Gå til innhold

Større barn med bikini/bh.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en gutt på 9år, ser venninnene hans går med bikinitopper og hotpants. 

Jeg synes personlig det er noe trist med barn som går med bikinitopp/bh topp, når de åpenlyst ikke har fått antydning til bryst engang. Husker ikke at jeg selv eller noen av de i min generasjon begynte med bh/bikini topp før vi var tenåringer eller i det minste hadde bittelitt pupp. Dette er jo helt flatbrystede 8-9åringer med bittesmå bikinitopper. 

Jeg tror ikke andre voksne bryr seg særlige mye om det, men det er klart at de jentene som kler seg slik tiltrekker seg mer oppmerksomhet rundt sin egen kropp fra andre jevnaldrende gutter.

De bruker jo et plagg som er ment for å tildekke kvinnelige bryst, noe de enda ikke har.

Guttene legger mer merke til kroppen til den jenta som går med bikinktopp og hotpants, enn den jenta som går med singlet og shorts.

Jeg skjønner at noen jenter kan synes det er spennende med «jenteklær», samtidig som at jeg mener det bidrar til en veldig tidlig start på kroppspress og kroppsfokus (og en form for seksualisering) når jentebarna kler seg opp i små bikinitopper, så tidlig. 

Jeg ser noen jenter som kler seg mer «kjønnsnøytralt» dvs: singlet fremfor bikinitopp. De virker også mer avslappet og «barnslig» i forhold til egen kropp, hvor de jentene som går rundt med små bikinier er mer utseendefiksert og blir mer som veldig unge tenåringsjenter. Er det ikke greit at barn kan få være barn så lenge som de kan? Kjønnshormoner, pupper og bikini vil de da hurtig nok få erfare og leve med. Hvorfor ikke bidra til å avvente, til de i det minste har en liten pupp å skulle tildekke..? 

Noen andre som har noen tanker rundt dette? 

Anonymkode: dc85e...5de

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De bruker jo et plagg som er ment for å tildekke kvinnelige bryst, noe de enda ikke har.

Ehm, nei.

Anonymkode: 54ce5...b53

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ehm, nei.

Anonymkode: 54ce5...b53

Ånei, så en bikinitopp er ikke for å tildekke kvinnelige bryst? Merkelig at jeg aldri har sett en mann med bikini da. :vetikke:

Kan du opplyse meg om hva en bikinitopp er da, siden jeg ifølge deg har misforstått.. 

Anonymkode: dc85e...5de

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk helt enig med deg. Synes det er synd at det kroppshysteriet skal begynne allerede så tidlig. Ikke på grunn av hvordan gutter ser på dem da, men på grunn av egen selvfølelse og behagelighet. Ser jo tilogmed 2åringer med bikinitopp.

I mellomtiden får min 2åring løpe naken rundt i hagen 😅

Endret av heipådegsann
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er rart, vi gikk da selv sånn for 15-20 år siden 🤔 Tror ikke jeg eide en badedrakt i den alderen.. Og dette er virkelig ikke noe å lage en sak ut av, synes jeg.

Anonymkode: 3a36b...61b

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessuten, har du sett en mann eller guttunge med badebrakt?! Badedrakten er også for å skjule jentekroppen, bare at den i tillegg forteller at jentene må skjule magen sin :(

Anonymkode: 3a36b...61b

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ulrikke skrev:

Fortell sønnen din at jenter/kvinner skal kunne gå i hva de vil uten at han glor eller mister konsentrasjonen... Like greit at han lærer det NÅ....

Når det er sagt, så synes jeg ikke nødvendigvis at det er flott at 8-10-åringer kler seg som "mini-voksne" - men sønnen din skal klare å la dem gå i det de gjør uten å glo på dem...

Emm, jeg nevnte ikke at sønnen min glor, (eller mister konsentrasjonen) - så det var ikke poenget her. Men heller at jeg som voksen småbarnsmor lurer på hva andre med barn i samme alder tenker. Kanskje spesielt de med jenter i samme alder. 

Alle Jenter og gutter skal selvfølgelig få gå ifred uansett hva de har på seg!!

Samtidig så er det (dessverre) sånn at enkelte plagg, (det trenger ikke være seksuelle, det kan være sterke farger, mønster, en populær eller upopulær figur) - tiltrekker seg mer oppmerksomet enn andre plagg. Når små jenter går med «voksenklær» (noe jeg mener en bikinktopp faktisk er) - bidrar man ikke til å fremme seksualisering og kroppspress blant disse jentene selv..? 

 

Anonymkode: dc85e...5de

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene vil vel ganske enkelt gå i det fordi de ser voksne gjøre det og arver vår frykt for å vise oss nakne for hverandre, selv om den seksuelle selvbevisstheten ikke er tilstede ennå.

Anonymkode: 6b392...dad

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Emm, jeg nevnte ikke at sønnen min glor, (eller mister konsentrasjonen) - så det var ikke poenget her. Men heller at jeg som voksen småbarnsmor lurer på hva andre med barn i samme alder tenker. Kanskje spesielt de med jenter i samme alder. 

Alle Jenter og gutter skal selvfølgelig få gå ifred uansett hva de har på seg!!

Samtidig så er det (dessverre) sånn at enkelte plagg, (det trenger ikke være seksuelle, det kan være sterke farger, mønster, en populær eller upopulær figur) - tiltrekker seg mer oppmerksomet enn andre plagg. Når små jenter går med «voksenklær» (noe jeg mener en bikinktopp faktisk er) - bidrar man ikke til å fremme seksualisering og kroppspress blant disse jentene selv..? 

 

Anonymkode: dc85e...5de

Du skrev at han la mer merke til dem, så det kunne jo tolkes litt dithen at han så mer på dem.... ;)

Jeg har en 12-åring, og hun har selvfølgelig vært 9. Og ja, hjemme i gata her har hun gått i bikinoverdel og shorts fra hun var på den alderen, vil jeg tro... 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jente på 8-9 kan godt ha begynt å utvikle bryst, og selv om man ikke har fått det selv vil det være ekstremt synlig om man dropper toppen. 

Jeg synes ikke det bidrar til seksualisering, så lenge det er en vanlig overdel. 

Jeg synes vi voksne bør gå foran og normalisere kroppen, vise fram både rynker, cellulitter, ekstra fett, hår osv og deretter kan vi ev. bekymre oss for ungene. 

Hvis vi bare ser lekre solbrune babes i minibikinier, da er jo det normen, da. Og hvis vi ikke tør bryte den som voksne, hvor dobbeltmoralsk er det ikke da å forlange det av barn på vei inn i puberteten? 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ulrikke skrev:

Du skrev at han la mer merke til dem, så det kunne jo tolkes litt dithen at han så mer på dem.... ;)

Jeg har en 12-åring, og hun har selvfølgelig vært 9. Og ja, hjemme i gata her har hun gått i bikinoverdel og shorts fra hun var på den alderen, vil jeg tro... 

Nei jeg skrev ikke at han gjorde det men «guttene». Det er mer en antagelse fra min side. 

Sønnen min har ei han leker mye med. Hun har aldri gått med bikinitopp. De kan leke sammen utendørs, i minibasseng eller sprinkler. Om hun ikke har badetøy springer hun rundt i shorts eller trusa. «det er kanskje litt flaut men kropp er helt naturlig», har jeg overhørt henne si flere ganger når de har kledd av seg. Det er nok kontrasten mellom denne jenta (som er mer lik min generasjon) og mer «barnslig» i sitt forhold til kropp, i kontrast til de jentene som går rundt med små bikinitopper. 

- Du sier at jenta di har gått i bikinioverdel «hjemme i gata», men hvorfor ikke «nede på stranda» eller andre steder med flere folk, om du synes bikini til 9åringer er helt greit..? 

Anonymkode: dc85e...5de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en gutt på 9år, ser venninnene hans går med bikinitopper og hotpants. 

Jeg synes personlig det er noe trist med barn som går med bikinitopp/bh topp, når de åpenlyst ikke har fått antydning til bryst engang. Husker ikke at jeg selv eller noen av de i min generasjon begynte med bh/bikini topp før vi var tenåringer eller i det minste hadde bittelitt pupp. Dette er jo helt flatbrystede 8-9åringer med bittesmå bikinitopper. 

Jeg tror ikke andre voksne bryr seg særlige mye om det, men det er klart at de jentene som kler seg slik tiltrekker seg mer oppmerksomhet rundt sin egen kropp fra andre jevnaldrende gutter.

De bruker jo et plagg som er ment for å tildekke kvinnelige bryst, noe de enda ikke har.

Guttene legger mer merke til kroppen til den jenta som går med bikinktopp og hotpants, enn den jenta som går med singlet og shorts.

Jeg skjønner at noen jenter kan synes det er spennende med «jenteklær», samtidig som at jeg mener det bidrar til en veldig tidlig start på kroppspress og kroppsfokus (og en form for seksualisering) når jentebarna kler seg opp i små bikinitopper, så tidlig. 

Jeg ser noen jenter som kler seg mer «kjønnsnøytralt» dvs: singlet fremfor bikinitopp. De virker også mer avslappet og «barnslig» i forhold til egen kropp, hvor de jentene som går rundt med små bikinier er mer utseendefiksert og blir mer som veldig unge tenåringsjenter. Er det ikke greit at barn kan få være barn så lenge som de kan? Kjønnshormoner, pupper og bikini vil de da hurtig nok få erfare og leve med. Hvorfor ikke bidra til å avvente, til de i det minste har en liten pupp å skulle tildekke..? 

Noen andre som har noen tanker rundt dette? 

Anonymkode: dc85e...5de

Når barn begynner på skolen så blir det et skille mellom gutt/jente og lite og stort barn. 

Jeg lurer nesten på om du er mann ts på grunn av måten du tenker og uttrykker deg på. Eller ligger bare forskjellen i at du harr en sønn og ikke en datter? Ville du reagert likedan dersom jentene hadde gått med badedrakter under shorts? 

Bikinitopper er for alle med eller uten bryst. Synes ts skal følge litt mer med i tiden og ikke seksualisere jenters bruk av bikinitopp. 

 

Anonymkode: d3b95...fe1

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når barn begynner på skolen så blir det et skille mellom gutt/jente og lite og stort barn. 

Jeg lurer nesten på om du er mann ts på grunn av måten du tenker og uttrykker deg på. Eller ligger bare forskjellen i at du harr en sønn og ikke en datter? Ville du reagert likedan dersom jentene hadde gått med badedrakter under shorts? 

Bikinitopper er for alle med eller uten bryst. Synes ts skal følge litt mer med i tiden og ikke seksualisere jenters bruk av bikinitopp. 

 

Anonymkode: d3b95...fe1

Jeg synes det er interessant at du spekulerer i mitt kjønn siden jeg lager en diskusjon rundt jenter på 9år som bruker bikini. 

Som sagt så tror jeg ikke de fleste voksne tenker så mye over det, men jeg tror det forsterker det seksuelle skillet mellom barna. Slik du selv sier, så er det et skille mellom gutt og jente, stor og liten. Jeg er enig i det. Og jeg synes vi som foreldre skal bidra til å «tone ned» det seksuelle skillet mellom gutter og jenter frem til de selv begynner å bli kjønnsmoden. Når småjenter (uten bryst) kler seg veldig voksent (mer typisk en tenåringsjente) - så mener jeg de foreldrene som kjøper slike klær bidrar til å forsterke det seksuelle skillet. 

Som sagt: min gutt har ei han leker med som ikke er sånn. Og kontrasten mellom henne og de andre «bikinijentene» er ganske stor. Og; det er nok denne jenta som leker med gutter, som IKKE bruker bikini, som blir sett på som den «merkelige» eller «u-kule» blandt disse 9-årige jentene selv. Enda hun i min verden er den mest «normale». 

Dette er hva jeg ønsker å diskutere. 

Så trenger dere ikke spekulere i min agenda eller seksualitet mer. 

Anonymkode: dc85e...5de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 6-åringen som går i bikini og andre typer av bade-bh. Hun også går i havfruehale med monofin (vel ikke går, men svømmer), Elsa kjole, Rapunzel kjole, jeans, leggins, My Little Pony onepiece og dinosaur onepiece, og vanlige kjoler og pirat drakt. Jeg bare passer på at hun er kledd for anledning, dvs hun ikke får lov å gå på skolen kledd som en havfrue, selv om hun vil, men bikini på stranda er helt på plass.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke seksualiser jentenes bruk av bikini. I 9-årsalderen handler dette om å være "kul" og føle seg som en liten ungdom. Min 9-åring er veldig kry over bikinitoppen sin.. (som jeg kjøpte etter påtrykk fra henne). Ikke bruk voksen-blikket på ungene.

Anonymkode: a88e9...425

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, evelynn skrev:

Jeg har 6-åringen som går i bikini og andre typer av bade-bh. Hun også går i havfruehale med monofin (vel ikke går, men svømmer), Elsa kjole, Rapunzel kjole, jeans, leggins, My Little Pony onepiece og dinosaur onepiece, og vanlige kjoler og pirat drakt. Jeg bare passer på at hun er kledd for anledning, dvs hun ikke får lov å gå på skolen kledd som en havfrue, selv om hun vil, men bikini på stranda er helt på plass.

 

Nå har jeg også en yngre dater (kanskje derfor jeg er usikker på hva jeg synes er greit eller ikke) Hun er bare tre, og jeg har sett enkelte med barn i samme alder hvor jentene har på bikini. Det ble en spøk for meg, såklart treåringen ikke skal ha bikini på stranda. Da er hun naken eller i truse. Men når hun blir 9 er jeg mer usikker på hva jeg synes er greit, og kanskje skulle jeg ønske hun blir mer som venninna til eldste gutten. 

Hun får forøvrig gå med alt annet du nevner, hun har også supermann kostyme arvet etter broren, og kan godt kle seg ut, men ved bikini setter jeg grensa. For meg er det et plagg som er for å dekke til bryst,  noe hverken 3-6 eller de fleste 9åringer har. ergo det innebærer et tydelig seksuelt element, på en helt annen måte enn «prins og prinsesse plagg» eller «eventyr kostymer». 

 

Anonymkode: dc85e...5de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke seksualiser jentenes bruk av bikini. I 9-årsalderen handler dette om å være "kul" og føle seg som en liten ungdom. Min 9-åring er veldig kry over bikinitoppen sin.. (som jeg kjøpte etter påtrykk fra henne). Ikke bruk voksen-blikket på ungene.

Anonymkode: a88e9...425

Har det falt deg inn at fra en annen vinkel så er det du og din 9åring som seksuliserer segselv og andre jenter på samme alder? Når nabojenta på 8 som IKKE går med bikinktopp, så kommer 9åringene og påpeker at hun «viser puppene» og «æsj du er naken». Det er den «kule» jenta på 9 med bikini som sprer presset videre på de «ukule» 8-9åringene som enda ikke er opptatt av pupper og kropper. 

Har ikke du som foreldre et ansvar her? 

 

Anonymkode: dc85e...5de

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

- Du sier at jenta di har gått i bikinioverdel «hjemme i gata», men hvorfor ikke «nede på stranda» eller andre steder med flere folk, om du synes bikini til 9åringer er helt greit..? 

Anonymkode: dc85e...5de

På stranda har hun gått i bikini siden jeg husker ikke når.... Hun gikk vel i bare bikinitrusa til hun var 4-5, så fikk hun sånne "sportstopp-aktige" overdeler fordi hun ba om det selv. 

Selvfølgelig er bikini til 9-åringer helt greit på stranda.... Er det BEDRE at de går uten overdel i det hele tatt, eller MÅ ha på singlet når de bader, evt. badedrakt? Jeg nevnte her hjemme fordi jeg synes det kanskje er MER naturlig å bruke det på stranda enn ute på trampolina hjemme.... Ikke fordi jeg er redd for at noen skal SE henne....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg også en yngre dater (kanskje derfor jeg er usikker på hva jeg synes er greit eller ikke) Hun er bare tre, og jeg har sett enkelte med barn i samme alder hvor jentene har på bikini. Det ble en spøk for meg, såklart treåringen ikke skal ha bikini på stranda. Da er hun naken eller i truse. Men når hun blir 9 er jeg mer usikker på hva jeg synes er greit, og kanskje skulle jeg ønske hun blir mer som venninna til eldste gutten. 

Hun får forøvrig gå med alt annet du nevner, hun har også supermann kostyme arvet etter broren, og kan godt kle seg ut, men ved bikini setter jeg grensa. For meg er det et plagg som er for å dekke til bryst,  noe hverken 3-6 eller de fleste 9åringer har. ergo det innebærer et tydelig seksuelt element, på en helt annen måte enn «prins og prinsesse plagg» eller «eventyr kostymer». 

 

Anonymkode: dc85e...5de

De vil være som oss, av helt naturlige årsaker. Vi er større, har mer innflytelse og full råderett over oss selv. Dette savner barna i sine egne liv og kopierer mange aspekter av vår adferd som en mekanisme for å bli fortere voksne. Da går de etter de tydelige skillene mellom voksen og barn, og det blir dermed logisk at det er av (for oss) seksuell karakter.

Anonymkode: 6b392...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...