstod ganske raskt, noe Mwangi ikke har gjort eller ser ut til å gjøre. Det som ellers er skjerpende for Mwangi er at hun også er tiltalt for å ha forulempet offentlig tjenestemann, noe Northug ikke har gjort, men om det kun handler om å ha brukt skjellsord mot politiet, så er det ikke sikkert det vil føre til så mye strengere straff.

Det blir uansett interessant å se hva retten lander på.

Noe som også er interessant, er at promillesaker ikke er så like som enkelte skal ha det til. Nå har ikke jeg satt meg inn i undersøkelsen som ble gjort angående mildere straff for kvinner i promillesaker, men denne saken viser jo at det ikke går an å vurdere alvorlighetsnivå utifra promille alene (etter min mening, i alle fall).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, tusen takk for svar:) Men litt rart ja, at saken er offentliggjort uten en fellende dom. Blir spennende å se utfallet av rettsaken. Spesielt det at hun mener at hun ble utsatt for rasisme fra politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hårstrikk79 said:

Åh, tusen takk for svar:) Men litt rart ja, at saken er offentliggjort uten en fellende dom. Blir spennende å se utfallet av rettsaken. Spesielt det at hun mener at hun ble utsatt for rasisme fra politiet.

Jeg må si at jeg lurer veldig på hva som ligger bak denne påstanden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, T-Rex skrev:

Noe som også er interessant, er at promillesaker ikke er så like som enkelte skal ha det til. Nå har ikke jeg satt meg inn i undersøkelsen som ble gjort angående mildere straff for kvinner i promillesaker, men denne saken viser jo at det ikke går an å vurdere alvorlighetsnivå utifra promille alene (etter min mening, i alle fall).

Nei, jeg tolket tiltalen som at hun skulle ha brukt vold, altså slått/sparket mot politiet, derav landet jeg på at dette så verre ut, samlet sett, men ser at det ikke er nevnt noe konkret om dette.

Generell regel dersom promille overstiger 1,2 er fengsel i minst 21 dager. I dette tilfellet altså neste dobbelt så høy promille, i tillegg til bråk med politiet ved arrestasjon som førte til forulempingstiltale, samt å benekte alt.

https://www.promille.no/promillekjoring/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det passer vel godt å si at man drakk i mellomtiden og dessverre ikke veldig troverdig. Har man nettopp vært i bilulykke som sjåfør, er det ikke det smarteste å drikke rett etter det og før blodprøve ble tatt. Man vil heller la være å drikke for å bevise at man var edru. Så jeg tror ingenting på hennes teori at hun var edru. Hvorfor ville politiet vært fordomsfullt mot henne? Hvorfor dra rasismekortet? :vetikke: Tror ikke på henne heller her. Men jeg tror absolutt på at politiet tok av silkehanskene ettersom hun satt seg i motverge og forulempet politiet.

Endret av Drizzt
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, T-Rex skrev:

Jeg må si at jeg lurer veldig på hva som ligger bak denne påstanden.

Det er vel ikke så uvanlig at minoritetspersoner skylder på rasisme om man mener seg urettferdig behandlet.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Drizzt skrev:

Det passer vel godt å si at man drakk i mellomtiden og dessverre ikke veldig troverdig. Har man nettopp vært i bilulykke som sjåfør, er det ikke det smarteste å drikke rett etter det og før blodprøve ble tatt. Man vil heller la være å drikke for å bevise at man var edru. Så jeg tror ingenting på hennes teori at hun var edru. Hvorfor ville politiet vært fordomsfullt mot henne? Hvorfor dra rasismekortet? :vetikke: Tror ikke på henne heller her. Men jeg tror absolutt på at politiet tok av silkehanskene ettersom hun satt seg i motverge og forulempet politiet.

Nå har jeg aldri hatt førerkort, så det er mulig jeg tar feil, men er det ikke slik at man ikke skal drikke etter x antall tid etter at man har kjørt? 

For øvrig, har hun klart å drikke på seg 2,2 i promille på bare et par timer, har hun virkelig bøttet innpå. Lite troverdig. Bra det ikke ble noen personskader. Det kunne fort ha gått veldig, veldig galt med såpass høy promille. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, Leifern skrev:

Det er vel ikke så uvanlig at minoritetspersoner skylder på rasisme om man mener seg urettferdig behandlet.

Enig.

Det jeg ikke forstår er hvorfor folk setter seg i motverge mot politiet hvis de er uskyldige og har ingenting å skjule? Så høy promille taler for dårlig vurderingsevne, så kan være en forklaring på hvorfor hun ble aggressiv mot politiet. Hun kunne ha brukt det som unnskyldning, beklaget, osv og dermed sluppet den ekstra tiltalen. Jo mer hun stirrer imot, jo verre blir det, tror jeg. 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, FrittgåendeBurugle skrev:

Nå har jeg aldri hatt førerkort, så det er mulig jeg tar feil, men er det ikke slik at man ikke skal drikke etter x antall tid etter at man har kjørt? 

For øvrig, har hun klart å drikke på seg 2,2 i promille på bare et par timer, har hun virkelig bøttet innpå. Lite troverdig. Bra det ikke ble noen personskader. Det kunne fort ha gått veldig, veldig galt med såpass høy promille. 

Jeg er jo avholds selv og drikker aldri, så aner ikke om det er sære regler for drikking etter kjøring. Jeg bare antar at hvis hun har drukket såpass mye å komme opp i 2.2 bare i løpet av 2 timer, så har hun virkelig stått på med flaskene, ja. Det høres ikke troverdig ut, nei. Hun kjørte med altfor høy promille og det kan hun ikke snakke seg ut fra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, FrittgåendeBurugle skrev:

Nå har jeg aldri hatt førerkort, så det er mulig jeg tar feil, men er det ikke slik at man ikke skal drikke etter x antall tid etter at man har kjørt? 

For øvrig, har hun klart å drikke på seg 2,2 i promille på bare et par timer, har hun virkelig bøttet innpå. Lite troverdig. Bra det ikke ble noen personskader. Det kunne fort ha gått veldig, veldig galt med såpass høy promille. 

Ingen kan nekte deg å ta deg noen øl når du kommer hjem med bil, selv om politiet kan ta promilleprøve ved mistanke. Samtidig er det deres oppgave å bevise at du var påvirket mens du kjørte bil. Det er ikke ulovlig å drikke alkohol uten å kjøre bil.

Det sagt stiller jeg meg tvilende til at man klarer å ende opp med 2,2 i promille kun et par timer etter en ulykke. Da har du drukket farlig fort..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Drizzt skrev:

Jeg er jo avholds selv og drikker aldri, så aner ikke om det er sære regler for drikking etter kjøring. Jeg bare antar at hvis hun har drukket såpass mye å komme opp i 2.2 bare i løpet av 2 timer, så har hun virkelig stått på med flaskene, ja. Det høres ikke troverdig ut, nei. Hun kjørte med altfor høy promille og det kan hun ikke snakke seg ut fra.

Jeg sjekket det opp nå:

«Etter norsk rett kan man heller ikkedrikke alkohol eller bruke bedøvende eller berusende midler før seks timeretter endt kjøring, dersom man etter kjøringen måtte forstå at det kan bli politietterforskning på grunn avkjøringen, jf vegtrafikkloven § 22 andre ledd.»

(uthevingen av ord skyldes markering av søkeordene jeg brukte. Limt rett inn fra resultatsiden på Google. For lat til å endre.)

Ergo, etter uvettig kjøring, skal man vente seks timer med å drikke alkohol.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...