Gå til innhold

Barn som lyver

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min i 2 kl lyver mye, vi foreldre er fortvilet og tør nesten ikke sende henne bort lenger. Siste nå er at hun har fortalt at vi skal skilles, fordi jeg har kjeftet så mye på pappa at han må ta med alle sakene sine og flytte. Dette er sagt under bursdagsmiddag hos venninne, og tatt fullstendig ut av ingenting. Vi foreldre er harmoniske og krangler aldri foran barna, i det hele tatt svært sjelden ellers også. 

Ryktene går dermed her vi bor... Og i går nådde de meg, med spm om vi skal skilles. 

Usikker hva vi gjør med dette her, jeg er nervøs for hva annet hun sier der ute...

Anonymkode: 2a35a...c27

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan ta det opp med helsesøster?

Anonymkode: 1d196...b64

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ihvertfall ha tatt det opp med skolen, for om hun sier noe der som er enda litt mer alvorlig så må de ta henne på alvor også er helvete igang. Da vet de ihvertfall at hun holder på sånn, før hun sier noe verre.

Noen barn lyver for å bli mer interessante. Snakk med henne, fortell at du vet at hun lyver og spør hvorfor. Si at dette er sårende og at det kan gå veldig galt. 

Anonymkode: 792cb...00f

• Liker 5
Skrevet

Skolen er klar over problemet med lyving, og hun er jevnlig til helsesøster. Ts

Gjest padawan
Skrevet

Kan hun gjøre det for oppmerksomhetens skyld?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, padawan skrev:

Kan hun gjøre det for oppmerksomhetens skyld?

Ja, hun er dessverre typen som gjør det... Hun ønsker oppmerksomhet for enhver pris. Ts 

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hun er dessverre typen som gjør det... Hun ønsker oppmerksomhet for enhver pris. Ts 

Da må jo dere bare leve med dette.

Har hun mentale problemer?

Anonymkode: 9e43a...794

Skrevet

Dere skal irettesette hver eneste løgn! Ta fra henne en gode som iPad eller lignende, men ros henne når hun selv forteller hun har løyet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville fulgt dette godt opp med ekstern hjelp om det er slik at hun lyver veldig mye og også om alvorlige ting. Jeg gikk på skole med en jente som helt fra barneskolen drev med løgner, hun kunne juge om alt mulig rart. Dette ble et veldig stort problem for henne mot slutten av barneskolen og ungdomsskolen, da løgnene ble stadig verre og mer alvorlig. Det endte med at hun ble grundig avslørt for hele ungdomstrinnet og måtte bytte skole fordi hun rett og slett brente alle broer og tok ikke innover seg hva løgnene hennes hadde for konsekvenser. Og selv på ny skole, med alle muligheter for en ny start, så fortsatte hun! Med andre ord tror jeg dette må ha vært noe som burde vært tak i tidlig og med profesjonell hjelp. Alle barn kan lyve og fantasere, men det er graden av løgner og hyppighet som avgjør om dette kan bli svært hemmende for henne senere i livet, ikke minst med vennskap. Så ta tak i det tidlig og be om råd. 

Anonymkode: e4978...c9d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor krangler du og far, og sier slike ting foran barnet? Barnet kan jo ta alt i verste mening. La heller barnet skånes for krangling.

Anonymkode: e257f...d35

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor krangler du og far, og sier slike ting foran barnet? Barnet kan jo ta alt i verste mening. La heller barnet skånes for krangling.

Hallo! Leste du innlegget? Barnet påstår dette, hun lyver. TS sier de ikke krangler foran barnet. 

TS: Dette må jo få konsekvenser. Hun kan ikke fortsette sånn. Jeg ville ha gitt en konsekvens/straff for hver eneste gang jeg oppdaget løgn. Ta elektronikk, det er svært effektivt. Må være inne etter skoletid osv. Hun må forstå at dette ikke er akseptabelt. 

Anonymkode: 792cb...00f

• Liker 8
Gjest BearMama
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barn må takle at foreldre diskuterer og kan være uenige.

Kjefting og urasjonell krangling tar man uten barn tilstede.

Det var uansett ikke det som var poenget her om du leser HL

Endret av BearMama
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig usikker på om straff er veien å gå. Dette kan kanskje bunne i ting hun sliter med, hun er litt urolig og rastløs. Hun er nå invitert i ny bursdag,  jeg får nesten angst med tanke på hva hun kan finne på å si. Fristende å holde henne hjemme, og fortelle henne hvorfor. Men det føles så stygt mot en åtteåring.

Vi har et rolig og stabilt hjem, og har et barn til, som aldri har hatt slike utfordringer. Selvfølgelig har ungene hørt oss være uenige, men det er i beherskede former, og overhode ikke slik hun forteller. Både jeg og far er sjokkert. 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Barn lærer å lyve av voksne. 

Anonymkode: 4bd2c...384

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde faktisk holdt henne hjemme og sagt st det var fordi hun løy om familien i siste bursdag, og at du bare ikke orket å la henne underholde i bursdagsselskapet med nye løgner. 

Hun må få kjenne på at det har en negativ konsekvens for henne selv!

• Liker 7
Gjest BearMama
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn lærer å lyve av voksne. 

Anonymkode: 4bd2c...384

Nei, noen er lystløgnere. 

Mange barn har faser der de overdriver og lyger å lager sin egen sannhet. For noen så klarer de ikke å bryte ut av det pga oppmerksomheten de får. Det bunner ofte ut i at noe ikke er som det skal med personen.

Endret av BearMama
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Juniper skrev:

Jeg hadde faktisk holdt henne hjemme og sagt st det var fordi hun løy om familien i siste bursdag, og at du bare ikke orket å la henne underholde i bursdagsselskapet med nye løgner. 

Hun må få kjenne på at det har en negativ konsekvens for henne selv!

Skal innrømme det er fristende. Hun har sagt ting om familien tidligere, som har gjort meg overrasket. Jeg er redd dette eskalerer, og ønsker hjelp. Mest av alt for hennes egen del. Helsesøster er inne i bildet, men det er antagelig ikke nok. Helsestasjon er nok neste stopp.

Tusen takk for alle svar. Setter stor pris på dette!

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Har hun lav selvtillit? Siden hun må lyve for å virke spennende? Går hun på en aktivitet? 

Anonymkode: fede2...937

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig usikker på om straff er veien å gå. Dette kan kanskje bunne i ting hun sliter med, hun er litt urolig og rastløs. Hun er nå invitert i ny bursdag,  jeg får nesten angst med tanke på hva hun kan finne på å si. Fristende å holde henne hjemme, og fortelle henne hvorfor. Men det føles så stygt mot en åtteåring.

Vi har et rolig og stabilt hjem, og har et barn til, som aldri har hatt slike utfordringer. Selvfølgelig har ungene hørt oss være uenige, men det er i beherskede former, og overhode ikke slik hun forteller. Både jeg og far er sjokkert. 

Ts 

Tenk å ta bort en gode når du tar barnet i løgn du tilfeldig får vite. Å ta bort noe er en konsekvens, ikke straff. :) 

Hvis hun sier selv hun har løyet må hun få masse ros og ikke kjeft. Hvis ikke tør hun ikke si sannheten i frykt for å få kjeft. Det blir en vanskelig sirkel å komme seg ut av. 

Hvis dette vedvarer ville jeg søkt hjelp på bup for veiledning. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville fulgt dette godt opp med ekstern hjelp om det er slik at hun lyver veldig mye og også om alvorlige ting. Jeg gikk på skole med en jente som helt fra barneskolen drev med løgner, hun kunne juge om alt mulig rart. Dette ble et veldig stort problem for henne mot slutten av barneskolen og ungdomsskolen, da løgnene ble stadig verre og mer alvorlig. Det endte med at hun ble grundig avslørt for hele ungdomstrinnet og måtte bytte skole fordi hun rett og slett brente alle broer og tok ikke innover seg hva løgnene hennes hadde for konsekvenser. Og selv på ny skole, med alle muligheter for en ny start, så fortsatte hun! Med andre ord tror jeg dette må ha vært noe som burde vært tak i tidlig og med profesjonell hjelp. Alle barn kan lyve og fantasere, men det er graden av løgner og hyppighet som avgjør om dette kan bli svært hemmende for henne senere i livet, ikke minst med vennskap. Så ta tak i det tidlig og be om råd. 

Anonymkode: e4978...c9d

Dette hadde ei som var lystløgner. Hun skrek og hylte om at hun ble mobbet, og hun så ikke selv problemet. Hun ble ikke mobbet-mobbet, hun ble bare fryst ut. Fordi det var slitsomt å leve med henne. Fordi hun løy ikke bare om seg selv og familien. Hun løy om andre også. En gang så spredde hun en løgn om at jeg lå med en lærer. Han var først lærling hos oss og kom tilbake som utdannet lærer i 9. og 10. Problemet var at i 8. så spredde hun disse løgnene og vi ble kalt inn til møte. Meg, han og mine foreldre. Han hadde søkt om jobb på skolen og var nær på å få avslag. Det var nok den verste løgnen hun kom med, da det kunne ha ødelagt karrièren hans. Det gikk rykter på grunn av det. Han sluttet som lærer da vi gikk ut 10. Møtte han igjen på VGS. 

Løgnene var store og små. Alt fra dødfødsel av søsken, graviditet og hemmelig adopsjon hos seg selv, voldtekt, sex med kjendiser, løgn om utroskap og skilsmisse hos foreldre. Hun løy om at jeg hadde blitt voldtatt i skogen og hun reddet meg. Hun løy også om at hun hadde sett pappa slått meg. Det startet smått på barneskolen men på ungdomskolen så ble løgnene større og mer alvorlig. Var også små ting som alt fra fått dyre merkeklær som hun bare fikk gå med hjemme, reiser til utlandet, fått seg en katt som ingen fikk hilse på, arvet 10.000 kr av besteforeldrene, vunnet 1000 kr i griseflax og kom ut med varer hun hadde betalt for med disse pengene, fakta var at hun stjal varene. Hun løy fra barnehage alder og løgnene ble mer og mer alvorlig. 

Jeg vet hun holdt på slik på VGS også, men vi gikk ikke i samme klasse. Hadde ikke noe mer å gjøre med henne etter grunnskolen. I dag er hun venneløs og ser ikke hvorfor.  Klager ofte på facebook over hvor falske folk er, kjærester som slår osv osv. Løgner som ingen tar seriøst. Problemet hennes tror jeg, var at de voksne tok løgnene på alvor i barndommen. De måtte reagere som om at hun snakket sant. Fordi hun kom med såpass grove beskyldninger. 

Anonymkode: 71cc9...c55

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...