Gå til innhold

Rosebusk i hagen. Noen med erfaring?


Mitral

Anbefalte innlegg

Ser flere har så fine rosebusker i hagen. Vi hadde også det da jeg var liten husker jeg, mamma stelte veldig fint med den og husker det luktet helt nydelig hele sommeren. Vi har nettopp kjøpt oss hus og jeg tenker å plante en selv og prøve å få det til. Men litt usikker på hva jeg skal velge og hvordan jeg skal gå frem det første året? Har foreløpig kun sett på nettsiden på plantasjen men det er jo så stort utvalg når jeg ikke helt vet hva jeg skal ha. Vil gjerne ha lyserosa roser ihvertfall. 

Noen som har litt peiling? 😊🌹

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Peiling og peiling  fru blom , men jeg begynte med roser nå i år. Har kjøpt noen fra plantasjen som er engelske roser. De er spesielle og utrolig flotte. Kjøpte med både rose jord og rosegjødsel vanner jevnlig og ikke på blomsten men i jorda. De må stå i solen og relativt i le.så har jeg også lest at en må binde de opp på sånne pinner. Vel det er det jeg har til nå. Har foreløpig ikke fått roser på de ennå men de ser ut til å trives. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en rosebusk som har lyse rosa blomster og dufter helt herlig når den blomstrer, men det er en klatrerose. Søk på New Dawn.

Anonymkode: 27930...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å gå på et hagesenter med god betjening som kan litt, slik at du får tips og råd som passer for der du bor! Roser er veldig ulike, noen tåler mye og andre må stelles mye mer.  Det tar tid for roser å etablere gode røtter, så de trenger gjerne 1-2 sesonger før det virkelig blir fart i blomstringen. Vær obs på at noen roser blomstrer flere ganger, mens andre har kun 1 blomstring!

Nå har jeg roser i store potter, men jeg tror nok det er felles at roser trenger god jord, gjerne dypt og mye næring. De liker heller ikke å tørke ut, så er det tørt bør du vanne.

Klatreroser/rambler er roser som må bindes opp og trives med å vokse på vegger, gjerder, trær etc.

Buskroser er som navnet sier, mer buskaktive. Ikke alle trenger særlig med støtte, det må du nesten se an etterhvert som de vokser deg til. De kan bli store busker og det går fint å kjøpe en. Jeg har en virkelig flott som heter Ingrid Bergman, med kjempestore mørkerøde fløyelsroser. 

Bunndekkere vokser utover langs bakken.

Stilkroser er typisk roser som vokser med lange stilker, tenk typisk roser du kjøper i buketter. De må man gjerne plante mange sammen for å få et fint resultat synes jeg. 

 

Anonymkode: 8b9f4...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...