Gå til innhold

Hvorfor er det ikke cultural appropriation om utlendinger går med bunad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så mye mas om cultural appropriation, da spesielt om vi hvite skulle være så nådige å kle oss ut som en indianer, gå med rastafletter eller bruke ansiktssmykker som er typiske i India. Hvorfor er det da greit at utlendinger bruker bunad? Hvorfor er ikke det også cultural appropriation? Er det fordi mørkhudede typisk er fritatt fra sånt, og at det alltid er hvite som er den store stygge ulven?

Anonymkode: 990e0...a8a

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er et fåtall som mener tingene du nevner er cultural appropriation. De fleste syntes faktisk det er stas når vanlige folk omfavner kulturen deres. 

Det som reageres mer på er når slike ting blir brukt og misbrukt kommersielt..

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi jo i Norge og bunad brukes for det meste på nasjonaldagen, så jeg vet ikke helt om det teller som kulturell appropriasjon. Men om det er det eller ikke spiller ingen rolle, det er ingenting galt i å ta fra andre kulturer.

Anonymkode: 56948...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duh, cultural appropriation er det bare når draktene brukes utenfor sin sammenheng. Som hvis de brukte bunad på diskoteket, liksom. Bunad på 17.mai er naturligvis helt innafor! 

Anonymkode: c63a9...6b3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Så mye mas om cultural appropriation, da spesielt om vi hvite skulle være så nådige å kle oss ut som en indianer, gå med rastafletter eller bruke ansiktssmykker som er typiske i India. Hvorfor er det da greit at utlendinger bruker bunad? Hvorfor er ikke det også cultural appropriation? Er det fordi mørkhudede typisk er fritatt fra sånt, og at det alltid er hvite som er den store stygge ulven?

Anonymkode: 990e0...a8a

Hvorfor ikke bare lese deg opp på wikipedia hva cultural appropriation er?

Anonymkode: 92b07...2b0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir selvfølgelig helt feil at en neger kommer i samedrakt eller at en somalier kommer i bunad.

For å være helt ærlig, så er alle bunadslignende påkledninger et tegn på provinsialisme, en forkjærlighet for utkant eller minoritetsaktiviteter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, DominantHr said:

Det blir selvfølgelig helt feil at en neger kommer i samedrakt eller at en somalier kommer i bunad.

For å være helt ærlig, så er alle bunadslignende påkledninger et tegn på provinsialisme, en forkjærlighet for utkant eller minoritetsaktiviteter.

Hæ? Tuller du? Hva om en mørkhudet er adoptert til samer da, skal ikke barnet deres få gå i deres nasjonaldrakt?

Ærlig talt, dette har jeg aldri hørt om, hvaslags mennesker er det som mener dette?

Anonymkode: 74291...4d6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.5.2018 den 15.50, DominantHr skrev:

Det blir selvfølgelig helt feil at en neger kommer i samedrakt eller at en somalier kommer i bunad.

For å være helt ærlig, så er alle bunadslignende påkledninger et tegn på provinsialisme, en forkjærlighet for utkant eller minoritetsaktiviteter.

Nei, det er selvfølgelig IKKE "helt feil". Synes det er helt topp når innvandrere kjøper seg bunad, ønsker å integreres og bli en del av fellesskapet. Dessuten har vi veldig mange adopterte som naturligvis må kunne gå i bunad som alle andre.

De jeg derimot stiller meg negativ til, er de som ikke viser vilje til å integrere seg. Det er der trusselen ligger.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr cultural appropriation?

Anonymkode: 97654...70a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvite har ingen kultur, det er ingen kultur å appropriere.

Anonymkode: 5430f...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Cultural appropriation", har jeg nettopp lært, er når flertallet bryker/benytter/utnytter skikker, folkedrakter, tradisjoner etc. som opprinnelig var tradisjon blant mindretallet.

Om utlendinger går i flertallets folkedrakt blir det ikke det, men om du kler deg i samedrakt fordi du liker fargene, blir det det.

Såvidt jeg har forstått.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.5.2018 den 15.37, AnonymBruker skrev:

Så mye mas om cultural appropriation, da spesielt om vi hvite skulle være så nådige å kle oss ut som en indianer, gå med rastafletter eller bruke ansiktssmykker som er typiske i India. Hvorfor er det da greit at utlendinger bruker bunad? Hvorfor er ikke det også cultural appropriation? Er det fordi mørkhudede typisk er fritatt fra sånt, og at det alltid er hvite som er den store stygge ulven?

Anonymkode: 990e0...a8a

Ja, det er stort sett hvite som er den store, stygge, ulven. Det er greit å sparke oppover, ikke å spare nedover. 

Minoriteter som tidligere har opplevd diskriminering har derfor mer "alburom" til å diktere hva andre kan bruke fra deres egen kultur, mens vestlig kultur regnes som tilgjengelig for alle. 

Ellers tror jeg det oftest er venstrevridde hvite som skriker ut om cultural appropriation, mer enn asiater/indere/afrikanere/whatever selv. 

Anonymkode: fb442...76b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, applestories skrev:

"Cultural appropriation", har jeg nettopp lært, er når flertallet bryker/benytter/utnytter skikker, folkedrakter, tradisjoner etc. som opprinnelig var tradisjon blant mindretallet.

Om utlendinger går i flertallets folkedrakt blir det ikke det, men om du kler deg i samedrakt fordi du liker fargene, blir det det.

Såvidt jeg har forstått.

Hvis dette er sant, så er "Cultural appropriation" døden på mindre kulturer. Majoritetskulturer blir mer populære fordi alle kan ta del i det, mens bare enkelte kan delta i minoritetskulturer. Tilhørere av en minoritetskultur dropper det for en majoritetskultur, men en tilhører av en majoritetskultur blir der den er.

Anonymkode: 5430f...97d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dette er sant, så er "Cultural appropriation" døden på mindre kulturer. Majoritetskulturer blir mer populære fordi alle kan ta del i det, mens bare enkelte kan delta i minoritetskulturer. Tilhørere av en minoritetskultur dropper det for en majoritetskultur, men en tilhører av en majoritetskultur blir der den er.

Anonymkode: 5430f...97d

Poenget er nok at de som tilhører en minoritetskultur bryr seg katta om den er populær blant it-folket eller ei, men ikke er så glade i at nasjonalsymboler og tradisjoner blir tilpasset førstkommende karneval. De som "approprierer" i denne sammenheng er nok ikke de som setter seg inn i, eller bryr seg om, meningen bak de fine fargene og fjærene.

Så kan man jo diskutere om vi alle er litt for hårsåre når det kommer til det vi bryr oss om, og ikke skjønner noe som helst om ting vi ikke kan noe som helst om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss det er kulturell appropriasjon når hvite har dreads, så er det selvfølgelig det samme om en neger har bunad!

Anonymkode: 35a8d...052

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvite har ingen kultur, det er ingen kultur å appropriere.

Anonymkode: 5430f...97d

Du kødder ikke sant?

Hvite har den rikeste kulturen av alle!

Anonymkode: 091b3...1eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 17.5.2018 den 15.37):

Så mye mas om cultural appropriation, da spesielt om vi hvite skulle være så nådige å kle oss ut som en indianer, gå med rastafletter eller bruke ansiktssmykker som er typiske i India. Hvorfor er det da greit at utlendinger bruker bunad? Hvorfor er ikke det også cultural appropriation? Er det fordi mørkhudede typisk er fritatt fra sånt, og at det alltid er hvite som er den store stygge ulven?

Anonymkode: 990e0...a8a

Jeg reagerer faktisk litt hver gang jeg ser en mørkhudet (eller annen ikke-nordmann) ikles i vår bunad. Dette er Norges plagg og representer oss og VÅRE forfedre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest1234567890 skrev (6 minutter siden):

Jeg reagerer faktisk litt hver gang jeg ser en mørkhudet (eller annen ikke-nordmann) ikles i vår bunad. Dette er Norges plagg og representer oss og VÅRE forfedre!!

Vel, jeg syns ingenting om at DU skal representere meg! 

Bunaden har uansett blitt et eneste stort statussymbol (tror dere i allefall). Tradisjonen har ikke vart så veldig lenge, så det er ikke så mange av våre forfedre som blir representert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest1234567890 skrev (5 minutter siden):

Jeg reagerer faktisk litt hver gang jeg ser en mørkhudet (eller annen ikke-nordmann) ikles i vår bunad. Dette er Norges plagg og representer oss og VÅRE forfedre!!

Jeg har en venninne som ser litt mørk ut. Tykt, mørkt hår og olivenhud. Moren hennes er blond og blåøyd og faren hennes har brune øyne og brunt hår, men er hvit begge to. 

Venninna mi har ofte blitt tatt for å komme fra Midtøsten selv om hun er etnisk norsk, så man må være forsiktig med å dømme utseende på folk. 

Og om man er adoptert fra Colombia, Kina eller Somalia, så blir man automatisk norsk og må få gå med bunad som resten av familien. 

Anonymkode: 3bc97...316

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.5.2018 den 18.48):

Hvite har ingen kultur, det er ingen kultur å appropriere.

Anonymkode: 5430f...97d

Søtt forsøk på trolling, men du kom nok ikke opp på pallen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...