Gå til innhold

Den nye leieboeren har så sykt mange ting!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en kompis som har flyttet inn i dag på det andre soverommet i leiligheten min. Stua er da åpenbart allerede innredet, mens soverommet står tilnærmet tomt. Det er ikke et stort rom, men han får plass til senga, klesskap, og noen hyller. Jeg har også ordnet i stand et lite rom som han kan bruke som kontor. La meg bare nevne at han har vært her mange ganger før han flyttet inn, og visste nøyaktig hvor stort soverommet + kontoret er. Likevel møtte han opp i dag med det som ser ut som halve møbelsortimentet til skeidar. Det meste kan vi nok få presset inn et eller annet sted, men leiligheten er ikke veldig stor og her står han altså nå med blant annet en gigantisk skjenk på 1,5 i bredden og høyden. Ser ut som det er 60-70cm ut fra veggen også. Det er jo ikke plass til dette! Han har også en 1,5 meter lang tv-benk, et stuebord, to ordinære malm ikea-kommoder, en billy hylle og en smalere men høy hylle i tillegg + en gitar-stack som rommer sånn 6 gitarer på litt over en meter i bredden også, en ganske stor skrivepult og verdens største pc, rammemadrass på 1,20, fem store pappesker med ting, og to søppelsekker med klær og diverse. Det ser jo helt stappa ut her inne nå, og jeg skjønner bare ikke hva planen hans er?! Han sier han ikke ønsker å selge møblene, og heller ikke å sture dem bort i en leiebod noe sted. Hva i alle dager gjør jeg nå? Kontrakten mellom oss sier klart og tydelig at fellesarealene er møblerte men han må selv møblere soverom + kontor. Under halvparten av tingene hans får plass her jo! Hva gjør jeg nå? 

Anonymkode: e92f9...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Du ber han flytte møblene inn på soverom og kontor.

Og dette er grunnen til at du aldri skal leie ut til venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn.no?

Han bryter altså kontrakten i fra første stund. 

Du varsler om oppsigelse pga hans brudd på kontrakten. 

Så får han finne en løsning på dette selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si opp kontrakt. Han må jo skjønne at han ikke kan bo der med alt skrotet sitt? Han har kun soverom og kontor han kan bruke. Resten er ditt.

Anonymkode: e6424...b3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ler og sier lykke til med å få plass til alt dette på soverommet ditt! 

Svarer han at det går ikke så sier du bare at da må han bli kvitt det, det er kun soverommet og kontoret han kan sette ting. 

Anonymkode: 74b22...f9c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sette ned foten og du må si at møblene må enten være på soverom eller kontor. Alternativet blir da å selge møblene som er til overs for hans del eller at han må leie lagerplass et annet sted. Det er uansett ikke ditt problem. Han må forholde seg til kontrakten

Anonymkode: a58fa...2fa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da får han nå ha tingene på soverommet og kontoret! Om han ikke vil det kaster du ut tingene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at du leier ut et soverom i din leilighet som du også bor i, så kan du si han opp uten grunn. 

Sitat

§ 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale

Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren.

En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,
b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,
c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller
d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...