Gå til innhold

Hus på en etasje, eller halvannen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal bygge hus, og sliter litt med å bestemme oss. Vi har valgt to hustyper, det blir omtrent akkurat samme pris for begge når de er ferdigstilt. De kan ikke endres særlig, så rominndeling etc er ganske fastsatt.

Vi er en familie på seks stk, barna er 15, 7, snart 2 år, og en liten baby.

Hus på et plan: 

+ Slipper trapper (jeg er bevegelseshemmet pga smerter, og vil muligens med tiden trenge rullestol fulltid)
+ Enkelt renhold
+ Hele huset er ferdig med en gang (ikke noe arbeid å gjøre selv)
+ Enkelt å gjøre om soverom til annet bruk som også jeg får nytte av når ungene begynner å flytte ut 
+ Begge bad på hovedplan, det ene har badekar, det andre dusj. Dvs jeg vil også kunne bruke badekaret, samt småbarna. 
+ Den ene fløyen kan bygges om til utleie eller lignende. 
+ Ved gjester slipper de å gå opp i 2.etasje for gjesterom (omrokkerer litt på ungene da bare), dvs våre mødre som sliter litt med helsa slipper trapper. 
+ Skjermet uteplass i vinkelen til huset
+ Kan splitte opp de to minste om det ikke fungerer at de deler soverom
- Ingen ekstra stue til ungene 
- To soverom blir veldig små
- Så og si ingen bodplass før et soverom frigjøres 
- Kun en stue i hele huset
- Litt mindre kjøkken, men fortsatt god plass 
- Tar mye av tillatt bebygd areal, dvs mindre muligheter for garasje/terrasse/boder ute

 

Huset på halvannen etasje: 

+ De største blir mer adskilt fra resten, positivt ved vennebesøk
+ Bruker ikke opp tillatt bebygd areal på samme måte
+ Det er to soverom på hovedplanet, tanken er at de to minste deler til eldstemann flytter ut. Ergo store rom til de to eldste de første fem årene. (Etter det er planen å dele det ene store oppe, slik at alle de tre hjemmeboende barna kan være der, gjesterom nede)
+ To stuer i første etasje, i tillegg muligheter for ekstra stue i 2.etasje (Den ene stuen kan brukes som soverom om ønskelig)
+ Gedigent kjøkken 
+ Mye bodplass innunder skråvegger 
- 2.etasje må vi ferdigstille selv, dvs blir noen måneder med svært trange boforhold, og mye arbeid
- Jeg vil muligens ikke få benyttet 2.etasje i det hele tatt med tiden
- Badet i 2.etasje er det eneste med plass for badekar, dvs badekaret vil bli vanskelig å bruke for de to minste og meg selv
- Vil bli stående med en tom 2.etasje som ikke kan brukes særlig når alle ungene har flyttet ut. 
- De to minste MÅ dele soverom til eldstemann flytter ut

Anonymkode: b25b0...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er forresten planløsningene. Røde streker er der vi skal endre vegger/sette opp vegg. 

 

Huset som er på et plan: 

redigert.thumb.jpg.8f3ba355d850a1fc854f0db09d323ad6.jpg

 

Huset på to plan: 

edvardredi.thumb.png.6f9e8988f063e0bce43905bb5a2466c8.png

2etasjered.thumb.png.0901995612b02c1e882e4acbe5043bf0.png

Anonymkode: b25b0...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for hus på ett plan.  Ser at det vil gå ut over bodplass, som jo er viktig når man er så mange som dere er.  Synes det vekter mye at du er bevegelseshemmet.  Det blir mye gåing i trapper når barn har sitt soverom i 2.etasje.  

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det være mulig å installere heis så du kan benytte begge etasjer? 

Den eneste ulempen jeg ser med huset på én etasje, er manglende boplass... 

Dette var en veldig vanskelig problemstilling - huset skal jo helst fungere for dere alle både nå og i fremtiden...

Anonymkode: 256de...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: En rullestol skaper nok utfordringer om alt er på ett plan, så jeg hadde aldri i livet gått for to plan når du allerede nå vet at behovet kan melde seg. Tenk dere om, og velg for guds skyld et hus på ett plan med livsløpstandard, brede (og få) døråpninger og åpne rom. Slik jeg ser det er det ett hensyn som trumfer alt annet i deres situasjon, og det er din helse. 

For det andre: (Nå skal jeg forresten være litt kritisk og pirkete, så bare overse meg om du vil.) Er egentlig den endrede planløsningen skikkelig gjennomtenkt (både med tanke på arealutnyttelse og rullestol)? Jeg synes det ser ut som dere mister masse plass (som kunne vært brukt til f.eks. oppbevaring) til korridorer og ganger. Lukkede korridorer og ganger med medfølgende dører og mange vinkler skaper også dårlig fremkommelighet for en rullestol. (Jeg ser ingen "snusirkler" på noen av tegningene ...) Og trenger dere egentlig to fulle bad og et vaskerom, eller kunne det vært et alternativ med ett rent bad og ett kombinert bad/vaskerom? Da kunne dere også fått mer oppbevaringsplass. I bunn og grunn: Kan det tenkes det finnes et annet hus på ett plan som er bedre egnet for deres behov, uten at dere må "klatte på" den opprinnelige planløsningen for å tilpasse? 

(Her trodde vi forresten at vi var "set for life", med et lite og lettstelt hus med alt på ett plan. Men neida, en rullestol finner opplagte problemer to mennesker med full førlighet ikke tenker over. Så når dere først skal bygge, så bygg for fremtiden. Jeg får ikke understreket det nok.) 

Anonymkode: 43bad...77c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Senil

Hvis dere deler det soverommet på enden med flere vinduer i to, fjerner soverommet som er inntil der og lager åpen tv-stue, vil dere få like mange soverom og oppholdsrom for ungdommen i det huset på et plan😊

Endret av Senil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Senil

Huset på et plan ligner det jeg har sett og der kunne de to soverommene som da ble på enden få hems i taket. Ble da store nok til seng på hemsen og sofa nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett plan er best. Ang bodplass, man trenger ikke alt man tror at man MÅ ha. Det gjelder i hele huset. Folk i dag samler altfor mye av klær, sko, utstyr, kjøkkenutstyr og annet dill for så å klage på at de ikke har plass til noe. 

Ser det er et rom merket med klær inn fra soverom. Flytt døren og gjør rommet om til bod. Dere vil allikevel ha plass til garderobeskap på soverommet. 

Anonymkode: 357b7...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! :) 

På 25.5.2018 den 0.29, Zienna skrev:

Jeg ville gått for hus på ett plan.  Ser at det vil gå ut over bodplass, som jo er viktig når man er så mange som dere er.  Synes det vekter mye at du er bevegelseshemmet.  Det blir mye gåing i trapper når barn har sitt soverom i 2.etasje.  

 

Ja, tanken var at kun barn over 7-8 år skulle bo oppe, men jeg ser jo nå at til og med eldste på 15 ønsker at jeg kommer opp innimellom for å snakke litt, eller lignende. 

På 25.5.2018 den 9.49, AnonymBruker skrev:

Vil det være mulig å installere heis så du kan benytte begge etasjer? 

Den eneste ulempen jeg ser med huset på én etasje, er manglende boplass... 

Dette var en veldig vanskelig problemstilling - huset skal jo helst fungere for dere alle både nå og i fremtiden...

Anonymkode: 256de...6f2

Nei, heis er ikke mulig, ei heller ønskelig. Vil ha minst mulig hjelpemidler synlig :) 

På 25.5.2018 den 18.35, AnonymBruker skrev:

For det første: En rullestol skaper nok utfordringer om alt er på ett plan, så jeg hadde aldri i livet gått for to plan når du allerede nå vet at behovet kan melde seg. Tenk dere om, og velg for guds skyld et hus på ett plan med livsløpstandard, brede (og få) døråpninger og åpne rom. Slik jeg ser det er det ett hensyn som trumfer alt annet i deres situasjon, og det er din helse. 

For det andre: (Nå skal jeg forresten være litt kritisk og pirkete, så bare overse meg om du vil.) Er egentlig den endrede planløsningen skikkelig gjennomtenkt (både med tanke på arealutnyttelse og rullestol)? Jeg synes det ser ut som dere mister masse plass (som kunne vært brukt til f.eks. oppbevaring) til korridorer og ganger. Lukkede korridorer og ganger med medfølgende dører og mange vinkler skaper også dårlig fremkommelighet for en rullestol. (Jeg ser ingen "snusirkler" på noen av tegningene ...) Og trenger dere egentlig to fulle bad og et vaskerom, eller kunne det vært et alternativ med ett rent bad og ett kombinert bad/vaskerom? Da kunne dere også fått mer oppbevaringsplass. I bunn og grunn: Kan det tenkes det finnes et annet hus på ett plan som er bedre egnet for deres behov, uten at dere må "klatte på" den opprinnelige planløsningen for å tilpasse? 

(Her trodde vi forresten at vi var "set for life", med et lite og lettstelt hus med alt på ett plan. Men neida, en rullestol finner opplagte problemer to mennesker med full førlighet ikke tenker over. Så når dere først skal bygge, så bygg for fremtiden. Jeg får ikke understreket det nok.) 

Anonymkode: 43bad...77c

Takk for langt svar! 

Mindre enn to bad er uaktuelt, fire av oss er jenter, og jeg dusjer både morgen og kveld siden vann lindrer problemene mine. Så nok dusj/bad er superviktig. Ønsker også eget vaskerom. 

Og ja, det finnes mange hus som er bedre egnet, men ikke som vi har råd til. Så vi er stuck med dette. Vi har ikke råd til byggelån, ergo utgår veldig veldig mange husprodusenter. (Disse krever ikke betaling før huset kommer, og det kommer i seksjoner ferdigbygget, så reell byggetid med doble bokostnader er ca 8 uker)

Oppdeling er gjort med vilje, vi bor trangt nå, og vi har ulike behov og ønsker for hverdagen. Å kunne dele av litt, slik at hver enkelt kan være litt mer skjermet er derfor ekstremt viktig for at en slik mixet familie som vi er skal kunne trives :) Så den biten er gjennomtenkt. Alt er uansett lettvegger, og kan fjernes igjen ved behov. 

Snusirkler er ikke tegnet inn da dette ikke er byggetegninger, dette er kun for å vise planløsningen :) 

På 25.5.2018 den 18.43, Senil skrev:

Hvis dere deler det soverommet på enden med flere vinduer i to, fjerner soverommet som er inntil der og lager åpen tv-stue, vil dere få like mange soverom og oppholdsrom for ungdommen i det huset på et plan😊

Viktigere med store rom enn oppholdsrom, med så stor aldersforskjell på ungene har de ikke felles venner, og kranglingen om hvem som skal ha tv-stuen orker vi ikke. Ekstra stue var egentlig viktigst for meg og mannen :) (Jeg er glad i alenetid, han er glad i sport på tven med høy lyd)

På 25.5.2018 den 18.59, Senil skrev:

Huset på et plan ligner det jeg har sett og der kunne de to soverommene som da ble på enden få hems i taket. Ble da store nok til seng på hemsen og sofa nede.

Ikke aktuelt dessverre, har ikke råd og kan ikke endre huset på den måten. 

På 25.5.2018 den 23.00, AnonymBruker skrev:

Ett plan er best. Ang bodplass, man trenger ikke alt man tror at man MÅ ha. Det gjelder i hele huset. Folk i dag samler altfor mye av klær, sko, utstyr, kjøkkenutstyr og annet dill for så å klage på at de ikke har plass til noe. 

Ser det er et rom merket med klær inn fra soverom. Flytt døren og gjør rommet om til bod. Dere vil allikevel ha plass til garderobeskap på soverommet. 

Anonymkode: 357b7...3c5

Ganske enig med deg, har drevet litt med konmari og minimalisert antall eiendeler de siste par årene, noe som passer oss godt for å unngå rot. Og ja, walk-in-closeten kan vi heller ha som bod! 

Anonymkode: b25b0...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2018 den 8.59, AnonymBruker skrev:

Her er forresten planløsningene. Røde streker er der vi skal endre vegger/sette opp vegg. 

 

Huset som er på et plan: 

redigert.thumb.jpg.8f3ba355d850a1fc854f0db09d323ad6.jpg

 

Huset på to plan: 

edvardredi.thumb.png.6f9e8988f063e0bce43905bb5a2466c8.png

2etasjered.thumb.png.0901995612b02c1e882e4acbe5043bf0.png

Anonymkode: b25b0...6fa

Ta et plan. Tungvint med to. 

Anonymkode: d0cfb...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ettplans huset ville jeg snudd baderomsdøren på bad ved inngang slik at den åpnes inn mot gangen mot soverommene istedenfor ut mot stue/kjøkkenarealet. Det gjør et toalettbesøk mer privat for alle. Og du slipper å se rett inn på badet når døren åpnes. I tillegg ville jeg satt opp en vegg med dør slik at det blir et vindfang i entreen. Åpen dørløsning rett inn er upraktisk med tanke på kulde og regn pluss at det blir altfor synlig når du går fra stue/kjøkken til bad/soverom at alle jakker, sko og evt bagger ligger der. Det kan gjøre at det føles stressende å se på det på dager du ikke har ork eller tid til å rydde der.

Så tror jeg at jeg hadde droppet å sette opp en vegg med dør til å skille deler av gangen. Det kan fort se mye mer rotete og trangt ut. 

En annen ting er noe mange ikke tenker særlig over, er du interessert i å ha morgensol inn på kjøkkenet for å få en fin start på dagen? Da bør huset vendes slik at vinduene ligger mot øst. Det gjør at soverommene vendes mot sør og rommene vil være gode å oppholde seg i for barna, særlig tidlig vår, høst og vinter. Samtidig blir stua skjermet mot den verste heten på sommeren fordi den ligger mot vest og den utstikkende delen vil ta av for noe av sola når den går mot vest. 

Igjen er det er mange ting som taler for at ettplanshuset er best.

Anonymkode: 357b7...3c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På ettplans huset ville jeg snudd baderomsdøren på bad ved inngang slik at den åpnes inn mot gangen mot soverommene istedenfor ut mot stue/kjøkkenarealet. Det gjør et toalettbesøk mer privat for alle. Og du slipper å se rett inn på badet når døren åpnes. I tillegg ville jeg satt opp en vegg med dør slik at det blir et vindfang i entreen. Åpen dørløsning rett inn er upraktisk med tanke på kulde og regn pluss at det blir altfor synlig når du går fra stue/kjøkken til bad/soverom at alle jakker, sko og evt bagger ligger der. Det kan gjøre at det føles stressende å se på det på dager du ikke har ork eller tid til å rydde der.

Så tror jeg at jeg hadde droppet å sette opp en vegg med dør til å skille deler av gangen. Det kan fort se mye mer rotete og trangt ut. 

En annen ting er noe mange ikke tenker særlig over, er du interessert i å ha morgensol inn på kjøkkenet for å få en fin start på dagen? Da bør huset vendes slik at vinduene ligger mot øst. Det gjør at soverommene vendes mot sør og rommene vil være gode å oppholde seg i for barna, særlig tidlig vår, høst og vinter. Samtidig blir stua skjermet mot den verste heten på sommeren fordi den ligger mot vest og den utstikkende delen vil ta av for noe av sola når den går mot vest. 

Igjen er det er mange ting som taler for at ettplanshuset er best.

Anonymkode: 357b7...3c5

Helt enig, det her er ikke tegninger som skal brukes altså, det er bare tatt fra nettsiden og klattet inn fra paint nå for å vise frem :) Det er flere småting vi hadde endret på. 

Å dele av gangen var lurt, men tror du ikke det blir veldig lang gang? Jeg vet at jeg vil ha delt stue og kjøkken. Hater åpne løsninger! 

Mulig vi dropper den delte gangen lenger inn ja. Får se litt hvor bråkete de eldste blir etterhvert, og hvor lenge de bor hjemme :) Og ja, kjøkkenet skal være østvendt, evt sørvendt, for det er kjøkkenet jeg vil ha lys inn på, ikke stuen. (Tenker muligens speilvendt løsning for å få til dette best mulig)

Anonymkode: b25b0...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig, det her er ikke tegninger som skal brukes altså, det er bare tatt fra nettsiden og klattet inn fra paint nå for å vise frem :) Det er flere småting vi hadde endret på. 

Å dele av gangen var lurt, men tror du ikke det blir veldig lang gang? Jeg vet at jeg vil ha delt stue og kjøkken. Hater åpne løsninger! 

Mulig vi dropper den delte gangen lenger inn ja. Får se litt hvor bråkete de eldste blir etterhvert, og hvor lenge de bor hjemme :) Og ja, kjøkkenet skal være østvendt, evt sørvendt, for det er kjøkkenet jeg vil ha lys inn på, ikke stuen. (Tenker muligens speilvendt løsning for å få til dette best mulig)

Anonymkode: b25b0...6fa

Gangen går i en vinkel og det vil føles luftigere når den er åpen og ikke avdelt lenger inne ved soverommene. Evt kan den forkortes ved å ta del av lengden og innlemme på det bakerste største rommet. 

Det største barnet vil vel ha mest behov for sin egne private hule enn å bruke gangen til å boltre seg på. Velger du allikevel å dele av så kan du vurdere glassvegg for å slippe igjennom lys fra døren som går ut fra den gangen. Jeg ser det er tegnet inn sofa og bord men det kan fort gjøre at gangen føles overmøblert og bakvendt å holde rent og ryddig. 

Loftsenger på soverom (gjerne innbygget) kan gi ønsket plass til sitteplass for venner bla.

En ting å tenke på under bygging er å sørge for lydisolering mellom rommene. Det tror jeg faktisk kan være noe av de beste løsningene for å hindre støy.

Anonymkode: 357b7...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gangen går i en vinkel og det vil føles luftigere når den er åpen og ikke avdelt lenger inne ved soverommene. Evt kan den forkortes ved å ta del av lengden og innlemme på det bakerste største rommet. 

Det største barnet vil vel ha mest behov for sin egne private hule enn å bruke gangen til å boltre seg på. Velger du allikevel å dele av så kan du vurdere glassvegg for å slippe igjennom lys fra døren som går ut fra den gangen. Jeg ser det er tegnet inn sofa og bord men det kan fort gjøre at gangen føles overmøblert og bakvendt å holde rent og ryddig. 

Loftsenger på soverom (gjerne innbygget) kan gi ønsket plass til sitteplass for venner bla.

En ting å tenke på under bygging er å sørge for lydisolering mellom rommene. Det tror jeg faktisk kan være noe av de beste løsningene for å hindre støy.

Anonymkode: 357b7...3c5

Sofa og bord er fra den opprinnelige planløsningen, der det er knøttsmå soverom og et allrom. Så det er ikke noe jeg har tegnet inn :) 

Vi tenkte faktisk å klaske på gipsplater utenpå veggene igjen for litt ekstra lydisolering, ihvertfall på det største ungdomsrommet. Det rommet vil jo tilhøre "eldste hjemmeboende barn", og antakelig være det som får mest dunk dunk musikk og lyd ut fra. 

Anonymkode: b25b0...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hus på halvannen etg. og drømmer om alt på en flate. Jeg hadde valgt det, spesielt når du allerede nå vet om et mulig fremtidig behov for rullestol.

Anonymkode: f44ac...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I din situasjon ville jeg valgt et hus på 2 plan. Du har fire barn! Det er umulig at du trenger like mye plass som nå, når du på dine eldre dager bor i huset alene med bare mannen. Uansett om de ekstra rommene er i samme etasje eller annen etasje, kommer de ikke til å bli brukt. Et sånt stort hus på en plan vil oppleves som alt for mye gåing, alt for langt fra en ende til en annen. Og dere trenger en ekstra stue, og definitivt bodplass. Vi har bare to barn, men ekstra bodplass og ekstra stue er pri nr 1, fremfor alt annet, som ekstra soverom, ekstra bad osv.

Anonymkode: 4fc22...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

I din situasjon ville jeg valgt et hus på 2 plan. Du har fire barn! Det er umulig at du trenger like mye plass som nå, når du på dine eldre dager bor i huset alene med bare mannen. Uansett om de ekstra rommene er i samme etasje eller annen etasje, kommer de ikke til å bli brukt. Et sånt stort hus på en plan vil oppleves som alt for mye gåing, alt for langt fra en ende til en annen. Og dere trenger en ekstra stue, og definitivt bodplass. Vi har bare to barn, men ekstra bodplass og ekstra stue er pri nr 1, fremfor alt annet, som ekstra soverom, ekstra bad osv.

Anonymkode: 4fc22...355

Uff, nå ble jeg usikker igjen. Jeg er egentlig veldig enig med deg også. 

Ser for meg disse situasjonene som vil utgjøre problemer for oss hvis vi velger et plan:

  • Når mannen har besøk av kompiser og vil se en fotballkamp, samtidig som barna skal se barnetv og jeg flyr med kveldsmat til de. 
  • Når jeg har ei venninne på besøk og vil sitte med et glass vin i fred, mens mannen tar ungene for kvelden. 
  • Når jeg eller mannen har besøk, og den andre har lyst til å legge seg på sofaen med en film. 
  • Når eldste har besøk av venner og har spurt om å låne stua, så har vi andre kun kjøkkenet å bruke. 
  • Bursdagsselskap (både for små og store), muligheten til å stenge inne litt bråk. 
  • Når to av ungene vil spille brettspill, mens de to andre vil se en film med en av oss.

Men, det meste her er jo ekstraordinære situasjoner, ikke den vanlige hverdagen. Selv om de vil dukke opp mer og mer siden vi har mange barn i så forskjellig alder. Og løsningen er jo selvfølgelig å splitte mellom kjøkken og stue, at om stuen er opptatt kan kjøkkenet brukes. Samtidig så virker det utrolig godt at jeg har en sofa å bikke meg ned på om stuen er opptatt, og ikke er tvungen til å sitte på kjøkkenstoler resten av kvelden. 

Jeg selv vokste opp med småsøsken, men fikk likevel lov til å låne stuen flere ganger for å invitere venner på besøk, bare jeg spurte i tide osv. Ønsker svært gjerne at barna våre skal føle at de kan ta med hele flokken hjem og henge hos oss, fremfor å dra ut hvor vi ikke har noe kontroll på hvor de er. Mine foreldre hadde jo alltid full kontroll på alt av fest og hvem vi var med, siden vi kunne få invitere til "vors" hjemme, hvor de så og hilste på alle sammen, og alltid hadde et lite øye på oss. 

Rullestol ligger 10-20 år frem i tid minst, det er vel her og nå det er viktigst med nok plass? Selv om jeg sliter litt med trapper nå da, så går det jo. Vet jo at jeg skal be om råd fra ergoterapeut og alt mulig, men det aller viktigste er jo å tenke hva som vil fungere i en så stor familie. Det er jo ikke mer enn fem år til eldste flytter ut antakelig, og allerede da vil jo behovet være endret. 

Anonymkode: b25b0...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at siden du sliter med smerter og kan havne i rullestol så er det dumt å velge hus med trapp. Når det i tillegg krever egeninnsats for å få ferdig toppetasjen så  syns jeg dere bør velge huset på ett plan. Om noen år så står kanskje øverste plan tomt og ubrukt, og det er bortkastet. Noe oppbevaringsplass kan dere jo eventuelt få i en garasje, og hvis mulig kan det jo lages oppholdsrom enten i garasjeloft eller garasjekjeller - alt etter tomteforhold. På den måten kan jo ungene bruke det til vennebesøk etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...