Gå til innhold

Hva gjør du med linser?


Gjest boblebrist

Anbefalte innlegg

Tyrkisk linse-chili suppe er snadder.,,

Anonymkode: f9ab3...732

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Rumle skrev:

Hva annet har du i? :)

Linser (såklart), olivenolje, revne poteter, purre, curry, hermetiske tomater, den nevnte chillien, kraft/fond/buljongterninger, vann og litt fløte. En bolle suppe + et rundstykke er helt super middag!

Lager alltid 4l og fryser ned i porsjonspakker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, blomstre skrev:

Linser (såklart), olivenolje, revne poteter, purre, curry, hermetiske tomater, den nevnte chillien, kraft/fond/buljongterninger, vann og litt fløte. En bolle suppe + et rundstykke er helt super middag!

Lager alltid 4l og fryser ned i porsjonspakker.

Nam! Og tusen takk :blomst:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil prøve: Freser curry, revne poteter og purre i olje, så har jeg i resten og lar det koke til alt er mørt. Så bruker jeg stavmikser på den, for å få den jevnere. Veldig enkelt og veldig godt! 😊

100g poteter, 100g purre, 2 ts curry, 5-6 ss olje, 1 bx hermetiske tomater (jeg synes Mutti er best), 5 dl kraft av noe slag, på dette bruker jeg ca 3/4 av en liten chilli, og en "dæsj" fløte. Ganger oppskriften alt ettersom hvor mye jeg vil lage 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som noen allerede har nevnt: Det er stor forskjell på linser i smak, konsistens og bruk.

Til italienske og franske retter bruker jeg Puy-linser eller Berry-linser. Fås på dagligvare med godt utvalg, feks Meny. De er gode akkurat gjennomkokt med en vinaigrette med dijonsennep og rå hvitløk, feks til laks eller kylling. Eller bruk i tomatbaserte supper, eller til andelår.

Røde linser bruker jeg til indisk dhal, i tyrkisk linsesuppe og i gulrotsuppe med ingefær. De koker i stykker og passer bedre sammen med ulike asiatiske krydder.

Anonymkode: eb59e...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, blomstre skrev:

Hvis du vil prøve: Freser curry, revne poteter og purre i olje, så har jeg i resten og lar det koke til alt er mørt. Så bruker jeg stavmikser på den, for å få den jevnere. Veldig enkelt og veldig godt! 😊

100g poteter, 100g purre, 2 ts curry, 5-6 ss olje, 1 bx hermetiske tomater (jeg synes Mutti er best), 5 dl kraft av noe slag, på dette bruker jeg ca 3/4 av en liten chilli, og en "dæsj" fløte. Ganger oppskriften alt ettersom hvor mye jeg vil lage 😊

Høres veldig godt ut! Men hvor mye linser skal det i denne oppskriften? :) 

Anonymkode: 46c22...7f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres veldig godt ut! Men hvor mye linser skal det i denne oppskriften? :) 

Anonymkode: 46c22...7f7

Det glemte jeg å skrive, ja 😂 1 dl av de små, tørre linsene. Hvis jeg hadde brukt ferdige linser hadde jeg brukt 2 dl tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, blomstre skrev:

Det glemte jeg å skrive, ja 😂 1 dl av de små, tørre linsene. Hvis jeg hadde brukt ferdige linser hadde jeg brukt 2 dl tror jeg.

Takk! :)  Jeg er ikke så flink til å bruke linser enda jeg synes det er godt, men skal nok prøve denne oppskriften snart! 

Anonymkode: 46c22...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger i denne tråden :pinar:

Det er ikke det at jeg prøver å spise mindre kjøtt nødvendigvis - men mer linser og bønner og andre belgfrukter og frø.

For en tid tilbake lagde jeg supper med linser for første gang. Det ble digg! Kjøpte røde linser på boks fra Go Green, syns det var godt. Sammen med hønsebuljong, kylling, brokkoli, løk og hvitløk ble det en fin hverdagslig suppe! Smakte til gjentakelse, hvert fall.

Jeg er derimot ikke så glad i kidneybønner, men vil så gjerne like andre bønner!  Men det virker som linser var hakket mer suksessfullt, så prøver meg litt mer i denne retningen for en periode....

Syns derfor det er veldig fint med en sånn linse-tråd her :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.5.2018 den 1.20, blomstre skrev:

Hvis du vil prøve: Freser curry, revne poteter og purre i olje, så har jeg i resten og lar det koke til alt er mørt. Så bruker jeg stavmikser på den, for å få den jevnere. Veldig enkelt og veldig godt! 😊

100g poteter, 100g purre, 2 ts curry, 5-6 ss olje, 1 bx hermetiske tomater (jeg synes Mutti er best), 5 dl kraft av noe slag, på dette bruker jeg ca 3/4 av en liten chilli, og en "dæsj" fløte. Ganger oppskriften alt ettersom hvor mye jeg vil lage 😊

Så denne først nå - tusen takk for tips, skal absolutt prøve :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest boblebrist

Tusen takk for mange bra tips! Tror jeg skal prøve meg på en linsesuppe til middag i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Rumle skrev:

Så denne først nå - tusen takk for tips, skal absolutt prøve :jepp:

Glemte å sitere OG få med at jeg bruker 1dl av de små røde linsene 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Sugar&Spice skrev:

Følger i denne tråden :pinar:

Det er ikke det at jeg prøver å spise mindre kjøtt nødvendigvis - men mer linser og bønner og andre belgfrukter og frø.

For en tid tilbake lagde jeg supper med linser for første gang. Det ble digg! Kjøpte røde linser på boks fra Go Green, syns det var godt. Sammen med hønsebuljong, kylling, brokkoli, løk og hvitløk ble det en fin hverdagslig suppe! Smakte til gjentakelse, hvert fall.

Jeg er derimot ikke så glad i kidneybønner, men vil så gjerne like andre bønner!  Men det virker som linser var hakket mer suksessfullt, så prøver meg litt mer i denne retningen for en periode....

Syns derfor det er veldig fint med en sånn linse-tråd her :)  

Vil tipse om hvite eller smør bønner. De er mindre markante i smaken :)

legger ved noen oppskrifter:

http://www.veganskmat.no/sotpotet-med-hvite-bonner/

http://greenbonanza.com/2015/04/09/linsegryte-med-smorbonner-og-ovnsbakt-sotpotet/

http://www.mytastenor.com/click/index/131356869/etkjokken.com 

http://www.veganmisjonen.com/2016/07/oppskrift-bnnepanne-hjemmelaget-aioli.html?m=1

Anonymkode: a56be...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bruker dem for å se.

Anonymkode: 90e07...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linsegryte :rodmer: Bruker det generelt i de fleste gryteretter jeg lager, det er så godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så etter smørbønner på butikken i sted men fant ikke... Må man på spesialforretning? :Nikke:  Eller kanskje jeg bare lette feil sted? Så etter de der jeg finner Go Green sine pakninger :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...