Gå til innhold

utenlandske som har bunad


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er innvandrer og jeg har bunad :sjokkert:Ønsket meg bunad det året jeg bikket 20 år i Norge. Gamlelandet har selvfølgelig fortsatt en plass i hjertet mitt men ellers føler jeg meg og oppfører meg som en nordmann. Samme med barna mine (men de er vel uansett godtatt siden de har norsk far). 

Ut over litt annerledes pynt på juletreet er det ikke mange som gjetter jeg først flyttet til Norge i voksen alder. Jeg valgte bunaden til den regionen jeg bor i for jeg føler stærk tilknyttning til stedet og har tenkt å bo her til jeg dør. 

Anonymkode: 7cdcf...52b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Apis skrev:

Hva med folk som i generasjonsvis har bod i Bærum, som bærer Gudbransdal bunad da? Selv så syntes jeg det skurret mer og se jenter i barnetoget bære hijab, en at ei som bærer bunad har mer pigmenter en snitt nordmannen 

Gudbrandsdøler synes jeg må få lov til å beholde en bod som oldefaren deres snekret sammen i Bærum  :regler: 

Beklager @Apis Klarte ikke dy meg. Trykkfeilen din var så sjarmerende :blomst: 

Gratulerer med nasjonaldagen.

Endret av Mis(s)Understood
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Gudbrandsdøler synes jeg må få lov til å beholde en bod som oldefaren deres snekret sammen i Bærum  :regler: 

Beklager @Apis Klarte ikke dy meg. Trykkfeilen din var så sjarmerende :blomst: 

Gratulerer med nasjonaldagen.

:ler:

Anonymkode: 636df...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mis(s)Understood skrev:

Gudbrandsdøler synes jeg må få lov til å beholde en bod som oldefaren deres snekret sammen i Bærum  :regler: 

Beklager @Apis Klarte ikke dy meg. Trykkfeilen din var så sjarmerende :blomst: 

Gratulerer med nasjonaldagen.

Bufast all din dag i Gudbrandsdalen, bøyer meg rødmende kokett , gratulerer med dagen til deg og alle andre, også

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.5.2018 den 13.03, AnonymBruker skrev:

Er det greit at utenlandske har bunad på 17.mai? jeg er halvt utenlandsk, mamma er fra Norge og pappa fra Irak. Det er bare det at har hørt mange som har sagt at det er respektløst at utlendinger bruker bunad. 

Anonymkode: 75907...52c

Mange vil nok mene at en bunad kun er for etnisk norske. Dette fordi den signaliserer historiske røtter knyttet til sted.

Anonymkode: a4ff1...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man ikke tilfører noe som ikke hører til en bunad, ser jeg ikke problemet. Hijab og bunad, skal derfor ikke kombineres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 17/05/2018 at 1:28 PM, Z.Z said:

Ok, så gi vekk land og folk først som sist. En bunad er en tradisjonell kledning fra forskjellige regioner i Norden. Når hvem som helst kan kle seg slik er vitsen borte. Forstår dere ikke det? Jeg vet hvorfor. Følelser og aksept for andre. Typisk norsk, og spesielt kvinnelig. Der har du det. En umulighet er en umulighet. Da er dere ikke nordboere lenger. Vit det og si det rett ut.
Jeg vil høre det. Dere har gitt opp.

Stakkars mann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vietnamesiske nabofamilien har investert i kjempeflotte bunader til sine 2 jenter. Jeg syntes det var så vakkert, spesielt siden de er noe fattige. De steller også til jul selv om de er buddhister, og lar barna kjøpe små gaver til vennene sine. Foreldrene er innfødte med dårlig norsk, barna er vokst opp her.

Jeg sier hurra til utlendinger med bunad og festdrakter fra sitt eget land. Min gode kompis en kvart indisk, og han har en nydelig slags silkedrakt på 17.mai. 

Anonymkode: 26bfd...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...