Gå til innhold

Svenskene gjør seg klare til krise og krig


Drizzt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 minutt siden, Drizzt skrev:

https://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/sverige-oppfordrer-48-mill-husstander-til-a-vre-forberedt-pa-krise-og-krig/3423490143.html

 

Med de urolighetene i landet, er det ikke rart svenskene må forberedes. Befolkningen må forberedes på borgerkrig.

Det er nok ikke borgerkrig de forbereder seg på akkurat, men som de baltiske nasjonene er det Russland de frykter, og den økte tilstedeværelsen av russiske styrker i Østersjøen. Samme type skriv har blitt delt ut i Baltikum også. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, HalldirV2 said:

Det er nok ikke borgerkrig de forbereder seg på akkurat, men som de baltiske nasjonene er det Russland de frykter, og den økte tilstedeværelsen av russiske styrker i Østersjøen. Samme type skriv har blitt delt ut i Baltikum også. 

Stefan løvfen var faktisk ute og hintet at militæret kan bli satt inn til å holde orden i landet for noen måner siden. Om det faktisk er reelt at Russene er etter geopolitiske mål i Sverige eller i Baltikum, hvor er reaksjonen ifra Norge og Finland ikke minst USA. Kan ikke se at HV eller militæret i Norge rustes opp, eller at mannfolk er kalt inn til militæret. Jeg er ikke sikker på hva som skjer, men jeg sikker på det skjer noe bakk senen.  

Har Russland råd til dette eller er det bare skremsel propaganda som i den kalde krigen (for de som husker det)?    

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, ElinX0Xpoliti skrev:

Stefan løvfen var faktisk ute og hintet at militæret kan bli satt inn til å holde orden i landet for noen måner siden. Om det faktisk er reelt at Russene er etter geopolitiske mål i Sverige eller i Baltikum, hvor er reaksjonen ifra Norge og Finland ikke minst USA. Kan ikke se at HV eller militæret i Norge rustes opp, eller at mannfolk er kalt inn til militæret. Jeg er ikke sikker på hva som skjer, men jeg sikker på det skjer noe bakk senen.  

Har Russland råd til dette eller er det bare skremsel propaganda som i den kalde krigen (for de som husker det)?    

Absolutt, men det er langt fra opptøyer i enkelte bydeler og en faktisk borgerkrig. Poenget med å kunne sette inn militæret er den store mangelen Sverige har på politi, faktisk mangler de omlag 10 000 politimenn om vi skal tro det svenske politiet selv. Det er ingen grupperinger i Sverige som er i stand til å føre en borgerkrig what so ever, det krever militært materiell i en langt større skala enn hva gjengmedlemmene besitter. En slik krig ville vært over på null komma niks. 

Reaksjonene fra Finland og Norge? Norge har ikke grense mot Østersjøen og besitter ingen øyer eller landområder der. Finland har fortsatt et konvensjonelt invasjonsforsvar, Sverige har det ikke. De har knapt noe forsvar igjen, derfor sprer en slags panikk seg i Sverige i takt med Russlands økende tilstedeværelse i Østersjøen. USA har reagert, og de har forsikret de baltiske statene om støtte, det samme har NATO. 

Russland har ikke råd til en krig, men det er heller ikke poenget. Poenget er hvordan de tar seg til rette og øker sin innflytelse. Dette handler like mye om å bli tråkket på, og hvordan det tar seg ut på den internasjonale arenaen, og mulighetene for en faktisk krig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt greia. Hvilken konflikt har Russland med Sverige? Hva skal skulle det blitt krig for? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.5.2018 den 21.27, gladjenta96 skrev:

Jeg skjønner ikke helt greia. Hvilken konflikt har Russland med Sverige? Hva skal skulle det blitt krig for? 

For tiden er det en god del anti-russisk paranoia i vesten. Det ser man lett ved denne skremselspropagandaen som hver eneste svenske husstand har fått tilsendt. (Det finnes hauger på hauger av andre hendelser som peker i samme retning, f.eks vestens hyklerske hysteri over et angivelig russisk snikmordforsøk i England - men helt stille om Israels regelmessige snikmord i Iran og andre land, USA/Storbritannias/Frankrikes ulovlige og folkerettsstridige drap i Syria, Yemen osv.)

Det er utrolig usannsynlig og rett og slett hysterisk å tro at Russland - som har en økonomi på størrelse med Italia - skulle angripe et vestlig land.

Dette handler om at Nato (spesielt drevet av USA, som overlegent sterkeste makt) i mange år har hatt som strategi å omringe Russland militært og tvinge landet til å underkaste seg vestlig makt og kapital. Siden 1990 har Natos grenser - og dermed russiskfiendtlige militære styrker - kommet nærmere og nærmere Russland. I dag finnes det nesten ikke et land som grenser til Russland som ikke har amerikanske militærbaser.

Amerikanske raketter og soldater er utplassert mindre enn 150 km fra Russlands nest største by, St. Petersburg. (Trondheim-Oslo er nesten 400km). Amerikanske atomubåter patruljerer nær Russlands sørlige farvann. Kan du tenke deg hvordan amerikanerne ville ha reagert om Russland opprettet en militærbase og utstasjonerte raketter på Cuba (300 km unna Miami)? Sist gang de prøvde reagerte USA med å nesten starte tredje verdenskrig hvis de ikke trakk dem tilbake.

Etter at sovjet kollapset har Russlands militære vært svært svakt, og militærbudsjettene var kraftig kuttet. Siden Putin tok makta har han sakte begynt å bygge opp militæret igjen. Militærbudsjettet til Russland er nå på omtrent 11% av USA sitt budsjett, omtrent 7% av NATOs budsjett. Neste år har Russland budsjettert med et redusert militærbudsjett, i motsetning til USA/Natos, som fortsetter å øke.

USA/Nato vil veldig gjerne ha Sverige med i NATO, for da får de fullt ut militarisert Østersjøen, og flyttet sine militære styrker enda nærmere Russland.

Endret av Nicathv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.5.2018 den 14.49, Drizzt skrev:

https://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/sverige-oppfordrer-48-mill-husstander-til-a-vre-forberedt-pa-krise-og-krig/3423490143.html

 

Med de urolighetene i landet, er det ikke rart svenskene må forberedes. Befolkningen må forberedes på borgerkrig.

De ER allerede i borgerkrig.  Innvandrere ødelegger landet deres.  Jeg har innsett dette for lenge siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Peonjenta skrev:

De ER allerede i borgerkrig.  Innvandrere ødelegger landet deres.  Jeg har innsett dette for lenge siden.

Nei, borgerkrigen starter ikke før lokalbefolkningen har startet opprør. Det er ikke krig med bare en aggressiv side. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Peonjenta said:

De ER allerede i borgerkrig.  Innvandrere ødelegger landet deres.  Jeg har innsett dette for lenge siden.

Det heter vel ikke borgerkrig, men «domestic terrorism»? 

Det er ganske klare definisjoner på borgerkrig, som ikke foreligger i Sverige.

At vårt naboland derimot har store problemer, skal en ikke stikke under en stol. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de som styrer et land mister visdom, så faller landet for djevelens feller. Slik som med Sverige som har vært redd for å se ting med objektive øyne angående hva Islam er og hvordan et slikt "system" påvirker mennesker som vokser opp med det.

Husk at norske verdier er ikke bygget på en dag. Hvis våre myndigheter er mer opptatt av å fremstå som politisk korrekt, så faller Norge også ganske raskt. Takket være Listhaug så har ikke det fått utvikle seg noe særlig, men det er alikevel altfor mange som ikke forstår alvoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ikke politisk korrekt å ta avstand fra de menneskefiendtlige sidene og særlig de kvinnefiendtlige utslag av islam? 🤔 

Jeg vil jo påstå at det er svært politisk korrekt å ta avstand fra svært negative aspekter ved religiøs fanatisme. 

Akkurat som det er politisk korrekt å støtte kampen for selvbestemt abort i Irland, bør en støtte kampen for frihet og selvbestemt abort i Allee andre land, muslimske stater inkludert. 

Samme er det politisk korrekt å kjempe mot kjønnslemlesting, mot offentlig fysisk avstraffelse, mot syreangrep og æresrelatert kriminalitet. 

Klart det er politisk korrekt å kjempe mot grov voldskriminalitet. Når sluttet dette å være politisk korrekt? 

Jeg tror de fleste er enige. Jeg tror de fleste er opptatt av menneskerettigheter og frihet, jeg kjenner ingen som taler i mot dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Madame Butterfly skrev:

Hvorfor er det ikke politisk korrekt å ta avstand fra de menneskefiendtlige sidene og særlig de kvinnefiendtlige utslag av islam? 🤔 

Jeg vil jo påstå at det er svært politisk korrekt å ta avstand fra svært negative aspekter ved religiøs fanatisme. 

Akkurat som det er politisk korrekt å støtte kampen for selvbestemt abort i Irland, bør en støtte kampen for frihet og selvbestemt abort i Allee andre land, muslimske stater inkludert. 

Samme er det politisk korrekt å kjempe mot kjønnslemlesting, mot offentlig fysisk avstraffelse, mot syreangrep og æresrelatert kriminalitet. 

Klart det er politisk korrekt å kjempe mot grov voldskriminalitet. Når sluttet dette å være politisk korrekt? 

Jeg tror de fleste er enige. Jeg tror de fleste er opptatt av menneskerettigheter og frihet, jeg kjenner ingen som taler i mot dette.

Men hva er vitsen med å snakke om Islam når Sverige forbereder befolkningen av andre grunner? TS bare antar at dette har med Islam å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Lava Anne said:

Men hva er vitsen med å snakke om Islam når Sverige forbereder befolkningen av andre grunner? TS bare antar at dette har med Islam å gjøre.

TS er ikke alene om det, derfor tok diskusjonen her denne retning. 

Mitt innlegg her var mer en kommentar til han som er rett ovenfor, som snakket om politisk korrekthet, enn til hovedinnlegget. 

Jeg synes dette «PK» ofte blir brukt på en litt merkelig måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...