Gå til innhold

Større barn med bikini/bh.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det falt deg inn at fra en annen vinkel så er det du og din 9åring som seksuliserer segselv og andre jenter på samme alder? Når nabojenta på 8 som IKKE går med bikinktopp, så kommer 9åringene og påpeker at hun «viser puppene» og «æsj du er naken». Det er den «kule» jenta på 9 med bikini som sprer presset videre på de «ukule» 8-9åringene som enda ikke er opptatt av pupper og kropper. 

Har ikke du som foreldre et ansvar her? 

 

Anonymkode: dc85e...5de

Jeg hadde bryster fra jeg var ca 8.  Kom tidlig i puberteten. Burde mine foreldre nektet meg bikini for å ikke seksualisere andre? Jeg var en veldig sjenert og usikker liten jente, og hadde ikke gått utenfor døren om jeg ikke hadde fått dekke til brystene.

Anonymkode: 42d17...951

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ei tiårig jente som har vært opptatt av klær og hva hun har på seg siden hun var fire. Hun har veldig mye klær og mye å velge i (arver fra mange). Jeg har en klar mening (smak/stil) og vet hva JEG helst hadde sett henne i, en litt gammeldags stil, syns fletter, "tekkelige" blondebluser, eller mer "guttete" stil (olabukser og t-skjorte, gi blaffen, er så lei rosa kjoler) er finest. Men vi har hatt så mange kamper og diskusjoner rundt dette allerede i barnehagen, at der har jeg møtt meg selv i døra hundre ganger. Hvordan kan jeg påstå at "klær ikke er viktig, det er bare klær, kle på deg noe praktisk eller noe jeg bestemmer eller noe jeg syns er finest, best, søtt, tøft eller what ever", mens jeg samtidig har bestemte meninger rundt det og sier: "Det plagget, men ikke det?" Det er mange år siden hun parerte med "men det er jo ikke viktig, mamma. Du sier jo selv-Det er bare klær-, hvorfor kan jeg ikke da gå med denne (paljetttoppen eller hotpantsen eller penkjolen)". Men, skal jeg nekte min niåring hotpants fordi det er å vise for mye kropp? Da er det jo jeg som tvinger henne til å tenke i de baner. Så hun og venninnene går i korte shorts for tiden, og av og til tekkelige kjoler, og av og til bukser og av og til gir de blafffen og av og til "pynter de seg". Men jeg vet hun ikke forsøker å vise mest mulig kropp eller "seksualisere seg selv", hun kler seg for sine venninner og seg selv, ikke guttene i klassen eller meg eller andre mødre.  Ikke er de opptatt av merker eller pris heller, men farger, trykk, fasong. Jeg lar henne jo ikke gå i bikinitopp på skolen, men når de hopper i vannspreder i hagen har hun på seg det hun vil, og alle barn "viser mye kropp" i dette varme været, guttene også.  Jeg syns det er du som seksualiserer her. Visse plagg har forsvunnet ut av huset, som miniskjørt i en stil jeg ikke liker og bikinier med snorer, hun bruker ikke bh, og ikke utringede bluser for de liker hun ikke. Hvorfor bryr DU deg om hva andre barn går i? Hvorfor er det viktig for deg? Jeg har en datter til, hun er mer som denne jenta du sier er idealet, hun tar på seg det jeg foreslår, og jeg foreslår ikke bikinitopper og hotpants. Det er også veldig greit, og jeg syns ofte hun er den søteste eller "best kledde", fordi det blir noe tilfeldig og hun gir blaffen. Men det er ikke viktig. Klær er bare klær, heldigvis. Og barna mine skal ikke tvinges til å "dekke seg til" eller gå i visse plagg på noen annen måte enn din gutt skal det. Ei heller kan jeg tvinge henne til å gå i badebukse når hun vil ha badedrakt eller bikini. De bestemmer selv, og klær er ikke viktig, det må vi ikke innbille dem.

Flott at den jenta du kjenner har et avslappet forhold til det. Det har mine jenter også, selv om den ene har en stil som stider mot min.

Jeg tenker dette blir verre når de er 16, da signaliserer jo kanskje en hotpants og en liten topp noe mer enn "praktisk sommertøy", og da må vi kanskje snakke om dette på nytt, men da kan jeg ihvert fall ikke bestemme noe. Vi får se. Det er ikke sikkert de plaggene man gikk i som tiåring er de man vil bli sett i som tenåring uansett.

Jeg tenker vi må gå foran som gode forbilder, og ikke problematisere klær verken på den ene eller andre måten.

Anonymkode: 5825c...5b8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde bryster fra jeg var ca 8.  Kom tidlig i puberteten. Burde mine foreldre nektet meg bikini for å ikke seksualisere andre? Jeg var en veldig sjenert og usikker liten jente, og hadde ikke gått utenfor døren om jeg ikke hadde fått dekke til brystene.

Anonymkode: 42d17...951

Som jeg sa så er det forskjell på de med og uten bryst. Ingen av jentene  det er snakk om her har antydning til bryst. De er fullstendig flat. Faktisk er det ei jente i nabolaget som knapt har bittelitt antydning, da hun er litt større enn de andre jentene. Ironisk nok har jeg aldri sett henne i bikini. 

Jeg synes det er ansvarsfraskrivelse når foreldre skylder på at barna maser. 

Jeg har sett 10åringer gå rundt med «sexy» skrevet over rumpa. JEG tenker ikke at 10årigen er «sexy» og ikke tror jeg voksne flest tenker det eller. Det er ikke tema her.

Det jeg synes dog det er påfallende at en far eller mor har kjøpt dette til ungen sin. Fordi 10-åringen har neppe kjøpt det selv. Dermed er det en form for validering av 10åringens seksualitet, og at dette skal «vises» til resten av verden. På samme måte som at man validerer at en 8åring trenger å skjule sine flate bryst, når man kjøper en bikinitopp til henne. 

Hva med å bare si: «du kan få en BH når du faktisk har pupper å putte i den»..

- ? 

 

Anonymkode: dc85e...5de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg sa så er det forskjell på de med og uten bryst. Ingen av jentene  det er snakk om her har antydning til bryst. De er fullstendig flat. Faktisk er det ei jente i nabolaget som knapt har bittelitt antydning, da hun er litt større enn de andre jentene. Ironisk nok har jeg aldri sett henne i bikini. 

Jeg synes det er ansvarsfraskrivelse når foreldre skylder på at barna maser. 

Jeg har sett 10åringer gå rundt med «sexy» skrevet over rumpa. JEG tenker ikke at 10årigen er «sexy» og ikke tror jeg voksne flest tenker det eller. Det er ikke tema her.

Det jeg synes dog det er påfallende at en far eller mor har kjøpt dette til ungen sin. Fordi 10-åringen har neppe kjøpt det selv. Dermed er det en form for validering av 10åringens seksualitet, og at dette skal «vises» til resten av verden. På samme måte som at man validerer at en 8åring trenger å skjule sine flate bryst, når man kjøper en bikinitopp til henne. 

Hva med å bare si: «du kan få en BH når du faktisk har pupper å putte i den»..

- ? 

 

Anonymkode: dc85e...5de

Hva med å bare ikke overtenke det? 

Anonymkode: 6b392...dad

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ei tiårig jente som har vært opptatt av klær og hva hun har på seg siden hun var fire. Hun har veldig mye klær og mye å velge i (arver fra mange). Jeg har en klar mening (smak/stil) og vet hva JEG helst hadde sett henne i, en litt gammeldags stil, syns fletter, "tekkelige" blondebluser, eller mer "guttete" stil (olabukser og t-skjorte, gi blaffen, er så lei rosa kjoler) er finest. Men vi har hatt så mange kamper og diskusjoner rundt dette allerede i barnehagen, at der har jeg møtt meg selv i døra hundre ganger. Hvordan kan jeg påstå at "klær ikke er viktig, det er bare klær, kle på deg noe praktisk eller noe jeg bestemmer eller noe jeg syns er finest, best, søtt, tøft eller what ever", mens jeg samtidig har bestemte meninger rundt det og sier: "Det plagget, men ikke det?" Det er mange år siden hun parerte med "men det er jo ikke viktig, mamma. Du sier jo selv-Det er bare klær-, hvorfor kan jeg ikke da gå med denne (paljetttoppen eller hotpantsen eller penkjolen)". Men, skal jeg nekte min niåring hotpants fordi det er å vise for mye kropp? Da er det jo jeg som tvinger henne til å tenke i de baner. Så hun og venninnene går i korte shorts for tiden, og av og til tekkelige kjoler, og av og til bukser og av og til gir de blafffen og av og til "pynter de seg". Men jeg vet hun ikke forsøker å vise mest mulig kropp eller "seksualisere seg selv", hun kler seg for sine venninner og seg selv, ikke guttene i klassen eller meg eller andre mødre.  Ikke er de opptatt av merker eller pris heller, men farger, trykk, fasong. Jeg lar henne jo ikke gå i bikinitopp på skolen, men når de hopper i vannspreder i hagen har hun på seg det hun vil, og alle barn "viser mye kropp" i dette varme været, guttene også.  Jeg syns det er du som seksualiserer her. Visse plagg har forsvunnet ut av huset, som miniskjørt i en stil jeg ikke liker og bikinier med snorer, hun bruker ikke bh, og ikke utringede bluser for de liker hun ikke. Hvorfor bryr DU deg om hva andre barn går i? Hvorfor er det viktig for deg? Jeg har en datter til, hun er mer som denne jenta du sier er idealet, hun tar på seg det jeg foreslår, og jeg foreslår ikke bikinitopper og hotpants. Det er også veldig greit, og jeg syns ofte hun er den søteste eller "best kledde", fordi det blir noe tilfeldig og hun gir blaffen. Men det er ikke viktig. Klær er bare klær, heldigvis. Og barna mine skal ikke tvinges til å "dekke seg til" eller gå i visse plagg på noen annen måte enn din gutt skal det. Ei heller kan jeg tvinge henne til å gå i badebukse når hun vil ha badedrakt eller bikini. De bestemmer selv, og klær er ikke viktig, det må vi ikke innbille dem.

Flott at den jenta du kjenner har et avslappet forhold til det. Det har mine jenter også, selv om den ene har en stil som stider mot min.

Jeg tenker dette blir verre når de er 16, da signaliserer jo kanskje en hotpants og en liten topp noe mer enn "praktisk sommertøy", og da må vi kanskje snakke om dette på nytt, men da kan jeg ihvert fall ikke bestemme noe. Vi får se. Det er ikke sikkert de plaggene man gikk i som tiåring er de man vil bli sett i som tenåring uansett.

Jeg tenker vi må gå foran som gode forbilder, og ikke problematisere klær verken på den ene eller andre måten.

Anonymkode: 5825c...5b8

Jeg er veldig enig i mye av det du sier, samtidig som jeg mener vi har et ansvar. Du spør hvorfor jeg bryr meg: det er fordi jeg har barn selv og vil derfor diskutere tema med andre mødre/foreldre. Noen barn sitter på sosiale media og ulike spill, hvor de står i risiko for å chatte med voksne, skal jeg «drite i det» siden det ikke angår meg? SÅKLART jeg også som MOR må få lov til å stille kritiske spm til barneoppdragelse. Beklager om jeg tråkket på et ømfintlig tema. 

Og Ps: det er litt ironisk at du reagerer på lettkledde 16-åringer, men synes det er feil å diskutere rundt 9åringer. At du har kastet unna miniskjørt og stroppe bikinier viser jo at du også mener det faktisk er grenser her. Eller..? 

Jeg synes heller barna skal gå naken/uten bh, enn en «seksualisert» bh/bikinitopp. Det er klærne som fremstår som seksualiserende jeg kritiserer. Men så er det jo også individuelt, hva man anser som seksualiserende. 

Uansett så bør man kunne takle denne diskusjonen tenker jeg, uten å bli krenket eller komme med anklager. 

Anonymkode: dc85e...5de

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å bare ikke overtenke det? 

Anonymkode: 6b392...dad

Fordi noen foreldre synes faktisk det er viktig å ta ansvar for barna sine. 

Anonymkode: dc85e...5de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er kvinne og 100 % enig med TS. Får veldig seksualiseringsvibber av småjenter i bikini, det er bare så feil. 

Synes godt foreldrene kan holde igjen på dette. Badebukse/bikinitruse holder lenge frem til de begynner å utvikle pupper. Eneste grunnen til at dette nå har endret seg, er ettergivende foreldre som gir bikinioverdel til stadig yngre jenter. 

Anonymkode: f6a46...d04

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det falt deg inn at fra en annen vinkel så er det du og din 9åring som seksuliserer segselv og andre jenter på samme alder? Når nabojenta på 8 som IKKE går med bikinktopp, så kommer 9åringene og påpeker at hun «viser puppene» og «æsj du er naken». Det er den «kule» jenta på 9 med bikini som sprer presset videre på de «ukule» 8-9åringene som enda ikke er opptatt av pupper og kropper. 

Har ikke du som foreldre et ansvar her? 

 

Anonymkode: dc85e...5de

Nei! Det handler ikke om seksualitet! Det er DITT blikk! For barna er dette en LEK. De leker at de er ungdommer. De går heller ikke rundt og "kritiserer" andre unger som ikke har bikinitopp. 

Barn vokser ikke opp, blir kjønnsmodne og så bam! "oi, jeg må dekke meg til". Ungene gjør seg gradvis kjent med samfunnets klesdrakter gjennom rollespill og lek. Det er bare et plagg for dem! Ikke noe som handler om at de skal skjule eller fremme noe. 

 

Anonymkode: a88e9...425

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De vil være som oss, av helt naturlige årsaker. Vi er større, har mer innflytelse og full råderett over oss selv. Dette savner barna i sine egne liv og kopierer mange aspekter av vår adferd som en mekanisme for å bli fortere voksne. Da går de etter de tydelige skillene mellom voksen og barn, og det blir dermed logisk at det er av (for oss) seksuell karakter.

Anonymkode: 6b392...dad

Jeg takker for edruelige svar. 

Jeg er enig i dette. Men er det ikke vårt ansvar som foreldre å sette grenser og rammer da? 

Barn blir ungdom og voksen så fort, hvorfor ikke la dem være barn så lenge de kan, og stå litt imot kroppspress og seksualisering ? 

Anonymkode: dc85e...5de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg takker for edruelige svar. 

Jeg er enig i dette. Men er det ikke vårt ansvar som foreldre å sette grenser og rammer da? 

Barn blir ungdom og voksen så fort, hvorfor ikke la dem være barn så lenge de kan, og stå litt imot kroppspress og seksualisering ? 

Anonymkode: dc85e...5de

Og tvinge dem til å gå mer avkledd enn de er komfortable med? Hvis alle venninnene har dekket til brystene, vil man føle seg veldig naken og utsatt om man ikke får lov til å kle på seg en bikinitopp. Å tvinge noen til mer nakenhet enn de ønsker blir veldig fort feil. Og å tvinge dem til å kle på seg mer enn de vil blir også feil. La ungene kle på seg det de ønsker selv, slik at de er komfortable med egen kropp. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.  Husker jeg følte meg så fremmed av at de andre jentene på livogdød skulle leke voksne.  Hvin og hyl og dekke til ikke-eksisterende pupper når det gikk i garderobedøra. 

Anonymkode: 89582...86b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg takker for edruelige svar. 

Jeg er enig i dette. Men er det ikke vårt ansvar som foreldre å sette grenser og rammer da? 

Barn blir ungdom og voksen så fort, hvorfor ikke la dem være barn så lenge de kan, og stå litt imot kroppspress og seksualisering ? 

Anonymkode: dc85e...5de

Jeg forstår på en måte hva som plager deg, men tror ikke det fungerer slik du tenker at det fungerer. Det er deg dette er problematisk for, ikke for barna. Jeg kan få en viss avsmak hvis jeg ser barn som oppfører eller kler seg «seksuelt», men så kobles fornuften inn og jeg husker at dette er ting de har plukket opp, ikke menneskene de er. Så «problemet» var i utgangspunktet bare mitt, siden det var jeg som mislikte det, mens barnet hadde det helt fint.

Anonymkode: 6b392...dad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva da med de tenåringene som faktisk aldri fikk pupper? Noen er jo flatbrystede som voksne også. Når skal de få lov til å kle på seg?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig enig i mye av det du sier, samtidig som jeg mener vi har et ansvar. Du spør hvorfor jeg bryr meg: det er fordi jeg har barn selv og vil derfor diskutere tema med andre mødre/foreldre. Noen barn sitter på sosiale media og ulike spill, hvor de står i risiko for å chatte med voksne, skal jeg «drite i det» siden det ikke angår meg? SÅKLART jeg også som MOR må få lov til å stille kritiske spm til barneoppdragelse. Beklager om jeg tråkket på et ømfintlig tema. 

Og Ps: det er litt ironisk at du reagerer på lettkledde 16-åringer, men synes det er feil å diskutere rundt 9åringer. At du har kastet unna miniskjørt og stroppe bikinier viser jo at du også mener det faktisk er grenser her. Eller..? 

Jeg synes heller barna skal gå naken/uten bh, enn en «seksualisert» bh/bikinitopp. Det er klærne som fremstår som seksualiserende jeg kritiserer. Men så er det jo også individuelt, hva man anser som seksualiserende. 

Uansett så bør man kunne takle denne diskusjonen tenker jeg, uten å bli krenket eller komme med anklager. 

Anonymkode: dc85e...5de

Jeg er da ikke krenket eller kommer med anklager? Du etterspør hva mødre til niåringe (JENTER)  som går i hotpants og bikinitopp i disse varme dagene tenker rundt det, og jeg har svart utfyllende? Syns du jeg taklet det dårlig?

Ikke reagerer jeg spesielt på 16-åringer som går lettkledd heller, men jeg legger jo merke til hva mine egne døtre går kledd i, selv om jeg forsøker å gi blaffen i det (nettopp for å være et godt forbilde) så jeg regner med jeg vil tenke på det når de blir 16 også, og jeg tror jeg kanskje vil tenke mer på hva hun og venninne eventuelt signaliserer bevisst eller ubevisst seksuelt hvis det er noe å reagere på, selv om jeg slett ikke er sikkert på om det blir noe som helst problem, verken for henne, meg, samfunnet eller nabogutten det heller.

Jeg mener absolutt det finns grenser, men den grensen går ikke ved hotpants for tiåringer som ønsker selv å gå i hotpants en varm sommerdag. Hvem skal få gå i hotpants da? bare kvinner som ønsker å signalisere at de er sexy? Jeg vil at mine barn skal tenke minst mulig på kropp og klær, og forbud og krangler om visse plagg setter bare mer fokus på det, ikke mindre.

Anonymkode: 5825c...5b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 8.åring har fått en liten knopp på den ene siden, så om hun hadde villet hadd en sportsbikinitopp hadde jeg ikke nektet henne det. Tviler på at den hadde vært synlig om hun hadde en stram bikinitopø. kanskje jentene du har sett også har småknopper, men de presses flat av bikinien? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei! Det handler ikke om seksualitet! Det er DITT blikk! For barna er dette en LEK. De leker at de er ungdommer. De går heller ikke rundt og "kritiserer" andre unger som ikke har bikinitopp. 

Barn vokser ikke opp, blir kjønnsmodne og så bam! "oi, jeg må dekke meg til". Ungene gjør seg gradvis kjent med samfunnets klesdrakter gjennom rollespill og lek. Det er bare et plagg for dem! Ikke noe som handler om at de skal skjule eller fremme noe. 

 

Anonymkode: a88e9...425

De leker at de er ungdom. Akkurat. 

De aper etter en kultur som faktisk er seksualisert. Selv om de ikke nødvendigvis forstår rekkevidden av det selv. Og jo: de «kule kidsa» kan ofte være de som fikk stroppe bikini og hotpants av mamma, og de sender da et signal til de andre barna. 

Jeg er sikkert veldig gammeldags og konservativ, men hva med å faktisk si «nei». Du er for ung. 

Presset idag er faktisk langt mer massivt enn hva det var for bare 15 år siden. Barna sitter med YouTube og iPad, der ser de en ungdomskultur de vil «leke» og kopiere. Med avkledde damer i stringbikini. Det er jo kult. 

Jeg tror faktisk ikke det er fedre som løper ut og kjøper hotpants og stringbikini til 8åringen sin. Det er mødre. 

De samme mødrene som kritiserer sosiale media og kroppspress hos unge jenter og kvinner. 

Hva med å ta ltt ansvar selv? Si nei.

og nei: det var ingen 8åringer med stringbikini da jeg var barn. Jeg tror ikke det ble produsert engang.

Bikini til baby og barn er noe helt nytt, og har ikke eksistert i norske klesbutikker særlig lenge. 

Men: når mødre springer ut og ukritisk kjøper det, så selger det jo.

Dere har selv et ansvar mødre. Når 8åringen deres som er flat som ei fjøl løper rundt og er opptatt av å ha på seg klær som åpenlyst kopierer en seksualisert ungdomskultur, så kan dere ikke komme å klage den dagen hun har utvikla en spiseforstyrrelse, synes hun er feit, eller er sykelig opptatt av utseende sitt. 

Dere var med og bidro selv, og kledde henne opp i seksualiserte klær, da hun egentlig var et barn. Dere bidro til å lære henne fra tidlig alder av, fiksering rundt kropp og seksualitet. 

Så jo, jeg kritiserer dere. Og skulle ønske flere faktisk var «modige nok» til å si: «Nei»! 

 

Anonymkode: dc85e...5de

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ånei, så en bikinitopp er ikke for å tildekke kvinnelige bryst? Merkelig at jeg aldri har sett en mann med bikini da. :vetikke:

Kan du opplyse meg om hva en bikinitopp er da, siden jeg ifølge deg har misforstått.. 

Anonymkode: dc85e...5de

I så fall skjønner jeg ikke hvor småjentene skal måtte bade i singlet? Det er stort, blir vått og kaldt. La dem bade i badetruse. Hvis de ikke er komfortable med bare truse, kan de vel velge sportstopp eller singlet. Sportstopp er for øvrig både for barn og voksne. 

Anonymkode: 5856a...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei jeg skrev ikke at han gjorde det men «guttene». Det er mer en antagelse fra min side. 

Sønnen min har ei han leker mye med. Hun har aldri gått med bikinitopp. De kan leke sammen utendørs, i minibasseng eller sprinkler. Om hun ikke har badetøy springer hun rundt i shorts eller trusa. «det er kanskje litt flaut men kropp er helt naturlig», har jeg overhørt henne si flere ganger når de har kledd av seg. Det er nok kontrasten mellom denne jenta (som er mer lik min generasjon) og mer «barnslig» i sitt forhold til kropp, i kontrast til de jentene som går rundt med små bikinitopper. 

- Du sier at jenta di har gått i bikinioverdel «hjemme i gata», men hvorfor ikke «nede på stranda» eller andre steder med flere folk, om du synes bikini til 9åringer er helt greit..? 

Anonymkode: dc85e...5de

Hva er din generasjon. For 20 år siden  gikk vi i bikini som ca 10.

Anonymkode: 5c465...a2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er din generasjon. For 20 år siden  gikk vi i bikini som ca 10.

Anonymkode: 5c465...a2d

Jeg er 40. Mener du dere gikk i bikini «fra sånn sa 10»? Jeg mener det er forskjell på en 8-9 åring og 10-åring. 

Det er selvfølgelig individuelle forskjeller også, og som gjentatt ørtende ganger, er det snakk om barn med bryst skjønner jeg at de vil dekke seg til. Her er det snakk om barn som ser ut som barn, som kler seg som små voksne/tenåringsjenter. De bruker klær som sikkert ville kledd Nicky Minage. - og nei: jeg seksualiserer ikke ungen din. Men om en 10-åring går med «sexy» skrevet i glitter over rumpa, så observerer jeg at 10åringen din har på seg klær som skal være sexy eller signalisere noe som har med seksualitet å gjøre. Og det finner jeg forstyrrende at en mor har kjøpt til henne. Om en fullstendig flatbrystet 8åring løper rundt i stringbikini så skjønner jeg at hun skal dekke til en kvinnelig kroppsdel hun enda ikke har, som blant annet er endel av kvinners seksualitet. At en mor har kjøpt henne dette, finner jeg særdeles merkelig. 

Jeg har sett småjenter ta av seg bikinitopper fordi den er veldig upraktisk og ubehagelig å ha på, når det ikke er noe som hjelper til med å holde den påplass. 

Jeg skjønner alle menneskers behov for å pynte seg og føle seg fin, og i en idealistisk verden skal alle skal kunne gå i hva de vil uten å dømmes. Men faktum er at klær er ofte mer enn kun et praktisk plagg. Det er laget også for å vise tilhørighet, endel av vår identitet, sende et signal. Og noen klær er dermed laget for å fremme vår seksualitet, eller understreke den. At foreldre kjøper slike klær til barn, som enda ikke er kjønnsmodne, og at de forsvarer det og er ukritisk til det, ja: det synes jeg er merkverdig, 

 

Anonymkode: dc85e...5de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er 40. Mener du dere gikk i bikini «fra sånn sa 10»? Jeg mener det er forskjell på en 8-9 åring og 10-åring. 

Det er selvfølgelig individuelle forskjeller også, og som gjentatt ørtende ganger, er det snakk om barn med bryst skjønner jeg at de vil dekke seg til. Her er det snakk om barn som ser ut som barn, som kler seg som små voksne/tenåringsjenter. De bruker klær som sikkert ville kledd Nicky Minage. - og nei: jeg seksualiserer ikke ungen din. Men om en 10-åring går med «sexy» skrevet i glitter over rumpa, så observerer jeg at 10åringen din har på seg klær som skal være sexy eller signalisere noe som har med seksualitet å gjøre. Og det finner jeg forstyrrende at en mor har kjøpt til henne. Om en fullstendig flatbrystet 8åring løper rundt i stringbikini så skjønner jeg at hun skal dekke til en kvinnelig kroppsdel hun enda ikke har, som blant annet er endel av kvinners seksualitet. At en mor har kjøpt henne dette, finner jeg særdeles merkelig. 

Jeg har sett småjenter ta av seg bikinitopper fordi den er veldig upraktisk og ubehagelig å ha på, når det ikke er noe som hjelper til med å holde den påplass. 

Jeg skjønner alle menneskers behov for å pynte seg og føle seg fin, og i en idealistisk verden skal alle skal kunne gå i hva de vil uten å dømmes. Men faktum er at klær er ofte mer enn kun et praktisk plagg. Det er laget også for å vise tilhørighet, endel av vår identitet, sende et signal. Og noen klær er dermed laget for å fremme vår seksualitet, eller understreke den. At foreldre kjøper slike klær til barn, som enda ikke er kjønnsmodne, og at de forsvarer det og er ukritisk til det, ja: det synes jeg er merkverdig, 

 

Anonymkode: dc85e...5de

Jeg vet jeg brukte det da jeg var 9. Fordi jeg ville , jeg var ikke den eneste. Jeg er i 30 årene selv. Jeg fikk ikke bryster før jeg var 13. Klarer ikke se problemet med bikini.

Anonymkode: 5c465...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...