Gå til innhold

Spør en veganer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid lurt på en ting. Jeg har en del venner som er veganere og de kjøper veganpølser og vegan-is og insisterer på at det smaker akkurat det samme som vanlige pølser og vanlig vaniljeis. Jeg syntes det smaker ræl. For ikke å snakke om den veganske hvitosten. 

Spørsmålet mitt er altså: Har alle veganere glemt hvordan mat med melk/kjøtt smaker eller har de så dårlige smaksløker at de oppriktig talt syntes at veganost og norvegia smaker det samme? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En ting til:

Når jeg får besøk av venner som er veganere, så lager jeg vegansk mat til dem og kjøttmat til resten av selskapet. Hvorfor gidder ingen av mine veganske venner å lage kjøttmat til meg når jeg besøker dem?

Jeg må lage veganmat til dem fordi de ikke kan spise det jeg serverer og det er helt ok. Men hvorfor respekterer ikke de meg like mye som jeg respekterer dem? Jeg liker ikke veganmaten de lager. Da burde jo de som meg laget to middager, eller? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men har det noe å si da? Det er jo ikke kjøtt? Inger dyr som drepes når man lager melkeprodukter lissom..

Anonymkode: ffddb...fcf

Ikke Ts, men anbefaler deg å sette deg litt inn å egg/melk industrien og tenke litt over hvordan dyrene har det :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
6 minutter siden, MartheC skrev:

Ikke Ts, men anbefaler deg å sette deg litt inn å egg/melk industrien og tenke litt over hvordan dyrene har det :-)

Hva om man selv har kyr eller geiter? Skal man bare kaste melka? Melkes må de jo uansett. Det du/dere snakker om blir jo et spørsmål om produksjon og hva man velger å støtte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen

Og til TS. Hva synes du om soya? Og produksjonen av soyaprodukter? Ikke akkurat bra for dyreliv og miljø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, førstedamen skrev:

Og til TS. Hva synes du om soya? Og produksjonen av soyaprodukter? Ikke akkurat bra for dyreliv og miljø. 

Det er soyaen som blir produsert til dyrefor som er mest skadelig for dyreliv og miljø, så hvis man misliker hva soyaproduksjonen gjør så burde man slutte å spise kjøtt.  

Anonymkode: f073e...b77

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men har det noe å si da? Det er jo ikke kjøtt? Inger dyr som drepes når man lager melkeprodukter lissom..

Anonymkode: ffddb...fcf

Jeg er ikke veganer selv, men har fått litt info fra min kusine som er veganer, og dette med meieriprodukter f.eks tror jeg er fordi veganere mener at kumelk er for kalvene og ikke mennesker, og at kalven blir tatt vekk fra moren sin for at meieriene skal få melken. Og eggene tror jeg er at det er fordi de kan bli kyllinger.... nå er jeg ikke sikker på at det er riktig, men jeg mener det er det kusina mi har fortalt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er soyaen som blir produsert til dyrefor som er mest skadelig for dyreliv og miljø, så hvis man misliker hva soyaproduksjonen gjør så burde man slutte å spise kjøtt.  

Anonymkode: f073e...b77

Det kommer da helt ann på hvilken kjøttproduksjon man velger å støtte. 

Reinsdyr som jeg stort sett spiser om jeg spiser kjøtt er ikke foret på soya. Finnes mange mindre gårdsbruk som ikke bruker soya som dyrefôr. 

Og hva mener du med at den soyaen er mest skadelig? Soya er vel soya uansett hva det brukes til i ettertid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, altflyter skrev:

En ting til:

Når jeg får besøk av venner som er veganere, så lager jeg vegansk mat til dem og kjøttmat til resten av selskapet. Hvorfor gidder ingen av mine veganske venner å lage kjøttmat til meg når jeg besøker dem?

Jeg må lage veganmat til dem fordi de ikke kan spise det jeg serverer og det er helt ok. Men hvorfor respekterer ikke de meg like mye som jeg respekterer dem? Jeg liker ikke veganmaten de lager. Da burde jo de som meg laget to middager, eller? 

Har du noen etiske motsetninger til å spise grønnsaker og produkter som er av ikke-animalsk herkomst? 

Du trenger heller ikke å lage mat til dem, men hyggelig at du gjør det likevel. 

Anonymkode: 5a4ad...bce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, førstedamen skrev:

Det kommer da helt ann på hvilken kjøttproduksjon man velger å støtte. 

Reinsdyr som jeg stort sett spiser om jeg spiser kjøtt er ikke foret på soya. Finnes mange mindre gårdsbruk som ikke bruker soya som dyrefôr. 

Og hva mener du med at den soyaen er mest skadelig? Soya er vel soya uansett hva det brukes til i ettertid. 

Soya i vegetar- og veganprodukter er ofte produsert bærekraftig i Europa eller Nord-Amerika, dette står ofte på baksiden av produktet man kjøper. 

Soyaen som norske bønder bruker i för er fra regnskogen i Amazonas og kjøpes kun gjennom Denofa (som igjen eies av et ganske shady selskap og eier, selv om Denofa reklamerer for å være bærekraftige) 

Anonymkode: 5a4ad...bce

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen etiske motsetninger til å spise grønnsaker og produkter som er av ikke-animalsk herkomst? 

Du trenger heller ikke å lage mat til dem, men hyggelig at du gjør det likevel. 

Anonymkode: 5a4ad...bce

Jeg har etiske motsetninger til å spise soya og avokado på grunn av uetisk produksjon, så ja. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, førstedamen skrev:

Hva om man selv har kyr eller geiter? Skal man bare kaste melka? Melkes må de jo uansett. Det du/dere snakker om blir jo et spørsmål om produksjon og hva man velger å støtte? 

Altså, nå mener jeg at folk får velge selv - samvittigheten min gjør at jeg holder meg unna melkeprodukter og andre dyreprodukter. Og jeg har også forståelse for at dyrene må melkes, men det er et menneskeskapt behov som gjør at de må melkes så ofte. Det er vi mennesker som inseminerer kuene forså å ta fra dem kalven rett ved fødsel gjentatte ganger. Jeg syns det er feil, men det er igjen opp til hver og en. 

Legger ved en link

http://dyrevennlig.org/dyr/kuer-og-okser/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, MartheC skrev:

Altså, nå mener jeg at folk får velge selv - samvittigheten min gjør at jeg holder meg unna melkeprodukter og andre dyreprodukter. Og jeg har også forståelse for at dyrene må melkes, men det er et menneskeskapt behov som gjør at de må melkes så ofte. Det er vi mennesker som inseminerer kuene forså å ta fra dem kalven rett ved fødsel gjentatte ganger. Jeg syns det er feil, men det er igjen opp til hver og en. 

Legger ved en link

http://dyrevennlig.org/dyr/kuer-og-okser/

Men dette gjelder jo fortsatt kun når vi snakker om stor industri. Og det har jeg aldri støttet uansett. Om naboen har en ku vil den nok neppe insemineres og kalven får nok bli hos sin mor. 

Så jeg synes ikke det er en god nok grunn til å la alle kuer lide av melke spreng. Kun fordi det finnes noen store selskaper som ikke har fokus på dyrevelferd. 

Det finnes nemlig mange som har nettopp høyt fokus på dyrevelferd også.

Anonymkode: 94956...f2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vegetarianer, ikke veganer, men skulle gjerne vært det. Spiser ikke egg. Daggamle hanekyllinger kvernes levende fordi man kun beholder hønekyllingene:https://www.dyrevern.no/landbruk/hons

14 timer siden, altflyter skrev:

Jeg har alltid lurt på en ting. Jeg har en del venner som er veganere og de kjøper veganpølser og vegan-is og insisterer på at det smaker akkurat det samme som vanlige pølser og vanlig vaniljeis. Jeg syntes det smaker ræl. For ikke å snakke om den veganske hvitosten. 

Spørsmålet mitt er altså: Har alle veganere glemt hvordan mat med melk/kjøtt smaker eller har de så dårlige smaksløker at de oppriktig talt syntes at veganost og norvegia smaker det samme? 

Jeg har glemt litt hvordan kjøtt smaker etter tre år! Så for min delm kan jeg si "det smaker som kjøtt, tror jeg", fordi jeg ikke helt husker hvordan det egnetlig smakte. 

14 timer siden, altflyter skrev:

En ting til:

Når jeg får besøk av venner som er veganere, så lager jeg vegansk mat til dem og kjøttmat til resten av selskapet. Hvorfor gidder ingen av mine veganske venner å lage kjøttmat til meg når jeg besøker dem?

Jeg må lage veganmat til dem fordi de ikke kan spise det jeg serverer og det er helt ok. Men hvorfor respekterer ikke de meg like mye som jeg respekterer dem? Jeg liker ikke veganmaten de lager. Da burde jo de som meg laget to middager, eller? 

De kan ikke det fordi en del av det er ikke bare å ikke spise det, men å ikke bidra til at dyr dør i industrien. Noe man gjør ved å kjøpe kjøttet. Dessuten vil mange ha kommet dit der det føles uebhagelig eller ekkelt å håndtere kjøtt, og man ønsker ikke kjøttkraft/fett/dyrerester i egne panner og gryter. Man vil ikke gå til innkjøp av kjøtt og betale for det, og man vil ikke ha det på kjøkkenet sitt. 

Selv har jeg hunder, og må kjøpe kjøtt til dem, noe som byr meg veldig imot, men jeg gjør det fordi det er best for dem. Da har vi egen gryte vi koker kjøttet i, egen skjærefjøl etc. Ikke så lett å gjennomføre for noen som ikke har dyr og ikke noengang ellers trenger å ta kjøtt inn i huset.

Du KAN la være å spise kjøtt en dag, selv om du skulle være misfornøyd med maten. Men tror du må ha vært hos noen dårlige kokker, altså! ;)

Anonymkode: 9b493...25c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

(...)

Du KAN la være å spise kjøtt en dag, selv om du skulle være misfornøyd med maten. Men tror du må ha vært hos noen dårlige kokker, altså! ;)

Anonymkode: 9b493...25c

Og dere veganere KAN på samme måte spise kjøtt én dag så verten slippe å lage dobbelt opp/legge tilrette for noen kresne folk. Hvorfor er det hele tiden veganerene/vegetarianerene som skal kreve at andre strekker seg?

Anonymkode: 80138...6a6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva pleier du å spise til middag? Hvordan får du i deg de proteinene kroppen din trenger? Og hvor mye proteiner trenger egentlig ett menneske? Må du ta B12 sprøyter?

Anonymkode: 23f5d...304

Ikke TS, men jeg er også veganer og får i meg proteinene jeg trenger gjennom kornprodukter, belgvekster, nøtter, tofu/soyaprodukter etc.

Et menneske trenger ca. 1 gram protein per kilo kroppsvekt. Litt mer om man trener.

Tar ikke B12-sprøyter. Tar tilskudd av B12 samt d-vitamin (d-vitamin anbefaler Helsemyndighetene for alle nordmenn i vinterhalvåret) og jod (siden Norge i motsetning til f.eks. Sverige ikke følger Verdens helseorganisasjon om å tilsette nok jod i salt istedenfor kumelk). Har ikke mangel på noe (ikke jern heller, og det tar jeg ikke tilskudd av). Har vært veganer i fem år. 

Til middag spiser jeg f.eks. taco (steker linser med tacokrydder+vann som jeg bruker istedenfor kjøtt, men vet mange bruker vegetarfarse). Spiser også gryreretter, supper, risgrøt (bruker bare rismelk eller annen plantemelk istedenfor kumelk), veganske burgere med tilbehør, pizza (bruker Coop sin veganske revne ost), osv. 

Anonymkode: a0bb2...883

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2018 den 18.53, AnonymBruker skrev:

Kunne du vært veganer dersom du brydde deg mindre om dyr? Føler du at du ofrer mye? 

 

Jeg klarer ikke være så motivert som jeg skulle ønske og er i tillegg veldig glad i søtsaker, baking god mat osv, føler at jeg går «glipp» av så mye av å bli det (vet det er egoistisk) men føles litt som å gi halve lønnen min i måneden til veldedighet feks. Noe som hadde hjulpet kjempemange og som mange vet, men ikke er villig til å ofre.

 

vet ikke om det ga helt mening? Men alt i alt savner du hverdagen før? Alt du kunne spise 

Anonymkode: ee269...91e

Jeg er veganer og koser med med søtsaker,bakeverk i alle formet og fasonger og masse god mat så den unnskyldningen din holder ikke vann

Anonymkode: f686a...eb1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og dere veganere KAN på samme måte spise kjøtt én dag så verten slippe å lage dobbelt opp/legge tilrette for noen kresne folk. Hvorfor er det hele tiden veganerene/vegetarianerene som skal kreve at andre strekker seg?

Anonymkode: 80138...6a6

😂

Anonymkode: f686a...eb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2018 den 19.08, AnonymBruker skrev:

Ja men har det noe å si da? Det er jo ikke kjøtt? Inger dyr som drepes når man lager melkeprodukter lissom..

Anonymkode: ffddb...fcf

Jeg er heller ikke TS, men det kommer av at dyr er i fangenskap og ikke alle har det like bra. Så for å ikke være med på å støtte lidelsen til de som ikke har det bra, så boikotter man hele produksjonen :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...