Gå til innhold

Mer sulten av regelmessige måltider?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner det brenner i magen hele dagen etter jeg ble streng på å ha regelmessige måltider. Jeg spiser 400-600 gram kylling per dag, i blant bacon på, 200-400 gram fisk per dag i tillegg til kyllingen. Fyller på med grønnsaker til måltidene, har en skål med 500 gram frukt som mellom måltid en gang per dag.

Drikker 2-2.5l per dag. Jeg har oftest ris til middag og lunsj, 100 gram per måltid. Trodde virkelig ikke at jeg kom til å klare 5 måltider per dag slik, siste måltid er kl 19 hver dag da jeg legger meg 22. Men jeg er sulten allerede timen etter alt av måltider.

Tidligere har jeg spist mye brødskiver, ikke faste tider, mye karbohydrater og sukker. Så jeg har vært ganske kraftig, men gått ned noe nå. Jeg har stillesittende dager pga mammaperm så det er jo heller ikke at jeg bruker opp alt. Ligger på rundt 2000 kcal per dag også. 

Er det noe jeg gjør galt?

Anonymkode: 5e656...b3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det kanskje ikke de regelmessige måltidene, men hva du spiser som plager det? Jeg hadde aldri orket å spise så mye kjøtt om dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tvist skrev:

Er det kanskje ikke de regelmessige måltidene, men hva du spiser som plager det? Jeg hadde aldri orket å spise så mye kjøtt om dagen.

Proteiner er viktig når man skal ned i vekt, veldig kjedelig å miste muskelmasse. Spesielt for meg som har stillesittende dager ganske ofte. Ellers har jeg mye allergi for grønnsaker så noe må jeg fylle magen med når mye av tilbehøret gjør meg syk. Spiser som regel 200 gram kjøtt per måltid, så spørs det bare hvor mange av måltidene som inneholder kjøtt.

Anonymkode: 5e656...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har milde mageproblemer, og jeg merker jeg får mye mer cravings og lyst på mat når jeg spiser ofte, små måltider. For min del fungerer store, få måltider best. Spiser 2-3 måltider om dagen- avhengig av hvor mye jeg trener og hvor sulten jeg faktisk er

For noen er også sultfølelsen midlertidig herpa fordi man har hatt et dårlig kosthold som har tullet med bakteriene i magen. I så tilfelle må du forsøke holde ut, det kan bli bedre med tiden. Men forsøk å kutte ned på prosessert mat som bacon og kjøttdeig- de er mageverstinger og mater dårlige bakterier i magen

Anonymkode: 8204e...56c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelmessige måltider burde ikke gjøre noen mer sultne. Men hvis du har vært overvektig før, har du spist mer før, og det er kanskje uvant å spise mindre (færre kalorier)? Det høres likevel ut som noen vanvittig voldsomme mengder, av alt. Er du sikker på at du regner riktig, og at du bruker tallene for tørr ris hvis du veier opp tørr ris, og ikke for kokt ris? Går du ned i forventet fart? Hvis du ammer, har du melk? Og det høres ut som veldig lite fett, lite variasjon, lite fiber, ting som alle bidrar til metthetsfølelse. Jeg ville også ha spist noe annet enn bare frukt til mellommåltid, og ikke så mye på en gang av det, heller - jeg spiser ikke en halv kilo frukt gjennom en hel dag, til sammenligning - kombiner det med nøtter, ost, knekkebrød, i det minste et glass melk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt ut risen med bønner, linser eller kikerter. Spis grove kornprodukter. 

Anonymkode: bd4c2...953

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriver at du er i mamma-perm. Hvis du ammer, bærer og har en del ubevisst aktivitet kan det være samlet kaloriinntak rett og slett blir litt lavt. Du skriver jo også at du går ned i vekt. Helt greit det om det er ønskelig, men normalt å bli sulten da pluss at regelmessige måltider i seg selv trigger en forventning i kroppen om mat til gitte tidspunkt. Hva med å kutte litt ned på ren fisk og kjøtt og øke opp karbohydrater (ris, pasta, potet) litt ved måltider f.eks? Du spise ganske mye kjøtt per dag, det kan være litt hardt for magen og gi syreplager/svie spesielt om du er en del i ro. 

Anonymkode: 9be58...cd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har milde mageproblemer, og jeg merker jeg får mye mer cravings og lyst på mat når jeg spiser ofte, små måltider. For min del fungerer store, få måltider best. Spiser 2-3 måltider om dagen- avhengig av hvor mye jeg trener og hvor sulten jeg faktisk er

For noen er også sultfølelsen midlertidig herpa fordi man har hatt et dårlig kosthold som har tullet med bakteriene i magen. I så tilfelle må du forsøke holde ut, det kan bli bedre med tiden. Men forsøk å kutte ned på prosessert mat som bacon og kjøttdeig- de er mageverstinger og mater dårlige bakterier i magen

Anonymkode: 8204e...56c

Spiser bacon veldig sjeldent, samme med kjøttdeig og generelt svin og ku produkter. Det går mest i fjærkre og fisk her da jeg er mest glad i det. 

Har alltid slitt med mageproblemer, noe irritabel tarm i perioder og det tok en stund før jeg lærte hvilke matvarer jeg ikke tåler. Så kanskje sultfølelsen er litt pga de problemene jeg har hatt med det da? 

Anonymkode: 5e656...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Pringle skrev:

Regelmessige måltider burde ikke gjøre noen mer sultne. Men hvis du har vært overvektig før, har du spist mer før, og det er kanskje uvant å spise mindre (færre kalorier)? Det høres likevel ut som noen vanvittig voldsomme mengder, av alt. Er du sikker på at du regner riktig, og at du bruker tallene for tørr ris hvis du veier opp tørr ris, og ikke for kokt ris? Går du ned i forventet fart? Hvis du ammer, har du melk? Og det høres ut som veldig lite fett, lite variasjon, lite fiber, ting som alle bidrar til metthetsfølelse. Jeg ville også ha spist noe annet enn bare frukt til mellommåltid, og ikke så mye på en gang av det, heller - jeg spiser ikke en halv kilo frukt gjennom en hel dag, til sammenligning - kombiner det med nøtter, ost, knekkebrød, i det minste et glass melk. 

Er 167 høy og veier 75 kg da jeg begynte å gå ned. Har ikke holdt på så lenge og kun gått ned et par kilo, det er heller ikke så lenge siden fødsel. Så kan det være hormoner? 

Jeg veier det som kokt ris 😊 i følge lifesum får jeg i meg det jeg skal av fett, bruker jo smør og olje her og der. 

Anonymkode: 5e656...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bytt ut risen med bønner, linser eller kikerter. Spis grove kornprodukter. 

Anonymkode: bd4c2...953

Da blir jeg sinnsykt dårlig i magen så det kan jeg ikke.

Anonymkode: 5e656...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver at du er i mamma-perm. Hvis du ammer, bærer og har en del ubevisst aktivitet kan det være samlet kaloriinntak rett og slett blir litt lavt. Du skriver jo også at du går ned i vekt. Helt greit det om det er ønskelig, men normalt å bli sulten da pluss at regelmessige måltider i seg selv trigger en forventning i kroppen om mat til gitte tidspunkt. Hva med å kutte litt ned på ren fisk og kjøtt og øke opp karbohydrater (ris, pasta, potet) litt ved måltider f.eks? Du spise ganske mye kjøtt per dag, det kan være litt hardt for magen og gi syreplager/svie spesielt om du er en del i ro. 

Anonymkode: 9be58...cd0

Ammer ikke nei. Har ikke fått noe syreplager av kjøttet, det ville jeg ha merket lett da jeg har slitt med dette tidligere. 

Anonymkode: 5e656...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt at man har mer lyst på mat når en går ned i vekt. Det er en del av kroppens forsvar mot å miste kilo. Den ønsker å beholde mest mulig desverre for oss.

Anonymkode: c1686...c01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Spiser bacon veldig sjeldent, samme med kjøttdeig og generelt svin og ku produkter. Det går mest i fjærkre og fisk her da jeg er mest glad i det. 

Har alltid slitt med mageproblemer, noe irritabel tarm i perioder og det tok en stund før jeg lærte hvilke matvarer jeg ikke tåler. Så kanskje sultfølelsen er litt pga de problemene jeg har hatt med det da? 

Anonymkode: 5e656...b3c

Jepp, irritabel tarm kan gi deg cravings når du ikke egentlig trenger mat. Jeg har mye av dem, og det er ikke alltid lett å avstå fra mat når de er på sitt verste. Dess bedre magen min er, dess mer nøyaktig og fungerende er sultfølelsen min. Har mer cravings når magen er på det verste, og jeg får cravings etter mat som gjør magen min dårligere. Tenker kanskje det henger sammen med at de dårlige magebakteriene vil ha dårlig mat og klarer påvirke systemet på en måte der man får cravings etter den dårlige maten

Jeg drikker mye te og kaffe, forsøker å holde meg unna junk food, godteri og annen dårlig mat. Gjerne ha epler, tomater eller gulrøtter du kan spise på når du har cravings

Anonymkode: 8204e...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er 167 høy og veier 75 kg da jeg begynte å gå ned. Har ikke holdt på så lenge og kun gått ned et par kilo, det er heller ikke så lenge siden fødsel. Så kan det være hormoner? 

Jeg veier det som kokt ris 😊 i følge lifesum får jeg i meg det jeg skal av fett, bruker jo smør og olje her og der. 

Anonymkode: 5e656...b3c

Ja det kan være hormoner! Jeg har gått opp i vekt begge gangene jeg har ammet, fordi jeg har fått en syyyyk ulvehunger! 

Anonymkode: 0c776...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, irritabel tarm kan gi deg cravings når du ikke egentlig trenger mat. Jeg har mye av dem, og det er ikke alltid lett å avstå fra mat når de er på sitt verste. Dess bedre magen min er, dess mer nøyaktig og fungerende er sultfølelsen min. Har mer cravings når magen er på det verste, og jeg får cravings etter mat som gjør magen min dårligere. Tenker kanskje det henger sammen med at de dårlige magebakteriene vil ha dårlig mat og klarer påvirke systemet på en måte der man får cravings etter den dårlige maten

Jeg drikker mye te og kaffe, forsøker å holde meg unna junk food, godteri og annen dårlig mat. Gjerne ha epler, tomater eller gulrøtter du kan spise på når du har cravings

Anonymkode: 8204e...56c

Jeg prøver å drive med andre ting når det står på som verst, rengjøring eller klesvask f.eks. 

Anonymkode: 5e656...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det kan være hormoner! Jeg har gått opp i vekt begge gangene jeg har ammet, fordi jeg har fått en syyyyk ulvehunger! 

Anonymkode: 0c776...6f5

Jeg ammer ikke, men kjenner meg veldig sulten etter fødsel, noe jeg aldri har kjent noe særlig på før jeg fikk barn.

Anonymkode: 5e656...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ammer ikke, men kjenner meg veldig sulten etter fødsel, noe jeg aldri har kjent noe særlig på før jeg fikk barn.

Anonymkode: 5e656...b3c

Jeg vet ikke hvordan det er når man ikke ammer, men jeg vet at en graviditet og fødsel kan snu opp ned på hele kroppen. Jeg har bla fått en kronisk sykdom utløst av hver graviditet, så at en graviditet kan gjøre ting med fordøyelsen/sult følese har jeg ingen tvil om.

Anonymkode: 0c776...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ammer ikke, men kjenner meg veldig sulten etter fødsel, noe jeg aldri har kjent noe særlig på før jeg fikk barn.

Anonymkode: 5e656...b3c

Har du fått sjekket jern etter fødsel?

Anonymkode: 9be58...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Folk er forskjellige. 

Jeg blir mye mer sulten av små måltider gjennom hele dagen, enn å spise bare om ettermiddagen. Føler at jeg har stabilt energinivå gjennom hele dagen, og merker sjelden sult på morgenen. Og om jeg gjør det, drikker jeg litt vann og så går sulten bort. 

Når jeg spiser frokost derimot er det som at det gnager i magen nesten hele dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...