Gå til innhold

Større barn med bikini/bh.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 timer siden, Anciol skrev:

Datteren min vil absolutt ikke bruke topp  , men så er hun bare 10 , og liker singlet og fotballshorts maken til sin storebror på 11, haster ikke med bh eller topp!

Jeg så ikke din melding alt mylderet..

hva tror du gjør at hun ikke ønsker bh? Er det noe hennes andre venninner har og er det et tema blant de som er 10? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 hours ago, AnonymBruker said:

Det var da voldsomt til aggresjon......?

Faktum er at hverken BH eller bikini er laget for å være "seksuelle" plagg. De er laget for å være funksjonelle. Det er ikke en spekulasjon å påpeke at du prøver å tillegge barn tanker og adferdsmønstre de ikke har. At du ikke ser det selv, gjør saken  temmelig graverende.

Du gjør diskusjonen veldig usaklig med disse bastante konklusjonene du ikke har grunnlag for. 

Anonymkode: a42f3...01d

På hvilken måte er BH og bikinitopp funksjonelle plagg for de som ikke har så store bryster at de trenger det for å avlaste ryggen? Hvilken funksjon dekker de?

Anonymkode: 9b77f...b1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte er BH og bikinitopp funksjonelle plagg for de som ikke har så store bryster at de trenger det for å avlaste ryggen? Hvilken funksjon dekker de?

Anonymkode: 9b77f...b1f

"Funksjonen" eller kanskje mer hensikten med bikinitopp til et større barn er at de kan få ha en kropp i utvikling i fred og bevare deres autonomi. Som nevnt tusen ganger før i tråden så er det ikke snakk om bikinioverdeler beregnet på voksene kvinner. Det er ikke snakk om å kle de opp i høye sko og sminke de som for mange i denne tråden tydeligvis er synonymt med å la barn bruke en overdel. Om selvom TS mener at en nabojentene ikke er i puberteten fordi de ikke har utviklet  bryster som hun kan se med det blotte øye så er det godt mulig puberteten har begynt for dem og at de føler seg mer komfortable med en bikinitopp. For meg og flere av venninne mine var ikke bryst det første vi utviklet, men jeg husker jeg godt at med de første tegne til å være i utvikling så kom også større behov for å gå med bikinioverdel og BH/topp under klær. 

Forskere og pedagoger advarer også mot å ikke la barn bestemme over egen kropp. 

Anonymkode: c9fd1...a7b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Funksjonen" eller kanskje mer hensikten med bikinitopp til et større barn er at de kan få ha en kropp i utvikling i fred og bevare deres autonomi. Som nevnt tusen ganger før i tråden så er det ikke snakk om bikinioverdeler beregnet på voksene kvinner. Det er ikke snakk om å kle de opp i høye sko og sminke de som for mange i denne tråden tydeligvis er synonymt med å la barn bruke en overdel. Om selvom TS mener at en nabojentene ikke er i puberteten fordi de ikke har utviklet  bryster som hun kan se med det blotte øye så er det godt mulig puberteten har begynt for dem og at de føler seg mer komfortable med en bikinitopp. For meg og flere av venninne mine var ikke bryst det første vi utviklet, men jeg husker jeg godt at med de første tegne til å være i utvikling så kom også større behov for å gå med bikinioverdel og BH/topp under klær. 

Forskere og pedagoger advarer også mot å ikke la barn bestemme over egen kropp. 

Anonymkode: c9fd1...a7b

Vis meg EN artikkel hvor forskere og pedagoger advarer mot å ikke la 8-9årige jenter bruke bh og bikini.

fakta er jo at de sier det stikk motsatte!! 

Det er SVADA å hevde at å begrense barns egen bestemmelse over klesvalg på noen som helst måte gjør at de ikke får «bestemme over egen kropp».

Jeg har en niåring jeg tvinger til å ha på lue når det er kaldt. Har jeg da også krenket barnet??

eller når jeg påser at de skifter truse hver dag? 

det er også SVADA å si at gjennomsnittlige 8-9årigers «anatomi» har BEDRE av å gå med BH.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, veggteppe skrev:

Jeg så ikke din melding alt mylderet..

hva tror du gjør at hun ikke ønsker bh? Er det noe hennes andre venninner har og er det et tema blant de som er 10? 

Hun vil være barn en stund til, sier hun, ingen vits å bli voksen fort sier hun:) Hun har alltid likt å kle seg som broren i samme antrekk,. Så folk tror de er tvillinger iblant:) og de fleste venninnene hennes er mer opptatt av Lol dukker, og MLP akkurat som hun:) enn topp og BH!

 

Endret av Anciol
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anciol skrev:

Hun vil være barn en stund til, sier hun, ingen vits å bli voksen fort sier hun:) Hun har alltid likt å kle seg som broren i samme antrekk,. Så folk tror de er tvillinger iblant:)

Gud så flott! 

Har dere snakket om dette hjemme, eller kommer det mer av henne selv?

virkelig applaus til jenta di for å være så bevisst! Og du som foreldre som også har gjort henne trygg nok til å ikke bare «følge flokken» eller gi etter for presset :) 

👏🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, veggteppe skrev:

Vis meg EN artikkel hvor forskere og pedagoger advarer mot å ikke la 8-9årige jenter bruke bh og bikini.

fakta er jo at de sier det stikk motsatte!! 

Det er SVADA å hevde at å begrense barns egen bestemmelse over klesvalg på noen som helst måte gjør at de ikke får «bestemme over egen kropp».

Jeg har en niåring jeg tvinger til å ha på lue når det er kaldt. Har jeg da også krenket barnet??

eller når jeg påser at de skifter truse hver dag? 

det er også SVADA å si at gjennomsnittlige 8-9årigers «anatomi» har BEDRE av å gå med BH.

 

 

Det er anbefalt å la barn være med å ta avgjørelser som angår de selv. I dette tilfellet om større jenter kan få gå med en bikinitopp. 

Har du forskning på at en barnlig bikinitopp er skadelig? Hva mener forskere at skjer om man lar større barn gå med en bikinitopp? 

Hvor har jeg skrevet at 9 åringer sin anatomi har bedre av å gå med bikinitopp? 

Anonymkode: c9fd1...a7b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, veggteppe skrev:

Vis meg EN artikkel hvor forskere og pedagoger advarer mot å ikke la 8-9årige jenter bruke bh og bikini.

fakta er jo at de sier det stikk motsatte!! 

Det er SVADA å hevde at å begrense barns egen bestemmelse over klesvalg på noen som helst måte gjør at de ikke får «bestemme over egen kropp».

Jeg har en niåring jeg tvinger til å ha på lue når det er kaldt. Har jeg da også krenket barnet??

eller når jeg påser at de skifter truse hver dag? 

det er også SVADA å si at gjennomsnittlige 8-9årigers «anatomi» har BEDRE av å gå med BH.

 

Tror du blander sammen ordene autonomi med anatomi. 

Anonymkode: c9fd1...a7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, veggteppe skrev:

Gud så flott! 

Har dere snakket om dette hjemme, eller kommer det mer av henne selv?

virkelig applaus til jenta di for å være så bevisst! Og du som foreldre som også har gjort henne trygg nok til å ikke bare «følge flokken» eller gi etter for presset :) 

👏🏼

Så flott at jenta vil være som en gutt? Hvorfor tror du automatisk at denne jenta er så mye mer bevisst og selvstendig enn de som vil bruke bikini-overdel? Snakk om å prøve å presse barn inn i en form... Det som er flott er at barn tør å si fra hva de selv ønsker! Enten det er å gå i gutteklær eller bikini.

Anonymkode: 01959...87d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Det er anbefalt å la barn være med å ta avgjørelser som angår de selv. I dette tilfellet om større jenter kan få gå med en bikinitopp. 

Har du forskning på at en barnlig bikinitopp er skadelig? Hva mener forskere at skjer om man lar større barn gå med en bikinitopp? 

Hvor har jeg skrevet at 9 åringer sin anatomi har bedre av å gå med bikinitopp? 

Anonymkode: c9fd1...a7b

http://m.side2.no/foreldre/--vi-seksualiserer-barnekroppen-nar-vi-dekker-til-sma-barn-pa-stranda/3423232831.html

https://www.tv2.no/a/3833931/

 

Merk deg spesielt denne:

https://www.aftenposten.no/norge/i/K3BJ5/Advarer-mot-seksualisert-klesmote-for-barn

De store motehusene markedsfører bikinier myntet på seks-syvåringer. -Tidlig kroppsfiksering kan forskyve grensene for hva en uskyldig barndom er, sier forsker.

https://www.expressen.se/kronikorer/frida-boisen-1/varfor-det-finns-ju-inga-brost-att-halla/

 

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/7lR0w/The-tween-machine

» Tenk deg at din åtte år gamle datter kommer hjem fra skolen og insisterer på at du skal kjøpe en BH til henne.

Ikke fordi hun trenger det — for i likhet med alle andre åtteåringer er hun flat som en pannekake - men fordi hun ikke vil skille seg ut. Dette var realiteten for den svenske kommentatoren Frida Boisen. I en kommentar i Göteborgs-Posten forrige uke skriver hun at største problemet ikke var selve forespørselen, men det datterens sa faktisk stemte.

Undersøkelser skulle nemlig vise at mer enn halvparten av alle jentene i klassen hennes brukte BH, og de var heller ikke fremmed for å klaske på et godt lag med både pudder, mascara og lipgloss på en vanlig skoledag».

 

Det finnes masse mer. Bare å lese seg opp. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, veggteppe skrev:

Gud så flott! 

Har dere snakket om dette hjemme, eller kommer det mer av henne selv?

virkelig applaus til jenta di for å være så bevisst! Og du som foreldre som også har gjort henne trygg nok til å ikke bare «følge flokken» eller gi etter for presset :) 

👏🏼

Det kommer fra henne selv:=) , hun er ikke så ulik meg, da jeg var på den alderen! HUn har vært heldig med sine venner:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, veggteppe skrev:

http://m.side2.no/foreldre/--vi-seksualiserer-barnekroppen-nar-vi-dekker-til-sma-barn-pa-stranda/3423232831.html

https://www.tv2.no/a/3833931/

Begge disse sakene handler om små barn 4 og fem år gamle. Dette er en tråd om STØRRE barn på 8-9 år. Jeg er helt enig at barn på 5 ikke trenger bikinitopp. Men det er stor forskjell på en unge på 5 og en på 8-9 år. 

Merk deg spesielt denne:

https://www.aftenposten.no/norge/i/K3BJ5/Advarer-mot-seksualisert-klesmote-for-barn

De store motehusene markedsfører bikinier myntet på seks-syvåringer. -Tidlig kroppsfiksering kan forskyve grensene for hva en uskyldig barndom er, sier forsker.

Som det er gjentatt i det uendelige så er alle her enige at sminke og voksenklær på barn ikke er ønskelig. Vi som er uenige med deg mener at en 8 åring må få lov å ha på en bikinitopp med et barnlig utrykk. 

https://www.expressen.se/kronikorer/frida-boisen-1/varfor-det-finns-ju-inga-brost-att-halla/

 

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/7lR0w/The-tween-machine

» Tenk deg at din åtte år gamle datter kommer hjem fra skolen og insisterer på at du skal kjøpe en BH til henne.

Ikke fordi hun trenger det — for i likhet med alle andre åtteåringer er hun flat som en pannekake - men fordi hun ikke vil skille seg ut. Dette var realiteten for den svenske kommentatoren Frida Boisen. I en kommentar i Göteborgs-Posten forrige uke skriver hun at største problemet ikke var selve forespørselen, men det datterens sa faktisk stemte.

Undersøkelser skulle nemlig vise at mer enn halvparten av alle jentene i klassen hennes brukte BH, og de var heller ikke fremmed for å klaske på et godt lag med både pudder, mascara og lipgloss på en vanlig skoledag».

 

Det finnes masse mer. Bare å lese seg opp. 

 

 

 

 

 

Anonymkode: c9fd1...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne anbefaler jeg også at flere her leser:

 

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/9RlJW/alle-de-sexy-barna

 

 

De tyve-tretti siste årene har vi sett en gradvis tiltagende vilje blant markedskrefter og media til å seksualisere stadig yngre jenter og gutter. Vi kjønner alt fra leketøysprodukter til klær og bøker i salgets medfør, samtidig som vi prakker på barn en stadig mer voksen og «sexy» fremtoning. Klær til barn har blitt minivarianter av voksenklær, som både hindrer dem i å utfolde seg i lek og som som får fagpersoner til å rope varsko om slankepress blant de aller minste,

 

- om man virkelig ikke har fått med seg at det har vært en utvikling i barns klær de siste tiårene som bare blir mer og mer seksualisert (herunder badetøy) - så er det virkelig på tide å våkne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://forskning.no/barn-og-ungdom-seksualitet-skole-og-utdanning/2015/04/slik-snakker-du-med-barna-om-puberteten

 

Her er en sak fra forkning.no skrevet av en professor i pedagogikk, den vektlegger å være åpen for å snakke med barn og unge om pubertet og at mye er flaut i den alderen Og at puberteten kan begynne fra 8 års alder hos jenter. 

 

Som sagt tusen ganger før det er snakk om en bikinitopp med et sporty utrykk. Ikke seksualisert barne mote. 

Anonymkode: c9fd1...a7b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AKTASeksualisering skjer når en av følgende faktorer inntreffer:

• Når en persons verdi måles ut i fra hens seksuelle tiltrekning (utseendemessig) og/ eller oppførsel.

• Når en persons vurderte skjønnhet måles opp mot hvorvidt vedkommende er «sexy».

• Når en person objektiveres – reduseres til en ting som eksisteres for andres seksuelle nytelse, heller enn å bli sett som en uavhengig person som kan ta egne valg.

• Når seksualitet blir upassende prakket på et menneske (som for eksempel barn).

Hentet fra Den amerikanske psykologforeningen.

 

 

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/9RlJW/alle-de-sexy-barna

Anonymkode: c9fd1...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://forskning.no/barn-og-ungdom-seksualitet-skole-og-utdanning/2015/04/slik-snakker-du-med-barna-om-puberteten

 

Her er en sak fra forkning.no skrevet av en professor i pedagogikk, den vektlegger å være åpen for å snakke med barn og unge om pubertet og at mye er flaut i den alderen Og at puberteten kan begynne fra 8 års alder hos jenter. 

 

Som sagt tusen ganger før det er snakk om en bikinitopp med et sporty utrykk. Ikke seksualisert barne mote. 

Anonymkode: c9fd1...a7b

Du snakker kanskje om det, jeg snakker generelt om bikinitopper til 8-9årige barn. Egentlig snakker jeg vel om moteindustriens seksualisering av barn, hvor bikinien ble bare en liten del av et større bilde.

 De toppene jeg har sett med egne øyne på barn har primært vært stringbikini. Også til jenter nede i 3-4års alderen. 

Jo mer jeg leser jo mer sikker blir jeg i min sak, på hvordan jeg som mor vil forholde meg til dette. 

Disse stringbikiniene i segselv er nok ikke verdens undergang, men de er slik jeg ser det en del av et voksende problem, som er seksualisering av barn. Seksualiseringen skjer gjennom det presset barna utsettes for, blant annet gjennom sosiale media. Drømmen om å være kul og populær, bidrar til at de kjøper de klærne som de mener hjelper dem med det. Dette er da klær som egentlig er designet for tenåringer eller voksne. Klær som spiller på seksualitet, fremfor komfor og funksjon.

 Dette er egentlig ikke noe å diskutere engang, det er et såpass anerkjent fenomen blant alle som kan noe om temaet. Det blir derfor tåpelig å bruke ork på å forsøke å forklare dette gang på gang til noen som hardnakket påstår at virkeligheten er noe den ikke er. 

bikinktopp eller bh til fullstendig flatbrystede 8-9årige jentebarn blir dermed et veldig godt eksempel på denne utviklinga, og ikke minst normalisering av seksualiseringen. 

Å være ukritisk til dette som voksen, det vil jeg si er skadelig for barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo bare en påstand at bruk av todelt badedrakt er en "seksualisering" av barn. Mens hel badedrakt er OK så vidt jeg forstår deg? Saken er jo at barn ganske tidlig oppdager hvilket kjønn de tilhører, og for de fleste er dette (heldigvis) positivt og noe de ofte ønsker å understreke ved bruk av kjole/skjørt, lengre hår og - ja - jentebadedrakt vs gutte-badebukse. Ikke noe mer mystisk enn det. Du høres utrolig dogmatisk og slitsomt "politisk korrekt" ut med all ditt snakk om "seksualisering" og "kjønnede" leker osv. Og det å sammenlikne bruk av lue med det å nekte en jente på ni år å bruke badetopp fordi "du har jo ingen pupper, ha ha" - ja, da er det faktisk du som seksualiserer henne, hvis man nå skal bruke et slikt uttrykk. 

Anonymkode: 60f35...397

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bare en påstand at bruk av todelt badedrakt er en "seksualisering" av barn. Mens hel badedrakt er OK så vidt jeg forstår deg? Saken er jo at barn ganske tidlig oppdager hvilket kjønn de tilhører, og for de fleste er dette (heldigvis) positivt og noe de ofte ønsker å understreke ved bruk av kjole/skjørt, lengre hår og - ja - jentebadedrakt vs gutte-badebukse. Ikke noe mer mystisk enn det. Du høres utrolig dogmatisk og slitsomt "politisk korrekt" ut med all ditt snakk om "seksualisering" og "kjønnede" leker osv. Og det å sammenlikne bruk av lue med det å nekte en jente på ni år å bruke badetopp fordi "du har jo ingen pupper, ha ha" - ja, da er det faktisk du som seksualiserer henne, hvis man nå skal bruke et slikt uttrykk. 

Anonymkode: 60f35...397

Nei, jeg setter grenser for henne. 

Det er ikke barnet som blir seksualisert men plagget. Jeg ser den lille nydelige jenta mi, og da blir det mis-match å ta på henne et plagg som et ment for å dekke til puppene hennes, når hun er et barn, og åpenlyst ikke har pupper. 

Jeg tenker alle har en grense, du kan synes det er slitsom og «politisk korrekt», det plager ikke meg. Som mamma vil jeg være et godt eksempel og bevisst på barneoppdragelsen. 

Det finnes skinny-jeans for treåringer, noen synes også det er helt greit (det blir jo solgt) jeg synes også det er forkastelig. Det er mange slike eksempler på klær som er uegnet for barn og myntet på voksne. Men barn kopierer voksne og derfor er det penger å tjene her. 

Til syvende og sist vil du også mest sannsynlig si at visse produkter ikke er egnet for barn (om det er mascara, lebestift eller g-streng) når du har nådd din grense for hva du mener er uakseptabelt, har du plutselig begynt å tenke seksuelle tanker om barn da eller? Seksualiserer du barnet? Eller er det heller at du anerkjenner at dette produktet/plagget er egnet for voksne, og ikke for barn..? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hel eller todelt badedrakt er helt vanlige plagg for barn, i motsetning til høye hæler og g-streng. Det er ikke noe sexy eller utfordrende med det. Men du skal altså bestemme om din  jente til enhver tid  har fått "nok pupper" til å få lov til å bruke topp? Sånn at det blir tydelig markert i venninneflokken hvem som er senest utviklet? Det holder ikke at hun vil det selv og føler seg mest komfortabel med det? (En del voksne kvinner har forøvrig heller ikke bryster, men er helt flate. Har de lov til å bruke topp?)

Hvis man skal følge resonnementet ditt, så blir det jo feil at barn bruker bukse før de kommer i puberteten også, da - fordi de ikke har håvekst eller "bruker" kjønnsorganet til noe seksuelt. 

Det blir for dumt å skulle gå i mot vanlige normer i samfunnet bare for å markere en politisk sak, særlig når det går utover barna. Selvsagt setter jeg også grenser, men man skal være bra skrudd i hodet for å "se" at en 9-år gammel jente i en sporty todelt badedrakt spiller på sex uten å forstå det selv. 

Anonymkode: 60f35...397

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på om dere som synes det er så greit med bikinitopp også ville sagt det samme hvis barnet ville dekke seg til mer med f.eks. en burkini.

Så er det dette med å la barna bestemme selv. Her er det vel ikke snakk om enten eller. Det er opplagt situasjoner hvor man må overstyre barn når de kler seg på en måte som er helsefarlig f.eks. når de vil ha på seg alt for lite klær når det er kaldt. Men de fleste vil vel også være enig at det er riktig å overstyre hvis de kler seg upassende, f.eks. korte skjørt, nettingstrømper og fargeglade t-shorter med uanstendige tekster når de skal i begravelser. Når det gjelder graden av å dekke seg til så vet vi at det er to yttergrupper: en som ønsker å dekke seg svært godt til og en som nærmest helst vil være naken. På begge sider er det en eller annen grense for når man ikke lenger kan la barna bestemme selv.

Så er det selvfølgelig spørsmålet om når man skal prøve å begrense moter som man ser skaper uheldige konsekvenser psykisk og mentalt for barna. I dag er det et enormt kroppspress og det er selvfølgelig et spørsmål hva man som foreldre kan gjør for å forsøke å dempe dette.

De har i mange kulturer vært regler (men svært forskjellige) som har innebært at kvinnen må dekke seg til for å ikke friste mannen. Er det ikke på tide at vi flytter dette ansvaret til der det hører hjemme: hos mannen. Vi vet at det finnes kulturer hvor kvinner er godt tildekket og hvor det foregår masse overgrep. Vi vet at det finnes nakenkulturer hvor kvinner blir respektert. Historien viser oss at dette kommer an på mannen og hans holdninger og ikke kvinnen og hvordan hun går kledd. Moter og holdninger de siste årene innebærer at kvinner i stadig større grad må dekke til brystene og brystene har blitt veldig mye mer seksualisert. I dag skal man ikke kunne se konturene av en brystvorte gjennom klærne mens selv for våre oldemødre med sine heldekkende plagg for hunde år siden var ikke dette et problem. Er ikke det å støtte at prepubertale jenter må dekke seg til både her og der en støtte til en holdning om at dette er kvinner og jenters ansvar og ikke gutters/menns?

Så er det denne blygselen for bryster som tydeligvis en del mener er instinktivt og naturlig hos en del unge jenter i dag. Jeg vil ikke avvise det men klarer ikke helt å tro på at det er så omfattende som så mange mener å hevde. Krav om tildekking av bryster av anstendighetsgrunner har ikke vært vanlig i de fleste kulturer inntil ganske nylig. Det er ikke lenge siden jenter i disse aldersgruppene lekte nakne eller toppløse på strendene. Hvorfor skulle disse jentene plutselig i så stor grad føle så sterkt behov for å dekke akkurat brystene? Vi har ikke oppdaget noen vitenskaplig eller fornuftig på annen måte som skulle tilsi dette. Det er ingen tvil om det er en meget massivt kulturelt press fra den rådene moten. Det er vel heller ingen tvil om at dette er langt mer kulturelt påvirkning enn at dette er instinkt. Men hvor mye instinkt er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...