Gå til innhold

Sjefen sier jeg ikke får feriepenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobbet et sted fra august til desember 2017. Sa opp i desember. Det stod på lønnsslippen min at jeg har 4000 å noe i opptjente feriepenger.. men når jeg traff på sjefen min å lurte på når utbetalinger er så sa hun at jeg ikke har rett på det og at jeg må jobbe minst et år for å ha krav på det. 

Jeg spør her siden jeg vet at hun er syk på å manipulere ansatte. Spesielt oss unge. Jeg er 20 år. 

Hvem er det som isåfall utbetaler de? er det sjefen? Hvis det er sjefen, kan hun stjele de?

Anonymkode: 6cd05...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Feriepenger er en del av lønnen. Så det skal du ha. Uansett. Send arbeidstilsynett på arbeidsplassen

Anonymkode: 2a1ba...fdc

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev:

1) pengene skulle vært utbetalt sammen med siste lønning, med mindre annet er avtalt

2) du har rett på pengene

Seriøst, det tror jeg ikke at jeg fikk.. hvordan kan jeg finne ut om det nå når lønnsslippen var på papir?  Hun er egentlig daglig leder da, jeg skrev feil. Så da er det hennes sjef jeg skal høre med? 

Anonymkode: 6cd05...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Feriepenger er en del av lønnen. Så det skal du ha. Uansett. Send arbeidstilsynett på arbeidsplassen

Anonymkode: 2a1ba...fdc

Det er privat bedrift, så tror ikke de har noe med det å gjøre?

Anonymkode: 6cd05...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett på feriepenger hvis du har jobbet året før, noe du har. Kontakt fagforeninga di, de kan hjelpe deg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er nornalt å betale ut feriepenger i januar året etter når man slutter.Men er noen som betaler ut i juni, hvis ikke den ansatte selv etterlyser de. Er lønningskontoret du bør snakke med.

Anonymkode: 2a1ba...fdc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er nornalt å betale ut feriepenger i januar året etter når man slutter.Men er noen som betaler ut i juni, hvis ikke den ansatte selv etterlyser de. Er lønningskontoret du bør snakke med.

Anonymkode: 2a1ba...fdc

Hva er lønningskontor? De som gir meg lønn?

Anonymkode: 6cd05...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er privat bedrift, så tror ikke de har noe med det å gjøre?

Anonymkode: 6cd05...ca3

arbeidstilsynet er for alle. De drar rundt til både offentlige og rivate arbeidsplasser. Bare å sende de en mail, samme mail sender du til arbeidsgiver. Skal se du får pengene dine fort da😊

Anonymkode: 2a1ba...fdc

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har du krav på. Ikke gi deg. Gå til henne med kravet; hvis ikke så går du til hennes sjef. Hvis ikke det går så melder du til Arbeidstilsynet. 

 

Anonymkode: 12cba...3c1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er privat bedrift, så tror ikke de har noe med det å gjøre?

Anonymkode: 6cd05...ca3

Arbeidstilsynet sin jobb er å passe på at både private og offentlige virksomheter følger arbeidsmiljøloven, ferieloven og diverse andre lover. Så at du jobber på en privat bedrift har ikke noe å si.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er lønningskontor? De som gir meg lønn?

Anonymkode: 6cd05...ca3

De aller fleste bedrifter har 1 eller flere personer ansatt som driver med lønn og regnskap. Den personen er den du bør kontakte ved uteblitt feriepenger

Anonymkode: 2a1ba...fdc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv mail til Arbeidstilsynet, med daglig leder og øverste sjef i kopi.

»høHei,

jeg arbeidet i 2017 for firma NN, og avsluttet arbeidsforholdet i desember. Jeg var i kontakt med tidligere sjef og å høre om når feriepengene utbetales. Sjef BB mener jeg ikke har krav på feriepenger siden jeg har jobbet mindre enn et år. Jeg mener dette er feil, og har tatt opp saken med daglig leder AA og sjef BB. I følge siste lønnsslipp står det jeg har krav på 4000 kr i feriepenger.

Har dere råd i denne saken? 

Med vennlig hilsen Kari Nordmann.»

 

ps, du har selvfølgelig krav på dette, men skader ikke å ta en Ok tone med Arbeidstilsynet og tidligere sjefer. Du får det du har krav på uansett når de blandes inn.

 

Anonymkode: 12cba...3c1

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobbet et sted fra august til desember 2017. Sa opp i desember. Det stod på lønnsslippen min at jeg har 4000 å noe i opptjente feriepenger.. men når jeg traff på sjefen min å lurte på når utbetalinger er så sa hun at jeg ikke har rett på det og at jeg må jobbe minst et år for å ha krav på det. 

Jeg spør her siden jeg vet at hun er syk på å manipulere ansatte. Spesielt oss unge. Jeg er 20 år. 

Hvem er det som isåfall utbetaler de? er det sjefen? Hvis det er sjefen, kan hun stjele de?

Anonymkode: 6cd05...ca3

Det er arbeidsgiver som skal påse å følge reglene. Du skulle hatt feriepengene utbetalt sammen med den siste lønningen din.

SIden det ikke har skjedd, så kan du be om å få de med en gang.

Hvor lenge du har arbeidet på et sted, har ingen betydning.

Les litt i ferieloven, der står alt du trenger å vite. Dersom ikke arbeidsgiver betaler ut, kontakter du arbeidstilsynet. Sjekk den siste lønnsslippen du har og kontakt den som på den.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21#KAPITTEL_3

 

Anonymkode: e6ea1...821

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FØR du sender Mail bør du forsøke å sjekke kontoen din, og be om utskrift av lønnsslippen din.

du kan ringe firmaet du har jobbet for og be om å få snakke med lønn.

(de som fører regnskap og betaler ut lønna til de ansatte)

De som jobber der har et ansvar i å drive «lovlydig», så det kan tenkes at du har fått pengene men ikke vært klar over det.

 

Anonymkode: d9d6c...274

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bra det finnes slike som deg, TS, som stiller spørsmål ved udugelige sjefers påståelighet, selv om du er ung. Du skal selvfølgelig ha feriepenger, og det sjefen din sier er blank løgn. Stå på, gode tips i tråden her.

Anonymkode: 11ebb...19d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosentsatsen for feriepenger er for de fleste 12 % av feriepengegrunnlaget for folk flest, dersom ditt grunnlag var 4000.- betyr det at feriepengene dine er 480 kroner.. Ikke mye å krangle på egentlig.. Jeg ville gitt faen.. 

Anonymkode: 84938...208

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Prosentsatsen for feriepenger er for de fleste 12 % av feriepengegrunnlaget for folk flest, dersom ditt grunnlag var 4000.- betyr det at feriepengene dine er 480 kroner.. Ikke mye å krangle på egentlig.. Jeg ville gitt faen.. 

Anonymkode: 84938...208

Tror du misforsto TS.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

FØR du sender Mail bør du forsøke å sjekke kontoen din, og be om utskrift av lønnsslippen din.

du kan ringe firmaet du har jobbet for og be om å få snakke med lønn.

(de som fører regnskap og betaler ut lønna til de ansatte)

De som jobber der har et ansvar i å drive «lovlydig», så det kan tenkes at du har fått pengene men ikke vært klar over det.

 

Anonymkode: d9d6c...274

Jeg jobbet halve desember ca og regnet ut at jeg fikk rundt 2000 når jeg la sammen timene, husker jeg, så det var det jeg fikk på konton også. Men det kan hende jeg fikk det i to utbetalinger i januar (lønn 1. hver mnd), men jeg tror ikke det siden jeg husker at jeg sleit litt med penger den måneden. Men jeg skal dobbelt sjekke bankutskriftene tilfelle jeg skulle tatt feil ☺ 

Anonymkode: 6cd05...ca3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...