Gå til innhold

Noen som vet mye om einebær og hvordan man får frem bær på busken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger jeg flere forskjellige typer einebær for at det kommer frem noe avling? Har plantet noen fra skogen til hekk (det ble hyttetomter der, så de plantene var revet opp), men selv fem år senere har jeg aldri høstet noe. Går mye i den samme skogen og høster bær, skjønner ikke hva som er problemet. Buskene mine er sterke og fine og vokser fort.

Anonymkode: f0807...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einer er (vanligvis) særbu, dvs. at du trenger både hunnplanter og hannplanter for at det skal bli bær. Vet ikke helt hvordan du skal kunne se forskjell på dem om de ikke blomstrer, men ... 

Anonymkode: 0da7e...7c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, det forklarer jo en del...faen. Det er jo ikke akkurat slik at blomstene er lette å få øye på heller.

Anonymkode: f0807...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trenger jeg flere forskjellige typer einebær for at det kommer frem noe avling? Har plantet noen fra skogen til hekk (det ble hyttetomter der, så de plantene var revet opp), men selv fem år senere har jeg aldri høstet noe. Går mye i den samme skogen og høster bær, skjønner ikke hva som er problemet. Buskene mine er sterke og fine og vokser fort.

Anonymkode: f0807...cf0

Hent noen planter som bærer bær og hent noen planter som ikke bærer bær. Da vet du at du har både hunn- og hann-planter :) 

Anonymkode: 85308...738

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har einer på hytta. De har alltid gitt bær uten at jeg har gjort noe for det.

Må de ha en viss alder og/eller størrelse?   Ikke vet jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hannblomstene er gule, hunnblomstene grønne.  Hannblomstene er gule, mens hunnblomstene er 1–3 mm store grønne kongler. Begge blomstene står plassert i bladhjørnene, normalt som særbu på hver sin plante."https://no.wikipedia.org/wiki/Einer

Anonymkode: 85308...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får vel se om jeg finner noe som blomstrer da. :D

Anonymkode: f0807...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen vekster prioriterer vegetativ vekst uten blomstring/fruktsetting, om voksebetingelsene er veldig gode. Om dette også gjelder einer, aner jeg ikke noe om, men det kan kanskje være en mulighet at einerbuskene har flyttet til næringsmessig luksus, og derfor ikke synes det er bryet verdt å produsere bær.

Anonymkode: d1766...476

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen vekster prioriterer vegetativ vekst uten blomstring/fruktsetting, om voksebetingelsene er veldig gode. Om dette også gjelder einer, aner jeg ikke noe om, men det kan kanskje være en mulighet at einerbuskene har flyttet til næringsmessig luksus, og derfor ikke synes det er bryet verdt å produsere bær.

Anonymkode: d1766...476

Ha, dette var interessant! Hvilke vekster gjelder det for? Buskene får nok litt hønsegjødsel, akkurat som alt annet i hagen min. Mulig jeg har alle av samme type lel dog.

Anonymkode: f0807...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ha, dette var interessant! Hvilke vekster gjelder det for? Buskene får nok litt hønsegjødsel, akkurat som alt annet i hagen min. Mulig jeg har alle av samme type lel dog.

Anonymkode: f0807...cf0

Jeg mener å ha hørt at det samme gjelder bl.a. syriner, noe som ville forklare det som skjedde med en syrin ved barndomshjemmet mitt: 

En gammel, dårlig blomstrende syrin ble tatt opp med gravemaskinskuffe og satt løst oppå bakken, uten annen jord enn den som fulgte med i skuffa. Et år eller to så den ut til å dø, og kom bare med bittesmå blader (men alle var opptatt med å bygge hus, så ingen brød seg om verken å plante den eller fjerne den siden den ikke sto i veien lenger). Plutselig en vår nærmest eksploderte den i blomster. Og det har den fortsatt med de siste 30 årene. I blomstring er den fremdeles den flotteste syrinen jeg har sett noen sinne, hele den store busken er bare lilla med litt grønt innimellom. 

Anonymkode: 0da7e...7c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...