Gå til innhold

...


Elena87

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hørtes egentlig ganske slitsomt ut. Kan ikke noen gi denne ungen en iPad?

Anonymkode: 820b3...423

Hun har ipad 

Anonymkode: 47b47...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo din feil når du selv sier «senere» eller «en annen gang» istedenfor bare nei. Da går hu og gleder seg og venter og håper hele tiden. Ufint

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2018 den 15.21, Elena87 skrev:

Lillesøsteren til samboern min har mast i ukesvis om å sove hos oss. Syntes det er så slitsomt, siden vi ikke har gjesterom osv. Hun er 10 år.

Vi har baby på 5 mnd som krever mye, jeg sover dårlig og jeg er deprimert (vil ikke akkurat fortelle henne det). Så hver gang hun spør oss om å sove hos oss sier jeg "kanskje en annen dag", "ikke i dag" osv, men hun fortsetter å spør 5-10 ganger etter det. I går sa jeg ja.

Men i dag spør hun om å sove enda en natt. Når jeg sier nei pleier hun å si "jeg kan bare ta buss hjem neste dag" osv. Hun tar ikke et nei som et nei. 

Hun bor kun 2-3 min unna med bil (samme gata), så kan hun vel bli seint å dra hjem før natta, men hun vil sove der... 

Gjelder også kjøring. Hun spør alltud om å sitte på med oss selvom faren skal samme veien.. orker ikke den klenginga

Hva kan jeg si for at hun skjønner at nei er et NEI? Vil jo ikke være frekk heller men etter mye masing klarer jeg ikke å la vær å si nei med en sur tone...

Hun er en liten tante på 10 år. Stas for henne. 

Hva om du får en baby om ti år.... Blir det slirsomt å ha tiåring i huset? 

Anonymkode: d9b95...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun er en liten tante på 10 år. Stas for henne. 

Hva om du får en baby om ti år.... Blir det slirsomt å ha tiåring i huset? 

Anonymkode: d9b95...d4c

Det kan vel ikke sammenlignes. Da blir det mitt barn. Søsken og egne barn er jo ikke det samme.. 

Anonymkode: 47b47...ea9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun er en liten tante på 10 år. Stas for henne. 

Hva om du får en baby om ti år.... Blir det slirsomt å ha tiåring i huset? 

Anonymkode: d9b95...d4c

Også må jeg legge til at da er det enklere å sette grenser siden det da er mitt barn. Denne jenta her eier ikke folkekikk fra før av.. hun har jo ei søster på 9 år og ei på 7 og de tar et nei som et nei.. samme med de som er 13 og 14.

Anonymkode: 47b47...ea9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Spir skrev:

Det er jo din feil når du selv sier «senere» eller «en annen gang» istedenfor bare nei. Da går hu og gleder seg og venter og håper hele tiden. Ufint

Jeg sier mest nei, men det hjelper ikke...

Anonymkode: 47b47...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Også må jeg legge til at da er det enklere å sette grenser siden det da er mitt barn. Denne jenta her eier ikke folkekikk fra før av.. hun har jo ei søster på 9 år og ei på 7 og de tar et nei som et nei.. samme med de som er 13 og 14.

Anonymkode: 47b47...ea9

Mannen din har FEM småsøsken i alderen 7-14??? Jøss...

Men da er det ikke rart om jenta vil ut av det fulle hjemmet der hun er det oversette midtbarnet og heller få oppmerksomhet hos dere...

Har du søsken selv?

Anonymkode: 2c3f5...07c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/20/2018 at 5:29 PM, Elena87 said:

Jenta sitter jo stortsett på ipaden sin... jeg spørr om hjelp, hun sier ja og når jeg kommer tilbake etter dusjen sitter hun på ipaden sin mens datra mi ligger på lekematta å gråter... 

Si at hun får komme på besøk hvis ipaden blir igjen hjemme

Anonymkode: 36237...613

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/20/2018 at 4:12 PM, Elena87 said:

Herregud... vet du hvorfor min baby krever mer eller? Hun er PSYKISK UTVIKLINGSHEMMET!!

Ja. Og så?

Anonymkode: f9a8f...50c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2018 den 16.12, Elena87 skrev:

Herregud... vet du hvorfor min baby krever mer eller? Hun er PSYKISK UTVIKLINGSHEMMET!!

Se det fra en annen side; så fantastisk om baby og jenta på 10 kan få et nært og godt forhold! Det vil nok gagne barnet ditt (og deg) mye i årene som kommer, tenk om 5 år er jenta 15, og kan passe barnet ditt om hun er interessert. Kanskje om 7 år, kan hun fungere som støttekontakt for barnet ditt. Mange familiemedlemmer som er det. Hun er jo barnets tante, inkluder henne i det daglige med babyen, la henne hjelpe til. Du behøver ikke underholde en 10 åring som er på besøk daglig. Gjør det du ville gjort om hun ikke var der og bare la henne få være tilstede.

Jeg håper du får profesjonell hjelp for depresjonen, det å få et barn med utviklingshemming er ofte en sorg- samtidig som det er skambelagt å sørge når det er forventet at en skal være lykkelig og takknemlig. Men vit at du har lov til å slippe sorgen til uten å føle skam, slik kan du få bearbeidet den, og komme deg videre <3 

Ønsker deg alt vel🙂

Anonymkode: a4459...a10

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
På 20.5.2018 den 15.25, Carrot skrev:

Hun er et barn! Hun er ti år, det er stor stas å henge med en voksen storebror og tanta. Plutselig en dag er det din småttis som vil henge med henne, hvordan vil du hun skal ta imot ditt barn? 

Når hun har en 5 mnd gammel baby? Da hadde jeg bedt henne la foreldrene være i fred, gitt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2018 den 17.48, Chiyo skrev:

Her er det mange som ikke skjønner at det ikke er alle som vil ha barna deres på besøk hele tiden. :roll: Jeg hadde ikke taklet det om partner sin lillesøster skulle være i huset mitt hver jævla dag. Nei, vet dere hva. Jeg hadde tatt meg en prat med samboer og sagt at her må vi ha en samtale med foreldrene. Ja, selvfølgelig kan samboers lillesøster komme på besøk av og til, hun kan til og med sove over av og til... men ikke hver eneste dag! 

Jeg fatter ikke at det er folk som syntes TS er urimelig. Jeg skjønner henne godt. Hun vil være alene i SITT hus uten å ha andre sitt barn rundt seg hele tiden, det er ikke noe galt i det. Bare fordi tiåringen har blitt tante, betyr ikke at hun trenger å være der hver dag. Har hun ikke venner å leke med? Det er lov å sette grenser og gi beskjed om at hun ikke kan komme hele tiden. 

Helt enig! Jeg sitter bare her og måper! Hadde følt det ekstremt invaderende og belastende med besøk hele tiden, baby eller ei. Og når jeg har baby orker jeg nesten ikke ha venninner eller min mor på besøk en gang. Det er koselig, men SÅ godt når de går og jeg kan fokusere på meg selv og baby.

tenker at her må Ts sin mann være tydelig med sine foreldre og sin søster. 

Og jeg hadde aldri latt en tiåring trille babyen min ute. 

Anonymkode: 8afc1...7b2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, N-Nøff skrev:

Når hun har en 5 mnd gammel baby? Da hadde jeg bedt henne la foreldrene være i fred, gitt!!

Når jenta på 10 har vært vant til å få være med storebroren sin og syns det er stor stas og man ikke har hatt noen begrensing på det før man fikk barn er det vanskelig for en på 10 år å skjønne hvorfor man plutselig ikke får komme om man ikke snakker ordentlig sammen, det er ikke greit å bare "gi beskjed om å få være i fred" - det vitner om lite empati overfor barnet det dreier seg om. Jeg har som du kanskje ikke har fått med deg senere i tråden forståelse for at TS sin situasjon er vanskelig, men jeg mener like fullt at som den voksne må TS og mannen forøke løse dette på best mulig måte også for 10åringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mannen din har FEM småsøsken i alderen 7-14??? Jøss...

Men da er det ikke rart om jenta vil ut av det fulle hjemmet der hun er det oversette midtbarnet og heller få oppmerksomhet hos dere...

Har du søsken selv?

Anonymkode: 2c3f5...07c

Han har 3 til men de er mellom 20 og 30 åra på morsiden. 

Den oppmerksomheten kan ikke vi gi henne. Vi har nok med oss. Hun er ikke vårt barn så det er foreldrenes ansvar å gi henne oppmerksomhet. Ikke vårt problem!

Ja jeg har 4 søsken. Så vi er 5 som er født i løpet av 10 år. Jeg prøvde aldri å søke andre steder. 

Ts

Anonymkode: 47b47...ea9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Carrot skrev:

Når jenta på 10 har vært vant til å få være med storebroren sin og syns det er stor stas og man ikke har hatt noen begrensing på det før man fikk barn er det vanskelig for en på 10 år å skjønne hvorfor man plutselig ikke får komme om man ikke snakker ordentlig sammen, det er ikke greit å bare "gi beskjed om å få være i fred" - det vitner om lite empati overfor barnet det dreier seg om. Jeg har som du kanskje ikke har fått med deg senere i tråden forståelse for at TS sin situasjon er vanskelig, men jeg mener like fullt at som den voksne må TS og mannen forøke løse dette på best mulig måte også for 10åringen.

Nei det er hun IKKE vant til. Før babyen kom så vi henne 2 ganger i mnd kanskje. Men etter på, daglig! De sto tilogmed klare på døra når vi kom fra sykehuset og vi ønsket IKKE besøk. Det er vel det stresset med 5 barn springene rundt i huset å leke gjemsel eller barn som aldri rydder etter seg og slenger seg rundt med ipaden som er den største grunnen til at jeg ble deprimert. Greit nok å rydde etter 1, men 6 (faren også) daglig har sliti meg så ut. Jeg trenger tid til å slappe av, ikke ha ei sittende på ipaden og mase om ting heletiden. hun sitter noen ganger å googler om forskjellig hunderaser og spør meg om alt, selvom jeg ikke har peiling på annet en katter. Jeg må jo svare henne, og ikke overse henne. Så da blir jeg jo stadig avbrutt i rydding evt. Det er så mye mer som jeg ikke orker å skrive.. 

Og en samboer uten forståelse, som ikke vil si ifra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror helt ærlig at dere som skriver at jeg bør ha 10 åringen rundt meg, ikke har barn, eller så har dere store barn, og glemt hvordan det er å ha baby.

Min første fødte er psykisk utviklingshemmet, så det er vel mer krevende en et barn uten diagnose. Så dere dømmer meg, men forsatt kan dere egentlig ikke forestille dere hvordan jeg har det, uten å ha opplevd lignende selv. 

Vedder på at de fleste skriver bare for å være stygge. Det er jo tydeligvis slik det fungerer her inne..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har 3 til men de er mellom 20 og 30 åra på morsiden. 

Den oppmerksomheten kan ikke vi gi henne. Vi har nok med oss. Hun er ikke vårt barn så det er foreldrenes ansvar å gi henne oppmerksomhet. Ikke vårt problem!

Ja jeg har 4 søsken. Så vi er 5 som er født i løpet av 10 år. Jeg prøvde aldri å søke andre steder. 

Ts

Anonymkode: 47b47...ea9

Jeg spurte ikke om du hadde søsken for å insinuere at du søkte kontakt andre steder.  Jeg spurte fordi jeg lurte på om du hadde følt søskenkjærlighet, som det f eks kan være mellom mannen din og hans lillesøster. For mange er søsken veldig nære.

Men jeg har også sett det motsatte, kanskje særlig i store søskenflokker, at noen er veldig fjernt fra sine søsken. Om du og mannen har ulik kultur her synes jeg ikke at din evt mangel på søskennærhet skal trumfe hans relasjoner.

Anonymkode: 2c3f5...07c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spurte ikke om du hadde søsken for å insinuere at du søkte kontakt andre steder.  Jeg spurte fordi jeg lurte på om du hadde følt søskenkjærlighet, som det f eks kan være mellom mannen din og hans lillesøster. For mange er søsken veldig nære.

Men jeg har også sett det motsatte, kanskje særlig i store søskenflokker, at noen er veldig fjernt fra sine søsken. Om du og mannen har ulik kultur her synes jeg ikke at din evt mangel på søskennærhet skal trumfe hans relasjoner.

Anonymkode: 2c3f5...07c

Så fordet om han har følt søsken kjærlighet, skal jeg ha daglig besøk av lillesøsteren? + overnatting. Hadde han hatt søskenkjærlighet, hadde han vel tatt mer intiativ med å være med de selv. Da kunne de reist til henne. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Elena87 skrev:

Jeg tror helt ærlig at dere som skriver at jeg bør ha 10 åringen rundt meg, ikke har barn, eller så har dere store barn, og glemt hvordan det er å ha baby.

Min første fødte er psykisk utviklingshemmet, så det er vel mer krevende en et barn uten diagnose. Så dere dømmer meg, men forsatt kan dere egentlig ikke forestille dere hvordan jeg har det, uten å ha opplevd lignende selv. 

Vedder på at de fleste skriver bare for å være stygge. Det er jo tydeligvis slik det fungerer her inne..

Kjære TS. Jeg støtter deg virkelig og forstår veldig godt at du er sliten og at lillesøsteren til din samboer ikke er med på å bedre situasjonen, utifra hvordan du beskriver henne. Kjenner jeg blir forbannet over alle svarene her inne som sier at "jammen jammen, la jenta være hos dere og hjelpe til, passe ungen, og ikke avvis henne", bla bla. Som TS skriver, jenta er der nesten DAGLIG når TS holder på å bli utslitt, og sitter med iPaden når baby ligger ved siden av og gråter! Skam dere, jeg vedder på at ingen av dere som svarer så lite empatisk har gått gjennom noe lignende av det TS går gjennom.

Dette med denne 10åringen er noe du må ta tak i NÅ, før det forverrer helsa di. Det å være deprimert i tillegg til å måtte ta deg av et sykt barn, og attpåtil må ha besøk rundt deg daglig er ikke bra for deg. Du må ikke finne deg i det, du trenger fred, ro og tid. Hadde du klart å fortelle direkte til jenta hvordan det er? Noe som "Det er hyggelig at du har lyst til å besøke oss og være sammen med oss, men vi er veldig slitne for tiden fordi babyen vår trenger mye oppmerksomhet av oss. Vi er nødt til å bruke mye tid med babyen og jeg er nødt til å hvile mye om dagene. Dette er du nødt til å høre på, for jeg klarer ikke å ha så ofte besøk nå." Om hun ikke respekterer det, håper jeg du kan være modig nok til å ringe hennes foreldre å fortelle hvordan det er så de kan snakke med henne. Ingen skal presse deg til noe som dette her, du må ta vare på deg selv!

Håper av hele mitt hjerte at det ordner seg for deg og at du blir møtt med forståelse og respekt av de andre familiemedlemmene. Klem til deg ❤

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Elena87 skrev:

Nei det er hun IKKE vant til. Før babyen kom så vi henne 2 ganger i mnd kanskje. Men etter på, daglig! De sto tilogmed klare på døra når vi kom fra sykehuset og vi ønsket IKKE besøk. Det er vel det stresset med 5 barn springene rundt i huset å leke gjemsel eller barn som aldri rydder etter seg og slenger seg rundt med ipaden som er den største grunnen til at jeg ble deprimert. Greit nok å rydde etter 1, men 6 (faren også) daglig har sliti meg så ut. Jeg trenger tid til å slappe av, ikke ha ei sittende på ipaden og mase om ting heletiden. hun sitter noen ganger å googler om forskjellig hunderaser og spør meg om alt, selvom jeg ikke har peiling på annet en katter. Jeg må jo svare henne, og ikke overse henne. Så da blir jeg jo stadig avbrutt i rydding evt. Det er så mye mer som jeg ikke orker å skrive.. 

Og en samboer uten forståelse, som ikke vil si ifra. 

Skrev ikke du at hun gikk ut og inn FØR dere fikk barn?  Og når ble det 5 barn? 

Problemet med samboeren er jo ett du må ta tak i. 

 

1 time siden, Elena87 skrev:

Jeg tror helt ærlig at dere som skriver at jeg bør ha 10 åringen rundt meg, ikke har barn, eller så har dere store barn, og glemt hvordan det er å ha baby.

Min første fødte er psykisk utviklingshemmet, så det er vel mer krevende en et barn uten diagnose. Så dere dømmer meg, men forsatt kan dere egentlig ikke forestille dere hvordan jeg har det, uten å ha opplevd lignende selv. 

Vedder på at de fleste skriver bare for å være stygge. Det er jo tydeligvis slik det fungerer her inne..

Jeg har 3 egne barn, vi har også fosterbarn - så joda, jeg vet godt hvordan det er å ha barn :) også de som trenger ekstra oppfølging.

1 time siden, Elena87 skrev:

Så fordet om han har følt søsken kjærlighet, skal jeg ha daglig besøk av lillesøsteren? + overnatting. Hadde han hatt søskenkjærlighet, hadde han vel tatt mer intiativ med å være med de selv. Da kunne de reist til henne. 

Så problemet ditt er søsteren, ikke situasjonen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...