Gå til innhold

Sjefen sier jeg ikke får feriepenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du skal ha utbetalt samtlige 4 739,28 kr.
Nå vet ikke jeg hva slags bedrift dette er. Men dersom det er en liten bedrift, så kan det rett og slett være at sjefen din ikke vet bedre. Men at regnskapskontoret som utbetaler lønna ordner opp uansett.

Jeg ville ha venta til etter 1. juni. Hvis du ikke har fått utbetalt de da. Så må du ta kontakt med sjefen igjen.

Mvh
Regnskapsfører som utbetaler feriepenger til mange ansatte selv om sjefen ikke vet noe om det.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

45 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Ikke?  Beklager feilinformasjonen i såfall.

Ingenting å beklage, det er menneskelig å ta feil 😊 Alle vet ikke alt

Anonymkode: 6cd05...ca3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Seriøst, det tror jeg ikke at jeg fikk.. hvordan kan jeg finne ut om det nå når lønnsslippen var på papir?  Hun er egentlig daglig leder da, jeg skrev feil. Så da er det hennes sjef jeg skal høre med? 

Anonymkode: 6cd05...ca3

For framtiden, ta vare på lønnsslippene dine, i tilfelle du skulle ha behov for å gå tilbake og sjekke. Lag deg et arkiv for viktige papirer.

Det er utrolig mange arbeidsgivere som forsøker å lure sine ansatte, så det er viktig å vite sine rettigheter. Bra at du ikke bare tar det sjefen sier for god fisk. Ellers ser jeg du har fått gode råd allerede. :)

Anonymkode: 296c5...8c1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst, det tror jeg ikke at jeg fikk.. hvordan kan jeg finne ut om det nå når lønnsslippen var på papir?  Hun er egentlig daglig leder da, jeg skrev feil. Så da er det hennes sjef jeg skal høre med? 

Anonymkode: 6cd05...ca3

Når lønnsslippen var på papir? Har du kastet den?? Lønnsslipper er svært viktige papirer å ta vare på, feks hvis man har skal søke boliglån/trenger bistand fra NAV. Så aldri kast en lønnsslipp du ikke har elektronisk tilgang på igjen ;):) 

Men feriepengene har du absolutt rett på, ikke gi deg på det. Ta kontakt med Arbeidstilsynet. Lykke til :) 

Anonymkode: 4aea6...fe2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når lønnsslippen var på papir? Har du kastet den?? Lønnsslipper er svært viktige papirer å ta vare på, feks hvis man har skal søke boliglån/trenger bistand fra NAV. Så aldri kast en lønnsslipp du ikke har elektronisk tilgang på igjen ;):) 

Men feriepengene har du absolutt rett på, ikke gi deg på det. Ta kontakt med Arbeidstilsynet. Lykke til :) 

Anonymkode: 4aea6...fe2

Den for desember ja, den jeg leste på mener jeg er for november men fikk bare rundt 2000 i lønni desember så kastet den :( kan jeg få tak i kopi eller er det for seint? 

Anonymkode: 6cd05...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Husholdning1 said:

Ikke?  Beklager feilinformasjonen i såfall.

Man skal ha utbetalt hele beløpet som står under "opptjente feriepenger" minus eventuell forskuddstrekk(dvs skatt), om utbetalingen ikke skjer i juni.

Når man fast ansatt, så får man utbetalt hele feriepengebeløpet, men fra den månedlige fastlønnen trekkes lønn for 5(ev 4+1) uker ferìe, slik at faktisk beløp blir noe lavere enn opptjent feriepenger. Om man slutter på jobben før man har tatt ut all ferie, får man tilbakebetalt lønn for den ferien man ikke har tatt.

Siden TS ikke tar ut noe ferie hos denne arbeidsgiveren i år, skal hun ha utbetalt like mye som hun har opptjente feriepenger(dvs ca 4000 kr), dersom hun får utbetalingen i juni.

Anonymkode: 3edae...c0d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Den for desember ja, den jeg leste på mener jeg er for november men fikk bare rundt 2000 i lønni desember så kastet den :( kan jeg få tak i kopi eller er det for seint? 

Anonymkode: 6cd05...ca3

De som beregner og fører lønn over på kontoen din kan sende deg kopi. Det gjøres enten innad i bedriften eller på et regnskapskontor. Uansett vil jo 2000 i desember bety at du ikke har fått utbetalt de ca 4000 du har krav på i feriepenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feriepenger har alle rett på uansett hvor lite man jobber. Det er et lovkrav, og ikke noe sjefen kan vri seg unna. Stå på krava. 

Anonymkode: 94d9a...873

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Jeg har jobbet for firmaer i én uke og fått feriepenger. Dette har du absolutt krav på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe TS' tråd, men et relatert spm.; har man rett på å få feriepenger utbetalt når arbeidsforholdet opphører?

Jeg har hatt et vikariat som nylig ble avsluttet, og jeg fikk min siste lønnsslipp. Der fikk jeg ikke utbetalt feriepengene (som jeg ser står som oppspart). Har nylig begynt i ny stilling og her har jeg ikke betalt ferie, og derfor hadde det vært veldig fint å få dem nå...

Vet noen utsetter til året etter, men har jeg rett på dem nå?

Anonymkode: 28571...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å kuppe TS' tråd, men et relatert spm.; har man rett på å få feriepenger utbetalt når arbeidsforholdet opphører?

Jeg har hatt et vikariat som nylig ble avsluttet, og jeg fikk min siste lønnsslipp. Der fikk jeg ikke utbetalt feriepengene (som jeg ser står som oppspart). Har nylig begynt i ny stilling og her har jeg ikke betalt ferie, og derfor hadde det vært veldig fint å få dem nå...

Vet noen utsetter til året etter, men har jeg rett på dem nå?

Anonymkode: 28571...1e9

Du kan kreve de nå. Men da må du betale skatt av de. Så lenge arbeidsforhodet er over kan du kreve. Venter du til neste år så er de skattefrie.

Anonymkode: 2a1ba...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å kuppe TS' tråd, men et relatert spm.; har man rett på å få feriepenger utbetalt når arbeidsforholdet opphører?

Jeg har hatt et vikariat som nylig ble avsluttet, og jeg fikk min siste lønnsslipp. Der fikk jeg ikke utbetalt feriepengene (som jeg ser står som oppspart). Har nylig begynt i ny stilling og her har jeg ikke betalt ferie, og derfor hadde det vært veldig fint å få dem nå...

Vet noen utsetter til året etter, men har jeg rett på dem nå?

Anonymkode: 28571...1e9

Det står i ferieloven at feriepenger SKAL (ikke kan eller bør, men skal) utbetales sammen med siste vanlige lønn.

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21#KAPITTEL_3

§11

(3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold)

Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør.

I utbetalingen kan det gjøres fradrag med et beløp som utgjør 1,4 prosent av det feriepengegrunnlag som er opptjent hos vedkommende arbeidsgiver i det forkortede opptjeningsår 1 mai – 31 desember 1988.

Anonymkode: e6ea1...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan kreve de nå. Men da må du betale skatt av de. Så lenge arbeidsforhodet er over kan du kreve. Venter du til neste år så er de skattefrie.

Anonymkode: 2a1ba...fdc

Nei nei nei. Feriepenger (i likhet med annen lønn) er aldri skattefrie. Dersom de utbetales i ferieåret (altså året etter opptjening) er de TREKKfrie, men definitivt ikke skattefrie. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan kreve de nå. Men da må du betale skatt av de. Så lenge arbeidsforhodet er over kan du kreve. Venter du til neste år så er de skattefrie.

Anonymkode: 2a1ba...fdc

Du burde aldri svare på slike tråder. For dette kan du ikke! 

Anonymkode: 0683d...309

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirblomst
På 23.5.2018 den 22.33, AnonymBruker skrev:

 

Den for desember ja, den jeg leste på mener jeg er for november men fikk bare rundt 2000 i lønni desember så kastet den :(kan jeg få tak i kopi eller er det for seint? 

Anonymkode: 6cd05...ca3

Du får helt sikkert en kopi om du kontakter lønningskontoret. 
Hvis ikke så finner du alle opplysningene på Altinn, under mine inntekter og arbeidsforhold. Her bestiller du for de månedene du ønsker opplysninger.

https://www.altinn.no/skjemaoversikt/etatenes-fellesforvaltning/mine-inntekter-og-arbeidsforhold---bestilling/

 

Og selvsagt skal du ha feriepengene dine :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan like godt droppe å skrive til Arbeidstilsynet. De gir sjelden personlig oppfølging, du får bare et standardformulert svar. Dette må du ordne opp i selv. Begynn her: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/lonn/manglende-betaling-av-lonn-og-feriepenger/nar-arbeidsgiver-ikke-vil-betale/

Anonymkode: a0ea5...5ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...