Gå til innhold

Hva er vitsen med knekkebrød?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Jeg husker sorgen da det gikk opp for meg at denne typen ikke var å få tak i lengre. :sukk: De var gode.
                               Bilderesultat for knekkebrød

Finner ikke bilder av en annen type som jeg var så glad i, men de var runde, store som middagstallerkener
og hadde hull i midten. Fatter ikke hvorfor mine favoritter av matvarer bare skal tas bort.
Jeg velger å ta det dønn personlig etter hvert! :jolie: 
 

Ja de var gode, og en kaloribombe :) 

Anonymkode: a3581...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Jeg husker sorgen da det gikk opp for meg at denne typen ikke var å få tak i lengre. :sukk: De var gode.
                               Bilderesultat for knekkebrød

Finner ikke bilder av en annen type som jeg var så glad i, men de var runde, store som middagstallerkener
og hadde hull i midten. Fatter ikke hvorfor mine favoritter av matvarer bare skal tas bort.
Jeg velger å ta det dønn personlig etter hvert! :jolie: 
 

Mulig du får de på Amazon https://www.amazon.de/Wasa-Solruta-Sesam-Pack-Packung/dp/B003SLFBBQ

Anonymkode: a3581...adf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, JackNapier skrev:

Det spørs hva planen din er det. Fett = kalorier, så om man driver med et strengt kosthold kan det å spise mange av disse kontra Husmann gjøre at man teller veldig feil! Men gode er de :)

Du bør skrive magert eller kalorifattig om det er det du mener, og ikke blande sammen begrepene "sunt" og "magert". Det er mye som har masse kalorier og fremdeles er sunt som bare det. Olivenolje, nøtter og avokado f.eks. Og knekkebrød med frø og kjerner - de er ikke magre, men de har sunt fett, fiber og mineraler, så de er likevel sunne. 

Anonymkode: c65a4...8b2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du bør skrive magert eller kalorifattig om det er det du mener, og ikke blande sammen begrepene "sunt" og "magert". Det er mye som har masse kalorier og fremdeles er sunt som bare det. Olivenolje, nøtter og avokado f.eks. Og knekkebrød med frø og kjerner - de er ikke magre, men de har sunt fett, fiber og mineraler, så de er likevel sunne. 

Anonymkode: c65a4...8b2

Og angående sunt og ikke sunt: Noen får i seg for lite av det (som mange kaller "usunne") mettede fettet som kroppen vår trenger en viss andel av, og risikerer å få sykdommer grunnet dette. 

Anonymkode: a3581...adf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du bør skrive magert eller kalorifattig om det er det du mener, og ikke blande sammen begrepene "sunt" og "magert". Det er mye som har masse kalorier og fremdeles er sunt som bare det. Olivenolje, nøtter og avokado f.eks. Og knekkebrød med frø og kjerner - de er ikke magre, men de har sunt fett, fiber og mineraler, så de er likevel sunne. 

Anonymkode: c65a4...8b2

Joda forsåvidt, men sunt i små mengder da. Nordmenn har fått for seg at de kan spise uendelige mengder med olivenolje, nøtter, avokado, frø osv. uten å legge på se fordi det er uuuuuuumetta fett som er suuuuuuunt, som man lærte på skolen tidligere. Husmann kan du jo nesten spise uendelige mengder av uten å merke det:laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Whiskey hangover
36 minutter siden, JackNapier skrev:

Dersom du ikke visste det så er det ekstremt masse fett i disse, så de er ikke spesielt sunne :) 

Det er forskjellige typer fett. Og man bør få i seg litt sunt fett hver dag. Omega 3-6-9 fettsyrer er livsviktig, for eksempel.

Endret av Whiskey hangover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lagt ved 2 bilder, 100g knekkebrød vs 100g Weetos frokostblanding. De har faktisk ca samme kcal innhold, men spissr en fakrisk 100g kenkkebrød i sen servering? Og spiser man bare 100g Weetos? 

Ikke jeg, fyller en stor skål med frokostblanding (når jeg spiser det). Et knekkebrød veier kanskje 25-35g, spiser normalt 2 stk til et måltid. Så får dem som teller kalorier... knekkebrød har kanskje mye  fett i seg, men er fortsatt et sunt alternativ.

Finnes jo en egen "knekkebrød die" :) 

Anonymkode: f8ce4...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Whiskey hangover skrev:

Det er forskjellige typer fett. Og man bør få i seg litt sunt fett hver dag. Omega 3-6-9 fettsyrer, er livsviktig. 

Som sagt, i små mengden, ref. innlegget mitt litt over! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har lagt ved 2 bilder, 100g knekkebrød vs 100g Weetos frokostblanding. De har faktisk ca samme kcal innhold, men spissr en fakrisk 100g kenkkebrød i sen servering? Og spiser man bare 100g Weetos? 

Ikke jeg, fyller en stor skål med frokostblanding (når jeg spiser det). Et knekkebrød veier kanskje 25-35g, spiser normalt 2 stk til et måltid. Så får dem som teller kalorier... knekkebrød har kanskje mye  fett i seg, men er fortsatt et sunt alternativ.

Finnes jo en egen "knekkebrød die" :) 

Anonymkode: f8ce4...bf6

Glemte å legge ved bildene :fnise::alice:

IMG_5761.PNG

IMG_5762.PNG

Anonymkode: f8ce4...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har lagt ved 2 bilder, 100g knekkebrød vs 100g Weetos frokostblanding. De har faktisk ca samme kcal innhold, men spissr en fakrisk 100g kenkkebrød i sen servering? Og spiser man bare 100g Weetos? 

Ikke jeg, fyller en stor skål med frokostblanding (når jeg spiser det). Et knekkebrød veier kanskje 25-35g, spiser normalt 2 stk til et måltid. Så får dem som teller kalorier... knekkebrød har kanskje mye  fett i seg, men er fortsatt et sunt alternativ.

Finnes jo en egen "knekkebrød die" :) 

Anonymkode: f8ce4...bf6

Som sagt, spørs på knekkebrødet! Har sett folk spise opp en hel pakke med de der til lunsj fordi det er så "sunt" :laugh:

Endret av JackNapier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Whiskey hangover
1 minutt siden, JackNapier skrev:

Som sagt, i små mengden, ref. innlegget mitt litt over! :) 

Du posta det 1 1/2 minutt før jeg posta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til lunsj blir jeg mett av 2,5 knekkebrød - vanligvis Husman.

Om jeg spiser knekkebrød med brunost om kvelden kan jeg spise uansett mengder - jeg blir ikke mett fordi jeg var nok ikke sulten i utgangspunktet.

Rugsprø er godt men jeg skjønner ikke helt vitsen da jeg aldri har blitt mett av dem uansett hvor mange jeg har spist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Hoppetaujenta skrev:

Enig i at knekkebrød ikke gir en metthetsfølelse. Det er jo stort sett luft med noe greier rundt, så da går det jo an
å ha det ved siden av brødskiver for å fylle opp litt. Knekkebrød er alltid knallgodt med brunost på! :rodmer: 

Og rå fisk 

Anonymkode: 3ab6b...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har lagt ved 2 bilder, 100g knekkebrød vs 100g Weetos frokostblanding. De har faktisk ca samme kcal innhold, men spissr en fakrisk 100g kenkkebrød i sen servering? Og spiser man bare 100g Weetos? 

Ikke jeg, fyller en stor skål med frokostblanding (når jeg spiser det). Et knekkebrød veier kanskje 25-35g, spiser normalt 2 stk til et måltid. Så får dem som teller kalorier... knekkebrød har kanskje mye  fett i seg, men er fortsatt et sunt alternativ.

Finnes jo en egen "knekkebrød die" :) 

Anonymkode: f8ce4...bf6

«100g» er jo bare en måte for oss å se kcal innhold istedet for at de skriver PR gram. Hva en porsjon er avhenger jo av matvaren. 

Anonymkode: 17b3e...563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, JackNapier skrev:

Dersom du ikke visste det så er det ekstremt masse fett i disse, så de er ikke spesielt sunne :) 

Nå er ikke fett farlig, det er tvert i mot helt nødvendig med fett for kroppen vår. For oss som spiser ganske magert ellers på grunn av preferanse så er det absolutt viktig å få i seg fett. Denne hysteriske redselen for fett har jeg aldri forstått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, JackNapier skrev:

Joda forsåvidt, men sunt i små mengder da. Nordmenn har fått for seg at de kan spise uendelige mengder med olivenolje, nøtter, avokado, frø osv. uten å legge på se fordi det er uuuuuuumetta fett som er suuuuuuunt, som man lærte på skolen tidligere. Husmann kan du jo nesten spise uendelige mengder av uten å merke det:laugh:

Har du kilder på påstanden din her? Altså om at nordmenn generelt tror at man kan spise uendelige mengder av sunne ting uten å legge på seg? For jeg opplever tvert i mot at de fleste nordmenn er såpass oppegående at de vet at det er kalorier i sunne matvarer også. Forresten har man nå funnet ut at mettet fett ikke er så farlig som det man har trodd. https://forskning.no/mat-og-helse-hjertet-sykdommer/2017/04/mettet-fett-tetter-ikke-blodarene 

Olivenolje er faktisk særdeles sunt.https://www.reuters.com/article/us-health-hdl-oliveoil/researchers-find-clues-to-why-diet-with-olive-oil-is-tied-lower-heart-disease-risk-idUSKBN15S2IU 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, JackNapier skrev:

Som sagt, spørs på knekkebrødet! Har sett folk spise opp en hel pakke med de der til lunsj fordi det er så "sunt" :laugh:

FYI: Det finnes folk som er opptatt av å spise sunt uten å være på slanker'n. :) 

Anonymkode: c65a4...8b2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir som regel mett av 2-3 knekkebrød. Da har jeg ofte på majones, salami, ost, agurk og paprika. Bruker husmann knekkebrød frå wasa.

Anonymkode: dfd02...112

Bruker akkurat det samma,bortsett fra majones :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Zikkzakk skrev:

Har du kilder på påstanden din her? Altså om at nordmenn generelt tror at man kan spise uendelige mengder av sunne ting uten å legge på seg? For jeg opplever tvert i mot at de fleste nordmenn er såpass oppegående at de vet at det er kalorier i sunne matvarer også. Forresten har man nå funnet ut at mettet fett ikke er så farlig som det man har trodd. https://forskning.no/mat-og-helse-hjertet-sykdommer/2017/04/mettet-fett-tetter-ikke-blodarene 

Olivenolje er faktisk særdeles sunt.https://www.reuters.com/article/us-health-hdl-oliveoil/researchers-find-clues-to-why-diet-with-olive-oil-is-tied-lower-heart-disease-risk-idUSKBN15S2IU 

3 av 10 nordmenn er overvektige og tallet stiger. Det er mellom 1.5 og 2 millioner det som ikke forstår matinntak i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, JackNapier skrev:

3 av 10 nordmenn er overvektige og tallet stiger. Det er mellom 1.5 og 2 millioner det som ikke forstår matinntak i det hele tatt.

Dette er ikke god nok begrunnelse for utsagnet ditt. At folk er overvektige betyr ikke at de tror de kan spise 500 knekkebrød om dagen uten å legge på seg. Siden du hevder at folk tror at de kan spise alt som ansees som sunt uten å legge på seg og at du begrunner dette med antallet overvektige så må du nesten vise kilde på at dette er årsaken til overvekt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...