Gå til innhold

Jeg føler meg så dum...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er redd for slanger. Ekstremt, grusomt og vanvittig redd for slanger. 

Heldigvis er det sjeldent man møter på slanger her i Norge og når jeg møter på bilder, bamser etc pleier jeg å se en annen vei, gjemme meg litt bort og få kontroll over panikken før jeg oppfører meg (forhåpentligvis) relativt normalt.

Men ikke i dag. 

Jeg bestilte og forhåndsbetalte en drop in-time på en frisørsalong med seks ulike stasjoner. 

Da det ble min tur, hadde de satt på et eller annet slangeprogram på skjermen foran den ene stasjonen, og gjett hvilken stasjon jeg ble tildelt...

Og jeg klarte det ikke. Jeg klarte ikke å sette meg og klarte ikke å forklare mer enn «Jeg er redd for slanger, må jeg sitte der?!???!» (fire av plassene var ledige) mens jeg vifta med hendene, skjulte ansiktet med armen og gråt. Men jeg fikk bare skuldertrekk og oppgitt latter tilbake og endte med å gå.

Jeg ventet en stund på en benk rett utenfor i tilfelle hun kom etter så jeg kunne forklare og be om en annen plass eller om de kunne skru av programmet, men de hentet bare neste person. 

Og nå sitter jeg her og gråter og hyperventilerer med hodet fullt av flashbacks og er så utrolig flau. Og attpåtil har jeg kasta bort pengene jeg skulle klippe meg for. 

Jeg skulle ringe samboeren min så vi kunne møtes rett etter hårklippen og vet at han ville trøstet og forstått, men nå greier jeg ikke engang å ringe. Jeg føler meg bare så dum og tror ikke jeg greier å forklare... Tror mest av alt jeg er flau over at jeg har kastet bort penger og jeg skjønner at det ikke er rasjonelt, men jeg er så redd akkurat nå...

 

Anonymkode: b7f0e...7f4

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Dette er selvføgelig lett for meg å si som ikke er i din situasjon, men det er ikke du som burde være flau. Dem som lo av deg burde være flaue over seg selv.. De burde tatt hensyn og prøvd å hjelpe, særlig når det var fire ledige plasser. Føler med deg. Vet hvor vanskelig det kan være, men jeg syntes ikke du har noenting å skamme deg over!

Klem

Anonymkode: 1c40a...b01

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Whiskey hangover

Jeg var slik selv. Bortsett fra at jeg var redd for hai. Jeg leste ikke national geographic, Illustrert vitenskap o.l, i tilfelle det var bilder av hai. Jeg unngikk bilder, filmer, serier etc. hvor det kunne være bildet av hai eller haiangrep. Og jeg aner ikke hvorfor, akkurat hai var noe jeg hadde fått fobi for. 

Da jeg var rundt 23, så bestemte jeg meg for å slutte å være redd for hai. Fordi folk syns det var artig å erte. Så jeg satt meg ned å så på sharkweek, og disponerte meg selv for frykten. Og det jeg fant ut var at jeg måtte se etter noe søtt, og det jeg fant ut var at haier har logrende haler som hunder. Og glade hunder blir man jo glade av å se på. Og etter det, har jeg ikke vært redd. Nå ser jeg på haiprogram, og har blitt veldig interessert i å lære mer om de. De er faktisk noen fascinerende skapninger. 

Det finnes noen «terapeuter» som kan hjelpe folk med fobier. Er du klar over det? Kanskje du kan få hjelp? 😊

 

Endret av Whiskey hangover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være så redd for noe er ikke noe man kan noe for, så jeg synes ikke du reagerte på en dum måte. Da handler man ikke rasjonelt. Men det finnes hjelp å få hvis du er så redd at det styrer livet ditt såpass hvis du er interessert i det. Klem til deg, det er ikke gøy å være så redd. 

Anonymkode: b23cc...ebc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo bare bilder

Anonymkode: 50d33...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en elendig service! 

Anonymkode: 00075...721

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har det på samme måte, må stålsette meg hver gang det kan dukke opp bilder etc. Får jeg det på meg som du gjorde der, så svartner det på en måte og jeg husker ikke så mye av hendelsen etterpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Nå er det et naturlig instinkt å være redd for slanger og hai. Uten den frykten kan man bli middagsmat. Forskjellen for dere er at frykten har blitt til en lammende angst. Jeg syntes jeg har slangeangst men er ikke så redd før det ligger en innen en ti meters radius fra meg. Tror jeg hadde besvimt om jeg hadde blitt bitt. Tenker mye på huggorm når jeg går i skogen og det ødelegger mye av turgleden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en slik fobi, det er ikke for slanger men et innsekt. Orker ikke en gang skrive ned hvilket. Jeg kan hyperventilere og handle helt urasjonelt om dette insektet kommer helt uforbredt på, som på en datasjerm, i en avis og på TV. Jeg får frysninger og klarer ikke spise på en god stund etter et slikt «sjokk». Jeg vet at det nok er tåpelig, men det er det beste jeg får til. Har forsøkt eksponering, det har ikke hjulpet. 

Ikke døm deg selv for hardt. De fleste mennesker strever med noe. Frisøren burde være mer flau en deg synes jeg.

Anonymkode: 19525...7d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kunne jo ha byttet program! Syns du skal klage til ledelsen og fortelle saken. 

Anonymkode: 6e16d...91f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en mail til daglig leder, med kopi til hovedkontoret (hvis det er en kjede). Det du opplevde er ikke greit.

Anonymkode: 761dd...6b4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri dratt tilbake dit.

Anonymkode: dca11...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

What the actual fuck?? Imorra tar du med deg samboeren din og drar på får tilbake pengene. Så skriver du en klage til ledelsen og en stygg anmeldelse på Facebook! For en syk måte å møte kunder på, og selvfølgelig skal du få pengene igjen!!!

Anonymkode: f2e18...dde

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarte ikke å ringe samboeren din men det gikk greit å skrive en hel avhandling på KG?

Anonymkode: a3520...4d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler man frisører før man klipper seg?

Anonymkode: 91207...7d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du klarte ikke å ringe samboeren din men det gikk greit å skrive en hel avhandling på KG?

Anonymkode: a3520...4d9

Det går det an å tenke lenger enn til nesetippen vet du. For det er faktisk slik for mange at det er lettere å skrive om ting på et forum enn å si det til en (nær) person. Generelt sett er det mye lettere å skrive enn å si ting.

Anonymkode: 1f5df...f66

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en som har ekstrem edderkoppfobi (såpass at jeg til og med har prøvd behandling flere ganger) synes til og med jeg at du overreagerte noe helt sykt. Står det så ille gale til så får du ringe og bestille time hos en privatpraktiserende behandler i morgen. 

Anonymkode: dac3b...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Dette er selvføgelig lett for meg å si som ikke er i din situasjon, men det er ikke du som burde være flau. Dem som lo av deg burde være flaue over seg selv.. De burde tatt hensyn og prøvd å hjelpe, særlig når det var fire ledige plasser. Føler med deg. Vet hvor vanskelig det kan være, men jeg syntes ikke du har noenting å skamme deg over!

Klem

Anonymkode: 1c40a...b01

 

5 timer siden, making.a.mess skrev:

Nå er det et naturlig instinkt å være redd for slanger og hai. Uten den frykten kan man bli middagsmat. Forskjellen for dere er at frykten har blitt til en lammende angst. Jeg syntes jeg har slangeangst men er ikke så redd før det ligger en innen en ti meters radius fra meg. Tror jeg hadde besvimt om jeg hadde blitt bitt. Tenker mye på huggorm når jeg går i skogen og det ødelegger mye av turgleden. 

 

4 timer siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Utrolig frekt gjort av dem å behandle deg slik. Fobier er ikke morsomt. De fleste fobiene er irrasjonelle og man kan reagere noe ekstremt. Ikke noe å være flau for. Veldig mange har fobier for alt mulig rart. Så ikke bry deg om den ene personen respektløse oppførsel. :klem:

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det går det an å tenke lenger enn til nesetippen vet du. For det er faktisk slik for mange at det er lettere å skrive om ting på et forum enn å si det til en (nær) person. Generelt sett er det mye lettere å skrive enn å si ting.

Anonymkode: 1f5df...f66

Tusen takk for forståelse og gode ord ❤️

Anonymkode: b7f0e...7f4

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Whiskey hangover skrev:

Jeg var slik selv. Bortsett fra at jeg var redd for hai. Jeg leste ikke national geographic, Illustrert vitenskap o.l, i tilfelle det var bilder av hai. Jeg unngikk bilder, filmer, serier etc. hvor det kunne være bildet av hai eller haiangrep. Og jeg aner ikke hvorfor, akkurat hai var noe jeg hadde fått fobi for. 

Da jeg var rundt 23, så bestemte jeg meg for å slutte å være redd for hai. Fordi folk syns det var artig å erte. Så jeg satt meg ned å så på sharkweek, og disponerte meg selv for frykten. Og det jeg fant ut var at jeg måtte se etter noe søtt, og det jeg fant ut var at haier har logrende haler som hunder. Og glade hunder blir man jo glade av å se på. Og etter det, har jeg ikke vært redd. Nå ser jeg på haiprogram, og har blitt veldig interessert i å lære mer om de. De er faktisk noen fascinerende skapninger. 

Det finnes noen «terapeuter» som kan hjelpe folk med fobier. Er du klar over det? Kanskje du kan få hjelp? 😊

 

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å være så redd for noe er ikke noe man kan noe for, så jeg synes ikke du reagerte på en dum måte. Da handler man ikke rasjonelt. Men det finnes hjelp å få hvis du er så redd at det styrer livet ditt såpass hvis du er interessert i det. Klem til deg, det er ikke gøy å være så redd. 

Anonymkode: b23cc...ebc

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som en som har ekstrem edderkoppfobi (såpass at jeg til og med har prøvd behandling flere ganger) synes til og med jeg at du overreagerte noe helt sykt. Står det så ille gale til så får du ringe og bestille time hos en privatpraktiserende behandler i morgen. 

Anonymkode: dac3b...4bf

Jeg har gått i terapi i årevis. Jeg har ikke denne "fobien"/eller PTSD som det egentlig er, uten grunn og blir neppe helt kvitt den noensinne. Men jeg er heldigvis mye mindre redd nå enn det jeg var før. MYE mindre redd. 

Jeg er nok ikke der akkurat nå at å eksponere meg for slangefrykten er på noe plan mulig, men jeg blir som sagt bedre og bedre. :) 

Anonymkode: b7f0e...7f4

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...