Gå til innhold

Mer sulten av regelmessige måltider?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble mer fysen på mat og snack da jeg var i permisjon. Tror det er noe med at jeg hadde mye tid hjemme, kjedet meg litt, samtidig som jeg hadde underskudd på søvn osv. Jeg syns det høres ut som du spiser ganske mye, så vil tro dette er emotional eating..

Anonymkode: 83705...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hver gang du spiser (spesielt ved inntak av karbohydrater) øker insulin nivået i kroppen din. Insulin hemmer Leptin som er et hormon som sier til hjernen din at du har spist nok. Altså det blir vanskeligere å få metthetsfølelsen. I tillegg så er insulin også kalt fettlagringshormonet. Det gjør at du lager overskuddsenergi som fett. Det er også omtrent umulig for kroppen din å benytte seg av fettlagrene du har når det er høye nivåer av insulin i blodet ditt. Det er helt absurd at vi har blitt rådet til å spise 6 måltider om dagen for å få blodsukkeret under kontroll og for å gå ned i vekt, når blodsukkeret øker hver gang vi spiser og kroppen da konstant må pumpe ut insulin..

Så det kan lønne seg å spise færre, men større måltider om du vil ha generelt lavere blodsukker og få sulten under kontroll.

Det er det gjort mange studier på dette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, mlifjeld said:

Hver gang du spiser (spesielt ved inntak av karbohydrater) øker insulin nivået i kroppen din. Insulin hemmer Leptin som er et hormon som sier til hjernen din at du har spist nok. Altså det blir vanskeligere å få metthetsfølelsen. I tillegg så er insulin også kalt fettlagringshormonet. Det gjør at du lager overskuddsenergi som fett. Det er også omtrent umulig for kroppen din å benytte seg av fettlagrene du har når det er høye nivåer av insulin i blodet ditt. Det er helt absurd at vi har blitt rådet til å spise 6 måltider om dagen for å få blodsukkeret under kontroll og for å gå ned i vekt, når blodsukkeret øker hver gang vi spiser og kroppen da konstant må pumpe ut insulin..

Så det kan lønne seg å spise færre, men større måltider om du vil ha generelt lavere blodsukker og få sulten under kontroll.

Det er det gjort mange studier på dette. 

La meg gjette, dette kommer fra mennesker som har en lavkarbo diett?

I friske mennesker vil man bli mett av karbohydrater, problemet er at mange nordmenn er feite og spiser usunt, noe som ødelegger magens bakteriekultur og deres sult og metthetsfølelse.

Det er mange myetr rundt insulin, lurer på hvor man kan finne en forklaring som oppklarer alle disse mytene. 

Anonymkode: 8204e...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jevnlige, små måltider gjør at jeg går rundt og er skrubbsulten hele dagen. Å spise frokost gjør akkurat det samme.

Så nei, for meg fungerer det ikke i allefall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke spise små måltider i løpet av dagen, da er jeg sulten hele tiden. Jeg fungerer best på to måltider ila dagen 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...