Gå til innhold

Hva gjør vi med det økende problemet med incels?


Gjest Amflora Potet

Anbefalte innlegg

Gjest Amflora Potet

En incels er en (eller ei) som lever i ufrivillig sølibat. Incel er satt sammen av ordene involuntray og celibacy.

En del av disse samles på forum der de radikaliseres (stort sett bare menn) der de legger all skyld på kvinner for de ikke har fått oppleve kjærlighet og sex. Det blir sagt at menn fra disse (eller ett spesielt; incels.me) står bak minst tre terrorangrep, sist i Toronto. 

Etter å lest mye om dette fenomenet og lest side opp og ned inne på incels.me ser jeg at vi har slike menn i Norge også. Jeg ser de i kommentarfelt på Facebook, og jeg ser dem her inne. 

Dette er jo jo stort sett dypt ensomme og kronisk deprimerte menn som radikaliseres og tyr til vold. 

Jeg synes det er trist og fælt, og jeg tenker på at vi må snakke om det. Ikke minst; SE han som er ensom og isolert, slik at han ikke står igjen alene med forum han ikke har godt av. 

Hva tenker dere? 

Lenke til wikipedia for dem som vil lese mer: Incel

PS: Dette er mitt første innlegg her. Bær over med meg om jeg ikke forstår "kodene" helt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tipper vi kan se og lære av Kina og India. De har et manne overskudd på omlag 100 millioner. 

Altså millioner av menn som ikke har noen mulighet for å få seg en dame. 

Hvordan de løser dette blir jo interessant å se. 

Homofili, prostitusjon, kastrering og krigføring er jo virkemidler som er nærliggende. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys

Dette er et problem som ikke er lett å løse. Det er samfunnet som har skylden. Måten samfunnet har utviklet seg de siste 60-80 årene har ikke bare vært til det bedre. Spesielt ikke for menn. Jeg tror mange menn sliter med å finne sin plass og sin posisjon, og sliter med å forstå hva som forventes av dem.

Legg merke til at jeg skriver, jeg tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes synd på dem, men jeg kommer aldri i verden til å være imøtekommende og hyggelig mot gutter og menn som "søker kontakt" ved å snakke dritt om kvinner. Gidder ikke. Hvis de ikke oppfører seg bedre enn som så kan de bare være ensomme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror stadig mer avanserte sexdukker blir greia. 

 

2 minutter siden, Rosetelys said:

Dette er et problem som ikke er lett å løse. Det er samfunnet som har skylden. Måten samfunnet har utviklet seg de siste 60-80 årene har ikke bare vært til det bedre. Spesielt ikke for menn. Jeg tror mange menn sliter med å finne sin plass og sin posisjon, og sliter med å forstå hva som forventes av dem.

Legg merke til at jeg skriver, jeg tror.

Det har alltid vært menn "til overs", men de har gjerne blitt sendt i krig. Det er en myte at alle menn fikk seg kjæreste før i tiden, Faktisk får flere menn barn og kone idag enn noensinne i løpet av historien

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amflora Potet
5 minutter siden, magikeren skrev:

Tror stadig mer avanserte sexdukker blir greia. 

 

Det har alltid vært menn "til overs", men de har gjerne blitt sendt i krig. Det er en myte at alle menn fikk seg kjæreste før i tiden, Faktisk får flere menn barn og kone idag enn noensinne i løpet av historien

Ja, kanskje? Men jeg ser at en del av disse mennene, på tross av sitt kvinnehat, ikke vil nedverdige seg til å kjøpe sex, da det ikke er "ekte" (som jeg synes er en god holdning); vil de da ta til takke med en robot? Og hva vil en slik robot koste. Fattigdom er jo også en stor utfordring for disse mannfolka. 

Mye mulig, jeg har ingen tall (jeg vil se om jeg finner de), men som Stan skriver, Kina og India har et ekstremt overskudd av menn. Og disse mannfolka har internett, finner sammen, og radikaliseres.

Dette er et stort tema, jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne, men jeg tror vi har Incels blant muslimske terrorister, hvite amerikanske terrorister, vår egen ABB, hendelsen i Køln nyttårsaften 2016, alle de grove voldtektene i India...osv. 

Vi har å gjøre med et globalt problem, tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rosetelys
16 minutter siden, magikeren skrev:

Tror stadig mer avanserte sexdukker blir greia. 

 

Det har alltid vært menn "til overs", men de har gjerne blitt sendt i krig. Det er en myte at alle menn fikk seg kjæreste før i tiden, Faktisk får flere menn barn og kone idag enn noensinne i løpet av historien

Hvordan får du det til å stemme når tallet barnløse, både kvinner og menn, stadig går oppover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et reelt problem selvfølgelig. Det hjelper ikke at man har en ubalansert og skjev innvandringspolitikk hvor det kommer mange flere menn enn kvinner. Ubalansen i samfunnet blir enda større.

Men på den andre siden la oss være ærlige, enkelte menn har så ekle holdninger, vaner og oppførsel at de neppe kommer til å tiltrekke seg kvinners oppmerksomhet, enda vanskeligere å få en kvinne til å ønske familie og barn med dem. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Rosetelys skrev:

Hvordan får du det til å stemme når tallet barnløse, både kvinner og menn, stadig går oppover?

Legg merke til at hun skriver "globalt problem". Det er i Norge og enkelte europeiske land at færre kvinner får færre barn. Det har for eksempel aldri vært lavere fødselstall i Norge enn det er i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rosetelys skrev:

tallet barnløse, både kvinner og menn, stadig går oppover?

Det er jo fullt mulig å å være barnløs selv om man er et heterofilt par, og ønsker seg barn. Av mange grunner er det stadig flere som har problemer med å få barn. Det er jo lett å se av alle trådene om temaet her på KG. 

Fertiliteten, evnen til å unnfange, har blitt mindre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Rosetelys said:

Hvordan får du det til å stemme når tallet barnløse, både kvinner og menn, stadig går oppover?

Når jeg sier historisk tenkte jeg ikke akkurat på de siste 15 årene. 8,000 Years Ago, 17 Women Reproduced for Every One Man https://psmag.com/environment/17-to-1-reproductive-success

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
48 minutter siden, magikeren skrev:

Når jeg sier historisk tenkte jeg ikke akkurat på de siste 15 årene. 8,000 Years Ago, 17 Women Reproduced for Every One Man https://psmag.com/environment/17-to-1-reproductive-success

 Men akkurat hva som skjedde for 8000 år siden er jo vanskelig å vite da. 

Hvorfor er dette først tatt opp som en problem nå om dagen? Er det fordi at de som aldri får dame er mer synlige nå enn før, ev. at de har lettere for å komme i kontakt med hverandre og at det blir mer synlig fordi de er samlet?

Endret av Rosetelys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, stan said:

Det er jo fullt mulig å å være barnløs selv om man er et heterofilt par, og ønsker seg barn. Av mange grunner er det stadig flere som har problemer med å få barn. Det er jo lett å se av alle trådene om temaet her på KG. 

Fertiliteten, evnen til å unnfange, har blitt mindre. 

Dette, mange prøver for sent. Alderen for førstegangsfødende har blitt mye høyere.

En annen side ved saken er at det nå er mer akseptert å ikke ville ha barn. For 100 år siden hadde jeg sikkert vært godt gift og smelt på tjukken, men jeg lever i dag og er sjeleglad for at jeg har et reellt valg når det kommer til dette.

Hva som skal gjøres med disse folka vet jeg ikke. Men jeg nekter å ta på meg ansvar for å ikke "gi" disse taperne sex og barn og at jeg dermed har noen som helst slags skyld. Jeg kjenner menn i alle former og fasonger som har kjærester og får seg noe, de er tykke og tynne, høye og lave (jeg kjenner en på under 170 som både er i ett godt forhold og venter sitt første barn), hårete og skallede, har fagbrev og universitetsutdannelser. Men felles for de alle er at de er normalt oppegående mannfolk som er hyggelige å være sammen med, de har flotte personligheter, folkeskikk og behandler kvinner som medmennesker.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, magikeren skrev:

Faktisk får flere menn barn og kone idag enn noensinne i løpet av historien

Stemmer virkelig det? Jeg har sett påstander om det stikk motsatte. Det ser ihvertfall ut til at en mye større andel av menn fikk barn og kone på attenhundretallet sammenlignet med idag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Rosetelys said:

Måten samfunnet har utviklet seg de siste 60-80 årene har ikke bare vært til det bedre. Spesielt ikke for menn. 

 

Hvordan mener du det ikke har utviklet seg for det bedre? Skulle gjerne hatt et eksempel her:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Duckie skrev:

taperne

Det er nok desverre et sårt punkt. Men det å få seg en partner og barn er en konkurranse, og reglene for kjønnene er ulike 

Det er vanskelig å akseptere for de som ikke skjønner eller klarer denne konkurransen. Særlig for enkelte menn som selv synes de er så fantastiske, men som ikke skjønner selv hva de mangler. Det de fleste helst vil er jo å slippe å konkurrere, men få første premien utdelt uten innsats. 

Det samfunnet prøver å gjøre er å gjøre dem bedre i å konkurrere. Det funker for noen, men andre resignerer. 

Jeg tipper fremtiden vil henvise disse til en evig orgie i virtual reality. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Rosetelys
1 minutt siden, Lea93 skrev:

Hvordan mener du det ikke har utviklet seg for det bedre? Skulle gjerne hatt et eksempel her:) 

Kjernefamilien er ikke lenger idealet. Flere vokser opp uten far i bildet. Jeg nekter å tro at det bare er menn som driter i ungene sine som er skyld i at far ikke ser noe til barna sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, magikeren skrev:

Når jeg sier historisk tenkte jeg ikke akkurat på de siste 15 årene. 8,000 Years Ago, 17 Women Reproduced for Every One Man https://psmag.com/environment/17-to-1-reproductive-success

Dette er litt spesielt. Grunnen til dette var at jordbrukere fortrengte de som tidligere hadde bodd i området, men tok deres kvinner. Dette ser ut til å ha skjedd på nytt når Yamna folket erobret Europa. Denne artikkelen er svæert problematisk fordi den ikke nevner det faktum at så å si hele Europa sin befolkning ble erstattet ved introduseringen av jordbruket, og at denne prosessen flere steder gjentok seg gjennom de følgende tusenårene. 

Når man ser på teknologien i slike samfunn, så er det rett og slett ikke realistisk at en av 17 menn skal klare å holde resten nede uten noen form for vold og undertrykking. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Rosetelys skrev:

Måten samfunnet har utviklet seg de siste 60-80 årene har ikke bare vært til det bedre. Spesielt ikke for menn.

Sex og familie er ikke alt. Er man lovlydig mann med en jobb er det nok lettere å få dame hvis man bor i Russland eller Fillipinene, men jeg hadde foretrukket å være enslig i Norge fremfor å være gift i noen av de landene....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rosetelys said:

Kjernefamilien er ikke lenger idealet. Flere vokser opp uten far i bildet. Jeg nekter å tro at det bare er menn som driter i ungene sine som er skyld i at far ikke ser noe til barna 

 

Ja det stemmer jo.. meen tror du ikke det gode overveier der negative her da? Er jo tross alt bedre å vokse opp med en mor, enn for eksempel i en kjernefamilie med en alkoholisert far. Er jo ikke akkurat bra for barna at foreldrebe holder sammen til en hver pris. Pluss at fars rettigheter er styrket nå. Tilbudet om pappaperm for eksemplel har blitt mye bedre! Så for mange er faktisk far mer i bilde nå, enn før! Så syntes helt klar samfunnet har utviklet seg for det bedre. 

Kansje ikke for de mennene vi egentlig diskuterer her da. Kvinner er ikke avhengig av menn, på den samme måten, lengre. 

 

Jeg tenker at det er et veldig vanskelig problem, som det er mye tabu rundt. Men viktig å snakke om! Tror det er viktig å jobbe forebyggende, altså tiltak for å stoppe folk fra å isolere seg veldig i relativt tidlig alder. Har man sittet for seg selv lenge nok tror jeg man kan (kan!) bli så sær at det er vanskelig å finne veien "tilbake". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...