Gå til innhold

Ønsker å få kontakt med sønn på 4.


Sonata76

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn på fire år som jeg fikk med ei jente som jeg aldri var sammen med. Jeg var og besøkte mor og barn i en periode på 6 mnd etter fødsel. Så måtte jeg ta en farskapstest for å få avgjort hvem som var far. Dette tok noen måneder å få avklart og da det var endelig avklart så tok jeg aldri opp kontakten igjen. Dette har jeg ingen gode unnskyldninger for, men noe av det som gjorde det vanskelig var at hun bodde hjemme hos sine foreldre og nektet og ta med barnet til meg. Dette fikk hun støtte for i ett møte vi hadde på familievernkontoret som fastslo at samvær skulle foregå hos mor i overskuelig fremtid. Jeg har betalt bidrag i hele perioden og overholdt mine forpliktelser der.

Det har plaget meg hver eneste dag at jeg ikke har kontakt med sønnen min og jeg kunne sikkert gjort mye i de fire årene som har gått for å gjenoppta kontakten, men det har jeg altså ikke gjort.

Nå prøver jeg å få kontakt med mor igjen, men hun svarer ikke på oppringer eller meldinger. Jeg har også prøvd å kontakte hennes mor uten å få noen respons der heller. Noen av vennene hennes har jeg kontaktet på Facebook uten at dem har kunnet hjelpe meg.

Har toget gått for meg når det gjelder å få kontakt med sønnen min igjen eller er det noen som har noen gode råd til meg?

Hilsen fortvilet "far".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men herregud, du kan da ikke begynne å kontakte vennene hennes! Da hadde jeg blitt livredd og aldri snakket med deg, for å si det sånn. Hold det seriøst og rette veien. Kontakt familievernkontoret i kommunen hun bor, og be de innkalle til et møte. Hun er ikke pliktig til å møte opp, men om du skulle gå rettens vei for samvær etterhvert, så har du dokumentasjon på at du har prøvd. 

Men stalker-tendenser ved å kontakte venner og annen familie, det må du legge av deg altså. 

Anonymkode: 57c46...67f

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men herregud, du kan da ikke begynne å kontakte vennene hennes! Da hadde jeg blitt livredd og aldri snakket med deg, for å si det sånn. Hold det seriøst og rette veien. Kontakt familievernkontoret i kommunen hun bor, og be de innkalle til et møte. Hun er ikke pliktig til å møte opp, men om du skulle gå rettens vei for samvær etterhvert, så har du dokumentasjon på at du har prøvd. 

Men stalker-tendenser ved å kontakte venner og annen familie, det må du legge av deg altså. 

Anonymkode: 57c46...67f

Hei. Ja det var sikkert dumt, men jeg spurte bare om de hadde kontaktinfo. Jeg hadde veldig dårlig erfaringer med familiekontoret for fire år siden derfor har jeg prøvd å kontakte mor direkte da vi aldri har kranglet eller noe sånt. Vi har bare ikke hatt kontakt. Men jeg kommer til å kontakte familievernkontoret ja, men jeg hadde ett håp om at vi kunne løse dette på egenhånd.

 

Endret av Sonata76
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sonata76 skrev:

Hei. Ja det var sikkert dumt, men jeg spurte bare om de hadde kontaktinfo. Jeg hadde veldig dårlig erfaringer med familiekontoret for fire år siden derfor har jeg prøvd å kontakte mor direkte da vi aldri har kranglet eller noe sånt. Vi har bare ikke hatt kontakt. Men jeg kommer til å kontakte familievernkontoret ja, men jeg hadde ett håp om at vi kunne løse dette på egenhånd.

 

Mildt sagt ja! FVK opererte helt riktig for fire år siden. Da var barnet en liten baby som var avhengig av mor. Du kan ikke forvente at mor skal reise med en liten baby for samvær. Det er du som satt barnefri da, og lettere kunne ta deg frem og tilbake. 

Anonymkode: 57c46...67f

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mildt sagt ja! FVK opererte helt riktig for fire år siden. Da var barnet en liten baby som var avhengig av mor. Du kan ikke forvente at mor skal reise med en liten baby for samvær. Det er du som satt barnefri da, og lettere kunne ta deg frem og tilbake. 

Anonymkode: 57c46...67f

Helt enig, men etter farskapstesten så begynte han å nærme seg ett år og da syntes jeg det var urimelig at alt samvær skulle være hos mor i uoverskuelig fremtid. I de første månedene var jeg regelmessig hos mor og det var jeg også villig til etter farskapstesten, men jeg mente at etter hvert burde det være mulig å være hos meg også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mildt sagt ja! FVK opererte helt riktig for fire år siden. Da var barnet en liten baby som var avhengig av mor. Du kan ikke forvente at mor skal reise med en liten baby for samvær. Det er du som satt barnefri da, og lettere kunne ta deg frem og tilbake. 

Anonymkode: 57c46...67f

Det kunne vel gått at å møte far på en kafe eller lignende? Det er ikke vanlig at babyer aldri taes med noe sted. 

Anonymkode: caa42...34a

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Sonata76 skrev:

Helt enig, men etter farskapstesten så begynte han å nærme seg ett år og da syntes jeg det var urimelig at alt samvær skulle være hos mor i uoverskuelig fremtid. I de første månedene var jeg regelmessig hos mor og det var jeg også villig til etter farskapstesten, men jeg mente at etter hvert burde det være mulig å være hos meg også.

Nei, det er ikke naturlig før man får økt samværet. Ergo, det spørs på avstand. Man har ikke overnattingssamvær for så små barn, og et lite barn skal slippe lang kjørevei for samvær.

Anonymkode: 57c46...67f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper det ordner seg for deg :hjerte:  

Anonymkode: eaead...6d3

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kunne vel gått at å møte far på en kafe eller lignende? Det er ikke vanlig at babyer aldri taes med noe sted. 

Anonymkode: caa42...34a

Hvorfor det? Barnet trives vel bedre hjemme i vante omgivelser. Små barn husker ikke personer fra gang til gang, for babyen var det en fremmed mann som kom på besøk. For å gjøre situasjonen vanligst mulig for barnet, og også for far og mor (som da slipper å sitte på kafe med publikum), så er det best for barnet hjemme. 

Anonymkode: 57c46...67f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke naturlig før man får økt samværet. Ergo, det spørs på avstand. Man har ikke overnattingssamvær for så små barn, og et lite barn skal slippe lang kjørevei for samvær.

Anonymkode: 57c46...67f

Jeg ba aldri om annet en at det skulle lages en plan over når mor kunne begynne å ta med barnet til meg og avstanden er ikke lenger enn 30 minutter.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Barnet trives vel bedre hjemme i vante omgivelser. Små barn husker ikke personer fra gang til gang, for babyen var det en fremmed mann som kom på besøk. For å gjøre situasjonen vanligst mulig for barnet, og også for far og mor (som da slipper å sitte på kafe med publikum), så er det best for barnet hjemme. 

Anonymkode: 57c46...67f

Enig i at barn har det best hjemme, men jeg var å besøkte dem 2-3 dager i uken etter mors ønske og da er det vel ikke urimelig at etter ett år så kan sønnen min komme hjem til meg i følge med mor?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du virkelig vi ha kontakt med ditt barn, så må du glemme alt som var, kontakte familievernkontoret og legge deg helt flat i første møte med mor.

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan be om mekling på familievernkontoret, og evt. 

Akkurat nå, Sonata76 skrev:

Jeg ba aldri om annet en at det skulle lages en plan over når mor kunne begynne å ta med barnet til meg og avstanden er ikke lenger enn 30 minutter.

Tror du skal legge fra deg sånne krav nå, dersom du ønsker en relasjon til barnet.  Du må være utrolig tålmodig, kanskje det tar mange måneder før du - kanskje - får ha barnet hos deg. Klarer du det, at ting skal gå i barnets tempo og selv om du tror det går greit så må du tåle tilbakemelding om at du går for fort frem...

I så fall kan du be om mekling på familievernkontoret, da plikter mor å møte. Evt. får du meklingsattest og kan gå videre med dette til retten. 

Dog anbefaler jeg deg kanskje først og fremst at du ber om rådgivning for deg selv på familievernkontoret, de kan kanskje veilede deg bedre i forhold til hvorfan du kan gå frem.

Anonymkode: 67977...20c

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mor høres egoistisk ut og det kan virke som om hun bevisst holder deg unna sønnen din for at hun skal kunne fortsette å kreve fullt barnebidrag av deg. Jeg ville tatt dette til retten så raskt som mulig og fått en dom på 50/50 eller så nærme det som mulig. Hvis du skal begynne med alle de FKV, rådgiving, møte barnet på mors premisser og så videre så får du hele systemet jobbende mot deg som mann og for mor. Det kommer bare til å bli kastet bort årevis der mor vil trenere all din innsats og jobbe for at du ikke får se sønnen, men må betale fullt bidrag.

Så igjen: ta dette rett til retten.

Anonymkode: 68842...3a7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet har krav på å bli kjent med faren sin og det er bra at du ønsker det nå. Det er ikke for seint å oppnå kontakt nå. Hva som har vært fram til nå er egentlig irrelevant. 

Jeg håper du får kontakt med moren snart, du har rett på kontakt med barnet ditt du også uansett hvor fraværende du har vært tidligere. 

Jeg syns du burde fått besøk hjemme hos deg og at du fikk vært alene sammen med sønnen din den gangen, jeg syns mor var urimelig. Du stilte faktisk opp og jeg syns det høres ut som det var mor som var vrang. 

 

Lykke til. 

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke noe om temaet, men ønsker deg lykke til!

Husk at hvis du blander deg i livet deres nå, så kan du ikke forvinne igjen! Da må du være der! Skjønner at hun er redd siden du forsvant sist, og hun vil nok beskytte sønnen sin.

Endret av Ulla Ullsokk
  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mor høres egoistisk ut og det kan virke som om hun bevisst holder deg unna sønnen din for at hun skal kunne fortsette å kreve fullt barnebidrag av deg. Jeg ville tatt dette til retten så raskt som mulig og fått en dom på 50/50 eller så nærme det som mulig. Hvis du skal begynne med alle de FKV, rådgiving, møte barnet på mors premisser og så videre så får du hele systemet jobbende mot deg som mann og for mor. Det kommer bare til å bli kastet bort årevis der mor vil trenere all din innsats og jobbe for at du ikke får se sønnen, men må betale fullt bidrag.

Så igjen: ta dette rett til retten.

Anonymkode: 68842...3a7

Ikke hør på dette...

Anonymkode: 67977...20c

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jentadi skrev:

Om du virkelig vi ha kontakt med ditt barn, så må du glemme alt som var, kontakte familievernkontoret og legge deg helt flat i første møte med mor.

Jeg har ingen problemer med å legge meg langflat:) Takk for råd:)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Ulla Ullsokk said:

Vet ikke noe om temaet, men ønsker deg lykke til!

Husk at hvis du blander set i livet deres nå, så kan du ikke forvinne igjen! Da må du være der! Skjønner at hun er redd siden du forsvant sist, og hun vil nok beskytte sønnen sin.

Redd? Det var hun som drev han ut til å begynne med. Om noe burde hun være redd for at hun skal drive han bort på nytt.

Anonymkode: 68842...3a7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mor høres egoistisk ut og det kan virke som om hun bevisst holder deg unna sønnen din for at hun skal kunne fortsette å kreve fullt barnebidrag av deg. Jeg ville tatt dette til retten så raskt som mulig og fått en dom på 50/50 eller så nærme det som mulig. Hvis du skal begynne med alle de FKV, rådgiving, møte barnet på mors premisser og så videre så får du hele systemet jobbende mot deg som mann og for mor. Det kommer bare til å bli kastet bort årevis der mor vil trenere all din innsats og jobbe for at du ikke får se sønnen, men må betale fullt bidrag.

Så igjen: ta dette rett til retten.

Anonymkode: 68842...3a7

Jeg syns det høres rimelig drastisk ut å kjøre på som en bulldozer etter 4 år. Han må jo etablere en kontakt først, bli kjent. Og så ta det derifra. Han kan ikke kjøre på med retten og 50/50 nå. Sønnen kjenner ikke faren sin enda.

Han må ta det rolig den første tiden. 

Det skal alltid være gutten som skal tas hensyn til her, og ditt scenario tar ikke hensyn til barnet. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...