Gå til innhold

Spør en veganer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Tibbie skrev:

Jeg er heller ikke TS, men det kommer av at dyr er i fangenskap og ikke alle har det like bra. Så for å ikke være med på å støtte lidelsen til de som ikke har det bra, så boikotter man hele produksjonen :)

 

Melkekua havner i kjøttindustrien når hun har gjort nytt og det sammen men hannkalven som bli sett på som unødvendig. Og det er mere lidelse for dyrene i meieriindustrien. I kjøttindustrien slipper de endelig unna lidelsen. 

Anonymkode: f686a...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😂

Anonymkode: f686a...eb1

Regner med at du er helt enig med meg 💃😂

Anonymkode: 80138...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Melkekua havner i kjøttindustrien når hun har gjort nytt og det sammen men hannkalven som bli sett på som unødvendig. Og det er mere lidelse for dyrene i meieriindustrien. I kjøttindustrien slipper de endelig unna lidelsen. 

Anonymkode: f686a...eb1

Du trenger ikke å overbevise meg :P Hater industrien selv. Kjøttindustrien er skadelig for både dyr og miljø, så den har ingen unnskyldning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan stiller du deg til vilt? De går da ute i naturen og har det absolutt ikke vondt...

Hva med sauer? De beiter i utmarka og holder vegetasjonen nede.

Anonymkode: ad254...8d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes veganer er ekstremt flinke. Selv mangler jeg viljestyrken, det blir litt som en over her skrev; jeg kunne gitt bort halve lønna mi til veldedighet, men jeg gjør jo ikke det.

Hva er ditt beste tips for at jeg skal spise mer etisk og bærekraftig enn jeg gjør i dag?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble mange spm, så tar noen av de første, kommer evt tilbake til andre senere. 

On 5/24/2018 at 12:33 PM, Roci said:

Det er ikke snakk om å avfeie alle veganer og livsstil basert på hva èn enkelt person har sagt èn gang. Jeg er i utgangspunktet positiv til mye av ideologien bak veganisme, men så er det noe med den holdningen jeg - og mange andre - opplever fra veganere som gjør at vi blir mindre positivt innstilte og mer kritiske. Det er snakk om en "jeg er et bedre menneske en deg" - holdning og tildels ensidige, ekstreme og militante synspunkter som rett og slett blir for mye å svelge. Jeg synes f.eks. ikke at en setning som "Kanskje vi ikke trenger å drepe lam for å ha en god påske?" danner grunnlag for saklig og informativ debatt rundt veganisme.

Ok, det er selvsagt opp til deg. Jeg tenker at det alltid er viktig å se på selve grunnene og logikken bak noe, om alle ateister var prekende hadde det aldri stanset meg fra å høre på argumentene deres når det gjelder religion. Jeg ser heller ikke hvorfor du tar opp dette i denne tråden da jeg ikke synes jeg har oppført meg dårlig. Du har ikke gitt meg en sjanse en gang før du tar opp preking og slemme veganere. Så det virker som om du allerede har bestemt deg for hva du vil mene, og da er det egentlig ikke mer å si.

Jeg tenker du burde spørre deg selv om hvorfor du følte deg så defensiv før du i det hele tatt hadde noe å ta meg på, og hvorfor du så lett tolket noe jeg sa i verste mening. Kanskje dette handler om dine følelser der dette er et tema som er sensitivt for deg og vanskelig å reflektere over, for om veganere har rett betyr det at hundretusener av dyr lider og blir drept unødig. At vi lever i et samfunn som på den ene siden preker gode verdier, at vold er galt, at medfølelse er viktig- men som dreper så mange dyr fordi de smaker godt og fordi vi er vant til det. 

On 5/24/2018 at 6:53 PM, AnonymBruker said:

Kunne du vært veganer dersom du brydde deg mindre om dyr? Føler du at du ofrer mye? 

Jeg kunne spist kjøtt selv om jeg bryr meg om dyr, jeg kan være ganske egoistisk om jeg vil. Men jeg tenker at jeg har lyst å leve i tråd med noen verdier og da må jeg "rasjonalt sett" bli veganer, for det er ingen logiske grunner til å drepe dyr- annet enn at man ikke bryr seg eller at man mener dyrs liv er mindre verdt enn egne smaksløker. Det høres ganske noe slemt ut å si, men da jeg ble bevisst på problematiskken rundt å spise dyr så var det konklusjonen jeg gradvis kom frem til etterhvert. 

Føler ikke at jeg ofrer noe, men det er jo fordi at jeg... hvordan skal jeg forklare det? Om du vet at hundretusener av dyr lider og blir drept for at mennesker liker smaken, hvordan kan du føle at å avstå fra den praksisen er et offer? Når man blir veldig bevisst på at andre lider av egne valg og at en stor gruppe dyr blir drept og behandlet dårlig, så forsvinner egentlig alt av ønske om å bidra til den lidelsen, som det å spise kjøtt er. Griser er like intelligente som hunder, og hadde vi begynte å slakte hunder i hopetall hadde det vært demonstrasjoner. Hvorfor? griser er like intelligente som hunder, de liker å leke, er sosiale og har behov for stimuli og aktivitet. 

Når det gjelder hunder og katter er empatien sterk- men vi har fjernet oss selv fra empatien med griser og sauer.

On 5/24/2018 at 6:53 PM, AnonymBruker said:

Jeg klarer ikke være så motivert som jeg skulle ønske og er i tillegg veldig glad i søtsaker, baking god mat osv, føler at jeg går «glipp» av så mye av å bli det (vet det er egoistisk) men føles litt som å gi halve lønnen min i måneden til veldedighet feks. Noe som hadde hjulpet kjempemange og som mange vet, men ikke er villig til å ofre.

vet ikke om det ga helt mening? Men alt i alt savner du hverdagen før? Alt du kunne spise 

Anonymkode: ee269...91e

Man gjør alltids noen grep for å forsøke gjøre verden man lever i litt bedre, jeg har ikke tid og penger til å hjelpe alle typer organisasjoner og drive med alle typer veldelig arbeid for eks. Man må "choose your battles". Jeg synes personlig at kosthold er en av de enklere tingene man kan gjøre, det krever litt å lære å sette opp kostholdet i begynnelsen, men når man først har lært det er det som å sykle- man glemmer det aldri. 

Det er mye søtsaker som er veganske, når det er sagt så ser vi en stor % av nordmenn som dør tidlig eller blir syke ene og alene fordi livsstilen deres er dårlig- inkludert kosthold. Å legge til seg vaner i ung alder mes regelmessig inntak av søtsaker og prosessert mat fører til at man har større behov for dette gjennom livet enn de som aldri fikk disse vanene. Nordmenn trenger definitivt en revolusjon innenfor holdninger til kosthold for å redusere overvekt, diabetes, hjerte- og karsykdommer osv. Da snakker jeg ikke om en vegansk diett, da snakker jeg om prosessert mat og godterier. Å gi denne type mat til barn og spise det når man er voksen er som å røyke, men det sitter langt inne for de aller fleste å legge om kostholdet. I min familie er for eks alle overvektige (bortsett fra meg) og alle spiser mye prosessert mat, junk og godterier. Vaner de fikk fra tidlig alder av. Heldigvis har jeg alltid vært en person som åpent stiller spørsmål ved "sannheter" de fleste tar for gitt, noe som gjorde det enkelt for meg å se logikken i et plantebasert kosthold uten at jeg ble holdt igjen av følelsene og preferansene mine. Så jeg gikk aldri så langt inn i mitt dårlige kosthold at jeg ble overvektig. 

Ellers så trenger man ikke legge om på dagen, man kan begynne med å for eks spise ett måltid med linser istedetfor kjøtt i uka. 

On 5/24/2018 at 6:54 PM, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke dette med vegansk mat, hva er forskjellen? Det er jo ikke kjøtt i ost eller i egg, så hvorfor spiser ikke veganere det? 

Anonymkode: ffddb...fcf

Høner og melkekuer har det ikke bra, selv om de ikke nødvendigvis hadde trengt å bli drept. Noen hadde sikkert vært ok med å spise egg fra egne høner, personlig appellerer det ikke da høner bæsjer og legger egg fra samme hull. Jeg synes det er ekkelt. 

On 5/24/2018 at 6:58 PM, AnonymBruker said:

Hvilke kosttilskudd tar du? Hvor lenge har du vært veganer (skadevirkningene oppstår ikke før etter år). Hva syns du om foreldre som fostrer opp barna på veganer mat der ungene er levende nok men har synlig svært oppblåste mager i forhold til andre barn og må ta ulike tilskudd  i motsetning til andre barn. Er det mer ok å plage barna sine enn å spise dyr for veganere?

Anonymkode: e785b...07b

B12. Har vært veganer ca 7 år. Bortsett fra en arvelig sykdom som ikke har noe med kosthold å gjøre, så er jeg frisk. Når det er sagt finnes det mange gamle veganere der ute som er friske. Om du ser tilbake på side 1 linket jeg en stor studie der man ser at veganere er sunnere enn de som spiser kjøtt på lang sikt, og da har man kontrollert for livsstil. Det er en myte at veganere er syke.

Tenk på det, ab. tenk om det faktisk er slik at vi kan redusere overvekt, diabetes og hjerte- og karsykdommer i befolkningen om alle la om til plantebasert kosthold ! Tenk om det faktisk er slik at du ville fått et løft i helsen din om du la om kostholdet ! Hva sier det om samfunnet vårt? Hva sier det om hvor villige vi er til å stille spørsmål ved "sannhetene" vi blir fortalt fra vi er barn. Om ateister ikke er villige til å vurdere et plantebasert kosthold og se argumentene uten å bli grepet av egne følelser og fordommer- hvordan kan vi forvente at mennesker som vokser opp med religion skulle stille spørsmål ved sin sannhet? Sier ikke dette noe om hver enkelt det er å hjernevaske oss til å tro på og akseptere "sannhetene" vi vokser opp med. Selv ateister som ser på seg selv som objektive og rasjonelle klarer ikke lese seg opp på plantebasert kosthold uten å bli grepet av myter og fordommer. 

Barn på vegansk kosthold får ikke oppblåst mage av et vegansk kosthold. Det kan skje om de har spist kjøtt og går over til et nytt kosthold, dette er ganske vanlig da nordmenn som regel får i seg for lite fiber og for lite sunn mat- og i noen tilfeller kan man få en merkbar reaksjon når man spiser mer av de sunne greiene man ofte gjør som veganer (med mindre man bare spiser pommes frites og drikker cola)

Å ta b12 tilskudd ser jeg på som helt ok. B12 kommer fra bakterier, og de dyrene vi spiser må også få i seg b12 fra bakterier for at mennesker skal få i seg b12 fra dyra. Så man kan like godt ta b12 direkte istedetfor å gå gjennom dyr. 

Ellers så er det mange foreldre som gir barna kjøtt som gir dem tran, vitaminbjørner og lignende. Hva syntes du om det? Skal også sies at nyfødte barn må ta D vitamin i Norge. Hva synes du om det? Nordmenn blir anbefalt å ta litt d vitamin om vinteren grunnet mangel på sollys. Er det ok?

Inntil vi begynte å tilsette jod i salt fikk nordmenn i seg for lite jod og fikk struma- synes du det er greit å spise jodtilskudd i salt? Helsemyndighetene har nylig gått ut og sagt at vi må øke dosen jod i bordsalt, for nordmenn får fortsatt i seg litt for lite jod enn det som er ønskelig. Melkekuer får jodtilskudd slik at det er mer jod i melken. Da kan man vel like godt ta jodtilskuddet direkte heller enn at kua skal gjøre det?

On 5/24/2018 at 7:04 PM, AnonymBruker said:

Hva pleier du å spise til middag? Hvordan får du i deg de proteinene kroppen din trenger? Og hvor mye proteiner trenger egentlig ett menneske? Må du ta B12 sprøyter?

Anonymkode: 23f5d...304

Man trenger vel rundt 45g proteiner (alt etter vekt og høyde) om man ikke trener mye ? I løpet av en dag kan man spise havregrøt (11g protein per 100g) med sesamfrø (25g protein), hjemmelaget seitan (75g protein), bønner (24g), brøskiver med peanøttsmør (25g) og banan. Samt at man får alltids i seg 5-10g fra diverse grønnsaker som man spiser i løpet av dagen. Kommer selvsagt an på hvor mye man spiser. Nøtter, frø, korn, bønner og linser er fine kilder til protein. Om man ikke trener mer enn en gjennomsnittlig nordmann trenger man ikke tenke på proteiner, de kommer av seg selv. Jeg vet ikke helt hvor denne proteinmyten kommer fra. Kanskje fra mennesker som tror man bare spiser brokkoli og gulrøtter?

Om man trener mye styrke kan man også spise plantebasert proteinpulver som kjøttspisere finner proteinpulver av dyreprodukter. Om man ønsker det. 

Tar ikke b12 sprøyter, nei. Hadde jernmangel da jeg spiste kjøtt, men har ikke hatt noen mangler etter jeg la om kostholdet- spiser sannsynligvis sunnere og mer næringsrikt nå. Jeg pleide spise kjøtt hver dag. 

On 5/24/2018 at 7:07 PM, AnonymBruker said:

Hei, er ikke veganer. Men spiser mest mulig vegansk, og av kjøtt kun kylling og fisk. Jeg synes pålegg er vanskelig. Har du noen gode forslag? Helst kjapt, enkelt og kjøpt i butikk.

Anonymkode: 69b6f...b83

Selv spiser jeg ikke så mye brødmat, bruker lage linsesupper, wokker med nøtter, wraps og den slags. Har aldri vært så glad i brødmat. Du kan evt google oppskirfter på wraps og se om det er noe du kunne tenkt deg. 

On 5/24/2018 at 7:15 PM, altflyter said:

Jeg har alltid lurt på en ting. Jeg har en del venner som er veganere og de kjøper veganpølser og vegan-is og insisterer på at det smaker akkurat det samme som vanlige pølser og vanlig vaniljeis. Jeg syntes det smaker ræl. For ikke å snakke om den veganske hvitosten. 

Spørsmålet mitt er altså: Har alle veganere glemt hvordan mat med melk/kjøtt smaker eller har de så dårlige smaksløker at de oppriktig talt syntes at veganost og norvegia smaker det samme? 

Smaksløkene endrer seg som regel når man legger om kostholdet. I mange tilfeller kan det være positivt da man venner av seg behovet for mye fett og sukker for at mat skal smake godt. Jeg merket selv at jeg ble bedre i stand til å like grønnsaker og kjenne smaken av grønnsaker etter at jeg la om kostholdet der jeg brukte mye dressing, sauser og prosessert mat. Man ender kanskje opp med å like mat enklere?

Ellers så mener jeg man burde spise minimalt av den type prosessert mat, det er ikke sunt for bakteriekulturen i magen eller helsen. Men jeg forstår at det er en måte å få et plantebasert kosthold til å virke mindre "skummelt". Nordmenn er ganske skeptiske til å prøve nye ting. Jeg er fra en ganske typisk norsk familie, og mange av familiemedlemmene mine har aldri smakt linser eller kikerter før. De liker heller ikke spise på resturanter som ikke har norsk mat 😝

On 5/24/2018 at 7:18 PM, altflyter said:

En ting til:

Når jeg får besøk av venner som er veganere, så lager jeg vegansk mat til dem og kjøttmat til resten av selskapet. Hvorfor gidder ingen av mine veganske venner å lage kjøttmat til meg når jeg besøker dem?

Jeg må lage veganmat til dem fordi de ikke kan spise det jeg serverer og det er helt ok. Men hvorfor respekterer ikke de meg like mye som jeg respekterer dem? Jeg liker ikke veganmaten de lager. Da burde jo de som meg laget to middager, eller? 

La oss si at du har en venn som spiser hundekjøtt og han lager alltid kukjøtt til deg når du kommer på besøk. Ville du lagd hundekjøtt til han når han kom på besøk, om du kunne kjøpt det i norske butikker?

Det handler ikke om respekt mellom dere to, det handler om at det å kjøpte kjøtt er noe man ser på som lidelse og drap av dyr, og man ønsker ikke bidra til dette. Jeg kunne ikke kjøpt klær fra en kjede som utnytter arbeiderne sine, selv om kameraten min hadde plagg fra den butikken på ønskelista si. Jeg ville ikke betalt for svart arbeid, selv om det var en kamerat som tilbydde utføre arbeidet. 

Om du ikke liker maten de lager (kanskje de ikke liker din?), så tenker jeg at du kan lufte forslaget om dere kan ta med medbrakt mat når dere besøker hverandre. Eller at deres møtes hjemme hos hverandre og lager mat sammen, der dere lager det dere selv vil ha. Det er ingen grunn til at du skal føle deg tvunet til å lage vegansk mat. De fleste veganere er vant til at de må ta med mat selv, så jeg tenker du kan spørre vennene dine om de vil begynne å ta med mat fra nå av. 

Anonymkode: 1f4de...4b5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og dere veganere KAN på samme måte spise kjøtt én dag så verten slippe å lage dobbelt opp/legge tilrette for noen kresne folk. Hvorfor er det hele tiden veganerene/vegetarianerene som skal kreve at andre strekker seg?

Anonymkode: 80138...6a6

Kan og kan.. Jeg prøvde faktisk å spise kjøtt for ikke så lenge siden (ikke spør hvorfor, et merkelig innfall) og sånn bortsett fra kvalmen og den dårlige samvittigheten ble jeg steindårlig! Hadde så sinnsyke magesmerter i et døgn etterpå og slet med magen i sikkert uke. Jeg gjør det aldri igjen! 

Blir du syk i en uke av å droppe kjøttet én middag? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, FantasDick skrev:

Kan og kan.. Jeg prøvde faktisk å spise kjøtt for ikke så lenge siden (ikke spør hvorfor, et merkelig innfall) og sånn bortsett fra kvalmen og den dårlige samvittigheten ble jeg steindårlig! Hadde så sinnsyke magesmerter i et døgn etterpå og slet med magen i sikkert uke. Jeg gjør det aldri igjen! 

Blir du syk i en uke av å droppe kjøttet én middag? 

Nei, jeg kan godt gå en uke uten kjøtt. Er mer glad i fisk og kylling. Men det jeg tenker på er at noen skal nekte å spise visse ting og forvente at andre skal legge til rette uten å "få noe igjen". Jeg ser positivt på det å la være å spise kjøtt hver dag, men det handler om det å nekte å spise noe man fint tåler og lage stress for andre med det. Det forstår jeg ikke.

Anonymkode: 80138...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg kan godt gå en uke uten kjøtt. Er mer glad i fisk og kylling. Men det jeg tenker på er at noen skal nekte å spise visse ting og forvente at andre skal legge til rette uten å "få noe igjen". Jeg ser positivt på det å la være å spise kjøtt hver dag, men det handler om det å nekte å spise noe man fint tåler og lage stress for andre med det. Det forstår jeg ikke.

Anonymkode: 80138...6a6

Man tåler ikke nødvendigvis kjøtt dersom man ikke har spist det på svært lenge, i alle fall så kan man ikke gå rett til rene kjøttretter eller biff. Det blir rett og slett for mye for magen. 

Samme med melk. Har man unngått melk over lengre perioder så går man ikke rett til fløteis (erfart, var helt grusomt) 

Anonymkode: 5a4ad...bce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg kan godt gå en uke uten kjøtt. Er mer glad i fisk og kylling. Men det jeg tenker på er at noen skal nekte å spise visse ting og forvente at andre skal legge til rette uten å "få noe igjen". Jeg ser positivt på det å la være å spise kjøtt hver dag, men det handler om det å nekte å spise noe man fint tåler og lage stress for andre med det. Det forstår jeg ikke.

Anonymkode: 80138...6a6

Jeg kjenner ingen veg som forventer at alle skal lage veg-mat til de, gjør du? 

Kylling er kjøtt, forresten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ild skrev:

Jeg synes veganer er ekstremt flinke. Selv mangler jeg viljestyrken, det blir litt som en over her skrev; jeg kunne gitt bort halve lønna mi til veldedighet, men jeg gjør jo ikke det.

Hva er ditt beste tips for at jeg skal spise mer etisk og bærekraftig enn jeg gjør i dag?

 

Å være veganer handler ikke om viljestyrke. Man gjør det som føles riktig og trives med det. Er ikke sånn at man går rundt og egentlig har lyst på animalsk mat. Etter en stund som veganer blir kjøtt/melk/egg ikke noe man lenger har lyst å spise.

Anonymkode: a0bb2...883

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/24/2018 at 7:27 PM, førstedamen said:

Hva om man selv har kyr eller geiter? Skal man bare kaste melka? Melkes må de jo uansett. Det du/dere snakker om blir jo et spørsmål om produksjon og hva man velger å støtte? 

Geiter og kuer fungerer ikke slik fra naturens side at mennesker må melke dem, med mindre det er snakk om varianter av kyr som er avlet frem på en måte som gjør at de har for mye melk. I så fall er det en kuvariant som ikke burde avles på videre, om du spør meg. Noen gang avler vi frem dyr som er mer syke og dårligere tilpasset å eksietere enn det de ville vært ellers. For eks er det flere hunderaser som har fått kritikk for å fortsette avles på selv om de har mye sykdommer

Pusteproblemer, kroniske øye-, øre- og hudsykdommer. Dyrebeskyttelsen vil forby avl på hunderaser med helseproblemer.Ikke all avl er til hundenes (eller kuenes) beste, og flere raser sliter nå med konsekvensene av mange år med menneskebestemt, heller enn naturlig, seleksjon. https://www.nrk.no/ostlandssendingen/xl/et-hundeliv-med-store-smerter-1.12879902

On 5/24/2018 at 7:28 PM, førstedamen said:

Og til TS. Hva synes du om soya? Og produksjonen av soyaprodukter? Ikke akkurat bra for dyreliv og miljø. 

Soyaen jeg kjøper kommer fra Danmark og Frankrike, og bidrar ikke til avskoging. Jeg ser ikke på det som mer problematisk enn å kjøpe annet frukt og grønt. Men man må ikke spise soya som veganer, vel å merke.

Tror noen andre nevnte det, men i noen tilfeller får husdyrene soya fra mindre etiske kilder. 

On 5/24/2018 at 7:55 PM, Simmis said:

Jeg er ikke veganer selv, men har fått litt info fra min kusine som er veganer, og dette med meieriprodukter f.eks tror jeg er fordi veganere mener at kumelk er for kalvene og ikke mennesker, og at kalven blir tatt vekk fra moren sin for at meieriene skal få melken. Og eggene tror jeg er at det er fordi de kan bli kyllinger.... nå er jeg ikke sikker på at det er riktig, men jeg mener det er det kusina mi har fortalt. 

Dette kommer an på veganeren. 

Når det gjelder melkeprodukter blir kalver tatt fra kumoren, often innen 24 timer. Du har altså en nyfødt kalv som ønsker være trygg hos moren sin, som blir satt i en bås alene eller sammen med andre kalver. Se for deg at en valp ble tatt fra moren etter 24 timer. Jeg mener at det er feil. Jeg synes heller ikke det er et bra liv for dyr å leve mesteparten i en fjøs med betonggulv og avføring over hele gulvet. 

Egg nevnte jeg at jeg synes er ekkelt da bæsj og egg kommer ut av samme hull. Men egg som blir masseprodusert kommer fra høner som ikke har bra liv. Jeg kan ikke veldig mye om høner, men om man kan spise eggene fra noen høns man har i en egen stor innhenging der de har et bra liv, så kan det være ok i mine øyne. Det er så fremt at det ikke fører til stress eller skader hos hønene å legge egg så ofte og at de blir tatt bort. Samt at hønene kan leve bra liv uten at de hakker på hverandre eller på andre måter har det kjipt. Personlig spiser jeg ikke egg, så dette er ikke noe jeg har trengt å lese meg opp på i detalj. 

On 5/24/2018 at 7:56 PM, førstedamen said:

Det kommer da helt ann på hvilken kjøttproduksjon man velger å støtte. 

Reinsdyr som jeg stort sett spiser om jeg spiser kjøtt er ikke foret på soya. Finnes mange mindre gårdsbruk som ikke bruker soya som dyrefôr. 

Og hva mener du med at den soyaen er mest skadelig? Soya er vel soya uansett hva det brukes til i ettertid. 

Jeg vet ikke hva de forer reinsdyr med, men for min del dreper man fortsatt et dyr med livsvilje, lekelyst og personlighet som kjæledyrene våre. Jeg mener at dyrenes liv har en verdi, og vi trenger bedre grunner enn smak og lyst for å ta livene deres. Jeg kan ikke gå opp til et ekorn og drepe det bare fordi det jeg føler for det. Ei heller burde det være lov å drepe en ku fordi man føler for å spise kjøtt. Vi lever i et sivilisert samfunn der vi er imot vold og mishandling av dyr, men vi dreper dyr i hopetall alikevel, fordi det passer lystene våre. Så verdiene våre i samfunnet der vi er imot vold har unntak når vi kan spise god mat. Da er det ikke viktig at dyr lider og blir drept for det. Synes du ikke det er litt bisarr? Litt motsetning?

On 5/24/2018 at 8:02 PM, altflyter said:

Jeg har etiske motsetninger til å spise soya og avokado på grunn av uetisk produksjon, så ja. 

Ja, det er selvsagt helt innafor og relevant. Jeg kan ikke noe om avokado, men om avokadoproduksjon fører til lidelse hos andre mennesker, ødelegger miljøet osv, så spiser jeg den ikke. 

Blant annet alpro sin soyamelk har soya som kommer fra blant annet Frankrike, så den er like etisk som andre utenlandkse grønnsaker eller matvarer

Skal da sies at vi må ødelegge miljøet til en viss grad for å dyrke mat i det hele tatt, noe jeg ser på som et nødvendig onde. Det er for eks noen fugler og mus som dør når vi jobber i åkeren, og jeg ser på det som et nødvendig onde for at mennesker skal få mat. Menneskene sine liv er mer viktige enn dyra sine. Men vi trenger ikke drepe dyr og spise dyr for å leve sunt og lenge, så vi burde ikke drepe dyr for å spise dem

On 5/25/2018 at 9:33 AM, AnonymBruker said:

Men dette gjelder jo fortsatt kun når vi snakker om stor industri. Og det har jeg aldri støttet uansett. Om naboen har en ku vil den nok neppe insemineres og kalven får nok bli hos sin mor. 

Så jeg synes ikke det er en god nok grunn til å la alle kuer lide av melke spreng. Kun fordi det finnes noen store selskaper som ikke har fokus på dyrevelferd. 

Det finnes nemlig mange som har nettopp høyt fokus på dyrevelferd også.

Anonymkode: 94956...f2d

Jo, naboen din vil inseminere kuene om han/ hun har kuer. Det gjøres både på større gårder og mindre gårder

Samt at mindre gårder tar også kalven fra moren sin etter 1-3 døgn. Bare kopierer det jeg skrev ovenfor i tilfelle du ikke leste det:.

Spoiler

 

Når det gjelder melkeprodukter blir kalver tatt fra kumoren, often innen 24 timer. Du har altså en nyfødt kalv som ønsker være trygg hos moren sin, som blir satt i en bås alene eller sammen med andre kalver. Se for deg at en valp ble tatt fra moren etter 24 timer. Jeg mener at det er feil. Jeg synes heller ikke det er et bra liv for dyr å leve mesteparten i en fjøs med betonggulv og avføring over hele gulvet. 

Geiter og kuer fungerer ikke slik fra naturens side at mennesker må melke dem, med mindre det er snakk om varianter av kyr som er avlet frem på en måte som gjør at de har for mye melk. I så fall er det en kuvariant som ikke burde avles på videre, om du spør meg. Noen gang avler vi frem dyr som er mer syke og dårligere tilpasset å eksietere enn det de ville vært ellers. For eks er det flere hunderaser som har fått kritikk for å fortsette avles på selv om de har mye sykdommer

Pusteproblemer, kroniske øye-, øre- og hudsykdommer. Dyrebeskyttelsen vil forby avl på hunderaser med helseproblemer.Ikke all avl er til hundenes (eller kuenes) beste, og flere raser sliter nå med konsekvensene av mange år med menneskebestemt, heller enn naturlig, seleksjon. https://www.nrk.no/ostlandssendingen/xl/et-hundeliv-med-store-smerter-1.12879902

 

 

18 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan stiller du deg til vilt? De går da ute i naturen og har det absolutt ikke vondt...

Hva med sauer? De beiter i utmarka og holder vegetasjonen nede.

Anonymkode: ad254...8d9

Var inne på dette lenger oppe i innlegget, men jeg mener dyr har en egenverdi. Det er feil å drepe et dyr med mindre man har en god grunn. Det er ikke greit for meg å drepe et ekorn eller en skjære fordi jeg føler for det. På samme måte mener jeg det ikke er greit å drepe en gris eller sau fordi man føler for å spise kjøtt.

Vi kan leve sunt og godt på plantebasert kost, så drap av dyr er unødvendig. 

7 hours ago, Ild said:

Jeg synes veganer er ekstremt flinke. Selv mangler jeg viljestyrken, det blir litt som en over her skrev; jeg kunne gitt bort halve lønna mi til veldedighet, men jeg gjør jo ikke det.

Hva er ditt beste tips for at jeg skal spise mer etisk og bærekraftig enn jeg gjør i dag?

 

Det ser kanskje ut som vi er flinke på utsiden, men å spise plantebasert handler egentlig bare om vaner og å lære noe nytt. De fleste lærer noe nytt ibalnt, om de går på kurs, lærer en dans, lærer et språk, får ny jobb, tar utdanning osv. Å lære hvordan et plantebasert kosthold er bygd opp er ikke komplisert og det e rnoe ma kan lære gradvis. Man trenger heller ikke slutte spise kjøtt på dagen, man kan eksperimentere en dag iblant. 

Du er kanskje som mange andre, der du ønsker å beskytte de som er svakere enn deg selv? Husdyr har ingen som kan beskytte dem eller si fra om at de har det vondt, bortsett fra mennesker. Det handler ikke om å avstå fra noe, eller ha viljestyrke, det handler om å stå opp for en gruppe dyr som fortjener bedre. Det handler om at man ønsker en bedre verden for disse dyrene, man ønsker ikke at god smak skal være en god grunn til at dyr lider og blir drept i hopetall. Vi ønsker en verden der vold og drap ikke er en løsning man bruker med mindre det er ytterst nødvendig. 

Når det er sagt, når man lærer hvorda et vegansk kosthold er bygd opp, så lærer man seg selv etterhvert mange oppskrifter og prøver mye god mat. Å spsie god mat og snacks er ikke et problem som veganer. Det er bare noe som må læres, og det er verdt tiden når man vet at man ikke lenger bidrar til at mange dyr lider og dør unødig. 

4 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, jeg kan godt gå en uke uten kjøtt. Er mer glad i fisk og kylling. Men det jeg tenker på er at noen skal nekte å spise visse ting og forvente at andre skal legge til rette uten å "få noe igjen". Jeg ser positivt på det å la være å spise kjøtt hver dag, men det handler om det å nekte å spise noe man fint tåler og lage stress for andre med det. Det forstår jeg ikke.

Anonymkode: 80138...6a6

Er du sikker på at veganerne du kjenner krever at du skal lage mat til dem? Har du prøvd å spørre om de kan ta med mat selv?

Det å nekte å spise kjøtt handler jo om at man mener det er feil å drepe dyr, at man mener dyr er skapninger som kan lide og som fortjener ha gode liv og som fortjener leve til de er gamle så lenge de er friske. Vi dreper friske dyr med livsvilje i hundretusentall fordi vi liker smaken av kjøtt, det er det som mange veganere mener er feil. 

Om du ikke forstår det med å "nekte" spise kjøtt så tror jeg du ikke forstår hvorfor mennesker spiser plantebasert. 

Anonymkode: 1f4de...4b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(...)

Er du sikker på at veganerne du kjenner krever at du skal lage mat til dem? Har du prøvd å spørre om de kan ta med mat selv?

Det å nekte å spise kjøtt handler jo om at man mener det er feil å drepe dyr, at man mener dyr er skapninger som kan lide og som fortjener ha gode liv og som fortjener leve til de er gamle så lenge de er friske. Vi dreper friske dyr med livsvilje i hundretusentall fordi vi liker smaken av kjøtt, det er det som mange veganere mener er feil. 

Om du ikke forstår det med å "nekte" spise kjøtt så tror jeg du ikke forstår hvorfor mennesker spiser plantebasert. 

Anonymkode: 1f4de...4b5

Jeg kjenner ingen vegetarianerene, så postene mine er utelukkende min egen mening/forståelse. Jeg kan selvsagt ta feil av ting (det skjedde faktisk en gang til på 90-tallet 😉 ), men jeg tenker at når noen sier de er vegetarianer eller varianter av det så legger det veldig press på de som skal lage maten. Selv om kanskje gjesten selv ikke mener å lage ekstra arbeid blir det nettopp det. At noen hele tiden skal ha noe annerledes, noe mer, noe mindre av all slags mat.

Hva med å bare spise det dere får servert sånn som andre folk? Det er helt sikkert ikke "noe i veien" med dere, men for meg fremstår dere litt egoistiske og kresne. Og det er jo et i-landsfenomen, for ingen i fattigere deler av verden velger bevisst bort matvarer kun for egen samvittighet.

Men igjen, jeg kjenner ingen vegetarianerene. Jeg har derimot to venninner med cøliaki og ei som ikke tåler melk som jeg veldig gjerne forsøker å legge til rette for det er en ordentlig grunn til at de ikke kan spise en del matvarer. At noen av fri vilje velger å gjøre hverdagen  komplisert for seg selv og de rundt kommer jeg nok aldri til å forstå.

Anonymkode: 80138...6a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva med å bare spise det dere får servert sånn som andre folk? Det er helt sikkert ikke "noe i veien" med dere, men for meg fremstår dere litt egoistiske og kresne. Og det er jo et i-landsfenomen, for ingen i fattigere deler av verden velger bevisst bort matvarer kun for egen samvittighet.

Men igjen, jeg kjenner ingen vegetarianerene. Jeg har derimot to venninner med cøliaki og ei som ikke tåler melk som jeg veldig gjerne forsøker å legge til rette for det er en ordentlig grunn til at de ikke kan spise en del matvarer. At noen av fri vilje velger å gjøre hverdagen  komplisert for seg selv og de rundt kommer jeg nok aldri til å forstå.

Anonymkode: 80138...6a6

Noe av det vi kan gjøre i rike land er å leve mer etisk. Sulter du i et fattig land er du nødt til å stjele for å overleve. Det trenger vi ikke i Norge, vi kan få penger fra staten. 

Det handler ikke om samvittighet, det er dyr som lider som konsekvens av dine handlinger. Akkurat som en annen person vil lide om du stjeler fra han. Jeg synes det er ganske absurd at vi ikke skal forsøke beskytte de svake bare fordi vi lever i et i-land. Jeg mener tvert imot at på noen områder har vi bedre forutsetning til å gjøre verden bedre, enn de som er fattige. 

Man må heller ikke være rik for å være veganer, faktisk er det mange land der kosten består hovedsaklig av for eks linser fordi menneskene ikke har råd til kjøtt. 

Det du sier er så absurd at jeg har problemer med å tro at du mener det. 

 

Anonymkode: 1f4de...4b5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe av det vi kan gjøre i rike land er å leve mer etisk. Sulter du i et fattig land er du nødt til å stjele for å overleve. Det trenger vi ikke i Norge, vi kan få penger fra staten. 

Det handler ikke om samvittighet, det er dyr som lider som konsekvens av dine handlinger. Akkurat som en annen person vil lide om du stjeler fra han. Jeg synes det er ganske absurd at vi ikke skal forsøke beskytte de svake bare fordi vi lever i et i-land. Jeg mener tvert imot at på noen områder har vi bedre forutsetning til å gjøre verden bedre, enn de som er fattige. 

Man må heller ikke være rik for å være veganer, faktisk er det mange land der kosten består hovedsaklig av for eks linser fordi menneskene ikke har råd til kjøtt. 

Det du sier er så absurd at jeg har problemer med å tro at du mener det. 

 

Anonymkode: 1f4de...4b5

En ting til jeg lurer på. Hvorfor er alle produktene dere bruker wannabe-kjøtt/melk osv.? Det betyr jo at dere egentlig vil ha det i kostholdet deres? Og en annen ting. Hvis det var meningen å være vegetarianer skulle det da ikke være behov for vitamintilskudd? Hvis alt liksom skal være naturlig?

Og jeg sier ikke noe av dette for å være frekk i det hele tatt, men jeg har veldig problemer med å ta dere seriøst. Det jeg sier er oppriktig min mening, og nå var det en vegetarianer jeg kunne spørre/diskutere med. Så hvis du har fått nok fra meg er det noe jeg respekterer!

Anonymkode: 80138...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

En ting til jeg lurer på. Hvorfor er alle produktene dere bruker wannabe-kjøtt/melk osv.? Det betyr jo at dere egentlig vil ha det i kostholdet deres? Og en annen ting. Hvis det var meningen å være vegetarianer skulle det da ikke være behov for vitamintilskudd? Hvis alt liksom skal være naturlig?

Og jeg sier ikke noe av dette for å være frekk i det hele tatt, men jeg har veldig problemer med å ta dere seriøst. Det jeg sier er oppriktig min mening, og nå var det en vegetarianer jeg kunne spørre/diskutere med. Så hvis du har fått nok fra meg er det noe jeg respekterer!

Anonymkode: 80138...6a6

Men du har ikke lest innleggene mine og du skriver nokså aggressive påstander om veganere. Nyfødte babyer må ta D vitamintilskudd. Kuer får tilsett jod i kosten slik at melken skal ha mer jod i seg, fordi nordmenn får ikke i seg nok naturlig. Vi har også tilsatt jod i bordsalt, og nordmenn hadde mye jodmangel før det ble vanlig. 

Noen liker kjøtterstatninger fordi de liker smaken og det er nostalgiske minner fra barndommen. Selv spiser jeg ikke slike produkter, men jeg forstår at noen gjør det. Noen synes også at et plantebasert kosthold virker mindre skummelt om det ligner på mat de kjenner fra før. Nordmenn er elendige på å prøve nye ting, å lage mat av for eks linser er noe de aller fleste nordmenn aldri ville prøvd, fordi det er nytt og ukjent. 

Selvsagt er det mange veganere som liker smaken av kjøtt, det er ikke problemet. Problemet er at dyr lider og dør, noe jeg har skrevet i minst 2 svar til deg, men som du ikke tar til deg. Du leser ikke og reflekterer ikke over det jeg skriver, du leter bare etter noe å ta meg på. Så ja, jeg kommer ikke til å svare mer. Det du lurer på har jeg allerede svart på i mine andre innlegg, om du er genuint nysgjerrig. Men du virker bare ute etter å ha rett og ikke høre på hva jeg skriver, det ser jeg ingen hensikt

Anonymkode: 1f4de...4b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vil bare avslutte med at dyr har det veldig bra i Norge, og jeg synes argumentasjonen med "de stakkars dyrene" og at dere skal gjøre verden til et mye bedre sted ved å kutte ut mat ikke gir mening.

Anonymkode: 80138...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ting til jeg lurer på. Hvorfor er alle produktene dere bruker wannabe-kjøtt/melk osv.? Det betyr jo at dere egentlig vil ha det i kostholdet deres? Og en annen ting. Hvis det var meningen å være vegetarianer skulle det da ikke være behov for vitamintilskudd? Hvis alt liksom skal være naturlig?

Og jeg sier ikke noe av dette for å være frekk i det hele tatt, men jeg har veldig problemer med å ta dere seriøst. Det jeg sier er oppriktig min mening, og nå var det en vegetarianer jeg kunne spørre/diskutere med. Så hvis du har fått nok fra meg er det noe jeg respekterer!

Anonymkode: 80138...6a6

For min egen del bruker jeg litt erstatninger fordi jeg også synes det er digg med en burger av og til, selv om jeg er veganer. Jeg har spist "vanlig mat" i nesten 30 år og noen vaner er vonde å vende, derfor drikker jeg havremelk til brødskiva mi, griller en pølse i fjæresteinene og bestiller en burger ute. Jeg liker smakene og konseptene, men jeg liker ikke å bidra til drap - og da er jo fantastisk at jeg kan spise alt jeg gjorde før bare uten den dårlige samvittigheten og vissheten om at jeg bidrar til at flere dyr må lide. 

I Norge er det risiko for mangel på jod, D-vit og b12; jod og b12 tilsettes i fôret til kyrne slik at vi skal få i oss større mengde, D-vit er tilsatt i diverse meieriprodukter og nordmenn anbefales å ta tilskudd i vinterhalvåret. Er det mer naturlig å ta tilskudd via dyr enn direkte? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/24/2018 at 8:00 PM, AnonymBruker said:

Soya i vegetar- og veganprodukter er ofte produsert bærekraftig i Europa eller Nord-Amerika, dette står ofte på baksiden av produktet man kjøper. 

Soyaen som norske bønder bruker i för er fra regnskogen i Amazonas og kjøpes kun gjennom Denofa (som igjen eies av et ganske shady selskap og eier, selv om Denofa reklamerer for å være bærekraftige) 

Anonymkode: 5a4ad...bce

Hvordan vet du sikkert av det bare er Denofa som lyver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, for ordens skyld - adventister er ikke veganere, men vegetarianere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...