Gå til innhold

Har bestillt time hos tannlege for første gang på 12 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lang historie kort, jeg har enorm tannlegeskrekk. Det begynner å bli en grense for hvor lenge jeg kan gå uten hjelp og neste uke skal jeg til tannlege.. Jeg pusser tenner grundig, men er redd jeg har mange hull, mye tannsten og har en jeksel bak i munnen som over tid har mistet flere og flere deler. Det er så ekkelt og jeg skammer meg over at jeg ikke har turt å be om hjelp tidligere. Det blir med sikkerhet kostbart og jeg er så redd for at tannlegen skal dømme meg eller at det står mye verre til med tennene mine enn hva jeg allerede vet. 

Noen som har hatt det som meg? Blir det bra tilslutt? 

Anonymkode: 0b820...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme situasjon. Alt av sparepenger har forsvunnet da det var/er mye å fikse. Har gått 5 måneder og er enda ikke ferdig. 

Merket ikke noe selv til at det var problemer, alt så fint ut bortsett fra den ene tanna hvor fyllingen var borte. Går i rotfyllinger hvor jeg må til spesialist.

De er flinke med å gi bedøvelse. Og er hyggelige. De dømmer deg ikke, i verste fall gir de deg råd.

Anonymkode: ab953...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dømmer deg absolutt ikke, tro meg, de har sett det meste og er godt vant med absolutt alt :-)

Det du bør undersøke med tanke på pris er om Helfo kan dekke noe av det. Spør tannlegen din, hun/han vil vite dette. 

Anonymkode: 3d609...be7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du har tatt tak i tannlegeskrekken og bestilt deg time :) Det er et viktig skritt på veien, og det kommer helt sikkert til å gå kjempefint! Dessuten er det en god følelse å ha kontroll på tannhelsen. Tannlegen vil ikke dømme deg, og han/hun har uansett garantert sett verre. Samboeren min var hos tannlegen for første gang på ti år nå nylig og han hadde ett hull og ble motivert til å gå dit for årlig kontroll fremover.

Anonymkode: 3287d...89d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dømmer deg ikke! Om det er ille nok kan HELFO dekke det. Det kommer tilbod gå fint❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke i samme situasjon, men var hos tannlegen her om dagen for å borre å fikse et lite hull. Jeg tok det uten bedøvelse, da det ikke var dypt nok til at jeg følte det var nødvendig med noe bedøvelse. Men til poenget mitt, tannlegen min, verdens beste! Hun var helt det "om du ønsker bedøvelse så får du det! Enn om jeg kun har 3 sek igjen med borring, er det vondt og du ønsker bedøvelse så får du det! Si i fra, veift med armene, skrik ut! Så får du bedøvelse!" 

Tannleger (de fleste, skal ikke kommentere reguleringstannlegen min som endelig! er pensjonert!) ønsker ikke å gjøre deg vondt. De ønsker å hjelpe. Og en regel er at du ikke skal ha det vondt! Det kommer til å være ubehagelig, altså ligge der å gape mens de er ut og inn... ja det er ubehagelig, men det skal ikke gjøre vondt! Da gjør de noe feil, kanskje bedøvelsen ikke er riktig. 

Du vil nok få god hjelp, gjerne nevem frykten din! Da vil de ta ekstra hensyn. 

Desverre er det en tommelfinger regel som sier at jo lengre du venter, jo dyrere blir det. Trenger ikke alltid være fakta (om en er skikelig flink å ta vare på tennene), men er en grunn til at det kan værr lurt å gå en gang i året. Det sparer penger, og jør at du kanskje kun trenger røntgen og litt rens. 

Dette går nok kjempe bra! Dagens tannleger er bedre, med bedre utstyr enn før! Bare huske en ting, pust rolig inn og ut. Kan hjelpe å ha en strikk eller noe lignende med som do kan holde/rive i :) 

Anonymkode: 62b37...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer !! Du er både tøff og modig som turte å bestille time.  Jeg selv har også tannlege skrekk. Hadde Ikke vært til tannlegen på 31 år da jeg måtte. Trodde jeg måtte trekke alle tennene. Men neida. Det ble boring 8 tenner. trekt 5 jeksler baki,på alle kanter og rotfylt 2. Pussing av tannstein og generelt fargen. Fra gul til hvit. Måtte i 2 narkose runder for å klare alt. landet på nesten 60.000,- som jeg sparte opp å betalte selv!! Overrasket over hvor sterke tenner jeg hadde som ikke hadde flere feiler etter 31 år. For flaut å be om støtte i en liten kommune. Jeg klarte det!! Lykke til. Dette klarer du også. Tannlegen prøvde å "presse meg" til too  tannlege teamet. Men kunne ikke tvinge meg siden jeg betalte selv.

Anonymkode: 71da1...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som om jeg skulle skrevet det selv!! Er i akkurat samme båt. Har ikke vært hos tannlegen på omtrent like lang tid. Har verken råd eller "lyst". Har ingen smerter i tennene nå, men har merket litt nå og da, og sitter med en følelse av at når som helst så kommer det plutselig.. Har også mistet en liten del av en tann plutselig i fjor, så ut som den hadde råtnet av. Da fikk jeg noia. Men jeg sliter med å betale husleia, ser for meg enorme tannlegeregninger og dømmende blikk og angst og smerte så jeg har utsatt det likevel. Håper du holder oss oppdatert, jeg bokmerker denne tråden. Masse lykke til!

Anonymkode: 81210...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme situasjon her. 13 år siden jeg hadde vært hos tannlegen sist. Betalte for en grundig sjekk, fjerning av tannstein og trekking av en visdomstann. Det ble definert som operasjon, og da fikk jeg mesteparten refundert. Trenger ikke nødvendigvis å bli dyrt om du har passet på tennene dine selv. 

Anonymkode: 4f078...7ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Eg var i same situasjon. 12 år utan tannlegebesøk. For fire år sidan bestemte eg meg for å bestille time i nabobyen ( orka ikkje møte kjentfolk på venterom) eg grudde meg noko heilt forferdeleg. Eg spurte samboeren min om han kunne ringe dagen før for å høre om det var mulig å få noko beroligande før timen...det gjorde han ikkje,han sa at han ville vere meg meg inn. Men det var greit at han sat i bilen...eg bestemte meg for å sei til tsnnlegen skkurat slik det var...eg sa at eg er veldig redd og har grudd meg meg noko skikkeleg og at han måtte stoppe hvis eg sa i frå. Og han var sååååå  hyggelig og forståelsesfull. Utruleg nok hadde eg ikkje hol....han syns det var utruleg ( eg var 40) no går eg til han ein gong i året,og grusr meg berre littegrann. Dette hadde eg aldri trudd skulle skje. Så mitt råd: ver ærlig og fortel det akkurat slik du har det. 

Anonymkode: 10845...954

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar! Det hjelper å høre at andre har klart å ta tak i det. Har spart opp litt penger så jeg håper vi får gjort mye fort når jeg først har tatt tak. 

Tipper det føles bedre når jeg bare får vite svart på hvitt hva som må gjøres. 

Skal holde dere oppdatert:)

Anonymkode: 0b820...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, utsatte det i 8 år, og hadde helt noia for at tannlegen skulle si "nei se her du, her må vi trekke alle tennene, de er råtne fra innsiden og ut!" 

Men det gikk veldig bra, sa fra da jeg bestilte timen at jeg har tannlegeskrekk, fikk time hos en tannlege som har spesialisert seg på de med skrekk, hun var kjempeforsiktig og flink, overhode ikke dømmende.. Jeg hadde null hull, måtte kun ta tannstein og fylle igjen en liten sprekk i en jeksel. Nå går jeg 1 gang i året :)

Anonymkode: 6a3a2...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg av signert helsepersonell.

Minner om Retningslinjer for Kropp og helse-forumet

På 19.5.2017 den 22.42, Tekola skrev:

* Det er ikke tillatt å signere som helsepersonell/yrkestitler innenfor helsesektoren i tråder hvor tråden omhandler sykdom, medisinering, dosering og lignende. Dette gjelder sykepleiere, leger, psykologer,farmasøyter eller annet helsepersonell, samt personer som er under utdanning i disse yrkene. Kvinneguiden har ingen mulighet til å verifisere kompetansen bak rådene som gis, og vi kan derfor ikke la slike innlegg bli stående når det kan skape en falsk trygghet hvor liv og helse kan stå på spill. Dette betyr at man ikke kan behandle, diagnostisere eller gi råd til våre brukere i kraft av rollen som helsepersonell, men det er tillatt å diskutere selve yrket, retningslinjer, praksis og prosesser innenfor helsesektoren.

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra jobba TS :laugh: Jeg gikk ikke til tannlegen på 10 år, delvis pga. tannlegeskrekk, og delvis pga. økonomi. Da jeg endelig fikk bestilt meg time, så hadde jeg bestilt hos noen som hadde godt rykte på seg mtp. pasienter med tannlegeskrekk. Informerte om dette på forhånd, + at jeg ikke hadde vært på 10 år. Ble svært godt tatt i mot, følte meg ikke dømt, og de tok masse hensyn. Viste seg at jeg kun hadde ett pittelite hull, pluss ett som hadde begynt, noe som er veldig lite mtp. at det var 10 år siden sist. Så trenger ikke være så ille:)

Anonymkode: 1bc34...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ikke på 6 år. Gikk i tillegg på medisiner som kunne føre til at jeg fikk flere hull. Gruet meg veldig. Men viste seg at jeg kun hadde et lite hull og litt tannstein.

Har også rotfylt en gang i ettertid. Og da gjorde det veldig vondt en periode i forkant. Så kanskje grense for hvor ille det kan være om du ikke har vondt. 

Lykke til, det kommer til å gå bra :)

Anonymkode: dedc9...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette høres nøyaktig ut som meg. Hadde akkurat samme problem med jekselen og alt. 

Det endte med at jeg hadde 18 hull og jekselen hadde et stort hull. Jeg var fortsatt for redd til å ordne disse tingene, så jeg gjorde det i narkose. Det vil jeg ABSOLUTT fraråde. For det første var det en helvetes mye styr, måtte først til min vanlige tannlege, så til en annen som var spesialisert på tannlegeskrekk, så måtte jeg dit med beroligende, så måtte jeg prøve lystgass og når jeg endelig fikk innvilget narkose hadde det gått 2 år, og jekselen måtte bl. a. trekkes.

Utover det gjør de VELDIG slett arbeid i narkose, så jeg måtte skifte ut alle fyllingene ett år etterpå (og da var hullene blitt større under fyllingene fordi de ikke var fjernet ordentlig). Mange av fyllingene var heller ikke tette og en del av de sprakk/mistet biter ganske kort tid etterpå.

Nå skal jeg ikke skremme deg, selv har jeg ødelagte tenner av mange grunner - refluks, medisinbruk, mye oppkast etc, så det er jo ikke sikkert du har så mange hull - men jeg vil absolutt anbefale deg å jobbe med skrekken. 

Nå til dags er jeg hos tannlegen 4 ganger i året for å holde skrekken tilbake + følge med siden jeg har så mange fyllinger og syreskader, og det går SÅÅÅ bra. Jeg sovner i stolen og tannlegen er supersnill. Har ikke opplevd å bli dømt annet enn gang jeg var hos akutttannlege (kan gi deg navnet om du bor i Bergen). Det var fælt, men jeg har heldigvis papirer på hvorfor tennene mine er som de er - så det gjorde det noe enklere. Tannlegeskrekk skal man ikke kødde med, det er skikkelig jævlig! 

Supert at du har bestilt time - nå kan det bare gå fremover. 
Og ta det fra en som måtte til tannlegen 2-3 ganger i uken over en lang periode - det BLIR bedre! Hold ut <3 

Anonymkode: 49453...30c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ventet enda lengre enn deg på å gå til tannlegen. Jeg var hos tannlegen én gang etter at jeg var ferdig på ungdomskolen, tror jeg. Og så gikk det 20 år før jeg var hos tannlegen neste gang. Det var ikke pga tannlegeskrekk, men fordi jeg ikke hadde hull og ikke hadde råd (prioriterte helt andre ting enn tannlege)

Jeg har ikke problemer med Karius da, det er Baktus som er fienden min, så jeg hadde ikke hull. Tannlegen sa at jeg kunne mistet alle tennene pga bakterieangrep, men det har gått bra. Og nå går jeg til tannlegen to ganger i året for å hogge stein. 

 

Anonymkode: 0a1ec...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange med deg som har tannlegeskrekk, og før eller siden må de til tannlegen de også så tannlegen din har nok sett det meste fra før. Ingenting å skamme seg over, du tar jo tak i det nå. Det kan være verre enn du tror, og det kan være bedre. Du kan be om tannrensing og sjekk første gangen, så får du høre om priser og hvor mye som må gjøres. Om du har mange hull eller andre ting kan du fordele det utover så det blir litt og litt om gangen. 

Anonymkode: b674a...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal også vite at du kan få refusjon hvis du har kraftig tannlegeskrekk og ikke har vært hos tannlege på mer enn 5 år mener jeg. Detaljene kan du sjekke selv.

Anonymkode: 49453...30c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...