Gå til innhold

Ikke lov å spise maten på eksamen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hadde blitt ganske irritert om jeg ikke hadde fått lov til å spise mat/snacks på eksamen og ikke fikk vite om det før eksamen var i gang eller rett før. Hadde jeg fått en mail om det eller informasjon på forhånd hadde det vært helt greit. Universitetet mitt er flink til å tilrettelegge, så synes det er noe man bør søke om på forhånd så det ikke går ut over alle andre. Er fort mange hundre personer i en hall.

Har også hatt muntlig eksamen med 6 stykker, da var en allergisk mot nøtter og da fikk ingen ha det med seg. Fikk beskjed mange uker i forveien så da var det null problem å ta hensyn.

Anonymkode: 77512...e78

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det diabetiker som får føling under eksamen, spiser denne ofte sjokolade for å få opp blodsukkeret. Det må man faktisk respektere

Anonymkode: 6637e...d9f

Det må selvsagt ikke være sjokolade. Hvis en diabetiker får føling i samme rom som en som er hyperallergisk mot nøtter (hva er sjansen for det egentlig) så finnes det nok flere i eksamenslokalet som har andre alternativer, som for eksempel brus, syltetøy, druer etc. Man kan være litt løsningsorientert og forsøke å ivareta begges behov.

Anonymkode: 27236...5e8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Newroz skrev:

Burde ikke skolen opplyst om dette på forhånd? 

Jo, absolutt, men det høres altså ikke ut som om de gjør det. Ev. at vedkommende ikke har sagt fra før rett før eksamen. 

Anonymkode: dc6ac...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Det må selvsagt ikke være sjokolade. Hvis en diabetiker får føling i samme rom som en som er hyperallergisk mot nøtter (hva er sjansen for det egentlig) så finnes det nok flere i eksamenslokalet som har andre alternativer, som for eksempel brus, syltetøy, druer etc. Man kan være litt løsningsorientert og forsøke å ivareta begges behov.

Anonymkode: 27236...5e8

Det gjør de, man får eget rom/rom med andre med ulike behov.

Anonymkode: 77512...e78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør de, man får eget rom/rom med andre med ulike behov.

Anonymkode: 77512...e78

Tydeligvis ikke. 

Anonymkode: dc6ac...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Tydeligvis ikke. 

Anonymkode: dc6ac...59f

Dersom man kommer 15 min før eksamen her og sier at man må ha tilrettelegging så er det faktisk for sent, da får man ta konteeksamen eller søke om tilrettelegging neste gang eksamen skal være. Det er ganske klare tidsfrister på slike ting, så kan hende TS sin venninne overdrev?

Anonymkode: 77512...e78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man kommer 15 min før eksamen her og sier at man må ha tilrettelegging så er det faktisk for sent, da får man ta konteeksamen eller søke om tilrettelegging neste gang eksamen skal være. Det er ganske klare tidsfrister på slike ting, så kan hende TS sin venninne overdrev?

Anonymkode: 77512...e78

Hvordan mener du hun skulle overdrive? Det har forresten skjedd på en eksamen til, så universitetet må da være klar over det..

Anonymkode: dc6ac...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En diabetiker kan ikke nødvendigvis bytte ut sjokoladen med brus/druer/syltetøy eller hva den nå måtte være. Man spiser gjerne det man vet virker, og det man er vant med mht stigning og varighet, og å begynne å eksperimentere med andre matvarer midt under en eksamen er ikke hensiktsmessig. Ei heller ville det vært hensiktsmessig å forstyrre de andre i lokalet for å tigge fra deres mat. 

På 27.5.2018 den 9.25, AnonymBruker skrev:

Det må selvsagt ikke være sjokolade. Hvis en diabetiker får føling i samme rom som en som er hyperallergisk mot nøtter (hva er sjansen for det egentlig) så finnes det nok flere i eksamenslokalet som har andre alternativer, som for eksempel brus, syltetøy, druer etc. Man kan være litt løsningsorientert og forsøke å ivareta begges behov.

Anonymkode: 27236...5e8

 

Anonymkode: 26da2...9ed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En diabetiker kan ikke nødvendigvis bytte ut sjokoladen med brus/druer/syltetøy eller hva den nå måtte være. Man spiser gjerne det man vet virker, og det man er vant med mht stigning og varighet, og å begynne å eksperimentere med andre matvarer midt under en eksamen er ikke hensiktsmessig. Ei heller ville det vært hensiktsmessig å forstyrre de andre i lokalet for å tigge fra deres mat. 

 

Anonymkode: 26da2...9ed

Nettopp. Druer virker ikke. Skal disse få følingen til å gå over, må man spise uhorvelige mengder

Anonymkode: 6637e...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør de, man får eget rom/rom med andre med ulike behov.

Anonymkode: 77512...e78

Det er ikke alle utdanningsinstitusjoner som har kapasitet til dette dessverre. Man har rett på tilrettelegging så langt det lar seg gjøre, og det er eksamenskontoret som innvilger hva slags tilrettelegging man får. Det er ikke studenten selv. Eksamenskontoret kan godt komme til den konklusjonen at det er enklere at alle bare avstår fra å spise nøtter. Så er det for eksempel heller en som trenger ammepauser og en som har behov for at eksamensoppgavene blir lest opp som får et eget rom. 

Anonymkode: 27236...5e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

En diabetiker kan ikke nødvendigvis bytte ut sjokoladen med brus/druer/syltetøy eller hva den nå måtte være. Man spiser gjerne det man vet virker, og det man er vant med mht stigning og varighet, og å begynne å eksperimentere med andre matvarer midt under en eksamen er ikke hensiktsmessig. Ei heller ville det vært hensiktsmessig å forstyrre de andre i lokalet for å tigge fra deres mat. 

 

Anonymkode: 26da2...9ed

Som diabetiker med føling kan man ikke låse seg til sjokolade som eneste behandling. Det sier jo egentlig seg selv. Jeg kjenner ikke noen diabetikere som er så firkantet, og det er jo til alt annet enn til deres gunst om de hadde vært det. 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Druer virker ikke. Skal disse få følingen til å gå over, må man spise uhorvelige mengder

Anonymkode: 6637e...d9f

Det avhenger selvsagt av graden av føling. Ved lett føling er druer absolutt et alternativ. 

Anonymkode: 27236...5e8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.5.2018 den 18.43, AnonymBruker skrev:

Som diabetiker med føling kan man ikke låse seg til sjokolade som eneste behandling. Det sier jo egentlig seg selv. Jeg kjenner ikke noen diabetikere som er så firkantet, og det er jo til alt annet enn til deres gunst om de hadde vært det. 

 

Anonymkode: 27236...5e8

Dessverre er det ikke så lett. En type matvare kan virke godt på en diabetiker, mens en annen matvare ikke har effekt. Jeg har god effekt av sjokolade når jeg har føling, men så og si ingen effekt av f eks brus, melk, skiver eller andre ting.

Det er utrolig individuelt hva som virker best for en diabetiker, når det kommer til føling.

Jeg finner det litt merkelig at du vet så mye om diabetes når du ikke kjenner noen med diabetes

Anonymkode: 6637e...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...