Gå til innhold

Dårlig samvittighet for avliving av hund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I går var vi hos familie å feiret. Hunden hadde stått i hundegården hele dagen, men ble sluppet løs i hagen når de fleste gjestene hadde gått. Vi skulle også si hadet og gå da min eks (faren til sønnen min) klappet hunden. Sønnen min gikk også bort til hunden for å gi den en klem på sida. Da snudde hunden seg å glefset til sønnen min i ansiktet og etterlot to dype søkk i kinnet etter hoggtennene. 

Endte med legevakta på 17 mai. Hunden er 5 år og har aldri bitt før, men har vist tegn på utrygghet. Den har f. eks kommet bort helt plutselig mot meg bjeffende når jeg har vært på besøk da jeg bare har sittet rolig i sofaen og snakket mens hunden har ligget på puten sin hele tiden. Veldig snålt. Har reagert på det og følt meg usikker på hunden før dette skjedde. 

Det som skjedde i går var helt uprovosert. Sønnen min hadde ikke hatt noen annen kontakt med hunden før på dagen og samtidig klappet eksen min hunden når det skjedde så den ble ikke bare skremt heller. Og sønnen min har heller ikke før hatt noen særlig kontakt med hunden. Han har klappet den, men det er det. Hunden kommer fra et hjem med barn og ble overtatt når den var 1 år gammel. 

Eieren har avlivet hunden idag. Det var selvfølgelig vanskelig og trist avgjørelse for han. Jeg synes også det er trist, men sa i går at jeg synes de burde avlive hunden. Føler dårlig samvittighet for dette. Det er selvfølgelig ikke noe jeg heller vil, men det er svært utrygt med en hund som biter et barn slik på den måten. Veldig skummelt faktisk, hadde bittet vært 3 cm lenger til siden hadde han truffet øyet og det hadde ikke endt bra. Huff, føler meg slem nå 

Anonymkode: 52fba...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I går var vi hos familie å feiret. Hunden hadde stått i hundegården hele dagen, men ble sluppet løs i hagen når de fleste gjestene hadde gått. Vi skulle også si hadet og gå da min eks (faren til sønnen min) klappet hunden. Sønnen min gikk også bort til hunden for å gi den en klem på sida. Da snudde hunden seg å glefset til sønnen min i ansiktet og etterlot to dype søkk i kinnet etter hoggtennene. 

Endte med legevakta på 17 mai. Hunden er 5 år og har aldri bitt før, men har vist tegn på utrygghet. Den har f. eks kommet bort helt plutselig mot meg bjeffende når jeg har vært på besøk da jeg bare har sittet rolig i sofaen og snakket mens hunden har ligget på puten sin hele tiden. Veldig snålt. Har reagert på det og følt meg usikker på hunden før dette skjedde. 

Det som skjedde i går var helt uprovosert. Sønnen min hadde ikke hatt noen annen kontakt med hunden før på dagen og samtidig klappet eksen min hunden når det skjedde så den ble ikke bare skremt heller. Og sønnen min har heller ikke før hatt noen særlig kontakt med hunden. Han har klappet den, men det er det. Hunden kommer fra et hjem med barn og ble overtatt når den var 1 år gammel. 

Eieren har avlivet hunden idag. Det var selvfølgelig vanskelig og trist avgjørelse for han. Jeg synes også det er trist, men sa i går at jeg synes de burde avlive hunden. Føler dårlig samvittighet for dette. Det er selvfølgelig ikke noe jeg heller vil, men det er svært utrygt med en hund som biter et barn slik på den måten. Veldig skummelt faktisk, hadde bittet vært 3 cm lenger til siden hadde han truffet øyet og det hadde ikke endt bra. Huff, føler meg slem nå 

Anonymkode: 52fba...b89

Når man har hund så er man også ansvarlig dor at hunden ikke skader andre eller utsettes for uheldige hendelser. Å la barnet gå bort til hunden alene er ikke å vise ansvar verken for barn eller hund, særlig ikke med den andre historien om at hunden har vært uberegnelig.

Anonymkode: 16ebd...14c

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du tuller nå? Uprovosert? Et klapp er en ting, å gi en fremmed hund klem er noe helt annet. Så klart ble hunden skremt av å få en klem fra en fremmed. 

Anonymkode: 1bae8...094

Det er hunden til min mor, så ikke fremmed 

Anonymkode: 52fba...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I går var vi hos familie å feiret. Hunden hadde stått i hundegården hele dagen, men ble sluppet løs i hagen når de fleste gjestene hadde gått. Vi skulle også si hadet og gå da min eks (faren til sønnen min) klappet hunden. Sønnen min gikk også bort til hunden for å gi den en klem på sida. Da snudde hunden seg å glefset til sønnen min i ansiktet og etterlot to dype søkk i kinnet etter hoggtennene. 

Endte med legevakta på 17 mai. Hunden er 5 år og har aldri bitt før, men har vist tegn på utrygghet. Den har f. eks kommet bort helt plutselig mot meg bjeffende når jeg har vært på besøk da jeg bare har sittet rolig i sofaen og snakket mens hunden har ligget på puten sin hele tiden. Veldig snålt. Har reagert på det og følt meg usikker på hunden før dette skjedde. 

Det som skjedde i går var helt uprovosert. Sønnen min hadde ikke hatt noen annen kontakt med hunden før på dagen og samtidig klappet eksen min hunden når det skjedde så den ble ikke bare skremt heller. Og sønnen min har heller ikke før hatt noen særlig kontakt med hunden. Han har klappet den, men det er det. Hunden kommer fra et hjem med barn og ble overtatt når den var 1 år gammel. 

Eieren har avlivet hunden idag. Det var selvfølgelig vanskelig og trist avgjørelse for han. Jeg synes også det er trist, men sa i går at jeg synes de burde avlive hunden. Føler dårlig samvittighet for dette. Det er selvfølgelig ikke noe jeg heller vil, men det er svært utrygt med en hund som biter et barn slik på den måten. Veldig skummelt faktisk, hadde bittet vært 3 cm lenger til siden hadde han truffet øyet og det hadde ikke endt bra. Huff, føler meg slem nå 

Anonymkode: 52fba...b89

Jeg tror hunden ble redd av at sønnen din faktisk prøvde å klemme ham og reagerte deretter. Man skal være veldig forsiktig med å gå så tett innpå en hund som ikke kjenner deg.
Mitt barn ble også glefset etter og vi var hos lege, det var heldigvis bare på hånden, og hunden gjorde aldri dette igjen, men den opplevde der og da at datteren min virket truende på den. 

Personlig synes jeg det er drøyt å avlive en hund etter en enkelt hendelse, men forstår deg som reagerte. Dette er jo ditt barn og man blir jo redd når noe sånt skjer. 

Anonymkode: 278db...1fe

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager lot du sønnen din gå bort for å gi en klem til en utrygg hund? 😱 Er hunden allerede usikker kan dette være en skikkelig trigger!

Når det er sagt skulle så klart ikke hunden ha bitt, men denne situasjonen kunne lett vært ungått....

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er hunden til min mor, så ikke fremmed 

Anonymkode: 52fba...b89

Bor sønnen din med hunden? Er de mye sammen? Hvis ikke så er han det samme som fremmed for hunden. 

Anonymkode: 1bae8...094

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist og vond historie. Håper sønnen din kom seg greit fra opplevelsen, og at konsekvensen ikke blir at han i ettertid blir livredd hunder. 

Som eier ville jeg nok gjort det samme hvis det åpenbart ikke er menneskenes feil. Eller jo, det er jo det, men likevel vanskelig og vite når en slik situasjon oppstår igjen. Syns ikke du trenger og ha dårlig samvittighet. God bedring til lille gutten :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og sønnen min har heller ikke før hatt noen særlig kontakt med hunden.

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er hunden til min mor, så ikke fremmed 

Anonymkode: 52fba...b89

Men du sier jo i HI at sønnen din ikke har hatt noe særlig kontakt med hunden, da er sønnen din en fremmed for hunden.

Anonymkode: 278db...1fe

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid78

Jeg forstår tanken din, og det er ingen lett greie å avlive et dyr man er glad i. Noen dyr er nervøse av natur, og man skal være glad det ikke endte verre enn det gjorde her. Neste gang kunne det gått langt verre, og kanskje og med fremmede barn. Jeg synes moren din, og du tenkte riktig her, selv om det er en mager trøst når man er glad i hunden. Jeg hadde nok og gjort det samme, jeg hadde ikke turt å ha hunden i nærheten av barn etter en sånn hendelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kontormus skrev:

Trist og vond historie. Håper sønnen din kom seg greit fra opplevelsen, og at konsekvensen ikke blir at han i ettertid blir livredd hunder. 

Som eier ville jeg nok gjort det samme hvis det åpenbart ikke er menneskenes feil. Eller jo, det er jo det, men likevel vanskelig og vite når en slik situasjon oppstår igjen. Syns ikke du trenger og ha dårlig samvittighet. God bedring til lille gutten :)

Takk. Håper heller ikke det. Vi har snakket med han en del om det nå og håper det order seg. 

5 minutter siden, Ingrid78 skrev:

Jeg forstår tanken din, og det er ingen lett greie å avlive et dyr man er glad i. Noen dyr er nervøse av natur, og man skal være glad det ikke endte verre enn det gjorde her. Neste gang kunne det gått langt verre, og kanskje og med fremmede barn. Jeg synes moren din, og du tenkte riktig her, selv om det er en mager trøst når man er glad i hunden. Jeg hadde nok og gjort det samme, jeg hadde ikke turt å ha hunden i nærheten av barn etter en sånn hendelse.

Ja, det er akkurat derfor jeg mente avliving var best fordi man faktisk aldri vet om det kan skje igjen. Og da kan det faktisk gå enda verre enn det gjorde i går. 

Vi var 3 voksne som så hendelsen og alle ble helt satt ut og forsto ikke helt hva som skjedde, det skjedde så fort. Det er strengt tatt min stefar sin hund, og han sto også rett ved siden av når det skjedde. 

Vi er på besøk annenhver helg hos mamma og sønnen min har hilst på hunden hver gang selv om han ikke akkurat har lekt med hunden, så det er vant med hverandre etter 4 år. 

Anonymkode: 52fba...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende hunden var syk eller hadde vondt, hunder kan reagere med aggresjon om de allerede er i en sånn situasjon. 

Jeg hadde en hund som prøvde og bite sønnen min, hun hadde aldri gjort det før. Viste seg at hun hadde en veldig smertefull leddgikt og tålte dermed ingen ting før hu sa i fra. (Hunder sier i fra med og glefse/knurre/flekke tenner) 

Når hun fikk behandlig for dette var hun sitt gode gammle seg igjen. Så jeg synest de burde sjekket ut litt mer fysiske plager før de hoppet rett på avliving. Men de følte seg kanskje presset siden du nevnte dette ( jeg kan forstå reaksjonen din, du vil jo tross alt beskytte barnet ditt). Uansett for seint og gjøre noe med saken nå, så det er nok best du prøver og glemme det. Ville dog tatt med gutten for og hilse/leke med andre hunder ganske kjapt så han ikke tar skrekken. 

Anonymkode: 2bed6...c87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I går var vi hos familie å feiret. Hunden hadde stått i hundegården hele dagen, men ble sluppet løs i hagen når  Og sønnen min har heller ikke før hatt noen særlig kontakt med hunden

Anonymkode: 52fba...b89

Hallo, når gutten og hunden ikke har hatt så mye kontakt slik at de ikke kjenner hverandre, og så sier du at de har det? Bli enig med deg selv.

 

jeg syntes det var synd at hunden ble avlivet. Når den blir kost med av noen andre, og så kommer plutselig noen å klemmer den på siden som den ikke er vant med, av noen den ikke kjenner er jo ikke OK. Hunden skvatt mest sansynlig og kom med en automatisk reaksjon. 

Se for deg at noen kommer å skremmer et menneske, noen har jo automatisk reaksjon med å slå til den som skremmer en. Det var jo det som skjedde her...

Anonymkode: 2363b...0ad

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hallo, når gutten og hunden ikke har hatt så mye kontakt slik at de ikke kjenner hverandre, og så sier du at de har det? Bli enig med deg selv.

 

jeg syntes det var synd at hunden ble avlivet. Når den blir kost med av noen andre, og så kommer plutselig noen å klemmer den på siden som den ikke er vant med, av noen den ikke kjenner er jo ikke OK. Hunden skvatt mest sansynlig og kom med en automatisk reaksjon. 

Se for deg at noen kommer å skremmer et menneske, noen har jo automatisk reaksjon med å slå til den som skremmer en. Det var jo det som skjedde her...

Anonymkode: 2363b...0ad

Den ble klappet, dermed var klar over at noen tok på den, dermed ingen grunn til å bite når noen kommer bort å legge hodet forsiktig inntil sida på den.

Synes du synd på sønnen min, eller er det ikke synd at et lite uskyldig barn blir bitt i ansiktet av en hund? Hvordan hadde du reagert hvis en hund glefset til kinnet ditt? Hadde du blitt redd, eller hadde du syntes synd på hunden da og? Tenk om den hadde bitt deg i øyet og du ble blind, hvordan reaksjon hadde du fått da? 

Anonymkode: 52fba...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den ble klappet, dermed var klar over at noen tok på den, dermed ingen grunn til å bite når noen kommer bort å legge hodet forsiktig inntil sida på den.

Synes du synd på sønnen min, eller er det ikke synd at et lite uskyldig barn blir bitt i ansiktet av en hund? Hvordan hadde du reagert hvis en hund glefset til kinnet ditt? Hadde du blitt redd, eller hadde du syntes synd på hunden da og? Tenk om den hadde bitt deg i øyet og du ble blind, hvordan reaksjon hadde du fått da? 

Anonymkode: 52fba...b89

Blir hunden klappet på hodet/ nakken av en person, forventer den jo at det er der den blir tatt på. 

Jeg vet ikke om hunden visste at gutten kom, men hvis den ikke visste det, og plutselig får et trykk mot siden kan den skvette. Jeg skvetter hvis noen plutselig kommer bak meg og legger hånden på skulderen min når jeg ikke vet at det kommer noen.hvis det var det som skjedde her, er det ikke noe rart i syntes jeg. Barn kan være voldsomme.

jeg har selv en aktiv datter og 5 hunder i nær familie. Dattera mi er5, og har blitt godt lært opp til å ikke bry seg om hundene, og ikke plutselig komme bak fra hunden og skremme den, og alltid vise seg før hun tar på den.

 

jeg føler med gutten din som ble bitt, og håper at du tar han med til en hund slik at han kan klappe den og ikke bli redd for de. Men, jeg syntes det ble helt feil å avlive hunden for dette bittet, ut ifra hva du har skrevet til nå. 

Anonymkode: 2363b...0ad

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Min mor sin hund - nei, vent....min stefar sin hund. Gutten har aldri hatt noe særlig med den å gjøre - nei, vent...annenhver helg. Etc. etc. :klo:

Anonymkode: d2b75...dfa

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den ble klappet, dermed var klar over at noen tok på den, dermed ingen grunn til å bite når noen kommer bort å legge hodet forsiktig inntil sida på den.

Synes du synd på sønnen min, eller er det ikke synd at et lite uskyldig barn blir bitt i ansiktet av en hund? Hvordan hadde du reagert hvis en hund glefset til kinnet ditt? Hadde du blitt redd, eller hadde du syntes synd på hunden da og? Tenk om den hadde bitt deg i øyet og du ble blind, hvordan reaksjon hadde du fått da? 

Anonymkode: 52fba...b89

Her synes jeg du tar litt av. Selvfølgelig er det synd på gutten din. Han er helt uskyldig her, han er et barn. Men hunden måtte bøte med livet på grunn av en situasjon som burde vært unngått. Man lar ikke barn bøye seg helt ned og klemme på en hund når hund og barn ikke kjenner hverandre så godt.
 

Anonymkode: 278db...1fe

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den ble klappet, dermed var klar over at noen tok på den, dermed ingen grunn til å bite når noen kommer bort å legge hodet forsiktig inntil sida på den.

Synes du synd på sønnen min, eller er det ikke synd at et lite uskyldig barn blir bitt i ansiktet av en hund? Hvordan hadde du reagert hvis en hund glefset til kinnet ditt? Hadde du blitt redd, eller hadde du syntes synd på hunden da og? Tenk om den hadde bitt deg i øyet og du ble blind, hvordan reaksjon hadde du fått da? 

Anonymkode: 52fba...b89

Det er ingen automatikk i at det er ok, eller forutsigbart, for hunden at flere kommer bort og koser bare fordi én gjør det fra før. Hunder liker ikke at man dytter ansiktet sitt opp i ansiktet deres. Jeg synes ikke det er rart at hunden reagerte. Den mente sikkert ikke å bite, men siden ansiktet var så nærme munnen dens så gikk det nå slik da. Utrolig rart at dere alle, t.o.m eierne, som skal ha kunnskap om hund, ikke skjønte bæret av hva som skjedde. Jeg synes ikke det er noe rart at det skjedde.

Og ja, jeg ble bitt av hund i fjor. Den har seriøse problemer med usikkerhet, og hoppa opp og beit meg i rumpa tvert jeg kom inn døra. Jeg fossblødde, en bit av rumpa mi var borte, og jeg måtte dra og sy. Jeg dro rett tilbake dit med en boks leverpostei, og viste hunden at jeg ikke var en trussel. Det er ikke opp til meg å be andre avlive en god venn. Aner du hva slags press du legger på folk ved å be de ta livet av hunden sin? Den hadde tross alt skadet ungen din, det er svært vanskelig å argumentere imot selv om de voksne burde hindret hendelsen. Hunden er forresten like uskyldig som barnet, så det går an å synes synd på begge.

Anonymkode: 93f24...313

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hvorfor du gikk med på at sønnen din kunne gi hunden en klem, når du vet at hunden er utrygg. Dette burde du nesten takke deg selv for. Stakkars hund som måtte avlives.

Anonymkode: ca9cd...a8f

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS er 100% ansvarlig for denne situasjonen,  og  å kaldblodig  drepe denne hunden.

Hadde aldri klart å se meg selv i speilet om jeg selv hadde utvist så ræva dømmekraft😭

Anonymkode: 479a0...6a6

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...