Gå til innhold

...


Elena87

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Be mannen din si ifra at det ikke passer nå, og at dere må prioritere tid med baby og å stresse ned og at det blir litt mye. Og be han si ifra til foreldrene sine, så de kan sette foten ned. Herre min hatt

Anonymkode: f7008...f0a

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Be mannen din si ifra at det ikke passer nå, og at dere må prioritere tid med baby og å stresse ned og at det blir litt mye. Og be han si ifra til foreldrene sine, så de kan sette foten ned. Herre min hatt

Anonymkode: f7008...f0a

Helt enig, TS, dette er et ikke-problem. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er 10 år. Hun kan da ikke skjønne hvorfor dere sier nei uten videre, og når dere sier nei hele tiden uten å grunngi det vil hun nok etter hvert tro at dere ikke vil ha henne der. Hun vil jo bare tilbringe tid sammen med dere. 

Men hun er tross alt lillesøsteren til samboeren din. Jeg forstår at det ikke alltid passer, men dere (eller i hvert fall han) bør prioritere henne i blant. 

Anonymkode: 06ee9...67c

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk å ha noen som har så lyst å være med dere, føler du deg ikke privilegiert? 

Er hun et krevende barn, som støyer mye og snakker i et sett? 

Kan du gi henne små oppdrag og la henne hjelpe til? Kanskje kan hun være en ressurs for dere? Min jente på 11 år er alltid veldig hjelpsom andre plasser enn hjemme, så tror om jeg var tante, hadde jeg ønsket henne på besøk 🙂 

Hva synes samboer da?

 

 

Anonymkode: c811d...f07

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis hun bor 2-3 minutter unna med bil, så kan hun gå hjem. Om det var snakk om én natt, så hadde jeg sagt at du bare måtte bite tenna sammen og godta det, men når hun vil være der hele tiden blir det mye stress. Det er sikkert fordi dere har baby.

Anonymkode: cd18c...994

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på å tenke på en annen ting, om du er deprimerte, kanskje det er akkurat det du må fortelle henne for å få henne å forstå. At en iblant kan bli syk i tanker og følelser, kalles depresjon, å det kan gjøre en like sliten som forkjølelsen og annen sykdom. Å at du gjerne vil ha henne på besøk, men det også er viktig for deg å hvile en stund fremover til du føler deg bedre. 

Psykisk sykdom burde jo ikke være tabu. Vet foreldrene om det, de hadde sikkert også vært mer tilbakeholdne på å slippe henne til om de viste om situasjonens hele bilde.

Det er lettere å akseptere et nei for et barn om de får en forståelig forklaring. Hun ser jo ikke på seg selv som slitsom, og det burde hun ikke trenge heller. 

Anonymkode: c811d...f07

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

🤢 

evner du virkelig ikke å være litt mer generøs ovenfor et barn i familien? 

Denne 10 åringen krever visst veldig mye. Og babyen din på 5 mnd krever visst veldig mye! 

Kanskje det er deg, kanskje det er du dom har ekstremt dårlig kapasitet? 

 

Du får si nei, da begrunnet i dine egne begrensninger. Det er familien din, og hun ber ikke om då veldig mye.

Anonymkode: a21be...91c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

🤢 

evner du virkelig ikke å være litt mer generøs ovenfor et barn i familien? 

Denne 10 åringen krever visst veldig mye. Og babyen din på 5 mnd krever visst veldig mye! 

Kanskje det er deg, kanskje det er du dom har ekstremt dårlig kapasitet? 

 

Du får si nei, da begrunnet i dine egne begrensninger. Det er familien din, og hun ber ikke om då veldig mye.

Anonymkode: a21be...91c

LESER du hva hun skriver i det hele tatt..?

  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Elena87 skrev:

Hun er nesten daglig hos oss. Jeg får ikke tid til å rydde og vaske med besøk hele tiden, i tillegg til baby. Før jeg fikk babyen var det null stress, men nå orker jeg ikke tanken. Babyen min er ikke bare litt krevende heller... orker ikke å utdype dette. Vi sier jo at vi er slitne og ikke orker. Så en grunn gir vi jo, men ingen vil vel ha overnatting når man er så sliten på kveldene at man nesten begynner å gråte...

Ts

10-åringen er jo ikke besøk som venninnebesøk eller sånn som du trenger å sette på kaffe og kaker til osv. Det er ei lita jente som sikkert syns det er spennende med en liten baby.

Du trenger ikke rydde og vaske hele tiden uansett, men du kan ikke skylde på 10-åringen ift vasking i hvert fall. Det går det an å gjøre selv om hun er der.

Send henne hjem og si ifra til foreldrene dersom du virkelig ikke orker, eller så lever du litt ved siden av jentungen. La henne få ta del i det som har med babyen å gjøre uten å lage noe styr. Det holder muligens for henne at hun bare får lov til å være der.

Og så må dere involvere foreldrene til samboeren din litt mer, si ifra at de må si nei til 10-åringen de også. Det hjelper ikke at du sier det, tydeligvis. 

Anonymkode: 59d7b...cfc

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kom på å tenke på en annen ting, om du er deprimerte, kanskje det er akkurat det du må fortelle henne for å få henne å forstå. At en iblant kan bli syk i tanker og følelser, kalles depresjon, å det kan gjøre en like sliten som forkjølelsen og annen sykdom. Å at du gjerne vil ha henne på besøk, men det også er viktig for deg å hvile en stund fremover til du føler deg bedre. 

Psykisk sykdom burde jo ikke være tabu. Vet foreldrene om det, de hadde sikkert også vært mer tilbakeholdne på å slippe henne til om de viste om situasjonens hele bilde.

Det er lettere å akseptere et nei for et barn om de får en forståelig forklaring. Hun ser jo ikke på seg selv som slitsom, og det burde hun ikke trenge heller. 

Anonymkode: c811d...f07

Foreldrene hennes vet ikke det.. de er veldig dømmende uansett, så ville ikke sagt noe

Endret av Elena87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.5.2018 den 15.59, AnonymBruker skrev:

🤢 

evner du virkelig ikke å være litt mer generøs ovenfor et barn i familien? 

Denne 10 åringen krever visst veldig mye. Og babyen din på 5 mnd krever visst veldig mye! 

Kanskje det er deg, kanskje det er du dom har ekstremt dårlig kapasitet? 

 

Du får si nei, da begrunnet i dine egne begrensninger. Det er familien din, og hun ber ikke om då veldig mye.

Anonymkode: a21be...91c

Herregud...

Endret av Elena87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, snu litt på bildet. Det er litt tøft nå, men; om hele familien er så grusom, kanskje du kan være innvirkning til at denne unge jenta ikke blir som de. Du kan gi henne gode verdier og større evne til empati. Du er i kontakt daglig med dette barnet. Dette er ei som nok vil ha stor betydning for ditt barn. Du har nå muligheten for å legge ned en innsats for at denne jenta skal se verden via flere perspektiver enn de hjemme viser henne. 

Anonymkode: c811d...f07

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker på meg TS som om det er mer enn bare jenta som vil på besøk som er problemet, kanskje du bør ta tak i dette fra riktig kant. Start med samboeren din, han må stå i front med tanke på familien sin, og hvordan de er - det er hans rolle å ivareta deg og barnet deres like mye som din. At han ikke klarer si fra er et dårlig tegn, det vil bli vanskeligere etterhvert - ta tak i det nå. Si fra! 

Samtidig er depresjonen og barnets utvikling, sykdom osv noe du må få (håper du får) hjelp til å sortere i også, det er ikke slik at man skal gi og gi ubegrenset, men man skal heller ikke la være å ta innover seg hvordan en 10 åring har det. 

Og sist men kanskje viktigst, det å være åpen og ærlig er kanskje vanskelig - men det er utvilsomt det beste du kan gjøre. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan jo rydde og vaske og gjøre det du vil selv om hun er der. Sett jenta i sving til å hjelpe. Bruk henne som en ressurs i stede for en byrde. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hvis du gir henne vage svar som: ikke i dag, kanskje en annen gang osv er det det samme som å oppfordre til videre masing. Hun er jo et barn og vil derfor ikke ta et hint til at grunnen til at du svarer slik du gjør er fordi du egentlig ikke vil ha besøk i det hele tatt, hun vil jo ta det bokstavelig og tenke at hun kan spørre igjen i morgen siden du svarer at hun kanskje kan komme en annen gang. Så dersom du ikke ønsker denne masingen så må du være direkte med henne. Og fungerer ikke det så må du involvere mannen din og hennes foreldre også. Siden du har en så liten baby som i tillegg er psykisk utviklingshemmet vil vel de fleste voksne ha forståelse for at du ikke orker så mye besøk og overnatting? 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Elena87 skrev:

Herregud... vet du hvorfor min baby krever mer eller? Hun er PSYKISK UTVIKLINGSHEMMET!!

Så ta i mot besøk og la jentungen trille noen turer rundt huset da vel. 

Her avviser dere en tiåring gang på gang. En ti år gammel jente som sikkert har gledet seg veldg over å få bli tante, og så får hun ikke hjelpe til? Bruk henne! Hun kan passe babyen mens du vasker. Hun kan trille. Hun kan ha oversikt mens du legger deg ned og hviler litt. Jenta hadde sikkert blitt kjempestolt over det! Og om morgenen kan du avtale at jenta og samboeren din står opp med babyen, så får du sove lenge. 

Hadde selv småsøsken på sju, ti og elleve år da jeg fikk baby, og de ble satt i masse arbeid, noe de var så utrolig stolte over. 

Anonymkode: a12ba...8ae

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Elena87 skrev:

Hun er nesten daglig hos oss. Jeg får ikke tid til å rydde og vaske med besøk hele tiden, i tillegg til baby. Før jeg fikk babyen var det null stress, men nå orker jeg ikke tanken. Babyen min er ikke bare litt krevende heller... orker ikke å utdype dette. Vi sier jo at vi er slitne og ikke orker. Så en grunn gir vi jo, men ingen vil vel ha overnatting når man er så sliten på kveldene at man nesten begynner å gråte...

Ts

Få henne til å hjelpe deg med husvask osv! 10 åringer er ofte svært hjelpsomme 🙂

Anonymkode: 57608...31f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...