Gå til innhold

Sjokkregning fra nabo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

557kr timen? Sannelig stiv pris på disse her, da regner jeg med at de er faglærte og har kompetanse å slå i bordet med, samt garanti for arbeidet. Hvis du skal betale, da må det kontrakt på bordet for hva slags arbeid som er utført med tanke på potensielle feil eller mangler som kan dukke opp. 

Anonymkode: dd5e8...aea

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 hours ago, AnonymBruker said:

 De holdt på i tilsammen ca 7 timer. Jeg hadde selvsagt forventet å betale noen kroner for dette, men ble overrasket da han i dag kom med en regning på 8500,- kroner der 700,- var materialkostnader. Hva synes dere? Er ikke dette litt spesielt når han oppsøker en nabo og tilbyr å «hjelpe»? Jeg kunne gjort det selv, liksom.

Anonymkode: 3be51...497

Det høres ut som svart arbeid. Går an å melde i fra til myndighetene om slikt. :)

Anonymkode: d2f4f...d1d

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri betalt dette. Du burde også informere andre naboer om dette, før han er rundt og gjør det samme der

Anonymkode: 6ff93...77e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel trekke på litt på analogi fra håndtverkerloven, da jeg antar at denne pensjonerte karen ikke driver næringsvirksomhet?

(3) Er prisen ikke avtalt og tjenesten kan utføres tilfredsstillende på flere måter, skal tjenesteyteren utføre den på rimeligste måte dersom det ikke er mottatt beskjed om noe annet. Forsømmer tjenesteyteren dette, reduseres prisen etter § 32 (4).

Lov om håndverkertjenester m.m for forbrukere

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1989-06-16-63

Anonymkode: dd5e8...aea

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen nevner svart arbeid, og prisen for det ligger vel rundt 6000kr? Så da må jo naboen betale skatt på det osv

 

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan vel trekke på litt på analogi fra håndtverkerloven, da jeg antar at denne pensjonerte karen ikke driver næringsvirksomhet?

(3) Er prisen ikke avtalt og tjenesten kan utføres tilfredsstillende på flere måter, skal tjenesteyteren utføre den på rimeligste måte dersom det ikke er mottatt beskjed om noe annet. Forsømmer tjenesteyteren dette, reduseres prisen etter § 32 (4).

Anonymkode: dd5e8...aea

Men det er forutsatt at man vet man leier en håndverker. TS trodde hun hadde en nabo som bare ville hjelpe, som dugnad. 

Anonymkode: 4b67c...b78

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må han ikke betale skatt av beløpet siden det overstiger 6000 kr?

Anonymkode: 4dccb...209

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg antar at den som utførte arbeidet ikke er næringsdrivende og at du dermed ikke har fått faktura med moms og organisasjonsnummer. Da er jeg også i tvil om håndverkloven kommer til anvendelse, men det er en annen sak. Reglene er slik at du under visse omstendigheter kan betale småpenger for kjøp av tjenester fra privatpersoner. Mener å huske at det er 6000 kroner. Haken er at ligningsmyndighetene vil ha dette rapportert på en egen forenklet rutine. Blant annet må den som mottar betaling oppgi personnummer. Jeg ville insistert på å betale på den måten.  Si til han at du ikke har lov til å betale et slikt krav som han har gitt deg, og at du har fått råd om å gjøre det på denne måten. Kravet overstiger fribeløpet og du får da en anledning til å si at det hadde du aldri trodd at det skulle bli over 6000. Eventuelt rapporter det inn som et delt beløp på de 2. Ikke gjør det enkelt for denne karen å selge tjenester svart i nabolaget. Det er dette som er det eneste riktige å gjøre i en slik situasjon. Du kan bli straffet om du kjøper svart arbeid.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dekket materialkostnadene og og sagt drit og dra hvis han prøver seg på noe mer! Litt av en hjelpsom nabo liksom! :frustrert:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at både timepris og pris pr kvadratmeter er veldig høy. Sannsynligvis var dette ufaglærte folk og da er det vel ingen som tar over 500 år time pluss eventuell moms.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan be om han kan vise deg pristilbudet som kom i forkant til deg.

Ellers kan du be ham møte deg i Forliksrådet. 

Kanskje dere begge nå har lært å snakke om pris FØR du sier ja til noe? 

Anonymkode: 06403...d80

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig og ikke tvil om at de prøver å «utnytte» deg for penger. Klart over 8000,- for 7 timers arbeid er en så pass høy lønn som jeg tviler på at selv advokater eller leger har - og appåtil er dette en nabotjeneste?

Jeg ville utbetalt materialkostnadene, og 1400,- til hver av dem. Da har du fått ordnet versndaen for litt over 2800,- (rimelig pris), og de har fått en timelønn på 200,- som jo er mer enn nok for to naboer som har tilbydd seg å ordne verandaen din. 

 

Anonymkode: 37bfc...237

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Mannisinbestealder said:

Jeg antar at den som utførte arbeidet ikke er næringsdrivende og at du dermed ikke har fått faktura med moms og organisasjonsnummer. Da er jeg også i tvil om håndverkloven kommer til anvendelse, men det er en annen sak. Reglene er slik at du under visse omstendigheter kan betale småpenger for kjøp av tjenester fra privatpersoner. Mener å huske at det er 6000 kroner.

Det er vel også all grunn til å tro at denne pensjonisten tar flere jobber i løpet av året. Var jo han som uoppfordret kom med tilbudet samt han hadde med seg en assistent. 

Anonymkode: d2f4f...d1d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. Jeg gikk bort til ham i dag og sa at jeg var glad for arbeidet, men reagerer på prisen. Jeg sa også at andre folk jeg har snakket med reagerer på fremgangsmåten og prisen, og at jeg aldri ville ha latt ham gjøre det om jeg var klar over prisen på forhånd. Han virket liksom overrasket over at jeg tok det opp, han syns det var en fair pris, men kunne trekke fra 1500,- på regningen så vi kunne bli «ferdige med det». Følte for å kalle ham frekk og uforskammet, men orker ikke det når jeg må forholde meg til ham daglig, han er alltid ute i bakgården og durer på med et eller annet. Men vurderer å stikke innom med en oppgjørsblankett fra skattetaten som han kan få fylle ut. 

Han har forresten ordnet med terrassene og annet for flere naboer, så han har tydeligvis en liten business der. Kommer ikke til å anmelde ham da, men kanskje ta en prat med styret. 

Anonymkode: 3be51...497

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Jeg gikk bort til ham i dag og sa at jeg var glad for arbeidet, men reagerer på prisen. Jeg sa også at andre folk jeg har snakket med reagerer på fremgangsmåten og prisen, og at jeg aldri ville ha latt ham gjøre det om jeg var klar over prisen på forhånd. Han virket liksom overrasket over at jeg tok det opp, han syns det var en fair pris, men kunne trekke fra 1500,- på regningen så vi kunne bli «ferdige med det». Følte for å kalle ham frekk og uforskammet, men orker ikke det når jeg må forholde meg til ham daglig, han er alltid ute i bakgården og durer på med et eller annet. Men vurderer å stikke innom med en oppgjørsblankett fra skattetaten som han kan få fylle ut. 

Han har forresten ordnet med terrassene og annet for flere naboer, så han har tydeligvis en liten business der. Kommer ikke til å anmelde ham da, men kanskje ta en prat med styret. 

Anonymkode: 3be51...497

Det bør være en selvfølge at dette skal rapporteres i henhold til skattereglene.

Anonymkode: 19cfe...159

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. 

Dette grenser til svindel. 

Komme som pensjonist på døra for å hjelpe å så sende en såpass regning?

Dyreste beisen koster 400.- for 3 liter og det går ikke 3 liter på en 7m2 terrasse.

skal du bygge ny terrasse så kommer det på 5000.- å bygge en platting i materialer..

så skal de ha 8000.- for å vaske å beise en terrasse? Tror ikke noen skulle hatt så mye.

Hvis de har vært 2 mann og holdt på i 7 timer så gir det en timepris per mann på 557.- for å vaske å beise? 😂😂

vet ikke hva som er verst jeg.. timeprisen eller at de faktisk har brukt 7 timer på det.

De vet hvertfall ikke hva de har holdt på med for om terrassen ikke er 100% tørr så blir beisen ødelagt av å male på vått treverk..

Derfor skal det alltid gå noen dager mellom den blir vasket og beiset!!!!

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Jeg gikk bort til ham i dag og sa at jeg var glad for arbeidet, men reagerer på prisen. Jeg sa også at andre folk jeg har snakket med reagerer på fremgangsmåten og prisen, og at jeg aldri ville ha latt ham gjøre det om jeg var klar over prisen på forhånd. Han virket liksom overrasket over at jeg tok det opp, han syns det var en fair pris, men kunne trekke fra 1500,- på regningen så vi kunne bli «ferdige med det». Følte for å kalle ham frekk og uforskammet, men orker ikke det når jeg må forholde meg til ham daglig, han er alltid ute i bakgården og durer på med et eller annet. Men vurderer å stikke innom med en oppgjørsblankett fra skattetaten som han kan få fylle ut. 

Han har forresten ordnet med terrassene og annet for flere naboer, så han har tydeligvis en liten business der. Kommer ikke til å anmelde ham da, men kanskje ta en prat med styret. 

Anonymkode: 3be51...497

og du vurderer faktisk å betale han? Hvorfor ikke si "betaler deg neste gang om vi faktisk avtaler noe pris da, men jeg oppfattet dette som en gratis tjeneste. Du får være mer presis neste gang. Kan såklart betale for materialene da, 700 kr? Også lurer jeg på til neste gang, da har du med blankett fra skattetaten, for du kan jo ikke jobbe svart haha?"

 

Også hadde jeg tatt det opp med styret og varslet om svindel, eventuelt ringt politiet og spurt. 

Anonymkode: d3285...ed2

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, så absurd! Komme i etterkant å forlange en timelønn på 557kr., for så å foreslå en timelønn på 450 kr. for "å være grei"!

Hadde han drevet et firma med kjørekostnader, lønn til resepsjonist, regnskapsfører, revisor, it-tjenester, og kontorleie bakt inn i timeprisen og betalt skatt på det kunne jeg forstått.. Men som en enkeltperson og en kamerat som gjør litt skattefritt arbeid for en nabo? Haha!

200 kr/timen er adekvat betaling. Og det er hvis man avtaler pris på forhånd. Blir det fremstilt som en tjeneste bør man forvente mindre enn det. Makan til frekkhet!

Endret av Nicathv
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som svart arbeid. Går an å melde i fra til myndighetene om slikt. :)

Anonymkode: d2f4f...d1d

Det var faktisk akkurat det jeg tenkte på. Jeg har noen snekkerkompiser (med fagbrev) som tar sånn 550-600 timen når de jobber svart. Så han naboen kjører ikke "nabo gjør en tjeneste"-pris, han kjører "proff med fagbrev som jobber svart"-pris.

Og hvordan i alle dager noen har klart å bruke 14 timer på å beise 7kvm er over min fatteevne. Min terasse er omtrent like stor og jeg renser og beiser den selv, og 14 t er helt urealistisk langsomt prosjekt.

 

 

EDIT:

Etter at jeg postet innlegget så syntes jeg selv prisen var veldig høy. Jeg har aldri kjøpt svart arbeid, så jeg er ikke dønn oppdatert. Jeg har husket feil, og  550-600 er (svart) for både kompisen min og kompisen hans sammen (dvs. to snekkere med fagbrev som jobber sammen på et prosjekt). Altså rundt 300kr pr. pers pr. time. Beklager feiliformasjonen!

Hvilket jo gjør situasjonen til TS værre. Naboen krever full håndverkerpris, bare at han gjør det svart og uten formell kompetanse.

Endret av Alice123
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Alice123 skrev:

Det var faktisk akkurat det jeg tenkte på. Jeg har noen snekkerkompiser (med fagbrev) som tar sånn 550-600 timen når de jobber svart. Så han naboen kjører ikke "nabo gjør en tjeneste"-pris, han kjører "proff med fagbrev som jobber svart"-pris.

Virkelig? Det var veldig dyrt til å være svart, det er jo like dyrt som hvitt arbeid. Hvorfor vil noen betale så mye for svart arbeid? 

http://www.klikk.no/bolig/oppussing/arbeidet-koster-mer-enn-du-tror-2423823

"- For faglærte tømrermestre opererer vi med en timepris på 480 kroner i timen ekskludert moms. "

Altså 600 kr/timen for hvitt arbeid. (Artikkelen er fra i fjor, så legg på et par tiere.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...