Gå til innhold

Dårlig samvittighet for avliving av hund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er dessverre slik utfallet er.
Hunden kunne gjort sønnen din blind, så du trenger ikke klandre deg selv for det. 
Derimot, man skal lære barn å respektere dyr og grensene deres. Jeg var selv en idiot som barn, men heldigvis var det bare en chihuahua som glefset til. Etter det forsto jeg hvor idiot barn er. 

Som voksen er du ansvarlig for at ungen forstår at dyr er levende individer, og at man skal vise de respekt. 
Det du gjorde feil som forelder var å ikke forklare at man skal vise hensyn til dyr. 

Noen dyr er mer usikker, og det at det var flere mennesker som kanskje var fremmed, stresset ganske sikker hunden opp til å reagere med aggresjon når gutten din prøvde å klemme han. 


Det er en uheldig situasjon, men det skjedde. 
Det viktigste du kan gjøre nå, er å sørge for å lære barna dine dyrevet. 
Med hunder, ikke se dem i øynene, ikke klapp fremmede hunder, og om du hilser på en hund, la den snuse hånden din først. 
Aldri klem en fremmed hund. 

Også... gutten din blir kanskje redd for hunder, så sørg for at han får møt en hyggelig hund så han ikke blir nervøs for hunder. Hunder merker nervøsitet og kan agere på dette. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanskelig å vite hvorfor en hund biter. Jeg vokste opp med at hund som biter = avliving.

Vi hadde bl.a. en schäfer som var veldig snill og tålmodig. Plutselig en dag bet han kjæresten til en kompis av meg i skrittet da hun gikk bort til ham for å hilse (hunden hadde møtt henne flere ganger før). Han stod bundet og gikk mot henne og stakk båndet da hun gikk bort til ham. Hun ble heldigvis ikke skadet utover at hun ble skremt, tennene til hunden gikk ikke gjennom klærne hennes.

Foreldrene mine dro rett til veterinær for å avlive ham. Veterinæren tok røntgen og det viste seg at han hadde en skiveutglidning i nakken og det var sannsynligvis smerten da halsbåndet strammet rundt halsen som gjorde at han bet. De valgte allikevel avliving siden de ikke kunne si med 100% sikkerhet at det var derfor hunden bet. Heller det enn å risikere at han biter noen andre og de blir skadet. Synes ikke TS skal ha dårlig samvittighet.

Anonymkode: 1a275...ee9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig å vite hvorfor en hund biter. Jeg vokste opp med at hund som biter = avliving.

Vi hadde bl.a. en schäfer som var veldig snill og tålmodig. Plutselig en dag bet han kjæresten til en kompis av meg i skrittet da hun gikk bort til ham for å hilse (hunden hadde møtt henne flere ganger før). Han stod bundet og gikk mot henne og stakk båndet da hun gikk bort til ham. Hun ble heldigvis ikke skadet utover at hun ble skremt, tennene til hunden gikk ikke gjennom klærne hennes.

Foreldrene mine dro rett til veterinær for å avlive ham. Veterinæren tok røntgen og det viste seg at han hadde en skiveutglidning i nakken og det var sannsynligvis smerten da halsbåndet strammet rundt halsen som gjorde at han bet. De valgte allikevel avliving siden de ikke kunne si med 100% sikkerhet at det var derfor hunden bet. Heller det enn å risikere at han biter noen andre og de blir skadet. Synes ikke TS skal ha dårlig samvittighet.

Anonymkode: 1a275...ee9

Sorry, men jeg ville ikke ha valgt å avlive et familiemedlem i denne situasjonen... Det høres ut som det var 99,9% sikkert hvorfor han bet, og det ikke engang gikk gjennom klærne! Aldri i verden om jeg hadde valgt å avlive da, prolaps kan man jo faktisk forsøke å behandle.

Anonymkode: 4721e...d97

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo forhøre deg om de vil ha en ny hund på sikt og så tilby å betale for den eller en del av det den koster. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

TS er 100% ansvarlig for denne situasjonen,  og  å kaldblodig  drepe denne hunden.

Hadde aldri klart å se meg selv i speilet om jeg selv hadde utvist så ræva dømmekraft😭

Anonymkode: 479a0...6a6

Helt enig. Sammen med hennes mor og stefar kunne de LETT ha unngått denne situasjonen!! Utrolig hjerteskjærende.

Anonymkode: 9b2b2...e4d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min gikk også bort til hunden for å gi den en klem på sida. Hunden er 5 år og har aldri bitt før, men har vist tegn på utrygghet. .. Jeg ar følt meg usikker på hunden før dette skjedde. 

Sønnen min har heller ikke før hatt noen særlig kontakt med hunden.

Eieren har avlivet hunden idag. Jeg sa i går at jeg synes de burde avlive hunden. Føler dårlig samvittighet for dette. Huff, føler meg slem nå .

Jeg skjønner du ble redd, men jeg synes ikke du skulle bedt om at hunden ble avlivet. Det er noe eierne skulle vurdert sammen med veterinær når alt hadde roet seg, etter noen dager og uker. Kanskje det uansett var den riktige avgjørelsen, men den skal ikke tas på grunn av din affekt rett etter hendelsen.

Gutten har fått veldig dårlig veiledning av dere voksne rundt, dette var en helt feil måte å nærme seg en hund på. Det kan barn finne på, men derfor må de få veiledning og opplæring av de voksne.

Du skriver at de har hundegård, og villle  hatt mulighet til å holde hunden unna barn i fremtiden hvis den hadde fått leve. 

Jeg forstår at du føler at du burde sagt noe annet. Pass på at du ikke går i forsvar når du snakker med dem videre, slik du gjør i tråden her. Dere må heller møtes sammen i fortvilelsen over det som skjedde med gutten, det som skjedde med hunden, og at dere alle skulle gjort ting litt annerledes , både når hunden og gutten fikk møtes og i tiden rett etterpå.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en utrygg hund i familien, en hund som vi ikke kan stole på og som etter min mening hadde hatt det bedre med avliving. Det er ikke min hund og ikke mitt valg, men mitt barn får ikke leke med den hunden eller være voldsom ved siden av hunden. Klappe forsiktig mens vi passer godt på er det eneste som er lov. Barnet mitt finnes ikke redd hunder, men vi følger godt med. Hunden i vår familie biter uprovosert, men dersom den en dag biter barnet mitt kommer jeg til å vurdere situasjonen før jeg sier hva jeg mener i forhold til avling. Er det barnet mitt som har gjort feil kommer jeg ikke til å nevne avliving, biter hunden barnet mitt uten at barnet har gjort noe som helst kommer jeg til å nevne det. Men gir barnet mitt den hunden en klem så gjør barnet mitt noe jeg aldri ville gjort selv med den hunden. Vi passer riktignok godt på både hund og barn når de er sammen og jeg fjerner barnet når jeg ser at hunden ikke er helt rolig. Det er kun når hunden ligger rolig ved siden av en voksen at mitt barn får klappe en kort stund forsiktig. 

Både barn og hunder er uforutsigbare så vi voksne må ta ansvar og passe godt på. 

Anonymkode: 357fc...7e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si noe om det var riktig eller feil at hunden ble avlivet, jeg var ikke til stede, og jeg kjenner verken barnet eller hunden. 

Men utfra det du skriver, om at ditt barn plutselig gikk bort og skulle klemme hunden, så ville jeg anbefale at du lærer opp barnet ditt i kontakt med dyr. Ikke gå rett bort på siden. Ikke forsøk å klem dyr som ikke er oppmerksom på deg. Hvis du skal hilse på dyr, nærmest uavhengig av type, la dyret snuse på hånden din og møt dem front til front først. Ikke ha brå bevegelser rundt dyr. 

Dette er ting som barn må lære, både for sitt eget og barnets beste. Og så har vi som voksne ansvaret for alle situasjoner der barn og dyr er involvert, og vi må ikke ta for gitt at dyr har en uendelig lang tålmodighet med barn. De fleste dyr er ikke spesielt glade i dyr, med unntak av barn de kjenner godt (som innebærer langt mer enn annenhver helg), fordi de fleste barn er for uforutsigbare. Her kan vi hjelpe til ved å gjøre barna mer forutsigbare, og dermed situasjonen tryggere. 

Anonymkode: 25021...697

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Drakan skrev:

Det er dessverre slik utfallet er.
Hunden kunne gjort sønnen din blind, så du trenger ikke klandre deg selv for det. 
Derimot, man skal lære barn å respektere dyr og grensene deres. Jeg var selv en idiot som barn, men heldigvis var det bare en chihuahua som glefset til. Etter det forsto jeg hvor idiot barn er. 

Som voksen er du ansvarlig for at ungen forstår at dyr er levende individer, og at man skal vise de respekt. 
Det du gjorde feil som forelder var å ikke forklare at man skal vise hensyn til dyr. 

Noen dyr er mer usikker, og det at det var flere mennesker som kanskje var fremmed, stresset ganske sikker hunden opp til å reagere med aggresjon når gutten din prøvde å klemme han. 


Det er en uheldig situasjon, men det skjedde. 
Det viktigste du kan gjøre nå, er å sørge for å lære barna dine dyrevet. 
Med hunder, ikke se dem i øynene, ikke klapp fremmede hunder, og om du hilser på en hund, la den snuse hånden din først. 
Aldri klem en fremmed hund. 

Også... gutten din blir kanskje redd for hunder, så sørg for at han får møt en hyggelig hund så han ikke blir nervøs for hunder. Hunder merker nervøsitet og kan agere på dette. 

Eh, altså han har respekt for hunder og dyr generelt, han er ikke en av de ungene som løper bort til et dyr og river det i pelsen, bærer det rundt eller skriker og hyler. Om en hund ikke tåler at et menneske kommer bort til den å tar på den forsiktig når den er klar over det, da er det tydeligvis noe galt et sted. Det er ikke en kamphund det er snakk om, det er en hund som har vokst opp det første leveåret i en familie med små barn og deretter har levd i en familie med barnebarn innom regelmessig. Det var ikke noen forvarsel om at dette skulle skje. Jeg har vært usikker på hunden, men min stefar har sagt at det bare er sånn hunden er og ikke noe å være redd for så da stoler man jo på det. 

Min far har en shæfer og jeg har selv vokst opp med rottweiler og begge disse hundene har aldri bitt, tross mye mas og gnål fra unger rundt. Det er sånn det skal være. En hund skal ikke bite uansett, med mindre man uheldigvis skulle påføre den vondt, trenge den opp i et hjørne ol. Da kan jeg forstå om den skulle bite, men ikke av vanlig menneskelig kontakt som den er vant med. Det går faktisk ikke an å ha en hund som biter av sånt, den kan skade andre igjen. Den har allerede gjort det en gang. Kanskje enda verre neste gang. Den hadde alltid måtte holdes i bur rundt barn spesielt, ingen tør stole på at det ikke skjer igjen. 

Men jeg er veldig glad i dyr og synes det er trist at denne hendelsen fant sted og at det måtte bli et så trist utfall av det. Men sikkerheten til barnet mitt er viktigst. Oppdretter ble også kontaktet og bedt om råd ang situasjonen og han mente det var riktig avgjørelse og ta hunden og det var ikke meg som snakket med han. Folk skal være så forbanna frekke og jævlige her inne. Gå å finn et tre å straff hvis dere er så forbanna på livet som dere virker. Jævla troll. 

Merker jeg har vokst opp med og kjent andre hunder enn dere. De hundene jeg har kjent oppigjennom har vært familiehunder dermed tålt all slags herjing og kontakt med mennesker. 

Anonymkode: 52fba...b89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang leser vi om en hund som biter UPROVOSERT, men så viser det seg at det var det faktisk ikke. Alle hunder er ikke trygge på barn, alle hunder er ikke trygge på klem fra mennesker, alle hunder er ikke trygge på en situasjon med mye mennesker osv osv! Denne situasjonen skulle vært unngått av de VOKSNE som var tilstede, og særlig skulle barnets foreldre ta ansvar å lære ungen å hilse ordentlig på en hund. 

Skikkelig trist at hunden må bøte med livet på grunn av uansvarlige voksne, og nok et bevis på at hunder biter faktisk ikke uprovosert. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, altså han har respekt for hunder og dyr generelt, han er ikke en av de ungene som løper bort til et dyr og river det i pelsen, bærer det rundt eller skriker og hyler. Om en hund ikke tåler at et menneske kommer bort til den å tar på den forsiktig når den er klar over det, da er det tydeligvis noe galt et sted. Det er ikke en kamphund det er snakk om, det er en hund som har vokst opp det første leveåret i en familie med små barn og deretter har levd i en familie med barnebarn innom regelmessig. Det var ikke noen forvarsel om at dette skulle skje. Jeg har vært usikker på hunden, men min stefar har sagt at det bare er sånn hunden er og ikke noe å være redd for så da stoler man jo på det. 

Min far har en shæfer og jeg har selv vokst opp med rottweiler og begge disse hundene har aldri bitt, tross mye mas og gnål fra unger rundt. Det er sånn det skal være. En hund skal ikke bite uansett, med mindre man uheldigvis skulle påføre den vondt, trenge den opp i et hjørne ol. Da kan jeg forstå om den skulle bite, men ikke av vanlig menneskelig kontakt som den er vant med. Det går faktisk ikke an å ha en hund som biter av sånt, den kan skade andre igjen. Den har allerede gjort det en gang. Kanskje enda verre neste gang. Den hadde alltid måtte holdes i bur rundt barn spesielt, ingen tør stole på at det ikke skjer igjen. 

Men jeg er veldig glad i dyr og synes det er trist at denne hendelsen fant sted og at det måtte bli et så trist utfall av det. Men sikkerheten til barnet mitt er viktigst. Oppdretter ble også kontaktet og bedt om råd ang situasjonen og han mente det var riktig avgjørelse og ta hunden og det var ikke meg som snakket med han. Folk skal være så forbanna frekke og jævlige her inne. Gå å finn et tre å straff hvis dere er så forbanna på livet som dere virker. Jævla troll. 

Merker jeg har vokst opp med og kjent andre hunder enn dere. De hundene jeg har kjent oppigjennom har vært familiehunder dermed tålt all slags herjing og kontakt med mennesker. 

Anonymkode: 52fba...b89

Jamen herregud da, stol på din egen magefølelse! Dette var ikke uprovosert, og nok et bevis ser vi på det her. Håper dere har lært av dette tragiske utfallet. Og godt du fikk se at alle hunder faktisk ikke tåler «all slags herjing og kontakt med mennesker».

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En klem er ikke forsiktig kontakt for en hund, det er en trussel. Jeg lurer på hvor mange hunder som skal avlives før foreldre tar ansvar for at barna lærer omgang med dyr. Vi har mange dyr i samfunnet enten vi vil eller ei. Som foreldre er vi like pliktige til å lære barna hvordan de skal omgå dyr som å ferdes i trafikken.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig å vite hvorfor en hund biter. Jeg vokste opp med at hund som biter = avliving.

Vi hadde bl.a. en schäfer som var veldig snill og tålmodig. Plutselig en dag bet han kjæresten til en kompis av meg i skrittet da hun gikk bort til ham for å hilse (hunden hadde møtt henne flere ganger før). Han stod bundet og gikk mot henne og stakk båndet da hun gikk bort til ham. Hun ble heldigvis ikke skadet utover at hun ble skremt, tennene til hunden gikk ikke gjennom klærne hennes.

Foreldrene mine dro rett til veterinær for å avlive ham. Veterinæren tok røntgen og det viste seg at han hadde en skiveutglidning i nakken og det var sannsynligvis smerten da halsbåndet strammet rundt halsen som gjorde at han bet. De valgte allikevel avliving siden de ikke kunne si med 100% sikkerhet at det var derfor hunden bet. Heller det enn å risikere at han biter noen andre og de blir skadet. Synes ikke TS skal ha dårlig samvittighet.

Anonymkode: 1a275...ee9

Det samme skjedde med vår vanligvis snille Schäfer, bortsett fra at han hadde svulst på hjernen, ikke skiveutglidning.
Vetrinæren anbefalte avlivning fordi han ikke kunne si om den plutselige aggresjonen skyldtes hodepine pga svulsten, eller om det var andre grunner til bittet, og var usikker på om det kunne skje igjen.

Også her skjedde angrepet tilsynelatende uten grunn.

Anonymkode: cc4dd...207

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Folk skal være så forbanna frekke og jævlige her inne. Gå å finn et tre å straff hvis dere er så forbanna på livet som dere virker. Jævla troll. 

Folk har ikke vært frekke og jævlige, de forteller hva de ville gjort i din situasjon - det er du som skrev i HI at du har dårlig samvittighet, det er det jo en grunn til. Kanskje hadde du håpet at du skulle få støtte her og hjelp til å bli kvitt den dårlige samvittigheten, men folk leser jo det du skriver og forstår at hunden hadde en grunn til å reagere. Folk blir lei seg når de leser slike historier, fordi de synes det er trist at hunden er død, og at den må bøte med livet pga mennesker rundt som svikter.

Personlig synes jeg det er forhastet å avlive en hund som sier fra når han enten følte seg fanget eller skvatt. Her kunne man fint ha tatt kontakt med trenere og funnet ut om dette er noe å bekymre seg for i fremtiden. Såret hunden lager antyder også at han ikke mente alvor.

Anonymkode: a9479...465

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 hours ago, AnonymBruker said:

I går var vi hos familie å feiret. Hunden hadde stått i hundegården hele dagen, men ble sluppet løs i hagen når de fleste gjestene hadde gått. Vi skulle også si hadet og gå da min eks (faren til sønnen min) klappet hunden. Sønnen min gikk også bort til hunden for å gi den en klem på sida. Da snudde hunden seg å glefset til sønnen min i ansiktet og etterlot to dype søkk i kinnet etter hoggtennene. 

Endte med legevakta på 17 mai. Hunden er 5 år og har aldri bitt før, men har vist tegn på utrygghet. Den har f. eks kommet bort helt plutselig mot meg bjeffende når jeg har vært på besøk da jeg bare har sittet rolig i sofaen og snakket mens hunden har ligget på puten sin hele tiden. Veldig snålt. Har reagert på det og følt meg usikker på hunden før dette skjedde. 

Det som skjedde i går var helt uprovosert. Sønnen min hadde ikke hatt noen annen kontakt med hunden før på dagen og samtidig klappet eksen min hunden når det skjedde så den ble ikke bare skremt heller. Og sønnen min har heller ikke før hatt noen særlig kontakt med hunden. Han har klappet den, men det er det. Hunden kommer fra et hjem med barn og ble overtatt når den var 1 år gammel. 

Eieren har avlivet hunden idag. Det var selvfølgelig vanskelig og trist avgjørelse for han. Jeg synes også det er trist, men sa i går at jeg synes de burde avlive hunden. Føler dårlig samvittighet for dette. Det er selvfølgelig ikke noe jeg heller vil, men det er svært utrygt med en hund som biter et barn slik på den måten. Veldig skummelt faktisk, hadde bittet vært 3 cm lenger til siden hadde han truffet øyet og det hadde ikke endt bra. Huff, føler meg slem nå 

Anonymkode: 52fba...b89

Så veldig uprovosert var det nok ikke når et fremmed barn kom for å klemme. 

Ingen av oss i tråden var der, så vi vet ikke hva som var riktig. Men generelt vil jeg påstå det ikke er hundens feil dersom den ble provosert. 

Håper neste møte med hund kan skje mer på hundens premisser, så blir utfallet triveligere for alle parter. 

Anonymkode: 25eec...67d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy fader, så drøyt å komme frem konklusjonen om at hunden må bøte med livet!

Snu situasjonen om på hodet og tenk hvor enorme forskjeller det er i verdi på et menneskeliv og et hundeliv...om hunden kom brått på en unge, og ungen slo til hunden slik at den hylte til..Skulle ungen blitt sendt rett til avliving, no question asked?

Jeg spyr av menneskeheten iblant!

Anonymkode: c5df2...839

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Folk skal være så forbanna frekke og jævlige her inne. Gå å finn et tre å straff hvis dere er så forbanna på livet som dere virker. Jævla troll. 

 

Anonymkode: 52fba...b89

Synes ikke folk her er frekke. Men for de fleste som har hund, er hunden som et familiemedlem, og vi ville ikke tatt livet av familiemedlemmet som ble skremt av et barn. Her var det jo de voksne som gjorde feil, og da synes vel de fleste at det ville vært grusomt å ta livet av et høyt elsket familiemedlem pga det. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo flere "fakta" som kommer i denne saken, jo mer synd syntes jeg på både hunden og ungen. Lurer på hvor mange hunder som må bøte med livet før foreldre tar ansvar og lærer barn fornuftig omgang rundt dyr 😥 Hvorfor i alle dager ble ikke ungen stoppet når han bøyde seg forsiktig ned for å klemme hunden som blir beskrevet som usikker? Om han var så forsiktig som det skrives så er det mye mulig at hunden ikke oppdaget han før det var for sent. 

Håper virkelig ikke barnet får varige men av dette. Dette kunne forferdelig lett vært unngått om de voksne hadde fulgt med.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...