Gå til innhold

Feriepanikk, er drittlei slappe sydenferier, men hva er alternativet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Familien vår er sikkert typisk "middelklasse byfamilie," dagene er lange med mye skjermbruk både på jobb(skole og privat, og ofte hurtigmatløsninger for å rekke over alt. Vi har ferie i juli måned. Vi kunne alle tenkt /treng en mer fysisk aktiv ferie.

Barna ønsker å bade, sol, sommer. De er  9 og 13 år gamle. De vil som de fleste andre barn til syden.

Min erfaring er at syden også blir mye henging på nettbrett morgen og kveld, noen timer i bassenget på dagen, mye is og snacks og brus, litt shopping. Vi voksne ligger og drar oss i solseng, spiser is, og bader litt innimellom. 

Jeg vil tenke nytt!! hva kan vi finne på som er mulig å få til som familie, uten å ødelegge feriefølelsen/frihetsfølelsen?

Drømmen min er en liten hytte/lite hus et sted hvor det er fint turterreng, kanskje sykkelstier, men også bademuligheter og nærhet til f.eks badeland, klatrepark eller andre attraksjoner som gjør at barna kan ha noe å glede seg til. Hvem / hva / hvor? Kjempeglad for tips!! 

Anonymkode: b7f19...1d5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hytteferie i Norge med tilgang til ulike turer i fjell, feks? 

Det er kanskje ikke helt aktuelt enda, men når barna blir større kan kanskje ulike ferier med litt mer innhold hvor man kan lære mer. Altså istedenfor å dra til Spania der alle andre er så drar man til et litt mer eksotisk land og lærer om historie feks? 

Anonymkode: 2581c...3a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leie hus og sykkel en plass i Danmark? F.eks. Bornholm eller langs Fyn. Flott sommervær og godt og varmt. 

Anonymkode: 279f8...137

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Familien vår er sikkert typisk "middelklasse byfamilie," dagene er lange med mye skjermbruk både på jobb(skole og privat, og ofte hurtigmatløsninger for å rekke over alt. Vi har ferie i juli måned. Vi kunne alle tenkt /treng en mer fysisk aktiv ferie.

Barna ønsker å bade, sol, sommer. De er  9 og 13 år gamle. De vil som de fleste andre barn til syden.

Min erfaring er at syden også blir mye henging på nettbrett morgen og kveld, noen timer i bassenget på dagen, mye is og snacks og brus, litt shopping. Vi voksne ligger og drar oss i solseng, spiser is, og bader litt innimellom. 

Jeg vil tenke nytt!! hva kan vi finne på som er mulig å få til som familie, uten å ødelegge feriefølelsen/frihetsfølelsen?

Drømmen min er en liten hytte/lite hus et sted hvor det er fint turterreng, kanskje sykkelstier, men også bademuligheter og nærhet til f.eks badeland, klatrepark eller andre attraksjoner som gjør at barna kan ha noe å glede seg til. Hvem / hva / hvor? Kjempeglad for tips!! 

Anonymkode: b7f19...1d5

Voss... vindtunell, klatrepark, kano, rafting, svømmebasseng, fantastisk natur

Barcelona ( litt av alt ) sjekk port aventure

Anonymkode: ea624...a65

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyhopping i Hellas. Bestill billetter til Athen eller en annen by med flyplass, sett dere på en ferje og besøk øyer og opplev det de har å by på. Man finner alltids overnatting.

Anonymkode: ce63a...17f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å lei en bobil i syden eller akkurat hvor du vil. Det gjorde jeg i fjor og det ga mersmak. Det koster ikke mer enn 100euro dagen. Da har dere leiebil og flyttbart hotell i et. De kommer og møter deg på flyplassen. Så drar du bare rett derifra. 

Vi la ikke mye planer på forhånd. Tok det dag for dag. I morgen vil vi bade. Så da drar vi et sted det er fint å bade. Eller kanskje vi vil på lekeland? Eller så trives vi her vi er. Så da blir vi en dag til osv. 

Du kan hente bilen f. Eks på flyplassen i Barcelona, og levere den på en flyplass i Sveits. De vi brukte hadde 40 steder i europa du kan hente og levere. 

Her er hjemmesiden:

Www.Indiecampervans.com

Anonymkode: f4d9b...860

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Familien vår er sikkert typisk "middelklasse byfamilie," dagene er lange med mye skjermbruk både på jobb(skole og privat, og ofte hurtigmatløsninger for å rekke over alt. Vi har ferie i juli måned. Vi kunne alle tenkt /treng en mer fysisk aktiv ferie.

Barna ønsker å bade, sol, sommer. De er  9 og 13 år gamle. De vil som de fleste andre barn til syden.

Min erfaring er at syden også blir mye henging på nettbrett morgen og kveld, noen timer i bassenget på dagen, mye is og snacks og brus, litt shopping. Vi voksne ligger og drar oss i solseng, spiser is, og bader litt innimellom. 

Jeg vil tenke nytt!! hva kan vi finne på som er mulig å få til som familie, uten å ødelegge feriefølelsen/frihetsfølelsen?

Anonymkode: b7f19...1d5

Men hvorfor i alle dager tar dere med nettbrett på fere? Det er jo fullstendig unødvendig!! 

Anonymkode: ce737...e6d

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Island anbefales på de varmeste! Ikke like varmt som sydligere strøk så klart, men mye bedre og mye mer spennende. Ikke alltid like varmt så klart, men man kan være heldig å få pent sommervær der også. Dere kan bade i varme kilder, se på Geysir og Strokkur, sykle, leie bil og kjøre bil i røft terreng, shoppe i Reykjavík og sist, men ikke minst ikke minst ri islandshest. Finnes turer for helt nybegynnere om dere ikke har ridd før og turer med gode hester for øvede ryttere om dere kan ri. Nybegynnerhestene er sjeldent særlig gode gangartsmessig, men de er trygge og rolige ihvertfall og det er jo det viktigste for en nybegynner. Men pass på å få en hest med OK tølt og som har lett for tølten, det er viktig for opplevelsen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes utrolig mange kjekke aktivitetsferier, også i «syden». F.eks sykkelferie mellom småbyer i Italia. Alpeferie er vår favoritt for aktivitet, men samtidig mye avslapping. Det er ikke sydentemeratur, men stort sett en god norsk sommer. Ett sted med badebasseng, trampoliner, og utallige mil med gå og sykkelløyper. 

Vi velger ofte litt kombinert og kjører mye på ferie. Da kan vi være en uke i alpene, for så å ta en uke med bassenget i Italia. Har med egne sykler, men leier gjerne mounain bikes om vi skal sykle høyt oppe. I tillegg får vi sett utrolig mye de som flyr rundt aldri får muligheten til å se. F.eks små tyske gamle landsbyer, flotte slott, tøffe klatreparker osv. Har barn på alder med dine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hytteferie i Norge med tilgang til ulike turer i fjell, feks? 

Det er kanskje ikke helt aktuelt enda, men når barna blir større kan kanskje ulike ferier med litt mer innhold hvor man kan lære mer. Altså istedenfor å dra til Spania der alle andre er så drar man til et litt mer eksotisk land og lærer om historie feks? 

Anonymkode: 2581c...3a5

Har sjekka finn.no på feriehus/hytter, men syns det er vanskelig å lese ut fra teksten hva man kan gjøre der, hvordan omgivelsene er , om det er badested i nærheten, sånne ting. Eneste jeg vet er at i Kristiansand er det bystrand og dyrepark, så det er jo en mulighet :)  Selv om barna er ganske store, elsker de dyr og dyreparker :)

TS

Anonymkode: b7f19...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leie hus og sykkel en plass i Danmark? F.eks. Bornholm eller langs Fyn. Flott sommervær og godt og varmt. 

Anonymkode: 279f8...137

Godt forslag! :)

TS

Anonymkode: b7f19...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Øyhopping i Hellas. Bestill billetter til Athen eller en annen by med flyplass, sett dere på en ferje og besøk øyer og opplev det de har å by på. Man finner alltids overnatting.

Anonymkode: ce63a...17f

Er ikke det mye stress da, man må alltid ha lada mobilen hele tiden for å sjekke overnattingsmuligheter , + mye bærebagasje på ryggen? Har du gjort det med barn? Tenker at det er fint for 2 voksne spreke. På den annen side er det jo utrolig besnærende å se for seg en liten gresk øy med en fredelig strand og en lokal liten taverna .... (Men har en bekjent som sier at grekerne ikke er særlig gjestfrie lenger, at de er korrumperte av turisme og av flyktningkatastrofen, at Hellas har tapt seg veldig som ferieland. Har du synspunkt på det? )

TS

Anonymkode: b7f19...1d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har sjekka finn.no på feriehus/hytter, men syns det er vanskelig å lese ut fra teksten hva man kan gjøre der, hvordan omgivelsene er , om det er badested i nærheten, sånne ting. Eneste jeg vet er at i Kristiansand er det bystrand og dyrepark, så det er jo en mulighet :)  Selv om barna er ganske store, elsker de dyr og dyreparker :)

TS

Anonymkode: b7f19...1d5

Foreslår å heller finne et område dere kunne tenke dere å dra til, også heller finne en hytte å bo i der. 

Anonymkode: 2581c...3a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt forslag! :)

TS

Anonymkode: b7f19...1d5

Anbefaler det veldig :) Kjøre med egen bil, ta danskebåten (aktivitet for barna), flere parker og diverse i danmark (enda en aktivitet), leie et hus eller feriehus et godt stykke utenfor sentrum med fine sykkelforbindelser, sykle rundt, og masse annet. Er en del år siden jeg gjorde det, men det var en fantastisk opplevelse

Anonymkode: 279f8...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke det mye stress da, man må alltid ha lada mobilen hele tiden for å sjekke overnattingsmuligheter , + mye bærebagasje på ryggen? Har du gjort det med barn? Tenker at det er fint for 2 voksne spreke. På den annen side er det jo utrolig besnærende å se for seg en liten gresk øy med en fredelig strand og en lokal liten taverna .... (Men har en bekjent som sier at grekerne ikke er særlig gjestfrie lenger, at de er korrumperte av turisme og av flyktningkatastrofen, at Hellas har tapt seg veldig som ferieland. Har du synspunkt på det? )

TS

Anonymkode: b7f19...1d5

Jeg var sist med på øyhopping da jeg var 14-15, vi hadde med oss en liten ryggsekk med noen shortser og t-skjorter og undertøy og toalettsaker. Dette er 15 år siden da, men da ble vi møtt på brygga på hver øy av folk som står med brosjyrer som ville ha oss til å overnatte på nettopp deres overnattingssted. Jeg var i Hellas sist for fem år siden, og da stod det også folk på brygga og skulle ha oss til å overnatte, men da hadde jeg allerede booket på forhånd. Man trenger ikke mye baggasje for en sånn tur.

Nå har jeg små barn, som aldri har være i "syden" så vi har gått for en all-inclusive ferie på en liten øy i Hellas. Fordi jeg ville ha det så enkelt som mulig for meg selv.  Og for at de skulle få dra til "syden".

Når de blir større så blir det øyhopping, eller storbyferier/opplevelsesferier, fordi jeg egentlig ikke liker bare-ligge-på-stranda-hele-ferien ferier. 

Anonymkode: ce63a...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sett dere i bilen å kjør til den belgiske kysten. Ta ett stopp i Legoland på veien for å bryte av kjøring. Lei hytte på oostduinkerk. Der er det ett kjempe stort ingjerdet hyttefelt område med badeland, innsjø, lekeland osv hvor man også kan leie sykler osv. Byen har også sydenstrand. I tillegg til dette er landet så lite at du kan dra på dagsutflukter omtrent over alt til historiske Brugge, fornøyelsesparker, naturområder osv.

Mannen min er belgisk så vi reiser ofte nedover sånn og ungene elsker det. 

Anonymkode: bc08b...6d9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Familien vår er sikkert typisk "middelklasse byfamilie," dagene er lange med mye skjermbruk både på jobb(skole og privat, og ofte hurtigmatløsninger for å rekke over alt. Vi har ferie i juli måned. Vi kunne alle tenkt /treng en mer fysisk aktiv ferie.

Barna ønsker å bade, sol, sommer. De er  9 og 13 år gamle. De vil som de fleste andre barn til syden.

Min erfaring er at syden også blir mye henging på nettbrett morgen og kveld, noen timer i bassenget på dagen, mye is og snacks og brus, litt shopping. Vi voksne ligger og drar oss i solseng, spiser is, og bader litt innimellom. 

Jeg vil tenke nytt!! hva kan vi finne på som er mulig å få til som familie, uten å ødelegge feriefølelsen/frihetsfølelsen?

Drømmen min er en liten hytte/lite hus et sted hvor det er fint turterreng, kanskje sykkelstier, men også bademuligheter og nærhet til f.eks badeland, klatrepark eller andre attraksjoner som gjør at barna kan ha noe å glede seg til. Hvem / hva / hvor? Kjempeglad for tips!! 

Anonymkode: b7f19...1d5

 

Liseberg

Legoland

Anonymkode: 88a05...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke det mye stress da, man må alltid ha lada mobilen hele tiden for å sjekke overnattingsmuligheter , + mye bærebagasje på ryggen? Har du gjort det med barn? Tenker at det er fint for 2 voksne spreke. På den annen side er det jo utrolig besnærende å se for seg en liten gresk øy med en fredelig strand og en lokal liten taverna .... (Men har en bekjent som sier at grekerne ikke er særlig gjestfrie lenger, at de er korrumperte av turisme og av flyktningkatastrofen, at Hellas har tapt seg veldig som ferieland. Har du synspunkt på det? )

TS

Anonymkode: b7f19...1d5

Jeg gjorde det med en 6 åring. Fantastisk ferie! Man sjekker ikke overnatting før man ankommer en øy. Da står det mange klar til å vise frem utleieboliger. Man velger seg en person, og liker man ikke det første de viser kjører de deg videre, til du finner noe du er fornøyd med. 

Vi øyhoppet i hele 6 uker. Var belønningen til meg og gutten etter at mine studier var over. Fire år der vi ikke hadde råd til ferie. Vi storkoste oss,  og fikk oppleve så mye. 

Man må begrense bagasje litt. En sekk hver. Hans var naturligvis ikke så stor, men vi hadde det vi behøvde, og vasket klær underveis. 

Anonymkode: 1e8f0...376

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har sjekka finn.no på feriehus/hytter, men syns det er vanskelig å lese ut fra teksten hva man kan gjøre der, hvordan omgivelsene er , om det er badested i nærheten, sånne ting. Eneste jeg vet er at i Kristiansand er det bystrand og dyrepark, så det er jo en mulighet :)  Selv om barna er ganske store, elsker de dyr og dyreparker :)

TS

Anonymkode: b7f19...1d5

Fiske krabber, leie båt og dra ut til små holmer og bade, dra på Arkivet, klatrepark, badeland, vitensenter, kanonmuseet, curling, innendørs segway m.m. Det er mye å gjøre i Kristiansand. 

Anonymkode: 3364a...872

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...