Gå til innhold

Bør jeg ta bachelor eller fagskole?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg driver og vurderer hva jeg skal gjøre når jeg er ferdig med studiekompetansen, men er usikker på hva jeg skal velge i og med at jeg er psykisk syk (med tilhørende fysiske problemer).

Her om dagen leste jeg at det blir omtrent 40 timer med arbeid utover de 10-12 timene på skolen hvis jeg skal ta bachelor i sosialt arbeid. Er det noe i det eller kan man klare det med mindre arbeid? For det er ikke sjangs i havet at jeg klarer å jobbe 40 timer i uka. Jeg sliter allerede nå med å ta studiekompetanse og jeg tar bare ett fag om gangen. Men det er vel kanskje ikke noe bedre med fagskole? 

Problemet er at neste år må jeg ta studie for å ha noe å leve av. Ikke får jeg meg jobb (har prøvd, ingen som vil ha en syk kvinne i midten av 20-årene som aldri har jobbet før, selv ikke på små stillinger) og da er alternativet sosialhjelp eller studie. 

Hjelp, hva skal jeg gjøre?:bond:

Anonymkode: 60148...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer helt an på hvor effektiv du er, og dine ambisjoner. Har en følelse av at dette er et type studium hvor kanskje ikke karakterene er så veldig avgjørende for jobbsøkingen heller? Men kan være at jeg tar feil. 

Ser ut som snittet for hvor mye tid studentene bruker er ca 25-30 timer i uken på dette studiet. Inkluderer  både forelesninger og egenstudier. 

Se http://www.studiebarometeret.no/no/student/sammenligne/1174_basoa/238_sos/262_bsos/

Jeg ville anbefalt å prøve hvis du har lyst. Det går jo også an å bruke lenger tid hvis du må. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Kommer helt an på hvor effektiv du er, og dine ambisjoner. Har en følelse av at dette er et type studium hvor kanskje ikke karakterene er så veldig avgjørende for jobbsøkingen heller? Men kan være at jeg tar feil. 

Ser ut som snittet for hvor mye tid studentene bruker er ca 25-30 timer i uken på dette studiet. Inkluderer  både forelesninger og egenstudier. 

Se http://www.studiebarometeret.no/no/student/sammenligne/1174_basoa/238_sos/262_bsos/

Jeg ville anbefalt å prøve hvis du har lyst. Det går jo også an å bruke lenger tid hvis du må. 

Det er nok individuelt og forskjell fra skole til skole, men selv 30 timer i uka er for mye for meg. Jeg har jo lyst til å bli en god sosionom og da bør man nok ha gode karakterer. Kunne jo forsåvidt brukt lenger tid, men da får jeg tilsvarende mindre fra Lånekassen. Selv om man kan få mer når man er syk, så blir det ganske lite jo mer jeg deler det opp (i tillegg må det være 50% for å få fra Lånekassa). Må tenke på det økonomiske oppi det her og. Jeg prøver å være positiv, men det er ikke så lett.  

Anonymkode: 60148...211

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler sterkt på at de som går på bachelor i sosialt arbeid jobber med skole over 50 timer i uka. 

Anonymkode: f7484...444

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tviler sterkt på at de som går på bachelor i sosialt arbeid jobber med skole over 50 timer i uka. 

Anonymkode: f7484...444

Det gjør jeg også! Kjenner folk som har gått dette studiet, og det er ikke av de mest arbeidskrevende. 

Hvis du er kronisk syk er det kanskje flere muligheter - er noe av dette aktuelt for deg? https://www.revmatiker.no/tips-og-triks-for-deg-som-studerer-med-en-kronisk-sykdom/

Anonymkode: 107a0...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne det vært mer aktuelt å ta et fagbrev hvor du tar læretiden på litt lengre tid? :) Kanskje 4 dager i uken eller 6 timer per dag istedet for 8? :)

Anonymkode: 54c7d...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.lanekassen.no/nedsattfunksjonsevne

Og for all del: bachelor, ikke fagskole! Med mindre du er 100% sikker på at fagskolen fører til jobb. Noe jeg tviler sterkt på. Du vil stå mye sterkere med en bachelor.

Anonymkode: 107a0...942

De fleste som tar fagskole får jobb fordi fagskolen er yrkesrettet.

At du har en bachelor betyr lite i ganske mange jobber. Kjenner til nok av folk som jobber i butikk med en bachelor å hånda mens de venter på den rette jobben.

Anonymkode: 9c7af...e7e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste som tar fagskole får jobb fordi fagskolen er yrkesrettet.

At du har en bachelor betyr lite i ganske mange jobber. Kjenner til nok av folk som jobber i butikk med en bachelor å hånda mens de venter på den rette jobben.

Anonymkode: 9c7af...e7e

Her er det snakk om en bachelor i sosialt arbeid, som er yrkesrettet. Man blir sosionom. Ikke en bachelor i noe diffust som ikke fører til jobb, men som må bygges på. 

Anonymkode: 107a0...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør jeg også! Kjenner folk som har gått dette studiet, og det er ikke av de mest arbeidskrevende. 

Hvis du er kronisk syk er det kanskje flere muligheter - er noe av dette aktuelt for deg? https://www.revmatiker.no/tips-og-triks-for-deg-som-studerer-med-en-kronisk-sykdom/

Anonymkode: 107a0...942

Ja, det er nok en mulighet. Nei, det er kanskje ikke det mest arbeidskrevende, men det krever jo endel av en allikevel vil jeg tro. Jeg har jo ikke så mye å tape på å prøve egentlig:P Neste år står jeg på bar bakke uansett. 

 

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kunne det vært mer aktuelt å ta et fagbrev hvor du tar læretiden på litt lengre tid? :) Kanskje 4 dager i uken eller 6 timer per dag istedet for 8? :)

Anonymkode: 54c7d...6f4

Jeg har vurdert det, men jeg tviler på at jeg klarer å jobbe 4 dager i uken. Så det har jeg slått fra meg. 

-TS

Anonymkode: 60148...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.5.2018 den 12.36, AnonymBruker skrev:

Det er nok individuelt og forskjell fra skole til skole, men selv 30 timer i uka er for mye for meg. Jeg har jo lyst til å bli en god sosionom og da bør man nok ha gode karakterer. Kunne jo forsåvidt brukt lenger tid, men da får jeg tilsvarende mindre fra Lånekassen. Selv om man kan få mer når man er syk, så blir det ganske lite jo mer jeg deler det opp (i tillegg må det være 50% for å få fra Lånekassa). Må tenke på det økonomiske oppi det her og. Jeg prøver å være positiv, men det er ikke så lett.  

Anonymkode: 60148...211

Nei. Du melder deg opp til 100%, men så har du lov til å være opptil 60 studiepoeng (tilsvarer ett år) forsinket. Og da får du det samme. I tillegg kan du få 'sykemelding' hvis du trenger det. 

Synes virkelig at du skal prøve. Hvis du ser at det blir altfor vanskelig så får du heller slutte. Da vil du selvsagt ha pådratt deg noe gjeld. Men Lånekassen har gode ordninger for rentefritak, utsettelse og evt gjeldssletting, om du har lav inntekt eller blir syk/ufør osv. 

Så prøv! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...