Gå til innhold

Er det «sunt» for et menneske å være blanding av to raser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

La oss si at en person er f.eks 50% norsk og 50% kinesisk. Er det «sunnere» enn å være 100% av noe? Når det kommer til hunder for eksempel, er det blitt bevist at blandingshunder lever lengre og er generelt friskere enn renrasede hunder (selv uten innavl) så gjelder det samme mennesker?

Anonymkode: f0352...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Premissene for dette spørsmålet er høyst diskutable. Det er alminnelig enighet om at det i høyden finnes forskjellige populasjoner av mennesker, ikke raser. Og at blandingshunder er friskere enn rasehunder er også temmelig omstridt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Vi har bare en menneskerase!

Det er det delte meninger om. Definer rase.

Anonymkode: f0352...54a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La oss si at en person er f.eks 50% norsk og 50% kinesisk. Er det «sunnere» enn å være 100% av noe? Når det kommer til hunder for eksempel, er det blitt bevist at blandingshunder lever lengre og er generelt friskere enn renrasede hunder (selv uten innavl) så gjelder det samme mennesker?

Anonymkode: f0352...54a

Hvorfor skulle det være usunt å være euroasiat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At genetisk mangfold fører til friskere befolkning, er ikke omstridt. Om det fører til friskere individ, er vanskeligere å si. Men genetisk variasjon er befolkningen styrket mot genetiske sykdommer osv. 

Men mennesker et ikke like forsjellige i genetikk som hunder, katter, sauer, kuer.... Mye pga tider hvor menneskeheten nesten har blitt utryddet og deretter har startet på nytt av en liten befolkning (genetisk sett). 

Vi har dermed mistet utrolig mye mangfold i genetikken vår, gjennom disse katastrofene. 

Er du interessert i emnet så søk opp flaskehalseffekten eller genetisk flaskehals. 

Anonymkode: 4fa4e...40e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du ingenting om hva norsk blod egentlig inneholder av dna fra mer enn 100 000 år tilbake?

Hva skjer egentlig med kunnskapsnivået til slike som ts? Har de vært under en sten i hele skoletiden?

Anonymkode: a4477...fe7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om din mor og far er norske, så vet du ikke hvilke andre land ditt DNA er fra. Er mange som blir overasket av det, da de tester det.

 

Anonymkode: b104d...684

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du ingenting om hva norsk blod egentlig inneholder av dna fra mer enn 100 000 år tilbake?

Hva skjer egentlig med kunnskapsnivået til slike som ts? Har de vært under en sten i hele skoletiden?

Anonymkode: a4477...fe7

Du må gjerne forklare litt om hva norsk blod inneholder av DNA fra mer enn 100 000 år tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Vi har bare en menneskerase!

Stemmer ikke :) 

Vi er av ulike typer grupper.. Afrokrøller har f.eks en annen funksjon framfor tynt skandinavisk hår. Og hudfargen er ulik alt etter hvor mye/lite sol det skal tåle. Afrikanere har også brede neser for å kunne ventilere kroppsvarmen bedre..

Anonymkode: 0f56e...b9d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en blanding er sunn eller ikke, avhenger av genene avkommet ender opp med. Ulike folkegrupper har ulike svakheter med hensyn til ymse genetisk betingete sykdommer. Er avkommet heldig, arver det de gode genene fra hver forelder, er det uheldig, får det det verste fra begge sider.

Anonymkode: 7ec41...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La oss si at en person er f.eks 50% norsk og 50% kinesisk. Er det «sunnere» enn å være 100% av noe? Når det kommer til hunder for eksempel, er det blitt bevist at blandingshunder lever lengre og er generelt friskere enn renrasede hunder (selv uten innavl) så gjelder det samme mennesker?

Anonymkode: f0352...54a

Ikke alltid så sunt om far finner mor fra nabogården i en liten fjordarm og de produserer et avkom sammen... innavl

Anonymkode: 0fe32...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer ikke :) 

Vi er av ulike typer grupper.. Afrokrøller har f.eks en annen funksjon framfor tynt skandinavisk hår. Og hudfargen er ulik alt etter hvor mye/lite sol det skal tåle. Afrikanere har også brede neser for å kunne ventilere kroppsvarmen bedre..

Anonymkode: 0f56e...b9d

Da er ikke jeg mye renraset :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La oss si at en person er f.eks 50% norsk og 50% kinesisk. Er det «sunnere» enn å være 100% av noe? Når det kommer til hunder for eksempel, er det blitt bevist at blandingshunder lever lengre og er generelt friskere enn renrasede hunder (selv uten innavl) så gjelder det samme mennesker?

Anonymkode: f0352...54a

Det er aldri blitt bevist at blandingshunder lever lengre, nei.

Anonymkode: 7b950...74f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La oss si at en person er f.eks 50% norsk og 50% kinesisk. Er det «sunnere» enn å være 100% av noe? Når det kommer til hunder for eksempel, er det blitt bevist at blandingshunder lever lengre og er generelt friskere enn renrasede hunder (selv uten innavl) så gjelder det samme mennesker?

Anonymkode: f0352...54a

Ja, bare se på Brazil, kjempeflott folk. 

Anonymkode: 71684...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men f.eks somalere får ikke tarmkreft. De har en annen bakterie i tarmen enn alle andre, og vi kan faktisk få denne bakterien i pille form for å forebygge tarmkreft. Jeg TROR også at asiatere blir eldre ?? Hvis ikke jeg tar helt feil... vil jo også tro at mørkhudede harmindre sjanse for hudkreft enn lyse ?? 

Anonymkode: e2e2a...171

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror nok dette er mer avhengig av gener hos individene og hvordan de passer sammen, enn om man blander eller ikke

Just now, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke, men f.eks somalere får ikke tarmkreft. De har en annen bakterie i tarmen enn alle andre, og vi kan faktisk få denne bakterien i pille form for å forebygge tarmkreft. Jeg TROR også at asiatere blir eldre ?? Hvis ikke jeg tar helt feil... vil jo også tro at mørkhudede harmindre sjanse for hudkreft enn lyse ?? 

Anonymkode: e2e2a...171

Det har nok med kostholdet å gjøre. I Norge får vi ikke i oss alle bakteriene som ville hjulpet magen vår fungere bedre, hygienen og bakteriene somalierne får i seg er litt annerledes. Det er ikke grunnet gener, men miljø

At asiatere blir eldre henger som regel sammen med kosthold. De spiser mye fisk og det er veldig lite type vestlig junk food der. Når de skal kjøpe med mat på farten er det ofte sunnere snacks sushi, ris, salat osv de spiser- ikke pølse med brød eller boller. Asiatere spiser heller ikke melkeprodukter, noe vi har mange usunne versjoner av i Norge (ost, iskaffe, sjokolademelk). 

Anonymkode: 2e85d...f43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke, men f.eks somalere får ikke tarmkreft. De har en annen bakterie i tarmen enn alle andre, og vi kan faktisk få denne bakterien i pille form for å forebygge tarmkreft. Jeg TROR også at asiatere blir eldre ?? Hvis ikke jeg tar helt feil... vil jo også tro at mørkhudede harmindre sjanse for hudkreft enn lyse ?? 

Anonymkode: e2e2a...171

Hvis jeg husker rett var høyeste gjennomsnitts levealder for kvinner Okinawa, Japan, mens for menn Sardinia. I følge National Geographic var det en sammenheng mellom mosjon og kosthold. (Japan sitter på golvet og må stadig reise seg opp/sette seg ned, mens kara på Sardinia må ta trappa ned/opp for å ta snapsen med kompisene.

Anonymkode: 0c357...665

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cystisk fibrose er mer vanlig i folk fra Nord-Europa, Tay-Sachs sykdom er mer vanlig blant askenasiske jøder, laktose intoleranse blant urfolk i USA er nær 100%. Men bla bla bla, vi er alle mennesker. Jeg er bare glad ikke kvinneguiden jobber innen medisin og tror "rase" har aldri noe å si.

Anonymkode: 71684...8e8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du blir sunnere av at dine foreldre tilhører hver sin rase, i den grad man kan bruke det begrepet. Så enkel er ikke genetikken.

Men at det ikke er bra at søskenbarn fex får barn med hverandre flere generasjoner på rad er veldokumentert.

 

Anonymkode: aa2ca...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...