Gå til innhold

Hjelp, ferie alene, et par spm om pakking


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal straks på ferie til turistområde i Spania, reiser alene noe som er nytt for meg. Og har ikke vært på "sydenferie" siden jeg var barn, så kjenner plutselig at jeg ikke aner hva jeg skal pakke, og er nervøs som fy.

- Skal bo på hotell. Tar man med eget håndkle for strandbruk? Og om det stemmer, funker det med sånne reise-mikrofiberhånkler som strandhåndkle?

- De siste årene jeg har reist har jeg nesten ikke tatt ut penger og bare brukt kort. Er dette greit, eller "bør" man ta ut kontanter?

Kommer sikkert flere spørsmål senere, får fylle på etterhvert. :-)

Anonymkode: 4d13d...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta med et gammelt håndkle du evt kan la ligge igjen, eller bare kjøp et der. Strandhåndklær tar mye plass, som du kanskje trenger når du skal hjem igjen og har shoppet litt. 

Jeg har alltid litt kontanter. Er greit for handel i småboder og småbarer. De tar ikke alltid kort. Og for småkjøp. Det lønner seg å ta ut penger i det landet du skal, velg alltid å ta ut med kurs basert på lokal valuta. Det lønner seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal straks på ferie til turistområde i Spania, reiser alene noe som er nytt for meg. Og har ikke vært på "sydenferie" siden jeg var barn, så kjenner plutselig at jeg ikke aner hva jeg skal pakke, og er nervøs som fy.

- Skal bo på hotell. Tar man med eget håndkle for strandbruk? Og om det stemmer, funker det med sånne reise-mikrofiberhånkler som strandhåndkle?

- De siste årene jeg har reist har jeg nesten ikke tatt ut penger og bare brukt kort. Er dette greit, eller "bør" man ta ut kontanter?

Kommer sikkert flere spørsmål senere, får fylle på etterhvert. :-)

Anonymkode: 4d13d...187

Mange hoteller leier ut strandhåndklær mot en klekkelig avgift. Det kster ekstra noen steder å bytte inn og få rent, andre steder er dette gratis. 

Hva du selv liker og foretrekker av strandhåndkle avgjør. 

Noen steder bruker man ikke kort på grunn mye svindel med kort. Der er kredittkort alfo og omega. Debetkort må du bare bruke der du er trygg på at kortets opplysninger ikke blir misbrukt. Debet kort får du så og si aldri refundert på, kredittkort får du refundert på. 

Anonymkode: 3a9b3...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Spania er det i hvettfall helt ok å bruke kort! Ville ikke tatt ut kontantet her hjemme, men selvfølgelig,  har du noen euro liggende, kan  du ta med de. Det lønner seg alltid å ta ut penger i det landet du skal til. 

Jeg ville tatt med et stort håndkle til bruk på stranda,  men hvis du ikke får plass, kan du kjøpe det i Spania. Det er som regel ikke lov å bruke hotellets håndklær på stranda.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Debet kort får du så og si aldri refundert på, kredittkort får du refundert på. 

Det er de samme reglene. Men ja, det tar jo litt tid og da er det jo dumt at noen har tømt hele lønnskontoen, så man kanskje må gå uten penger en måned. Så riktig å helst bruke kredittkort. Men er likevel samme regler, og like sannsynlig å få pengene refundert fra banken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha med eget strand håndkle. Det får du også garantert kjøpt i noen salgs boder langs gatene der nede. Microfiber håndkle er ikke godt som strand håndkle. 

Det er lurt å ta ut kontanter i euro på flyplassen på forhånd. Dette for å ikke bli utsatt for kortsvindel og shimming, og for å ikke bli lurt på andre måter eller ranet. Taxi, mat, ting fra boder bør du betale kontant ellers vil de alltid prøve å presse opp prisen og på turiststeder er det lommetyver som har øye for de som bruker kort og følger med på disse og får lurt til seg kortet før eller senere uten at du vet ordet av det. 

Ta ut cash og legg mesteparten igjen i låst koffert på hotellet (eller safe om du har på rommet) og ta med deg 50 euro ut hver dag til buss, mat osv, og kommer du over noe fint du vil kjøpe som koster mer så drar du dit dagen etter med mere penger så ikke tyvene ser du har tykk bunke cash på deg heller. Gå alltid med vesken foran deg ikke på siden eller på rumpa, og ta aldri i mot drikke fra fremmede som ikke har uåpnet skrukork på!

 

Ellers får du helt sikkert en fin ferie :) men forhåndsregler er viktig. god tur til spania! 🌞🌞

Anonymkode: 05afe...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...