Gå til innhold

''Bostedsløse'' forsøpler Oslo igjen


Drizzt

Anbefalte innlegg

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/oslo-bruker-millioner-pa-a-rydde-opp-etter-bostedslse/3423489915.html

 

Vinteren er over for denne gangen og forsøplingen fortsetter. Men hvorfor kalles de nå for ''bostedsløse'' istedet for ''utenlandske tiggere''? :vetikke: Og hvor lenge skal Oslo kommune godta å bruke millioner på dette?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Catalina Culès

Å total forby tigging, ville vært et fint sted å begynne, men det blir vel for dyrt å håndheve....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Å total forby tigging, ville vært et fint sted å begynne, men det blir vel for dyrt å håndheve....

Ja, det blir dyrt. Billigere og enklere å ha grensekontroll og ikke slippe inn de som ikke har et sted å bo og nok penger for oppholdsperioden. Så blir man tatt i tigging eller stjeling og tyverier, blir man automatisk utvist med reiseforbud. Men for dette må vi ha en fungerende grensekontroll, noe vi ikke har i dag.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at vi bør ha grensekontroll, men jeg skjønner ikke hva som skal være så dyrt med å håndheve et forbud mot tigging. Det er jo bare noen få profesjonelle tiggere 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Testosteron skrev:

Jeg er enig i at vi bør ha grensekontroll, men jeg skjønner ikke hva som skal være så dyrt med å håndheve et forbud mot tigging. Det er jo bare noen få profesjonelle tiggere 

De er ikke så få og det kommer stadig nye, de forflytter seg, osv. Man kan ikke klistre en politimann til enhver utenlandsk tigger. Dessuten så er det omtrent null sanksjoner for de som har vært her lengre enn tiden de har lov til på turistvisum. Det har vært flere tiggere som har vært her i årevis ... På turistvisum ... Uten egne midler og et sted å bo.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Drizzt skrev:

Ja, det blir dyrt. Billigere og enklere å ha grensekontroll og ikke slippe inn de som ikke har et sted å bo og nok penger for oppholdsperioden. Så blir man tatt i tigging eller stjeling og tyverier, blir man automatisk utvist med reiseforbud. Men for dette må vi ha en fungerende grensekontroll, noe vi ikke har i dag.

Billigere og enklere? Virkelig? Sett grensa vår?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal det være så dyrt å håndheve? Det koster penger å reise til Norge. Blir man arrestert etter to dagers tigging, så lønner det seg ikke. Man vil se umiddelbar effekt når virkningen trer i kraft.

Den som tigger åpenlyst, vil bli anmeldt til politiet. Butikkene vil kunne bortvise tiggere med loven i hånd. Skal de gjemme seg i veitene og tigge? Hva tjener de på det? I dag søker de seg til folkerike plasser.

Noe sterkere grensekontroll ved de mest brukte grenseovergangene holder. Og forsterket kontroll i de store byene.

Vil så en rumener reise opp i Sverige og krysse grensen for eksempel ved Skalstugan, og begynne å tigge i Levanger, så blir han arrestert og utvist før han får tjent ihop nok.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JackNapier skrev:

Billigere og enklere? Virkelig? Sett grensa vår?

Nei, etter så mange år i dette landet har jeg aldri sett et kart av Skandinavia.

Jeg mente grenseovergangene hvor de aller fleste passerer inn og ut av landet. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ops2 said:

Hvorfor skal det være så dyrt å håndheve? Det koster penger å reise til Norge. Blir man arrestert etter to dagers tigging, så lønner det seg ikke. Man vil se umiddelbar effekt når virkningen trer i kraft.

Den som tigger åpenlyst, vil bli anmeldt til politiet. Butikkene vil kunne bortvise tiggere med loven i hånd. Skal de gjemme seg i veitene og tigge? Hva tjener de på det? I dag søker de seg til folkerike plasser.

Noe sterkere grensekontroll ved de mest brukte grenseovergangene holder. Og forsterket kontroll i de store byene.

Vil så en rumener reise opp i Sverige og krysse grensen for eksempel ved Skalstugan, og begynne å tigge i Levanger, så blir han arrestert og utvist før han får tjent ihop nok.

Så sant så sant. Men så er 1000 dollar spørsmålet, er politiet i Norge korrupt? Jeg antar at de meler sin egen kake og ønsker ikke å løse alle saker pga da mister mange jobben sin. Har du sett hvor mange gjengangere som går løst rundt? Det er vanlig at de har gjort 100 vis av lovbrudd, ganske alvorlige før. Alikevel går de løs fordi poltiet mener de er "forutsigbare" for dem, og da får de pyntet på oppklaringsstatistikken sin + de har nok oppdrag til at de alle beholder jobben og får mer midler til politiet. Tenk litt over dette!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre viser linken at Nettavisen nå er like politisk korrekte som Dagbladet, Aftenposten og VG.

Det er selvsagt snakk om romfolk fra Romania og Bulgaria.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hah....Dette er da ikke bostedsløse, men romfolk og rumenere. Jeg har sett uttalige av dem selv, og dem bor til og med i skogen rundt omkring ved diverse campingplasser. Den politisk korrekte ukulturen herjer med vårt bilde av hva som er hva, og jeg er drittlei.

Alle med litt vett, forstår vel at dette er romfolk, eller skal en trues til å tro noe annet. Politisk korrekt tøv, og galskap. Romfolk er ikke bostedsløse. Dem har flotte hus hjemme i romania, bulgaria og dem er her for å slippe å ta seg utdanning eller jobb. Dem lever av å tigge, stjele og drive prostitusjon.

Dem tjener mye penger her, ved å bedrive dette. Ikke skatter dem av dette heller. Gratis t-bane, buss og trikk har dem også. Ett tips for å slippe å betale for å kjøre kollektivt, er å kle seg ut som romfolk, og ha med seg en sort sekk med inneholdende flasker til pant. Mye penger å spare.

Om en 30 år, så er ordet romfolk blitt så utskjemt, at det må finnes på et nytt navn på dem igjen, en gang til. Hvilket navn skal dem da få?! Kanskje romkonger eller romdronninger, eller noe i den duren. Eller kanskje engler hadde vært noe.

Endret av TrekStar
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Drizzt skrev:

Nei, etter så mange år i dette landet har jeg aldri sett et kart av Skandinavia.

Jeg mente grenseovergangene hvor de aller fleste passerer inn og ut av landet. 

Du er ikke så kjent med hvordan kriminelle og bedragere oppfører seg du da. Si det er 50 grenseoverganger hvorav 5 blir mye brukt. "Stenger" du ned de 5 vil ryktet spre seg og de vil benytte andre. Til slutt ender man med å være like strenge på alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Martin13 skrev:

Så sant så sant. Men så er 1000 dollar spørsmålet, er politiet i Norge korrupt? Jeg antar at de meler sin egen kake og ønsker ikke å løse alle saker pga da mister mange jobben sin. Har du sett hvor mange gjengangere som går løst rundt? Det er vanlig at de har gjort 100 vis av lovbrudd, ganske alvorlige før. Alikevel går de løs fordi poltiet mener de er "forutsigbare" for dem, og da får de pyntet på oppklaringsstatistikken sin + de har nok oppdrag til at de alle beholder jobben og får mer midler til politiet. Tenk litt over dette!

Dette mener jeg blir for naivt. Politifolk generelt hater å drive med denne utlendingskontrollen, det er veldig kjedelig å drive med har jeg blitt fortalt og det forstår jeg. Ideelt sett skulle disse ressursene være brukt på andre ting, da helst forebygging i spesielt Oslo, men så spørs det om det ikke koster like mye å stenge grensene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, TrekStar skrev:

hah....Dette er da ikke bostedsløse, men romfolk og rumenere. Jeg har sett uttalige av dem selv, og dem bor til og med i skogen rundt omkring ved diverse campingplasser. Den politisk korrekte ukulturen herjer med vårt bilde av hva som er hva, og jeg er drittlei.

Alle med litt vett, forstår vel at dette er romfolk, eller skal en trues til å tro noe annet. Politisk korrekt tøv, og galskap. Romfolk er ikke bostedsløse. Dem har flotte hus hjemme i romania, bulgaria og dem er her for å slippe å ta seg utdanning eller jobb. Dem lever av å tigge, stjele og drive prostitusjon.

Dem tjener mye penger her, ved å bedrive dette. Ikke skatter dem av dette heller. Gratis t-bane, buss og trikk har dem også. Ett tips for å slippe å betale for å kjøre kollektivt, er å kle seg ut som romfolk, og ha med seg en sort sekk med inneholdende flasker til pant. Mye penger å spare.

Om en 30 år, så er ordet romfolk blitt så utskjemt, at det må finnes på et nytt navn på dem igjen, en gang til. Hvilket navn skal dem da få?! Kanskje romkonger eller romdronninger, eller noe i den duren. Eller kanskje engler hadde vært noe.

De som driver business med å transportere dem til Norge og kjører dem rundt til tiggeplassene deres har kanskje god økonomi i hjemlandet, men de som faktisk sitter på gata og tigger har ikke det. Romfolk blir langt verre behandlet i Romania og Bulgaria, og selv romfolk som faktisk tar utdannelse sliter med å få jobb der pga navn og utseende.

Ikke at det forsvarer hvordan de oppfører seg i Norge, jeg er møkk lei dem, men man kan likevel ha faktaene på stell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, JackNapier said:

De som driver business med å transportere dem til Norge og kjører dem rundt til tiggeplassene deres har kanskje god økonomi i hjemlandet, men de som faktisk sitter på gata og tigger har ikke det. Romfolk blir langt verre behandlet i Romania og Bulgaria, og selv romfolk som faktisk tar utdannelse sliter med å få jobb der pga navn og utseende.

Ikke at det forsvarer hvordan de oppfører seg i Norge, jeg er møkk lei dem, men man kan likevel ha faktaene på stell.

Hvis de er så fattige og trenger hjelp, så må man jo forlange i det minste at de kan oppføre seg sånn nogenlunde. Når de kommer å bæsjer på trappen din, så er de ikke ute etter å få hjelp. Da må de lære seg litt folkeskikk slik som andre. Det er helt gratis!

Endret av Martin13
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Martin13 skrev:

Hvis de er så fattige og trenger hjelp, så må man jo forlange i det minste at de kan oppføre seg sånn nogenlunde. Når de kommer å bæsjer på trappen din, så er de ikke ute etter å få hjelp. Da må de lære seg litt folkeskikk slik som andre. Det er helt gratis!

Som jeg sa, jeg forsvarer ikke oppførselen deres, jeg bare viser til at det er et større bilde her. De burde helt klart oppført seg bedre, men dessverre ligger det ikke i kulturen til sigøynere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det eneste som vil hjelpe, er å innføre nasjonalt tiggerforbud igjen. Det var en generaltabbe å avskaffe denne loven. Med en gang tigging ble lovlig, begynte romfolk å reise til Norge. Tiggerkulturen, som går i arv, holder romfolket nede, og gavner dem ikke. Det er en tap-tap situasjon, hvor ingen får noe godt ut av det.

Endret av T-Rex
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bergen er det slik at tiggere må ha tillatelse av politiet for å tigge. Hvis de tigger på en aggressiv måte ved å rope eller løpe etter folk,så mister de tillatelsen. De fleste tiggere her i byen sitter rolig på et sted,og sier stort sett "Hei" når man går forbi.Uansett liker jeg det dårlig når de for eksempel sitter utenfor butikker hvor du MÅ gå forbi dem,er vel samvittigheten som kommer inn,føles feil at mange mennesker har så lite, mens jeg, bare ved å være født i dette landet har så mye mer.Både trygghet, og god inntekt,og hvis jeg blir syk får jeg raskt hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker millioner? Kan de ikke bare bruke mennesker på nav som gratis arbeidskraft til å plukke søppel og overvåke områdene? Vi kan til og med late som om det er positivt for mennesker og samfunn. Alle vinner. Selvsagt bortsett fra de vi bruker som slavearbeidere, men la oss ikke tenke for mye på den type bagateller

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, JackNapier skrev:

Du er ikke så kjent med hvordan kriminelle og bedragere oppfører seg du da. Si det er 50 grenseoverganger hvorav 5 blir mye brukt. "Stenger" du ned de 5 vil ryktet spre seg og de vil benytte andre. Til slutt ender man med å være like strenge på alle.

Da setter du grensekontroll på alle 50, hvorfor begrense til 5? Sitter man og gjør ingenting, blir det bare verre mye, mye raskere enn hvis man setter i gang med effektive tiltak. Men grensekontrollen må være reell, ikke bare vis pass og kjør videre. Turister må snus ved grensa hvis de ikke har nok penger eller et sted å bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...