Gå til innhold

Ønsker å få kontakt med sønn på 4.


Sonata76

Anbefalte innlegg

Lykke til! Et barn trenger Pappan sin! Jeg synes du er flink som tar tak i det og ikke bare lar det være! 

Endret av Ak90
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kunne vel gått at å møte far på en kafe eller lignende? Det er ikke vanlig at babyer aldri taes med noe sted. 

Anonymkode: caa42...34a

Er du alvorlig nå? Babyer på cafe? Aldri om jeg hadde tatt med en baby på cafe for samvær. Små barn trenger trygge omgivelser, og for å bli kjent med far høres det rett ut av fvk at dette bør foregå hos mor. Jeg har to barn selv, og minsten på 6 mnder er sjeldent med noe sted. Hun liker det ikke og har ikke noe utbytte av det. Ergo er en av oss hjemme med henne så hun kan utvikle seg på gulvet. Andre er hjertelig velkomne hit om de ønsker å se henne.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama

Herlighet. Noen synes jeg er litt hissig her på Ts.

Han fikk barn med en dame han ikke var sammen med. Han fulgte opp første året, inkludert farskapstest for å være sikker på at barnet var hans. Han ønsket mer samvær med barnet sitt, men hadde ikke helt satt seg inn i hva barnet trenger når det er så ungt og de ikke er sammen. Han følte han ble tatt i mot litt dårlig av både mor og fvk og ble skremt og trakk seg unna.

Han har nå fått noen år på ræven og angrer på at han trakk seg unna.

Ja, det var dumt. Nei, han burde ikke ha trukket seg unna. Men gjort er gjort. Barnet er 4 år og trenger pappaen sin. Og 4 år er fremdeles ungt og far har resten av livet på seg til å gjøre opp for tapt tid.

Han har nå prøvd å gå igjennom barnemor. Men hun er nok sint, skuffet og såret over fars valg og instinktet er å beskytte barnet sitt. Spesielt i tilfelle far plutselig bestemmer seg for å forsvinne ut igjen av livet til barnet. Nå som barnet er 4 år vil det forstå mye mer og konsekvensen av at far forsvinner igjen er mye større for barnets del.

Det er riktig at far først må overbevise mor om at han har alle intensjoner om å bli denne gangen. At han gjorde en feil og legger seg helt flat. Det er ingen unnskyldning for at han dro. Men han er her nå og vil bli kjent med barnet sitt, noe han har all rett til. 

Mor kan ikke nekte far samvær. Men for at dette skal bli et fint samarbeid så må det gjøre ordentlig og på en rolig måte. FVK er rette veien å gå. Gjerne skriv et brev til mor og barnet der du beskriver alt du tenker og føler. Det er ofte lettere å beskrive følelsene på papir enn ansikt til ansikt. Legg deg flat. Si at du var dum og egoistisk. Men at du har blitt voksen og ønsker å være der for barnet ditt. Være den pappaen barnet fortjener og at du er villig til å gå frem rolig og på mors premisser i starten frem til du har bevist at du har kommet for å bli. 

 

Endret av BearMama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg bare si at du høres ut som en mann som ønsker å være der for barnet ditt og det er et supert utgangspunkt 😊

Min sønn vokste opp uten sin far(de første årene) og når han var så mye som 4 år lengtet han etter pappaen sin og det er det jeg tenker at ditt bare kanskje også gjør.  Selvfølgelig skal du ikke forvente at barnet skal være på samvær hos deg med en gang, men tror heller ikke det skal være nødvendig med alt for mye tilvenning. For en 4 åring er pappa en person som de stoler på og blir fort gla i. Så derfor er det rett å rimelig at det ikke blir lagt skjul på hvem du er den dagen du får møte barnet. Dere har alle forutsetninger for å kunne få et fantastisk forhold, så lenge mor ikke stikker kjepper i hjulene for dere. 

Egen erfaring fra min sønn, han var 5 år første gang han traff Pappan sin og der var det klikk og far sønn forhold fra første stund. I dag er sønnen voksen, og har et flott forhold til sin far, selv om de på grunn av svært stor avstand kun har truffet hverandre i gjennomsnitt en gang i året. 

Lykke til, håper du får se barnet ditt snart og at dere får et godt forhold 😊

 

Glemte å si: det er viktig at du forsikrer mor om at du har alle intensjoner om å vært tilstede i barnets liv fra nå av, og at dette ikke bare er en kortsiktig greie du har fått for deg for å stille egen nyskjerrighet rund barnet eller lignende. 

Endret av Ariam
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne situasjonen tror jeg kanskje jeg ville startet med og skrive et brev til moren, der du tydelig gjør det klart at du vil ha kontakt med barnet og at du er lei for at det ble som det ble sist, men at dine intensjoner er bare de beste for barnet og en god relasjon til barnets nærmeste på mors side 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg avslutte denne tråden ved å fortelle at jeg i dag har snakket med moren og vi skal møtes for å finne ut hvordan vi skal legge opp fremtiden. Vi er enige om å løse dette på egenhånd uten FVK. Så jeg har tro på at dette vil få en lykkelig slutt...

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Sonata76 skrev:

Da kan jeg avslutte denne tråden ved å fortelle at jeg i dag har snakket med moren og vi skal møtes for å finne ut hvordan vi skal legge opp fremtiden. Vi er enige om å løse dette på egenhånd uten FVK. Så jeg har tro på at dette vil få en lykkelig slutt...

Så bra :) lykke til! Håper du og barnet ditt får et godt forhold!

Anonymkode: 271e6...74c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sonata76 skrev:

Da kan jeg avslutte denne tråden ved å fortelle at jeg i dag har snakket med moren og vi skal møtes for å finne ut hvordan vi skal legge opp fremtiden. Vi er enige om å løse dette på egenhånd uten FVK. Så jeg har tro på at dette vil få en lykkelig slutt...

Så utrolig bra. Takk for oppdatering. Veldig glad på dine (og guttens) vegne. :nordvesta:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare klare å få kontakt med mor på en eller annen måte. Siden barnet er en gutt, vil det være helt essensielt for det barnet at han har en farsfigur i oppveksten, og at han ikke minst ikke har følelsen av å bli neglisjert av sin biologiske far. Det kan gjøre store skader på små gutter, noe forskningen er et bevis på.

Jeg tenker at mor er veldig såret, og sikkert bitter, for at du ikke har tatt del i barnets oppvekst så langt. Kan tenke meg du ofte har streifet tankene henens, mens hun har sett barnet leke for eksempel, og tenkt at "tenk, at det lille vesenet der som jeg elsker høyest og som er den aller fineste jeg vet om, tenk at far ikke vil være en del av dette". For du har jo, på en eller annen måte, tatt et valg om å ikke ta del i livet til barnet ditt. 

Når det er sagt, er jeg veldig forkjemper for likestilling og at mor og far skal ha like mye rettigheter ved barnefordelingssaker. Kvinner i dag er dessverre de som oftes går seirene ut, selv om de ikke nødvendigvis er den beste omsorgspersonen for barnet. Så tenk at du har rett til samvær, og tenk at du som far i utgangspunktet er sidestilt med mor. Men ha i bakhodet at mor mest sannsynlig er sår og bitter for valget du har tatt tidligere, og prøv å vær både ydmyk og forklarende når du tar kontakt. Forklar hvor mye du har tenkt på barnet ditt, og hvor stort ønske ditt om å være en del av barnets liv er. 

Lykke til!

Endret av vyzvyz
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2018 den 9.13, Sonata76 skrev:

 

Endret av Peter007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ BRA.

LYKKETIL.

DU ER EN GOD FARSFIGUR FOR SØNNEN DIN.

BARNET TRENGER SIN FAR OGSÅ I LIVET.

Anonymkode: 9f406...b64

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2018 den 9.42, Sonata76 skrev:

Enig i at barn har det best hjemme, men jeg var å besøkte dem 2-3 dager i uken etter mors ønske og da er det vel ikke urimelig at etter ett år så kan sønnen min komme hjem til meg i følge med mor?

Eeeh, jo! For at et barn skal begynne å komme hjem til samværsforelder så må det ha vært stabilitet og regelmessighet uten opphold! Du ser ikke barnet ditt i 6 mnd, blir borte over tid og forventer at barnet skal hjem til deg. Fvk gjorde alt rett første gangen. Det var du som gjorde feil

Anonymkode: f6c2a...baf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Eeeh, jo! For at et barn skal begynne å komme hjem til samværsforelder så må det ha vært stabilitet og regelmessighet uten opphold! Du ser ikke barnet ditt i 6 mnd, blir borte over tid og forventer at barnet skal hjem til deg. Fvk gjorde alt rett første gangen. Det var du som gjorde feil

Anonymkode: f6c2a...baf

Hæ? Leste du innlegget du svarte på? Far hadde besøkt mor og barn flere ganger per uke i ett år. Med mindre det er forhold her som TS ikke har fortalt om/ev. jeg har oversett, så er det da overhodet ikke urimelig at TS ønsket at noe av samværet skulle foregå hos ham med mor tilstedet. 

Anonymkode: a28cf...91a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eeeh, jo! For at et barn skal begynne å komme hjem til samværsforelder så må det ha vært stabilitet og regelmessighet uten opphold! Du ser ikke barnet ditt i 6 mnd, blir borte over tid og forventer at barnet skal hjem til deg. Fvk gjorde alt rett første gangen. Det var du som gjorde feil

Anonymkode: f6c2a...baf

Nå er ikke barnet morens eiendel som bare hun bestemmer over. Denne faren hadde jo sett sønnen sin 2-3 ganger hver uke i lang tid, fram til gutten var nesten 1 år. Det var først da han trakk seg unna fordi han ikke kom noe lengre og FVK var bare på mor sin side.

Det er ikke bare mor som klarer å være forelder og barn trenger både mor og far i livet sitt. 

TS hadde heller ikke krevd å ha noe 50/50 eller overnatting, men at det kunne være mulig å ha samvær noen timer andre steder enn hos mor. Barn tåler å være sammen med faren sin uten mor noen timer innimellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Polly Ester skrev:

Nå er ikke barnet morens eiendel som bare hun bestemmer over. Denne faren hadde jo sett sønnen sin 2-3 ganger hver uke i lang tid, fram til gutten var nesten 1 år. Det var først da han trakk seg unna fordi han ikke kom noe lengre og FVK var bare på mor sin side.

Det er ikke bare mor som klarer å være forelder og barn trenger både mor og far i livet sitt. 

TS hadde heller ikke krevd å ha noe 50/50 eller overnatting, men at det kunne være mulig å ha samvær noen timer andre steder enn hos mor. Barn tåler å være sammen med faren sin uten mor noen timer innimellom. 

Man kutter ikke ut ungen sin i tre år fordi man er uenig med mor. Da kjemper man for å finne en løsning. Man furter ikke som en unge at man ikke får vilja si.

Anonymkode: 14cf7...870

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man kutter ikke ut ungen sin i tre år fordi man er uenig med mor. Da kjemper man for å finne en løsning. Man furter ikke som en unge at man ikke får vilja si.

Anonymkode: 14cf7...870

Greit nok det. 

Men allikevel, når faren da blir voksen og moden og klar for oppgaven så er det best for barnet at han får se og bli kjent med faren sin igjen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Polly Ester skrev:

Greit nok det. 

Men allikevel, når faren da blir voksen og moden og klar for oppgaven så er det best for barnet at han får se og bli kjent med faren sin igjen. 

Ja selvsagt. Men det gjør det ikke mere greit at han stakk. Han kan ikke forvente at det blir glemt med det første. 

Anonymkode: 14cf7...870

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden, men ville bare si at jeg synes det er så flott at du tar opp kontakten igjen, jeg håper det ordner seg med moren. Det at barnet får faren sin inn i livet, en person som er glad i han og alltid vil hans beste er så utrolig viktig. Jeg heier på deg TS :) 

Anonymkode: 98709...cd0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja selvsagt. Men det gjør det ikke mere greit at han stakk. Han kan ikke forvente at det blir glemt med det første. 

Anonymkode: 14cf7...870

Nei, det gjør det ikke greit at han stakk. Men, det var da. Nå må de fokusere på nå og framover og skape gode relasjoner og bygge en fremtid. Et skritt av gangen. En dag av gangen.

Kan tenke meg at denne gutten kommer til å bli overlykkelig over å få tilbake pappaen sin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Polly Ester skrev:

Nei, det gjør det ikke greit at han stakk. Men, det var da. Nå må de fokusere på nå og framover og skape gode relasjoner og bygge en fremtid. Et skritt av gangen. En dag av gangen.

Kan tenke meg at denne gutten kommer til å bli overlykkelig over å få tilbake pappaen sin. 

Om han ikke har en stefar som har påtatt seg den rollen. I så fall kan det bli noe forvirring for gutten.

Mener ikke at TS ikke skal prøve å få en god relasjon til gutten, men det er ikke sikkert det er sånn at gutten savner å ha en pappa.

Endret av Raven Emerald
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...